met twee paarden op wedstrijd: verlatingsangst...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

met twee paarden op wedstrijd: verlatingsangst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 19:07

Gisteren heb ik wedstrijd gereden. Voor het eerst ging ook het maatje van mijn paard mee in de trailer. Seven (het maatje) loopt in een andere klasse dan B'elanna en moest dus eerst van de trailer. Op wat gehinnik naar Seven na, bleeft B'elanna in de trailer redelijk rustig.

Toen het B'elanna's beurt was, ging het helemaal mis. In de inrijbak begon ze te hinniken, roepen, bokken, stampvoeten... En mijn anders zo cool blijvende door de wol geverfde wedstrijdpaard voelde alsof ze per dag kilo's brok teveel kreeg. Uiteindelijk hebben we Seven maar bij de bakrand gezet. Ook tijdens de wedstrijd zelf ging het niet veel beter... Ze wilde alleen maar naar Seven toe, en omdat dat niet mocht ging ze stampvoeten (en niet zo'n beetje ook).

Heeft iemand ervaring met dit gedrag?
En wat heb je gedaan om het op te lossen?

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:39

Ik ken dit gedrag heel goed, maar ik zou ook niet weten wat ik er aan moet doen, binnenkort gaan er meer paarden van de stal mee op concours en dan plakt de mijne ook vreselijk, dus als iemand tips heeft..........

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:06

Ik heb het dus ook met het paard van mijn vriendin. Mijn paard gaat helemaal door het lint als ze het paard niet ziet, maar weet dat het in de buurt is.

Wij gaan afzonderlijk van elkaar op concours, het is niet anders....
Dan gaat het goed.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:14

Ik ben de eigenaar van Seven en ik hoop dat er mensen zijn die goede tips voor ons hebben, want ik ben niet van plan er aan toe te geven en apart naar wedstrijden te gaan. Anya denkt er ook zo over.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:36

herkenbaar probleem, en wij hebben ze nu gewoon op stal uit elkaar gehaald. Ze staan niet meer naast elkaar, en gaan niet meer samen op de wei. Het is niet anders Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 08:36

Lielle schreef:
herkenbaar probleem, en wij hebben ze nu gewoon op stal uit elkaar gehaald. Ze staan niet meer naast elkaar, en gaan niet meer samen op de wei. Het is niet anders Haha!


Is er niemand die heeft geprobeerd met bijvoorbeeld oefenen om ze wat zelfstandiger te krijgen?

Ik zit te denken om een paar keer weg te gaan naar een willekeurige manege. Dan Seven op de trailer te laten en met Lanna te gaan rijden.
Maar ik vraag me dus af wat ik dan het beste kan doen... Het gehinnik en gebok negeren en gewoon doorrijden, of juist iedere hinnik bok aanpakken door een tikje met de zweep o.i.d.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:50

Pride heeft dit ook. Als hij op stal staat oid en er gaat een paard weg draait hij door. Zo erg zelfs dat afgelopen week de dierenarts erbij moest komen om wat te hechten. Ik dacht dat het een soort van verlatingsangst was maar dat is het dus niet. Het is juist het tegenovergestelde. Hij is de leider van de groep en voelt zich verantwoordelijk voor alle paarden. Zodra er 1 weg gaat is er dus paniek omdat hij dat paard dan niet meer kan 'beschermen'. Dus het ligt er even aan wat het bij jouw paard is. Als het verlatingsangst is kan je door allerlei oefeningen en grondwerk meer vertrouwen kweken bij je paard. Als je paard dit doet omdat het de leider is wordt het lastiger.
Een tik zou ik zelf niet geven. De situatie is al stressvol voor je paard. Door een tik te geven wordt de situatie steeds minder aantrekkelijk voor je paard en zal hij nog meer in de stress schieten.
Wat je evt ook nog kunt doen (als het verlatingsangst is) is om inderdaad met beide paarden naar een manege oid te gaan. Andere paard uit beeld, jouw paard maakt zich druk maar zodra hij ook maar EEN seconde ontspant of iets rustiger wordt laat je DIREKT het andere paard weer zien. En dit even een tijd volhouden. Hiermee leert je paard dat als hij druk wordt het andere paard niet komt. Maar zodra hij ontspant en even rustig doet ziet hij zijn vriendje wel. Als je het andere paard laat zien terwijl je eigen paard druk is leert je paard dat hoe drukker hij is, hoe meer hij zijn vriendje ziet.
Of gewoon tweespan gaan rijden Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:58

