Springen, hoe zit dat met stijlpunten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Springen, hoe zit dat met stijlpunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 18:51

Binnenkort ga ik me er eindelijk echt eens aan wagen, ik wil met Duvel beginnen met springwedstrijden.
Waarschijnlijk eerst nog een keer een oefenparcours of een A-parcours, ligt eraan wat er gehouden wordt bij mij in de buurt. En als dat net zo goed gaat als vorig jaar (1x foutloos, 1x een balk, maar over het algemeen ruimte zat over) , dan wil ik daarna een keer echt B gaan springen.
Alleen ik zit met het volgende: hoe werkt dat met die stijlpunten? Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten, die ik eventueel thuis zou kunnen oefenen?
Ik heb nl. nog nooit echt gesprongen en weet dus ook niet hoe dat precies werkt.
Waar krijg je ook al weer stijlpunten voor?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:11

1 * voor binnenkomen, halt houden en groeten
3 * wijze van rijden van het parcours
3 * houding en zit

Als het goed is, train je op die laatste twee al gewoon in de les. Zorg netjes ritme houdt, in de goede galop zit en passend rijdt, dan zit dat wel goed. Groeten en afgroeten, net zoals in de proef en dan heb je zo een 8 te pakken.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:08

voor groeten kan je ook een 10 halen Haha!
binnenkomen in een rechte lijn naar de jury in galop,
direct halthouden (en stil blijven staan),
luid en duidelijk je naam zeggen, groeten,
en weer weg galopperen.
zo heb ik al 4 keer een 10 gehad en 2 keer een 9,5 Haha!
succes he!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:16

halve punten mogen niet gegeven worden, en tienen bestaan er hier in de buurt ook niet. Maar verder heb je volkomen gelijk.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:25

met springen mag je wel halve punten krijgen hoor.
en 10en heb ik in verschillende regio's gekregen Lachen
maar jij hebt ook gelijk want je hebt ook wel es van die jury's die gewoon iedereen een 7 geven ongeacht hoe ze groeten.... gek zou je dr van worden.
ohja, en het helpt ook nog als je je paard invlecht enzo en je er zelf netjes uit ziet, het is namelijk een cijfer voor de presentatie.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:29

knhs reglement springen schreef:
B Springen:
In de barrage klasse B springen wordt geplaatst op strafpunten en bij gelijkheid van strafpunten op het cijfer voor de wijze van rijden (0-70), overeenkomstig de volgende regeling:
1. Presentatie: (binnenrijden, halthouden, groeten): - max. 10 punten x 1
2. Wijze van rijden van het parcours: - max. 10 punten x 3
3. Houding en zit: - max. 10 punten x 3
In totaal kunnen er 70 punten worden behaald. Desgewenst zal in geval van ex-aequo-klassering de waardering voor punt 2 (wijze van rijden van het parcours) de doorslag voor de plaatsing geven.
- Diegene met 1 of meer strafpunten in het eerste parcours worden, indien er nog prijzen beschikbaar zijn eveneens geplaatst op strafpunten en bij gelijkheid van strafpunten op het cijfer voor de wijze van rijden.
- Deze stijlwaarderingsregeling is eveneens van toepassing indien het springen klasse B zonder barrage uitgeschreven is. Een verrichting die door de jury gehonoreerd wordt met een puntenaantal variƫrend van 0 tot en met 34,5 geldt in dat geval als onvoldoende.
- In de eindrangschikking worden diegene met de minste strafpunten altijd hoger geplaatst dan diegene met meer strafpunten.

halve punten mogen idd (weer wat geleerd), maar het eerste cijfer wordt toegelicht met alleen binnenkomen, halthouden en groeten, dus formeel niet over verzorging e.d. Dat gebeurt idd wel veel Haha!

