los rijden met slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

los rijden met slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 16:10

ik hoorde vandaag dat je nu op wedstrijden los mag rijden met slof teugel. dat moet in het nieuwe regelement staan. maar mijn moeder kan het niet vinden. weten jullie hier meer vanaf?
groetjes hedwig

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:16

Niet van gehoord, en ik denk ook dat het niet waar is.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:06

Mag zeker niet.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:08

Lijkt mij ook niet dat dat mag... Iemand het nwe regelement al gezien??

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:27

Lijkt me niet echt nee, als je het zeker wilt weten, kan je er altijd even een middagje voor gaan zitten en de KNHS bellen...

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:33

Lijkt me niet echt logisch dat dit mag, nee ik denk het niet....
Dat zou ook echt te gek zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:33

Op de website van de KNHS staat nog het reglement van 2003, daar staat iig in dat het niet mag (je mag op het oefenterrein niet rijden met dingen die in de ring ook niet mogen, behalve met pijpkousen, etc, martingaal, maar daar staat de slof niet bij, dus mag het niet).
Maar het nieuwe reglement van april 2004 staat er niet op.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het wel zou mogen, eerder mocht een tiedemanteugel wel op het losrijterrein, maar dat mag nu ook niet meer, dus waarom zou een slof dan nu wel mogen?

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:41

Het is ook gewoon niet logisch als het wel zou mogen... Er mag geen ander persoon dan de ruiter/amazone zelf op het losrijterrein écht op het paard rijden (dus niet uitstappen ofzo). En dan zou je wel met een slof gaan losrijden.... Nee dus!

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 18:55

hm dat had ik al gedacht. maar ik hoorde het dus ik dacht laat ik het maar even voor de zekerheid vragen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:42

het mag wel maar alleen bij het Z of ZZ springen bij de paarden Knipoog

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:18

Ik heb het nieuwe reglement pas nog doorgespit en ik heb het niet zien staan hoor

Zoals Lielle zegt mag het vanaf het Z springen bij de paarden wel (Ben ik al bijna Z Schijnheilig *LOL* )

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:24

idd vanaf Z springen mag het

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:47

waarom mag het vanaf het Z springen ineens wel? diezelfde mensen hebben meestal eerst met dat paard M gesprongen(en lager) en hebben toen ook altijd zonder slof moeten losrijden

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:09

Nee hoor Renske, er zijn ook profs die meteen in het Z beginnen met een paard Knipoog

Ik zou het best fijn vinden als ik het mocht Nu gaat het zonder ook wel, maar met een slofteugeltje is wel relaxter losrijden met die stuiterbal die alles ziet Knipoog
(ik stap er nu thuis vaak al even een kwartiertje op om de scherpe randjes er vast af te rijden *LOL* )

hoho
Berichten: 151
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:04

Ik vind het ook een beetje onzin. Alleen lijkt het me wel goed voor die jonge paard die op wedstrijd gaan Bijvoorbeeld voor de hengsten competitie zou het niet overbodig zijn en VSN en Pavo cup soms is het heel vervelend om met die jonge hengsten op die grote los rij tereinen te rijden. Dus voor hun is het niet overbodig

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:16

Nou dat het in het Z springen wel ineens mag, vind ik ook nogal vreemd. Alsof de mensen die daarin rijden wel ineens goed met de slof om zouden kunnen gaan ofzo Verward ik snap het eigenlijk niet zo

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:29

gomir schreef:
Nee hoor Renske, er zijn ook profs die meteen in het Z beginnen met een paard Knipoog

Ik zou het best fijn vinden als ik het mocht Nu gaat het zonder ook wel, maar met een slofteugeltje is wel relaxter losrijden met die stuiterbal die alles ziet Knipoog
(ik stap er nu thuis vaak al even een kwartiertje op om de scherpe randjes er vast af te rijden *LOL* )


weet ik, heb op een springstal gewerkt Knipoog

maar hier in de buurt begint t grootste deel nog in de B of L met zn paard, daarom vond ik het wat vreemd.
kan me idd wel voorstellen dat het met sommige paarden fijner losrijden is met een slofteugel, maar dat geldt ook voor sommige stuiterbal-dressuurpaarden, en daar mag het weer niet.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:45

Precies, in de dressuur zou het ook fijner zijn met sommige dressuurpaarden!! En dat mag dan weer niet...... Verward Scheve mond

