P&S tuchtcollege --> ijzer in mond!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

P&S tuchtcollege --> ijzer in mond!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:54

ik zat net even in Paard&Sport nr 5 te bladeren, en dit zag ik staan bij de uitspraken van het tuchcollege
Uitspraak X (waren er veel in deze P&S!)

OP 27 jan 2004 heeft de Raad Van Appel uitspraak gedaan in het door mevrouw N.S.G. wonende te Z ingestelde beroep tegen de beslissing van 24 september 200 van de tuchtcommissie welke is gepubliceerd in P&S d.d 18 sept 2003

even samenvatten
die uitspraak was: een algehele tevoetstelling gedurende 3 maanden en een boete van 500 euro en publicatie in P&S

die beslissing is er gekomen nadat er wreedheid was geconstateerd door de Raad van Appel ten opzichte van het paard omdat er een ijzerdraad aan het hoofdstel was bevestigd op dusdanige wijze dat de draad in de mond van het paard verdween en zich daar in een soort vork splitste om te voorkomen dat het paard tijdens het uitvoeren van een dressuurproef zijn tong uit zijn mond zou steken

ik kan de P&S van 18 sept 2003 zo snel niet vinden, ga die nog opzoeken, maar jezus zeg wat ben je dan gestoord!

Quentin heeft ook een tijdje zn tong uitgestoken tijdens het losrijden dan, omdat hij dan nog niet op 2 teugels was, na wat overgangen, stelling vragen etc etc kreeg ik hem op 2 teugels en stak ie zn tong niet meer uit, dat is gewoon een soort vorm van verzet

maar neem dan les! je hangt toch zeker geen ijzerdraad in de mond van je paard Boos!

goed dat ze dat hebben ontdekt, want het zal dus wel veel vaker gebeuren Boos!

maar ik vind die straf nogal laag eigenlijk, en daar is ze dus alsnog tegen in beroep gegaan.

wat een verschrikkelijke mensen bestaan er toch Stoom uit je oren

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:56

ik ben het helemaal eens met de laatste smiley die je neerzet

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 01:23

oke de stapel P&S en Hoefslagen enzo dorgeworsteld, lag gelukkig redelijk op volgorde qua jaar, dus heb toen heelstapel 2003 gepakt en de P&S gevonden waar het in stond

op 24 sept 2003 is uitspraa gedaan tegen mevrouw N.S.G. wonende te H. Het tuchtcollege heeft bewezenverklaard dat betrokkene op 29 mei 2003 te Balkbrug tijdens deelnamen aan een dressuurwedstrijd zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van artikel 46 lid 1 sub a Algemeen Wedstrijdreglement KNHS, tevens bijlage 1 bij het Algemeen wedstrijdreglement(Welzijn van het paard) alsmede de van toepassing zijnde optomingsvoorschriften

Feitelijk is dit als volgt te omschrijven

betrokkene heeft aan de zijkant van de neusriem vanhet hoofdstel dusdanig ijzerdraad bevestigd dat de scherpe uiteinden in de richting van de mondspleet stonden, hierop gewezen antwoordde de betrokkene dat dit gebeurde om te voorkomen dat het paard tijdens de proef zijn tong zou uitsteken.
afgevaardigde heeft betrokkene gediskwalificeerd.

Voor deze overtredingen heeft het Tuchtcollege betrokkene bestraft met een onvoorwardelijke geldboete van 500 euro en een onvoorwaardelijke tevoetstelling van 3 maanden, ingaande op 1 oktober 2003.

er is sprake van een zeer ernstige overtreding. Niet alleen zijn optomingsvoorschriften overtreden, maar ook heeft zij zich in belangrijke mate schuldig gemaakt aan wreedheid ten opzichte van het paard.


maargoed, een veel te lage straf imo, en wat denk je dat zij thuis doet, of hoe ze zich afreageerd als het paard alsnog een keer zijn tong uitsteekt....

deze mensen zouden eigenlijk thuis ook in de gaten gehouden moeten worden

maarja, dit is 1 voorbeeld, er gebeuren zoveel nare dingen die ik liever maar niet weet eigenlijk Scheve mond


in diezelfde P&S stond trouwens nog een uitspraak over een vader die een handvol zand in de mond van t paard van zn dochter stopte vlak voor de poef, om tandenknarsen tegen te gaan Scheve mond

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:27

Wat is tevoetstelling, moet je dan te voet door het leven ofzo?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:29

Je mag dan niet rijden Trixy.