Mooie nickname trouwens, toevallig afkomstig uit Nijmegen?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 09:17

Dank jullie wel voor de reacties, hier kan ik wel wat mee.
Onder wijze van rijden wordt neem ik aan verstaan het netjes rondgaloperen, niet gaan jakkeren, niet gaan draven tussendoor en niet zitten rukken en plukken voor je wendingen (om het maar even plastisch te zeggen)? En dan uiteraard netjes uitkomen voor je sprongen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:20

Het binnenkomen moet in draf. Ik dacht zelf ook altijd eerst in galop, maar een springjurylid op een bijeenkomst van de ORUN in Ermelo vertelde ons dat het in draf moest.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:04

bij wijze van rijden wordt ook beoordeelt of je telkens in de goede galop zit. ook de wijze van plaatsen voor de hindernis, liefst netjes erbij en recht ervoor, wordt meegenomen.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:26

Scum schreef:
Het binnenkomen moet in draf. Ik dacht zelf ook altijd eerst in galop, maar een springjurylid op een bijeenkomst van de ORUN in Ermelo vertelde ons dat het in draf moest.


en meerdere springjuryleden hebben mij verteld in galop. behalve als je niet vanuit galop kunt halthouden, dan is draf weer beter.
het is wel zo dat er erg veel onduidelijkheid over bestaat.
vandaar dat Laarhuis (erg gewaardeerde springjury hier in de regio) er een speciaal protocol wil maken zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

een keer had ik echt een achterlijke jury. iedereen kreeg van hem een 7. zo vaag. toen ik aan hem vroeg wat ik dan moest doen om een hoger cijfer te halen zei hij: ja dat ga ik jou niet vertellen want dan weet jij het wel en de rest niet.... noujaaaaaaaaaa hij kan het de rest toch ook vertellen, en alsof ik het voor mezelf houd... en daarbij, als iemand iets vraagt kan een jury toch gewoon antwoord geven??

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 14:37

Kun je trouwens behalve punten ook nog commentaar krijgen, zoals dat bij dressuurproeven gewoonte is, dus dat je er nog wat van kunt leren? Dus bijvoorbeeld: 'meer ritme houden tussen de sprongen in' of zoiets? Of geven ze alleen maar punten en that's it?

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:41

volgens mij geven ze alleen de punten gewoon, en verder geen commentaar...

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:42

Maericken schreef:
een keer had ik echt een achterlijke jury. iedereen kreeg van hem een 7. zo vaag. toen ik aan hem vroeg wat ik dan moest doen om een hoger cijfer te halen zei hij: ja dat ga ik jou niet vertellen want dan weet jij het wel en de rest niet.... noujaaaaaaaaaa hij kan het de rest toch ook vertellen, en alsof ik het voor mezelf houd... en daarbij, als iemand iets vraagt kan een jury toch gewoon antwoord geven??


Ja dit is knap stom! lekkere jury was dat dan! Die wist waarschijnlijk zelf het antwoord niet Clown

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 20:11

Nog een vraagje mbt de goede galop. Er wordt druk op geoefend, maar het lukt me nog niet altijd om in de goede galop te landen, vooral als ik in de linkergalop uit wil komen, zit ik nog al eens rechts. Als er dan een linkerwending na zit, mag je dan dmv twee passen draven van galop veranderen? Of zien ze liever dat je doorgalopeerd en je eruit redt voor die wending?
Ik ben er wel op aan het oefenen en het gaat steeds beter, maar ik kan me zo voorstellen dat met wedstrijdspanning ik het nog eens een keer fout doe en dat ik dan toch verkeerd land.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:31

netjes wisselen door de draf is beter dan in de verkeerde galop doormodderen.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:37

helemaal mee eens

Tessalala

Berichten: 60
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:49

in galop binnenkomen, en gewoon mooie lijnen rijden. Dus niet ineens je pony omtrekken of ineens veel harder gaan rijden. Gewoon een netjes ontspannen parcour rijden

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 12:46

Allemaal erg bedankt voor de reacties, ik ga verder oefenen en binnenkort voor het eerst starten, dan laat ik nog wel weten hoe het gegaan is.
Groetjes, Marije.

Tessalala

Berichten: 60
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:54

succes ermee he!