Kwaliteit van ruiter of kwaliteit van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Kwaliteit van ruiter of kwaliteit van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 15:07

Ik vraag mij dus af als de kwaliteit van je paard minder goed was geweest sommige mensen dan nog zo hoog in de dressuur waren gekomen??? Hiermee bedoel ik dus eigenlijk alles in de Z of hoger als Z.

En als je paard nou erg goed was geweest maar de kwaliteit van de ruiter minder... was je dan ook hoog in de dressuur gekomen??

Dit vraag ik mij dus af. Ik ben er wel van overtuigt dat je een juiste combinatie van paard en ruiter moet hebben om zo te kunnen presteren...

Hoe denken jullie hierover? Ik plaats dit op wedstrijden omdat er toch gepresteerd moet worden en mensen met wedstrijdervaring op hoog niveau dit kunnen antwoorden. Ik wil het antwoord horen zoals jullie er tegen over staan en niet zoals een jury dat zou doen!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:11

Een goed paard kan een ruiter meetrekken, maar ook alleen maar als de vooropleiding van het paard goed is geweest. Dus je koopt een kant-en-klaar paard en gaat daarop beginnen.

Maar een goede ruiter kan ook een middelmatig paard naar ongekende hoogtes rijden. Denk dat het een wisselwerking is van beide. Zie tenminste zelden dat een beginnend ruiter op een groen paard doorstoomt naar hoger dan de Z, of ze moeten heel veel talent hebben en goede begeleiding.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:15

leuke stelling...

Ik denk zelf dat de kwaliteit van beide moet komen! Een goed paard met een slechte ruiter kunnen niet de Z halen denk ik. Andersom denk ik het wel.
Ik ken ook een meisje die haar pony helemaal groen uit een weiland geplukt heeft en waar geen beginnen aan was, maar ondertussen al een aantal x kampioen is en ZZ reed! En ook met springen was ze al M2...

Dus die verhouding van een beginner met goed paard klopt denk ik niet maar groen paard met gevorderde ruiter is dus wel heel goed mogelijk!!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:26

Marrie schreef:
En ook met springen was ze al M2...

Dus die verhouding van een beginner met goed paard klopt denk ik niet maar groen paard met gevorderde ruiter is dus wel heel goed mogelijk!!!


M2 springen? Verward Enne een groen paard is ook wat anders als een minder GOED paard hè Knipoog .

Maar goed, ik denk zelf dat het ook wel van beide kanten moet komen, maar dat een goede ruiter/amazone tot op zekere hoogte ook niet verder kan komen met een minder goed paard! Zo werkt het nou eenmaal. Als het paard weinig beweging of erg weinig aanleg en veel moeite heeft met de oefeningen, dan loop je op een gegeven moment vast.
Ik denk dat er andersom ook nog verschil is tussen een slechte en een zeer slechte ruiter. Iemand die zelf niet zo héél goed rijdt, maar niet superslecht en een goed paard heeft, komt een heel eind hoor!!!!
Maar als je écht niet goed kunt rijden en een zeer goed paard hebt, dan kun je hem inderdaad zelf niet eens een oefening leren, dus zit een hoog niveau er ook niet in (tenzij je natuurlijk goed les hebt, maar dan wordt de kwaliteit van de ruiter/amazone vanzelf ook beter Knipoog )

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:41

Marrie schreef:
maar ondertussen al een aantal x kampioen is en ZZ reed! En ook met springen was ze al M2...

M2 bestaat niet bij springen en ZZ bestaat niet bij de pony's, of rijdt ze bij de paarden?

Ontopic: Ik denk dat het gewoon moet klikken tussen ruiter en paard.
Ik heb zelf ook geen spetterende pony, ik heb voor deze pony alleen nog maar op manegepony's gereden en toch rij ik nu Z1.
Als je samen een goede combinatie vormt kom je er wel Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:47

ZZ bij de pony's bestaat wel hoor Lachen

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:49

Dat denk ik ook ellen, maar dan wel met goede begeleiding. Als je zelf nog niet over de hulpen en manier van rijden beschikt zul je er nooit komen.

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:51

¡!Ellen!¡ schreef:
Als je samen een goede combinatie vormt kom je er wel Lachen


Inderdaad, je hebt helemaal gelijk Haha!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:13

tja wat is goed?! wanneer is een ruiter goed en wanneer een paard?
mijn pony was 7 toen ik hem kreeg en had nog nooit een hindernis gezien, het is verder een vuilnisbak en er was dan ook niemand die er wat in zag, maar ik ben uiteindelijk wel Z springen geworden!!
Tobias is geen springtopper, maar door de combinatie maak je er wel een topper van(in mijn ogen)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:10

Een minder goed paard met een minder goede ruiter kan met goede begeleiding best redelijk goed gaan presteren.
Er rijden ook best veel mensen in het Z die daar jaren over gedaan hebben en uiteidelijk, na jaren winstpunten bij elkaar sprokkelen, toch nog naar de Z mogen...

