Wedstrijden rijden: waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Wedstrijden rijden: waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 22:00

Daar probeer ik vandaag dus al de hele dag achter te komen.
Waarom wil ik perse wedstrijden rijden?

Is het leuk? Nou nee, als je koppijn hebt van de stress, je niet kunt concentreren tijdens het losrijden en proeven als een zombie doorrijdt kun je niet bepaald zeggen dat het leuk is....
Dus zou ik er mee moeten stoppen en dan?
Waar train je dan voor? Natuurlijk is het leuk om iedere dag fijn te rijden maar er is dan geen enkele drijfveer.

Waarom rijden jullie wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:02

doe het nog niet, maar zou het graag willen daan doen voor de lol, de spanning en de sfeer. vind het ook leuk om de comentaren te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:06

Ik rij wedstrijden om te kijken of mijn training niet voor niets is.
Aan je punten kun je meestal toch wel zien of je vooruit bent gegaan.
Ik hou er dus ook niet van om maar te roepen ik ben M nivo, zonder ooit gestart te zijn, want pas als je je meet met anderen weet je pas wat je echt rijd. Of je oefeningen ook goed genoeg zijn voor een voldoende.

Voor mij is het ook wel een stok achter de deur om niet alleen maar te boscrossen, maar ook serieus te trainen Lachen

En ik ga voor de sociale contacten.
Lekker bij kletsen met paarden kennisen

Maar ik heb dan wel zenuwen, maar niet zo erg als jij zodat ik er hoofdpijn van krijg.
Ik ben wel helemaal kapot van een dagje wedstrijd, maar dat heeft meer met mijn lichamelijke condite te maken Verdrietig

want zoals jij het omschrijft is er niet veel aan.
Maar ik begrijp ook dat je het wel mist als je geen wedstrijden rijd, tenminste dat doe ik nu ook.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:08

Om eerlijk te zijn, vind ik wedstrijden juist het leukste van heel het paardrijden
Het is ook echt mijn drijfveer om iedere dag fanatiek te trainen. En dan op concours kijken of er een stijgende lijn in zit.

Tuurlijk, de training thuis en de lessen geniet ik ook van, maar zonder wedstrijden zou ik het paardrijden stukken minder leuk vinden. Misschien zou ik zelfs stoppen Verward , ik ben nou eenmaal geen recreatieruiter (of komt dat omdat we hier geen bos/strand etc. hebben Schijnheilig ..?)

Ik had in maart 2003 mijn vorige paard (M2) verkocht, en ging daarna mijn huidige paard zadelmak maken (ik had haar al een half jaar voordat ik mn vorige paard verkocht). Ik heb dus van maart t/m november geen enkele wedstrijd gereden, en dat heb ik toen echt wel gemist

Ik vind de sfeer en de spanning/prestatiedrang ook juist erg leuk, van echte wedstrijdzenuwen heb ik -gelukkig- nooit last... Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:09

Ik rij wedstrijden om te kijken waar ik in mn training nog aan moet werken en omdat ik er gewoon lol in heb. Ik hoef geen Z ofzo te worden, vindt het al een kunst dat ik de B uit ben gekomen hihihi.
Eens kijken wat we er in de L van gaan bakken...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:10

Ik zou het graag doen als een leuk dagje uit met een doel. Iets waar je je op kan verheugen en naar toe moet werken.

Omdat ik 'alleen maar' Dennis heb rijd ik helaas geen wedstrijden. Met keuringen had ik een beetje het zelfde gevoel, echt ergens naar toe trainen en dan een leuk dagje uit.

Wie weet heb ik in de toekomst wel ooit een pony waarmee ik zou kunnen starten?

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:13

Wat grandeur zegt, het is ook een beetje mijn drijfveer. Als je traint met je paard werkt je ook ergens naar toe. Ik vind het ook leuk om vooruit gang te zien, en dat kun je testen door wedstrijden te rijden, met het commentaar en cijfers weetr je waar je aan moet werken.
Wedstrijden vind ik altijd ook erg gezellig met mijn vader of vriendinnen ergens heen en een beetje naar andere kijken.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:15

Ik vind het een gezellig dagje uit (samen met mijn zusje in ons kleine blikkie vrachtwagentje) Bovendien vind ik het leuk om je te meten met anderen, te kijken waar je staat, daarom rijden we ook eigenlijk alleen wedstijden een een redelijk aantal deelnemers (eerste van de drie worden zegt nog zo weing) en ook selecties voor kampioenschappen, zo heb je ook een doel in je wedstrijden, in je seizoen. Ook geeft het me een doel in mijn training.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:16

ik vind het leuk, de trainig heeft dan iig een doel. Tuurlijk er zit wel af en toe een westrijd tussen die niet leuk is, maar als het goed gaat en je hebt goede punten dan ben ik altijd weer helemaal gemotiveerd, en heb ik zin om verder te trainen.