Op stal kan de ene de andere niet zien of luchten. Op de trailer doen ze niks anders als herrie maken en mekaar bijten. Maar als je er eentje weghaalt, dan verbouwt de andere de trailer. Volgens mij heeft het meer te maken met het niet alleen achter willen blijven in mijn geval. En dus niet zozeer dat ze elkaar missen. Maar als je dan klaar bent, en je komt terug bij de trailer, dan begroeten ze elkaar heel hartlelijk... om mekaar vervolgens weer heel lelijk aan te kijken en te bijten. Ik denk echt dat het meer is dat ze het niet zo fijn vinden om daar alleen achtergelaten te worden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:40

Cornelie: hoe is het dan op te lossen als het paard de leider is van de groep?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:51

Uhm, niet Haha!
Je kan er wel goed mee leren omgaan maar helemaal over zal dit niet gaan. En imo heeft slaan etc ook zeker in dit geval totaal geen zin.
En dan is het wel gewoon handiger om gescheiden naar wedstrijden te gaan. Of in elk geval niet samen op de trailer. Er is ook nog een bach bloesem remedie die ik aanbevolen heb gekregen maar zelf gebruik ik dat spul eigenlijk nooit.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:56

En Bedankt Haha!.

Ik heb nl een vergelijkbaar probleem. Ik dacht dat het zat in onzekerheid en verlatingsangst en ben bezig met grondwerk. Paard blijkt echter leider van zn merries te zijn dus jouw verhaal geeft me weer moed Scheve mond Haha!.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 10:57

Apple schreef:
Cornelie: hoe is het dan op te lossen als het paard de leider is van de groep?


Helaas ben ik bang dat Lanna tot deze groep hoort. Seven gedraagt zich in de wei als haar veulentje en Lanna beschermt haar altijd Lachen

Ik geef het nog niet op...gescheiden naar wedstrijden kan altijd nog. Ik ga het eerst eens proberen met de beloning methode. Dus als ze rustig is, Seven laten zien als beloning en die tijd steeds verder rekken...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 10:58

Nou Apple en Cornelie als we nu allemaal wat aan het proberen gaan, kunnen we de ervaringen delen Lachen

Ik ben wel blij dat ik niet de enige ben die opeens uit het niets zomaar een ander paard heeft in de wedstrijdring...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:14

Ik dacht dat het bij pride ook verlatingsangst was totdat ik dit mailtje kreeg en eigenlijk veel beter bij hem past:

Nu het probleem met het niet op stal willen blijven als de merrie weggaat of
het niet van de kudde vandaan willen als iedereen buiten staat. Je zou op
het eerste gezicht haast denken dat hij verlatingsangst heeft, maar het
omgekeerde blijkt waar te zijn. Hij voelt zich juist verantwoordelijk naar
de andere paarden toe en ook vooral naar de merrie die naast hem staat. De
reden dat hij dat vroeger niet had heeft niets te maken met de verschillende
stallen, maar met zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Hij is enorm
gegroeid en bekleed nu een veel hogere positie in de kudde dan vroeger. Die
hogere positie brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee en daarom voelt
hij zich verantwoordelijk voor de merrie naast hem. Ook wanneer hij naar
binnen moet terwijl de rest buiten blijft speelt dat
verantwoordelijkheidsgevoel op.
Dit is echt een machtig paard zeg! Hoe je nu met zijn
verantwoordelijkheidsgevoel naar de anderen om moet gaan is een tweede.
Misschien helpt het al wanneer je het onderkent en hem laat merken dat je
snapt waarom hij reageert zoals hij doet. Misschien vind je het zelf ook al
makkelijker om het te accepteren nu je weet waar het vandaan komt. Ik werk
vaak met Bach bloesem remedies, maar er is eigenlijk geen perfecte remedie
voor deze situatie. Je zou de Bach bloesem 'Chicory' kunnen proberen. Je
kunt tweemaal daags 3 a 4 druppels in een inkeping in een stukje appel
druppelen, en dat aan hem geven. Maar eigenlijk is zijn gedrag gewoon heel
begrijpelijk en natuurlijk.