Ik heb in een oude hoefslag gelezen dat er een springruiter (bekende) geschorst was omdat er punaises in de peesbeschermers waren gevonden. Dan tilde hij zijn benen hoger op...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 01:29

nee tijdens een tevoetstelling dan mag je niet starten, toch?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 01:31

Esme_27 schreef:
Je mag dan niet rijden Trixy.

Ik heb in een oude hoefslag gelezen dat er een springruiter (bekende) geschorst was omdat er punaises in de peesbeschermers waren gevonden. Dan tilde hij zijn benen hoger op...


punaises spijkers loodjes, dat gaat allemaal heel goed in bandages/peesbeschermers Scheve mond
ook een meisje van mn oude ponyclub, die startte er ook gewoon mee, werd toen ook gediskwalificeerd!en terecht Boos!

maar wat te denken van spijkers enz op de hindernisbalken, 1x stoten en ze tillen hun benen wel hoger op Scheve mond

pff zoals ik net al zei, ik wil dit allemaal helemaal niet weten

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:32

Esme_27 schreef:
Je mag dan niet rijden Trixy.

Dat bedoelde ik ook letterlijk eigenlijk. Maar de veronderstelling hierboven zit ook wel wat in denk ik, dat je dan niet starten mag, want dat rijden kunnen ze toch niet controleren.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 04:22


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:45

Ik vraag me af wat ze dan thuis niet allemaal flikken......

Overigens heb ik iemand pasgeleden ook nog gewaarschuwd voor schorsing. Kindje was net Z1 kringkampioen geworden en dacht vervolgens dat ze alles mocht. Toen ze naar de wc was nam iemand het ponietje over en ging al wandelend ernaast het diertje naar beneden werken dmz zagen met het bit (nagefelijkhid wordt imo heel anders gevragd), toen ze terug kwam ging dit zo nog even verder. Uiteindelijk mn mond maar open getrokken en gezegd dat dit niet de bedoeling was en dat ze daarvoor gediskwalificeerd konden worden.
Oh dat wisten ze niet hun instructrice deed het ook altijd, nou dan kent uw instructrice het regelement niet en als uw instructrice op de manier een paard nagefelijk wil krijgen wordt het tijd voor een andere.
Volgende keer als ik het weer zie gebeuren kaart ik het wel aan bij het secretariaat want dan kan ik Tjo net zo goed los rijden als denies moet starten, hihihi Komt op hetzelfde neer.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:18

Ik vond het ook schandalig toen ik het las. Die mensen zouden ze eigenlijk met naam en toenaam in de P&S moeten vermelden. Dit doe je toch niet tegenover je paard Boos!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:00

zulk soort belachelijke dingen komen helaas veel te vaak voor. ben t met manon eens.... noem ze maar bij de naam.... dan laten ze het misschien uit hun hoofd!
gelukkig is er in nederland nog redelijk toezicht. ben in griekenland geweest voor stage en als je ziet waar ze daar mee wegkomen.... zulke mensen moeten geen dieren houden!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:25

Ik vind dat deze mensen best met hun hele naam in de P&S mogen komen te staan...lijkt me niet zo fijn voor hen in het paardenwereldje Extreme duivel

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:27

Idd, zet ze maar met naam en toenaam in de P&S, dit kan werkelijk niet.