Verder vind ik het ook leuk om met vriendinnen te gaan en andere mensen te zien rijden, het is weer eens ergens anders en afwisseling in je normale daglijkse programma.

Jurycomentaar helpt ook, zodat je weet waar je verder op moet gaan letten en daar kun je aan werken en vervolgens testen of het beter is geworden. Zoals al een paar zeiden is het ook voornamelijk mijn drijfveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:28

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Ik vind wedstrijden rijden namelijk alleen leuk als ik er echt een paard voor heb zodat ik ook serieus mee kan doen (= in de prijzen rijden).

Ik heb mezelf dus lange tijd wijsgemaakt dat ik geen wedstrijden hoef te rijden als ik thuis maar fijn aan het werk ben. Op de lange duur werkt dat niet voor mij. Ik moet idd een doel hebben om naar toe te werken.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:28

zonder wedstrijden te rijden, zou ik geen doel hebben om zoveel te trainen, op wedstrijden kan ik zien hoever ik ben en waar ik op moeten letten. mijn doel is om zover mogelijk te komen in de sport. Tuurlijk brengt een wedstrijd stress en spanning met zich mee, maar ik kick van die adrenaline, na de proef ben ik dan ook veel rustiger, (mits het echt nergens naar is gegaan)

en natuurlijk is het ook gewoon leuk om op wedstrijd te gaan om mensen te leren kennen, veel pony's/paarden te zien en te leren van de dingen die je hoort en ziet.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:36

Ik heb zojuist vandaag voor het eerst gestart.

Ik vindt wedstrijdrijden een manier om je eigen rijstijl te meteen.
Via de jury kom je erachter wat je sterktes en zwaktes zijn en waar je aan kan verbeteren.

Dus... zo ben ik vandaag erachter gekomen dat ik veel puntjes waar ik aan moet werken! Tong uitsteken Schijnheilig Bloos

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:43

Als ik geen wedstrijden rijd heb ik geen doel om voor te trainen. Ik merk het nu al, ik kan niet vaak op wedstrijd en als ik dan weet dat ik toch 3 weken geen wedstrijd heb ben ik een stuk minder fanatiek! Dan hoeft het allemaal niet zo nodig. Tuurlijk is dat heel erg fout maar zo werkt het gewoon wel in de praktijk bij mij, ik ben gewoon veelste fanatiek.

Bovendien wil ik graag hoger op komen, dus 'moet' ik wel wedstrijden rijden.

Ik denk er wel eens aan om te stoppen met wedstrijden(als ik weer eens gruwelijk gestrest ben)maar dan kan ik net zo goed stoppen met rijden en wat wil ik nou ook weer niet... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 07-03-04 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:44

Het is vaak gezellig, maar vooral in t outdoorseizoen.Het is leuk om steeds hoger te komen, ik vind het iig leuk als ik naar n hogere klasse mag/kan. Je kunt zien wat je nog moet veranderen, puntjes waar je aan moet werken, ook leer je verschillende meningen van mensen waar je ook wel weer iets kunt uithalen.
Je ziet andere mensen rijden en dan prent je je zelf weer eens extra in van zo mag jij nooit gaan rijden Tong uitsteken want sommige dingen zijn te erg voor woorden.