Ja, daar sta je dan Lachen Terwijl dit eigenlijk niks voor mij is. Ik zeg altijd maar: hij went er maar aan Knipoog Maar ja, toen vorige week de dierenarts kwam om zijn neus te hechten ben ik hier toch wat genuanceerder over gaan denken. Die houding kan dus ook tot ongelukken leiden. Uiteraard ga ik nu zeker de dingen niet uit de weg maar ik houd er wel meer rekening mee. Ook met rijden, hierin begeleidt ik hem gewoon meer ipv mijn 'wil' opleggen. Hij zit dan al in de stress dus door juist rustig te blijven maar wél veel vragen probeer ik dan steeds meer zijn emoties te sturen. Dus dan bv niet 1 rondje de hoefslag volgen maar continu blijven vragen, paar pasjes wijken, kleine cirkel, overgang, etc etc. Dus de situatie niet nóg stressvoller maken. En ik denk dat als ik dit een tijd volhoud het zeker iets zal zijn waar mee om te gaan is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:18

Volgens mij had je zowiezo nooit aan jouw merrie moeten toegeven door Seven naast de bak neer te zetten.

De makkelijkste oplossing is ze niet meer te laten klieken... Dus niet meer samen op de wei, niet meer samen rijden, niet meer naast elkaar op stal en niet meer met 1 trailer op pad. Dit soort gedrag wordt heel snel alleen maar erger zeker als je er aan toegeeft en kan uiteindelijk levensgevaarlijk worden. Ik heb wel paarden door dit soort geintjes achterover zien slaan of onbestuurbaar over een concoursterrein zien stieren, op zoek naar hun maatje.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 11:21

@Cornelie: het is inderdaad alsof ik het verslag van Lanna lees. Hetzelfde verhaal Lachen

En dat: ze went er maar aan dat heb ik ook. Maar aan de andere kant, ik wil toch wel graag een wedstrijd blijven rijden af en toe. En liefst ook met Seven erbij. Dus ik ga inderdaad de door jouw beschreven methode maar eens proberen Lachen

resultaten (of mislukkingen) zal ik hier melden Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:27

Hoe herkenbaar Haha!. Met rijden gewoon in de bak heb ik er geen last van. Op buitenrit moet (en zal) hij altijd voorop. Als ik dan een keer alleen op pad ga kom ik met een 3 keer zo groot, hinnikend paard het terrein weer op Haha!.

Vorig jaar kon ik hem niet veilig de wei uithalen. Dwz, alles ging ok totdat hij door had dat hij zonder zn merrie buiten het hek stond. Zat niets anders op dan de merrie gelijktijdig naar buiten halen. Op het land was hij ook continue bezig haar te bewaken en in hengstigheid te dekken. Hebben hem eerder van het land gehaald aangezien hij ook vreselijk afviel door dit gedrag. Daarna kwam zij ook meer tot rust.

Op stal heeft hij dit gedrag toen ook vertoont, hij stond tussen twee bruine merries in. Toen ze op een gegeven moment alletwee voor langere tijd weggingen steigeren, rondlopen en hinniken in zn boks. Van top tot teen bezweet zijn. Is toen opgelost door hem enige tijd naast een andere dominante ruin te zetten waar hij het goed mee kan vinden.
De merrie waar hij het gekste mee was staat nu elders op stal en daar is een haflingermerrie voor terug gekomen (niet zijn type, dus niets aan de hand). De andere bruine merrie staat er nog wel. Die hinnikt wel als hij weg is.

Ik ben benieuwd hoe het gaat als het weideseizoen weer begint en de merries 24/7 op land staan.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:30

Yep, voor pride is het vanmiddag weer feest. Die merrie gaat naar de hengst voor een tijdje. Zijn neus zitten nu nog hechtingen in dus geheel tegen mijn principes in blijf ik toch maar even op stal als zij weggaat. (normaal gesproken liep ik dan gewoon weg onder het mom: hij went er maar aan Haha! )

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:30

Ja kom sjuimpje dat heb je nu achter af makkelijk zeggen maar op dat moment weet je niet beter en ga je op je gevoel af..
Achteraf kom je pas tot een conclusie dat je het misschien beter niet meer had kunnen doen..