Een bekende (regio)ruiter heeft vorig jaar ook gewoon met naam en toenaam in de P&S gestaan, omdat hij voor de zoveelste keer de regels overtrad.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:53

Heike schreef:
Zo ga je toch niet met je paard om. Boos! Als ze dit al op wedstrijd doen, wat doen ze thuis dan wel niet?

Ai, daar dacht ik ook al aan...... Huilen
Wel goed dat er iets tegen gedaan wordt. (mits het ontdekt wordt natuurlijk)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:11

Ik heb hier op bokt weleens de suggestie voorbij zien komen om de tong maar vast te vinden met een panty als het niet helemaal gaat zoals het hoort... Vond ik al behoorlijk ver gaan! Maar dit slaat echt alles! Zal een mooi ontspannen plaatje gegeven hebben...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:12

Heike schreef:
Zo ga je toch niet met je paard om. Boos! Als ze dit al op wedstrijd doen, wat doen ze thuis dan wel niet?


Ijzerdraad onder de sperriem, touwtjes om de tong om deze aan de onderkaak vast te binden, spijkers op hindernisbalken, onderbenen tot bloedens toe opscheren en er sambal/gember op smeren, stootteugel aan de stang, schuurpapier om het bit, happen zand tegen tandenknarsen, zwepen met een schokje voor een sneller achterbeen, bute voor drachtige merries zodat ze sneller door de spierpijn heen komen...

Helaas allemaal al van dichtbij mee mogen maken. Boos! Huilen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:16

En als hij niet braaf is, dan geven we gewoon een paard dagen geen water...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:20

Je zou eens moeten weten wat er allemaal gebeurd om een paard zo voordelig mogelijk voor te stellen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:24

Margreet schreef:
En als hij niet braaf is, dan geven we gewoon een paard dagen geen water...


En een streepje of wat Sedalin helpt ook goed. Vooral als-ie nèt niet lekker loopt, dan kan-ie toch nog mee.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 19:51

Missouri"]
[quote="Heike schreef:
Zo ga je toch niet met je paard om. Boos! Als ze dit al op wedstrijd doen, wat doen ze thuis dan wel niet?


Ijzerdraad onder de sperriem, touwtjes om de tong om deze aan de onderkaak vast te binden, spijkers op hindernisbalken, onderbenen tot bloedens toe opscheren en er sambal/gember op smeren, stootteugel aan de stang, schuurpapier om het bit, happen zand tegen tandenknarsen, zwepen met een schokje voor een sneller achterbeen, bute voor drachtige merries zodat ze sneller door de spierpijn heen komen...

Helaas allemaal al van dichtbij mee mogen maken. Boos! Huilen
[/quote]


ik wist dit helaas allemaal al wel, meeste ook van dichtbij gezien, maar weer verdrongen, maar ja nu weet ik t allemaal weer

en juist de mensen waarvan je t niet verwacht of die een goede naam hebben doen de ergste dingen Verdrietig

door deze dingen heb ik al meerdere keren wille stoppen met de sport, dan maar lekker thuis hobbelen maar niets meer met prestaties te maken hebben, want op wedstrijd zie je vaak ook de meest vreselijke dingen....

wordt altijd helemaal naar als ik zulke dingen lees....

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:58

Ja dat heb ik ook gelezen. Hoe haal je het in je hoofd. In sommige landen publiceren ze de namen van mensen die een schorsing hebben, lijkt me op zich wel goed. Schijnheilig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:04

laatst nog iets over uitdrogen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:12

Ik vind dat ze zo iemand met naam en toenaam als dierenbeul op de voorpagina van de P&S mogen zetten.
En een boete van €500 had ook best wat meer mogen zijn van mij, het is je reinste dierenmishandeling!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:51

Echt verschrikkelijk! Idd neem dan les!!!! Was er een poos terug niet een land dat was gediskwalificeerd voor een kampioenschap omdat ze met de training prikkeldraad om de balken deden???? Kweet niet meer welk land dit was!