Manen quarterhorse bij dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Manen quarterhorse bij dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 18:45

Een stalgenootje heeft een quarterhorse met lange (dunne) manen. Nu gaat zij ook officiƫle wedstrijden starten en nu vroegen we ons af of ze een hengstenvlecht in de manen mocht maken, of dat knotjes verplicht waren.
Volgens mij moet een hengstenvlecht gewoon mogen, maar iemand anders zei dat knotjes of netjes op 1 lengte getrokken manen moeten, tenzij het een ras is als fries, shet, haflinger, fjord, etc.
In dat rijtje staat de quarterhorse er niet bij, dus zou ze knotjes moeten maken. Maar dat lukt niet echt met die lange dunne manen van Ritchie.
Wie weet hoe het nu echt zit?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:38

Uit een ander topic heb ik deze informatie, die in het proevenboekje te lezen staat:

Afbeelding

Er staat dus niets over specifieke rassen. Mijn vroegere pony had ook altijd een hengstenvlecht met wedstrijden, zijn manen waren lang en dik, daar konden echt geen knotjes in. Ben er nooit op aangesproken en had altijd nette punten voor verzorging.

Misschien zou je nog even in het disciplinereglement Dressuur op de KNHS-site kunnen kijken? Daar staat het ook vast wel in.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:19

Kijk even naar punt C zegt genoeg zou ik zeggen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:21

Karin, daaronder ergens staat dat deze voorkeuren niet van toepassing zijn voor speciale rassen zoals ........... (heb boekje niet bij de hand)

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:44

hengstenvlecht mag gewoon.... ongeacht het ras.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:07

Lielle schreef:
Karin, daaronder ergens staat dat deze voorkeuren niet van toepassing zijn voor speciale rassen zoals ........... (heb boekje niet bij de hand)


Ik ook niet, boekje is al maanden kwijt dus kan het ook niet opzoeken. Haha!

Maar idd, dan is dat stukje vergeten. Alleen lees ik het dan als: 'Bij andere rassen (Haflinger, Fries, etc.) gelden specifieke voorkeuren'. En als de Quarter daar niet bij staat, dan geldt voor dat ras toch gewoon punt a t/m d? Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:42

In het reglement staat dat je de manen moet doen zoals in het proevenboekje staat, maar die had ik niet bij de hand, dus Karin, bedankt voor het plaatsen.
Maar punt c lezend, lijkt me dat een nette hengstenvlecht gewoon moet kunnen, dat is toch 'op andere wijze dan onder a) aageven wijze ingevlochten'?
Maar bedankt, ik denk da tmijn stalgenootje hier wel blij mee is.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:50

jah hoor mag gerust ik doe het ook altijd