[jv]verkeerd tenue?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

[jv]verkeerd tenue?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 01:14

ik was even benieuwd als de jury er nu achterkomt dat de combinatie geen goed tenue draagt, wat mag je als jurylid dan doen?!

nu heb ik het ff over verenigingstenue
heb meteen een mooi voorbeeld, vandaag op het Nederlands Kampioenschap reed iemand met een verkeerd chabrak,ze moest met een verenigingschabrak rijden maar had haar eigen chabrak onder gedaan, het bestuur van die vereniging was er ook en de amazone kreeg dan volgens mij ook even de wind van voren..... Haha!

maar als een jury weet wat het verenigingstenue is...en deze wordt niet nageleefd, mag de jury dan ingrijpen?! op het NK is dat niet mogelijk, omdat de jury waarschijnlijk geen idee heeft welk tenue ze moeten dragen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 02:29

Volgens mij kan je dan gediskwalificeerd worden, maar zeker weten doe ik het niet! Vroeger bij ond op de Pc moest je tot de Z1 in clubtenue rijden en de jury's uit de buurt wisten heel goed wat dat voor tenue was. Ik reed in de M al met jasje, maar had altijd toch nog me clubtrui mee, je weet het maar nooit.. Maar ik ben er dus nooit op aangesproken, ja door de pc wel is, maar niet door juryleden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 09:07

Ik heb wel eens meegemaakt dat de jury dan iemand vroeg om nog evne handschoenen aan te doen. Maar dat is iets wat elke dressuurruiter aan moet hebben. Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat je een clubtenue aanmoet, althans dat je erop aangesproken wordt als je het niet draagt.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:37

Clubtenue is verantwoordelijkheid van het bestuur, niet van de jury.
Als iemand van Kaptein v.d. Wal (om maar een voorbeeld te noemen) bij mij in de ring rijdt met een zwarte jas ipv zo'n groene, dan geef ik die persoon alleen maar groot gelijk *LOL*, ook al weet ik best dat persoon eigenlijk in het groen had moeten rijden.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:11

ik reed ook altijd met een verkeerd tenue.in t B en L moesten we verplicht met een boduwarmer rijden, vanaf het M niet. nou ik had dus echt geen zin om me iedere keer om te gaan kleden omdat ik meer dan 1 reed. en zo'n bodywarmer is koud joh in de winter . heb er nooit commentaar over gehad.... ook niet van t bestuur.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:20

Op alletwee de manege's waar ik gereden had hadden we wel clubtruien, maar als je een jasje had mocht je gewoon daarmee starten. Volgens mij startte er op officiele wedstrijden niemand met zo'n trui...

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:49

Onze vereniging heeft niet eens een club trui ofzo! Gelukkig maar want ik vind het zwart en wit veel chique Tong uitsteken

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:00

ik geloof dat het jurylid op woord van bestuur van de desbetreffende vereniging de ruiter disckwalificeren, wnt je hebt ook verenigingen, waar je niet persé het tenue van de vereniging moet dragen..
weet het niet precies
bel anders het KNHS zou ik zeggen of ga kijken op
http://www.knhs.nl

gr.
naomi

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 22:07

apart!! als het bestuur daar dan verantwoordelijk voor is(ja logisch) maar wat kan het bestuur er dan van zeggen...behalve een preek geven!!!
de volgende x kan je het weer doen(en dan weer een preek krijgen) maja ik vind best dat de jury zo iemand mag diskwalificeren!!!
ook al is ziet het er beter uit dan bv een oerlelijk verenigingstenue....

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:40

Als jury zijnde is het wel moeilijk om bij te houden wie welk tenue heeft, dat is voor verantwoording van vereniging. Als ik ergens ga jureren, waar ik nog niet eerder ben geweest, dan weet ik ook niet wie welk verenigingstenue heeft. Dat kun je alleen maar zien als er meerdere van een vereniging meerijden
Wel wil ik nog even wat kwijt , dat een jury, als die dat nodig vind, de combinatie dan zal uitsluiten en niet diskwalificeren . Het verschil is namelijk dat de ruiter bij uitsluiting nog wel een ander paard mag starten (en dan zijn tenue waarschijnlijk aanpast) en bij diskwalificatie mag de ruiter die dag niets anders meer starten en moet die als zijn gewonnen prijzen inleveren, en dat gebeurt niet zo heel snel, dat gebeurt meer bij onrechtmatig met je paard omgaan, grote mond tegen jury, enz. snappie Lachen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 23:34