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:52

hoi fem,ik ben er van overtuigd dat als het paard of de ruiter het niet kan dat het niet hoog kan presenteren. ik bedoel dus dat ik denk dat de kwalieteit van alle twee moet komen dus van paard en ruiter, en dat de ruiter en paard ook bij elkaar moeten passen.
ik denk ook dat als de ruiter een paard heeft dat niet zo goed, is dat de ruiter met dat paard opengegeven moment niet verder komt dan het hoogste dat dat paard kan presteren. ik denk dat dat ook geld voor de ruiter dat als die het niet kan dat je ook niet ver kan komen, of de ruiter moet dan prive les gaan nemen van iemand die heel goed kan rijden dan kan het mischien wel

groetjes sanne & snoocky

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 23:19

snoocky schreef:
hoi fem,ik ben er van overtuigd dat als het paard of de ruiter het niet kan dat het niet hoog kan presenteren. ik bedoel dus dat ik denk dat de kwalieteit van alle twee moet komen dus van paard en ruiter, en dat de ruiter en paard ook bij elkaar moeten passen.
ik denk ook dat als de ruiter een paard heeft dat niet zo goed, is dat de ruiter met dat paard opengegeven moment niet verder komt dan het hoogste dat dat paard kan presteren. ik denk dat dat ook geld voor de ruiter dat als die het niet kan dat je ook niet ver kan komen, of de ruiter moet dan prive les gaan nemen van iemand die heel goed kan rijden dan kan het mischien wel

groetjes sanne & snoocky



Sanne ooit wel eens van een SHIFT toets gehoord.... Daar zet je hoofdletters mee Haha!

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:25

Ja maar ben een beetje lui de laaste tijd Gaaaap
hihihihi Haha!
Groetjes Sanne

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:33

snoocky schreef:
of de ruiter moet dan prive les gaan nemen van iemand die heel goed kan rijden dan kan het mischien wel


Heel goed rijden is nog niet heel goed lesgeven hoor Knipoog Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:51

Ik ga met cassidy mee, tis een combinatie

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:32

Ik heb het denk ik van beide kanten meegemaakt... ik ben geen sterruiter, maar kan best leuk sturen.
Mijn pony (Missouri Haha! ) was niet echt een schoonheid om te zien, en had ook zeker niet het laatste aan beweging. Toch heb ik daar Z2 mee tussen de paarden gereden en niet eens onverdienstelijk, meestal bij de eerste 3 en veel vaker nog een dikke 190 punten (ooit een keer 220 Schijnheilig ).
Die pony liep puur op karakter, en het klikte goed tussen ons. Een ander kon er nog geen L proefje mee rijden (ze was een beetje vreemd... Knipoog ).
Maar ik moest drie keer zo goed rijden om de helft van de punten bij elkaar te sprokkelen, ik kreeg ze echt niet voor niks!!

Nu met Silly, die wel erg mooi is en goed kan lopen maar af en toe achterstevoren de ring door gaat (vergelijkbaar met Blue Ocean Haha! ) omdat ze echt OVERAL bang van is, zet ik regelmatig een waardeloze proef neer in de L waarmee ik dan met gemak 165 punten binnensleep. Laatst kreeg ik ook letterlijk van een jury te horen: "het is een pracht paard en je kunt zien dat-ie veel meer kan. Hij kan erg goed bewegen, daar rijd je nog een hoop punten mee!" En een tweede plaats. Terwijl ik Silly tegen het schot had stilgetrokken, een paar keer op haar sodemieter had gemept omdat ze in elke hoek stilstond.
Maar als ze dan iets redelijk deed, middendraf of wijken, had ik gelijk een 8.

Ik stond echt verbaasd van hoe makkelijk je punten rijdt met een knap paard met goede bewegingen!!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:01

sjaantje"]
[quote="Marrie schreef:
En ook met springen was ze al M2...

Dus die verhouding van een beginner met goed paard klopt denk ik niet maar groen paard met gevorderde ruiter is dus wel heel goed mogelijk!!!


M2 springen? Verward Enne een groen paard is ook wat anders als een minder GOED paard hè Knipoog .

[/quote]

Oh sorry typefoutje hahaha Blond

Het was maar een voorbeeld hoor, dat je als je een beetje goede ruiter bent hoog kan komen, ook met een GROEN paard!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 10:35

Missouri schreef:
Ik heb het denk ik van beide kanten meegemaakt... ik ben geen sterruiter, maar kan best leuk sturen.
Mijn pony (Missouri Haha! ) was niet echt een schoonheid om te zien, en had ook zeker niet het laatste aan beweging. Toch heb ik daar Z2 mee tussen de paarden gereden en niet eens onverdienstelijk, meestal bij de eerste 3 en veel vaker nog een dikke 190 punten (ooit een keer 220 Schijnheilig ).
Die pony liep puur op karakter, en het klikte goed tussen ons. Een ander kon er nog geen L proefje mee rijden (ze was een beetje vreemd... Knipoog ).
Maar ik moest drie keer zo goed rijden om de helft van de punten bij elkaar te sprokkelen, ik kreeg ze echt niet voor niks!!