Wat ik zou doen is ze gewoon een tijdje uit elkaar houden tot je gewoon er weer mee weg kan beginnen bij jullie op stal idd niet meer samen op wei lanna is een te groot moeder figuur

Suc6 gaat erg moeilijk worden Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:15

Nou Pearltje,
denk je dat ik nooit met dat bijltje gehakt heb?
Ik heb er eentje die niet zonder een zwarte met veel haar het erf af wil, mèt zwart geval is hij als een lammetje, zonder is het de eerste minuten een ongeleid projectiel, denk je dat ik dan terug ga om een zwarte te halen? Zou ik dat wel doen, dan weet ik zeker dat ik de keer erop niet eens meer de stal uitkom...
Als een paard tegen de staldeur aanramt geef je hem toch ook geen worteltje?

Ik kan me enigzins in Anya verplaatsen hoor, maar vertel ook dat je door hier aan toe gegeven te hebben nog verder van huis bent geraakt.

Nou weet ik dat Anya haar paard en Seven veel tijd samen 'doorbrengen', samen NHen, samen rijden, samen op de wei... Het 'kliek-gedrag' wordt dus gestimuleerd en dat moet je nu rigoreus zien te doorbreken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 12:21

Daar ben ik zelf inderdaad. Ik dacht dat het verlatingsangst was en ging als ongeleid projectiel door een veel een veel een veel te volle bak. Je moet dan op zo'n moment kiezen. En dat doe je in een split second. Dus dacht ik: haal dan Seven maar op. Niet handig, maar ik had dit gedrag bij Lanna ook nog nooit meegemaakt (op stal kan ik rustig alleen met haar gaan rijden en ook rustig alleen op buitenrit). Tot deze keer ging ik altijd alleen op wedstrijd of met een ander paard dan Seven. En dan riep ze wel een keer, maar daar bleef het dan bij.

Toen ze eenmaal stond te stampvoeten in de line-up (en ik toch al gediskwalificeerd was wegens verzet) heb ik haar haar zin niet gegeven. Ze heeft een kwartier gestampvoet en pogingen gedaan zich naar de uitgang te draaien (terwijl ik met glimlach om de mond stiekem door de grond wilde zakken Lachen ) en mocht pas met alle andere paarden de bak uit.

En inderdaad doen we wel dingen samen Sjuim, maar ook vaak genoeg apart. Zoals ik al zei: van dit gedrag heb ik op stal verder niets gemerkt anders dan wat hinnikjes naar elkaar. Maar zo giga door het lint....NEE tot gister niet.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:28

Nou sjuimpje dat zeg ik ook niet Haha!

Ik zeg alleen als het op dat moment gebeurd reageer je vaak impulsief, en wat anya ook al zei dat doe je in een opwelling omdat je het nog nooit mee hebt gemaakt..

En idd anya kan me er nog niks bij voorstellen wat je zegt dat lanna dat doet het rustige lieVe paard.. Maar anya met jouw geduld krijg je het er wel weer vanaf..

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:13

Ik heb hetzelfde probleem gehad maar dan gewoon altijd, niet alleen met wedstrijd. Mijn pony was heel erg gehecht aan een andere pony(meteen de eerste dag al). Als ik alleen ging rijden ging hij omhoog en rennen, vooral heel fijn als je priveles hebt Boos! . Ik heb het opgelost door gewoon maar door te zetten en ze niet altijd samen los te gooien.

Nu sta ik op een andere stal, zonder die pony. Ik zorg er nu speciaal voor dat hij niet met 1 paard heel erg gehecht raakt. Hij gaat wel los met anderen, maar gewoon met verschillende paarden en ook alleen. Hij is nu niet aan 1 bepaald paard gehecht en dat scheelt echt! Hij is nog steeds niet zo blij in z'n eentje, maar ik kan in ieder geval normaal alleen rijden enzo.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:32

Anya"]
[quote="Lielle schreef:
herkenbaar probleem, en wij hebben ze nu gewoon op stal uit elkaar gehaald. Ze staan niet meer naast elkaar, en gaan niet meer samen op de wei. Het is niet anders Haha!