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:58

Ik weet het niet, maar het lijkt me niet. Een slof kan men gebruiken om een paard in de krul te trekken (niet altijd) , en mij lijkt het niet dat ze het toelaten dat dat misschien gaat gebeuren bij sommige mensen...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:09

En wie zegt dat dat bij een Z-springruiter niet gebeurd Bollee Verward Die zijn ook niet allemaal even fijngevoelig hoor Knipoog

Ik heb mijn slof altijd mee als ik naar oefenparcours en dat soort dingen ga Als hij dan heel erg irritant wordt klip ik hem eraan tot de scherpe kantjes eraf zijn Bloos! (otje stuitert namelijk zo vlug dat dat echt niet fijn is, ook niet voor de overige ruiters Knipoog )
Op officieele wedstrijden mag het niet(iig nog niet op mijn niveau) en het lukt ook wel zonder, maar als het toch mag is met net zo prettig voor mezelf, het paard en de rest van de mensen op het losrijterrein *LOL*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:01

Ik vroeg me dat ook al af toen ik afgelopen zondag veel ruiters met slof zag rijden. Maar dat zijn dus allemaal z-ruiters. Ik geloof best dat een slof afentoe makkelijk is. En als iemand zijn paard kapottrekt met de slof dan doet hij dat niet alleen op wedstrijd maar voornamelijk thuis. Dus verbieden is niet zo heel erg nuttig lijkt me.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:14

tjahh.. wat zal ik hier eens over zeggen..

Ik vind.. he ik vind, dat als je wedstrijden rijd, moet je er gewoon wedstrijd klaar voor zijn, zo niet nou dan rij je geen wedstrijden.
Maar ga er dan geen dingen bij halen zoals een slof ofzoo..
ja ach ik weet het ook niet Tong uitsteken
Bij mij gaat het gewoon om dat ik lekker ontspannen losrij en daar heb IK geen slof bij nodig...
maar als je thuis met slof rijd zou het wel makkelijk zijn ofzo..
maar toch vind ik het goed dat het niet mag.. Lachen

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:30

ik geloof idd niet dat het mag, maar kan me wel indenken dat sommige mensen er voordeel mee kunnen hebben (stuiterballen etc.)

laatst op concours zag ik ook iemand met een slof losrijden, maar deze persoon was echt geen Z -springen, want er was alleen maar B-paarden op die dag, paard hadzijn hoofd bijna tegen zijn nek geplakt

maarja er zijn genoeg mensen die hem wel goed gebruiken, voor mij maakt het niks uit dat het niet mag, maar kan me voorstellen dat anderen deze regel minder goed vinden.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:38

Ik heb gister in Ermelo met het oefenparcours mooi eerst een kwartiertje met slof gereden Knipoog Niet omdat we niet wedstrijdklaar zijn(mogen M starten), maar hij is op het voorterrein lastig zat en nu kon ik zijn aandacht bij mij houden. Op momenten dat hij wat zag en wilde gaan stuiteren kon ik hem nu bij de les houden. Zonder slof moet ik dan vaak even flink grof doorkomen in mijn hand, dan zie ik het liever vriendelijk met slof...Knipoog

Kreeg trouwens veel commentaar, maar ook positief Tong uitsteken Er was juryledenbijscholing(ofzo) en er kwamen nog mensen naar me toe om te zeggen dat ik hem zo vriendelijk in de hand reed Knipoog Nu kon ik lekker voorwaarts-neerwaarts losrijden en zonder slof moet ik vaak heel erg met hem vechten op concours. Het is maar wat je liever ziet *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:15

Ik heb ook altijd een stuiterbal gereden, maar zonder slof het ook altijd gered.
Longeren met iets eraan, pikte hij thuis niet eens, dus slof heb ik echt nooit aan durven denken, al zeker niet op vreemd terrein, want dat is vragen om achterover liggen.
Juist met zo'n overdreven hete etter.
Die snurkend een soort passage liep en daarbij zijn kop en staart 3 meter de lucht in hield..
Voorwaarts met die hap, was het enige wat hielp.


Verder hoop ik dat het in de toekomst verboden blijft.
want te veel ruiters die denken dat ze er goed mee om kunnen gaan, maar waar het helaas niet zo bij is en het echt gebruiken als in de krul trek ding. (algemene opmerking, voor het geval mensen zich aangesproken voelen)