confetti schreef:
Als jury zijnde is het wel moeilijk om bij te houden wie welk tenue heeft, dat is voor verantwoording van vereniging. Als ik ergens ga jureren, waar ik nog niet eerder ben geweest, dan weet ik ook niet wie welk verenigingstenue heeft. Dat kun je alleen maar zien als er meerdere van een vereniging meerijden
Wel wil ik nog even wat kwijt , dat een jury, als die dat nodig vind, de combinatie dan zal uitsluiten en niet diskwalificeren . Het verschil is namelijk dat de ruiter bij uitsluiting nog wel een ander paard mag starten (en dan zijn tenue waarschijnlijk aanpast) en bij diskwalificatie mag de ruiter die dag niets anders meer starten en moet die als zijn gewonnen prijzen inleveren, en dat gebeurt niet zo heel snel, dat gebeurt meer bij onrechtmatig met je paard omgaan, grote mond tegen jury, enz. snappie Lachen


oh dat wist ik geneens....ik ben nogal Blond Haha!
ja ik snap wel dat jurys uit een andere omgeving geen idee hebben welke tenues er rond lopen(hoe ze correct zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:11

Ik vraag me nu toch af of ik eigenlijk blond ben. Ik heb nog nooit op wedstrijden mensen in clubtruien o.i.d. zien rijden (ja, op onderlinge manegewedstrijden, maar geen KNHS wedstrijden). Ik zie dus alleen maar mensen in normaal wedstrijdtenue. Hoe zit dat dan?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:35

Een jurylid hoeft niet erop te letten of iemand wel/niet met een clubtenue rijdt. Je hoeft alleen bijv. te kijken of iemand met een jasje wel met handschoenen rijdt, of dat een evt. reclame logo op een dekje niet groter is dan 10*10 cm.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:14

Dit lijkt me geen taak van de jury. Zoals Scum schrijft, moet de jury erop letten dat de ruiter gekleed is in een tenue dat voldoet aan de reglementen van de KNHS en of dat dan een eigen dekje of een clubdekje is, zal hen niet interesseren.
Als de club perse wil dat je in clubtenue rijdt, moeten zij daar zelf op controleren en als je je daar (na herhaaldelijk waarschuwen) niet aan houdt, heeft de club waarschijnlijk het recht op je als lid te royeren.
En dan moet je dus een andere vereniging zoeken om lid van te worden (en eventueel eigen les etc gaan regelen).
Maar m.i. is dat dus geen taak van de jury.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:37

Idd volgens mij kan/mag/zal (:P) de jury daar niets van zeggen. Ik heb het nog nooit mee gemaakt iig.
Ons clubtenue is een donkerblauwe trui, witte rijbroek en t dekje van de club (wit met blauw randje)
Wij gaan vaak in clubverband op wedstrijd, en dan is het dus de bedoeling dat iedereen het clubtenue draagt. Ikzelf rijd vaak in mijn jasje, vind ik gewoon mooier en fijner. In de zomer vaak wel mijn clubtenue omdat we dan altijd met de gehele ponyclub zijn en ik dan ook mee rijd in het viertal.
Maar de gehele winter ga ik in jasje. In de winter komt het dan ook vaak voor dat we niet met de hele club gaan, en er is sowiezo geen viertal dus ik kan dan gerust in mijn jasje starten.
Club zegt er verder ook niets van gelukkig. Lachen Maar in de zomer moet ik me echt wel aan de regels houden! (clubdekje heb ik wel altijd trouwens)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:11

Een stukje uit het wedstrijdreglement, het spreekt in mijn ogen voor zich:

Citaat:
Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden
deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2.
Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:14

CCCCorine schreef:
Ik vraag me nu toch af of ik eigenlijk blond ben. Ik heb nog nooit op wedstrijden mensen in clubtruien o.i.d. zien rijden (ja, op onderlinge manegewedstrijden, maar geen KNHS wedstrijden). Ik zie dus alleen maar mensen in normaal wedstrijdtenue. Hoe zit dat dan?


Bij landelijke rijverenigingen wordt er gereden in wat jij 'normaal wedstrijdtenue' noemt. Bij ponyclubs verschilt dat onderling: de ene ponyclub rijdt in clubtruien, de andere in 'normaal wedstrijdtenue' en bij weer andere ponyclubs is het afhankelijk van je leeftijd of je in clubtrui of rijjasje rijdt (bijv. tot en vanaf 14 jaar).

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:29

Even een ander vraagje, stel dat je met een verenigingstenue start, moet je dat dan melden?? Een stalgenootje moest na een proef bij de jury komen. Jury vroeg waarom zij in een 'andere' kleur reed? Antwoord van dat meisje: dat is ons verenigingstenue. Volgens de jury moest je dat vooraf melden Verward

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:21

Nee hoor, daar heeft een jury helemaal niks mee te maken.