Is er niemand die heeft geprobeerd met bijvoorbeeld oefenen om ze wat zelfstandiger te krijgen?
[/quote]

dat doen we ook gewoon, en ze kunnen ook prima samen op concours. Mara ik wil voorkomen dat het steeds erger wordt en daarom staan ze niet constant meer bij elkaar.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:37

cornelie schreef:
Ik dacht dat het bij pride ook verlatingsangst was totdat ik dit mailtje kreeg en eigenlijk veel beter bij hem past:

Nu het probleem met het niet op stal willen blijven als de merrie weggaat of
het niet van de kudde vandaan willen als iedereen buiten staat. Je zou op
het eerste gezicht haast denken dat hij verlatingsangst heeft, maar het
omgekeerde blijkt waar te zijn. Hij voelt zich juist verantwoordelijk naar
de andere paarden toe en ook vooral naar de merrie die naast hem staat. De
reden dat hij dat vroeger niet had heeft niets te maken met de verschillende
stallen, maar met zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Hij is enorm
gegroeid en bekleed nu een veel hogere positie in de kudde dan vroeger. Die
hogere positie brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee en daarom voelt
hij zich verantwoordelijk voor de merrie naast hem. Ook wanneer hij naar
binnen moet terwijl de rest buiten blijft speelt dat
verantwoordelijkheidsgevoel op.
Dit is echt een machtig paard zeg! Hoe je nu met zijn
verantwoordelijkheidsgevoel naar de anderen om moet gaan is een tweede.
Misschien helpt het al wanneer je het onderkent en hem laat merken dat je
snapt waarom hij reageert zoals hij doet. Misschien vind je het zelf ook al
makkelijker om het te accepteren nu je weet waar het vandaan komt. Ik werk
vaak met Bach bloesem remedies, maar er is eigenlijk geen perfecte remedie
voor deze situatie. Je zou de Bach bloesem 'Chicory' kunnen proberen. Je
kunt tweemaal daags 3 a 4 druppels in een inkeping in een stukje appel
druppelen, en dat aan hem geven. Maar eigenlijk is zijn gedrag gewoon heel
begrijpelijk en natuurlijk.

Ja, daar sta je dan Lachen Terwijl dit eigenlijk niks voor mij is. Ik zeg altijd maar: hij went er maar aan Knipoog Maar ja, toen vorige week de dierenarts kwam om zijn neus te hechten ben ik hier toch wat genuanceerder over gaan denken. Die houding kan dus ook tot ongelukken leiden. Uiteraard ga ik nu zeker de dingen niet uit de weg maar ik houd er wel meer rekening mee. Ook met rijden, hierin begeleidt ik hem gewoon meer ipv mijn 'wil' opleggen. Hij zit dan al in de stress dus door juist rustig te blijven maar wél veel vragen probeer ik dan steeds meer zijn emoties te sturen. Dus dan bv niet 1 rondje de hoefslag volgen maar continu blijven vragen, paar pasjes wijken, kleine cirkel, overgang, etc etc. Dus de situatie niet nóg stressvoller maken. En ik denk dat als ik dit een tijd volhoud het zeker iets zal zijn waar mee om te gaan is.



En dat is wel grappig want dat herken ik heel sterk van Pablo! Hieronder wat fragmenten uit mijn verslag van de endurance rit in Wanroy, door zijn ogen gezien.

Citaat:
Maar toen we er waren moest ik weer naar die rare mensen die steeds aan je zitten, en in je hals knijpen en zo. Laten ze dat bij zichzelf doen! En toen haalden ze ook nog zomaar mijn buurvrouw weg, en dat vond ik niet leuk want daar moet ik goed op passen: ze is nog maar een klein meisje en ik ben een heel jaar ouder * stoer * Dus ik heb even laten zien hoe mooi ik kan draven en toen zijn we gauw samen terug gegaan om gras te eten * yummie * Die rare mensen waren wel tevreden, ik scheen een mooie hartslag * ik sla toch nooit * te hebben.

Citaat:
Ze brachten ons naar een grote wei * zie je wel, toch crossen! * waar ik rustig moest stappen terwijl mijn vrouwtje aan het klooien was met allemaal rare apparaten. Dat rode ding om haar pols kende ik wel, dat heeft ze met de cross ook altijd bij zich (al weet ik niet waarom, ze kan hem niet eens aan en/of uit zetten ) maar ze had nu nog wat bij zich, een GSP of zo. Ze zei dat ze daarmee kon zien hoe hard we gingen. Duh, dat weet ik ook wel: stap, draf of galop. Maar ik maakte me maar ongerust want ik was Raimaer steeds kwijt en er liepen allemaal vreemde paarden rond!