Nu met Silly, die wel erg mooi is en goed kan lopen maar af en toe achterstevoren de ring door gaat (vergelijkbaar met Blue Ocean Haha! ) omdat ze echt OVERAL bang van is, zet ik regelmatig een waardeloze proef neer in de L waarmee ik dan met gemak 165 punten binnensleep. Laatst kreeg ik ook letterlijk van een jury te horen: "het is een pracht paard en je kunt zien dat-ie veel meer kan. Hij kan erg goed bewegen, daar rijd je nog een hoop punten mee!" En een tweede plaats. Terwijl ik Silly tegen het schot had stilgetrokken, een paar keer op haar sodemieter had gemept omdat ze in elke hoek stilstond.
Maar als ze dan iets redelijk deed, middendraf of wijken, had ik gelijk een 8.

Ik stond echt verbaasd van hoe makkelijk je punten rijdt met een knap paard met goede bewegingen!!


Hieruit haal je dus ook dat uiterlijk van paard een grote rol heeft. Vind het wel grappig om dit soort ervaringen te horen
Ik wil ooit wel een dressuurpaardje kopen zo kan ik gecombineerd met mij rijkunsten eens kijken wat verstandig is voor mij Knipoog
Niet dat ik erop reken dat ik ooit de Z start...... Haha!
Voorlopig heb ik aan mn dressuur Haf een leuke leerpony Knipoog

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:38

De combinatie, maar ook de begeleiding. Ik heb genoeg voorbeelden gezien van leuke combinaties, maar die nergens kwamen. Simpelweg omdat ze niet de juiste aanwijzingen kregen. Ik zelf heb denk ik veel geluk gehad bij mijn instructie: mijn paard is niet bijzonder, zeker niet qua uiterlijk of gangen en ik ben ook geen sterruiter. Toch zijn we behoorlijk snel in de M2 gekomen en we zijn hard op weg naar het Z. B t/m L2 hebben we bijna altijd in de prijzen en winstpunten gereden, M1 was in het begin even moeilijk maar hebben we ook met dikke punten afgerond. Ik weet zeker dat ik dat zonder de instructie die ik krijg niet had kunnen redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:32

Ik ga met Patos mee. Ik ben een gewone ruiter met een leuk paard maar door de begeleiding die ik heb zijn we wat we nu zijn.
Ik had totaal geen wedstrijdervaring en ook nooit de intentie om wedstrijden te gaan rijden. In het begin was dat best moeilijk, de B en de L liepen niet echt super. De combinatie van paard en ruiter moest denk ik ook nog groeien en ik moest echt leren hoe je een proef rijdt [en daar zit nu nog mijn zwakke plek]. Vanaf de klase M1 scoorden we geregeld dubbele winstpunten en dat lukt nu in het Z1 ook nog.
De beste formule is een fijne combinatie, goede begeleiding en heel hard werken. Want een klassering krijg je, zeker met de 10 wp regeling, niet kado.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:04

Ik denk dat het een kwestie is van de juiste combinatie.
Een goede beleerd paard, moet je ook nog goed kunnen rijden, anders kom je er ook niet lijkt mij.
Wanneer je een hele goede ruiter bent, zul je ook nog een combinatie moeten zijn met een paard om een kwalitatief paard op een juiste wijze te kunnen rijden.
Het is niet voor niets dat er veel combinaties stranden in de M.

Een combinatie moet groeien en dat kan alleen maar als het klikt. Anders is het voor beide partijen niet een pretje om te rijden. Ook is het heel fijn als zij de juiste begeleiding krijgen. Want de manier van begeleiden is ook erg belangrijk.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:01

Ik denk dat een paard en de ruiter er mee te maken hebben...
Zonder mijn pony was ik nooit Z geworden! Ik kan nu ook andere paarden rijden dankzij mijn pony.....
Dus als je eenmaal hebt leren rijden dat je dan wel ieder paard kan rijden zodra de combi klikt.....

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:56

Ik vind dat je als onervaren ruiter, of ruiter die niet verder geraakt, of een beetje oud is om in de B punten bij elkaar te sprokkelen dat je best met een Z paard mag starten, zo erg is het niet, de ruiter leert er steeds meer door.
Maar als je zelf een goede ervaren ruiter dan mag je met een niet Z-paard starten, maar als je toch met een Z paard rijd heb ik er niets optegen, het is een eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:09

Wanneer ben je dan een beetje oud om in de B de punten bij elkaar te sprokkelen?
[Moet ik me al aangesproken voelen Haha!]

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:39

Ik waarschijnlijk wel, dus dat wordt toch meteen maar een Z2 paard aanschaffen *LOL*, dan hoef ik niet meer in de B te starten. Iets wat ik overigens met een jong paard ook niet van plan was als oud lijk.

Om ontopic te blijven: ja, ik weet wel zeker dat ik bepaalde plunten en klasseringen aan de uitstraling van mijn paard te danken heb. Echter, denk ik dat dat misschien tot de M opgaat, daarna moet er echt wel aan gereden worden.