Ook is het iets waar je naar toe kan werken in je training, anders heb je niet echt een doel, ik heb dit eigenlijk gewoon nodig en ik vind t gewoon leuk om me met anderen te meten.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:49

Ik vind het leuk. De voorbereidingen, de zenuwen, alles Lachen
En ik vind het ook fijn om te kijken of het rijden en training goed gaat en zo een beetje zekerheid te hebben dat ik goed bezig ben en voorruit gaat Lachen En zo heb ik ook iets om naar toe te werken, een doel hebben. En als je die haalt is dat super Lachen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:50

Ik vind het altijd ontzettend leuk en gezellig. Ben ook nooit zenuwachtig(alleen met Ot weleens voor het losrijden Schijnheilig )

Verder vind ik het fijn om te zien waar ik sta in mijn training en in vergelijking met anderen. En het geeft me een doel in mijn trainingen


Als ik iedere keer zo bloednerveus zou zijn dat ik er ziek van werd was ik wsl snel gestopt met op concours gaan Bloos Daar zou ik echt gek van worden...Bloos

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:54

das toch een geweldige adrealine kick! tenminste bij mij Haha! ben ik nu gek? Knipoog

tja en als je gene wedtsrijd rijd en zoals RK zegt ik train M niveau....tja waar train je dan nog voor?! ik doe het omdat ik gewoon super leuk vind, oke soms wat stress,zenuwen enz, maar ach dat hoort erbij! zonder dit zou het ook niet leuk zijn, toch?

en het is leuk om steeds een stapje verder te komen, met plezier natuurlijk!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:04

Ik rijd wedstrijden, zodat ik serieus blijf rijden, mezelf blijf verbeteren *en vooral ook de paarden*. Als ik een tijd niet start, rijd ik absoluut niet fanatiek. Maar bovenal vind ik wedstrijdrijden hartstikke leuk en beleef ik er ontzettend veel plezier aan. Ik ben dan ook nooit echt nerveus, ik zie wel hoe ik het er vanaf breng. Al moet er wel een beetje motivatie blijven dat het wel kan wat je doet. Als je al jaren geen wp rijd, is er ook niets meer aan.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:05

de sfeer op concours alleen al!nu ben ik dan eindelijk ook aan het rijden, daarvoor was ik altijd aan het groomen, vond ik ook geweldig!!

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:13

Ik rijd wedstrijdne omdat ik het echt super leuk vind. Ik ben dit jaar begonnen met wedstrijden en ik kan het nu al niet meer missen. Het geeft gewoon een heel goed gevoel als je merkt dat je vooruit gaat met rijden, en je hebt echt een goed doel om te trainen.
Verder vind ik de sfeer heel erg leuk, ben ook niet zenuwachtig, ik merk vanzelf wel hoe het gaat.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:36

Ik rijd wedstrijden omdat ik geen recreatie ruiter ben...
Ik zou nooit gewoon kunnen rijden om het rijden...... Nou ja wel voor een paar kee maar ik MOET gewoon een doel hebben en dat is dan zo ver mogelijk komen in de sport en dan nog het liefst de best zijn...
Het klinkt allemaal hoog gegrepen en misschien verwaand en zo maar ik moet gewoon wat hebben om naar toe te rijden..
daar bij komt ook nog dat ik de wedstrijden super gzellig vind en dat ik gewoon wil zien of ik vooruit ben gegaan (via de punten v/d jury) en wat de jruy van mij en mn pony vindt....
Ik houd van de sfeer op wedstrijden (stress) en ik vin de voorbreiding geweldig!
Ik zie de wedstrijd ook als een verleng deel van de training... is Falcon vooruit gegaan? Kan ik hem net zo goed laten lopen op concours als dat hij thuis doet?...
allemaal dat soort dingen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:49

Fitzroy schreef:
Daar probeer ik vandaag dus al de hele dag achter te komen.
Waarom wil ik perse wedstrijden rijden?

Is het leuk? Nou nee, als je koppijn hebt van de stress, je niet kunt concentreren tijdens het losrijden en proeven als een zombie doorrijdt kun je niet bepaald zeggen dat het leuk is....
Dus zou ik er mee moeten stoppen en dan?
Waar train je dan voor? Natuurlijk is het leuk om iedere dag fijn te rijden maar er is dan geen enkele drijfveer.

Waarom rijden jullie wedstrijden?

Gewoon mee kappen. Verzin een andere reden om elke dag op je paard te kruipen, leer je te meten aan iets anders dan de wedstrijdprestaties van anderen. Van paardrijden moet je genieten, die winstpunten maken dat heus niet anders. Het is trouwens bijzonder sneu en armelijk als je leven om winstpunten draait (en je bent amateur).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:54

Dat is mijn eerste redenatie dus eigenlijk ook.

Aan de andere kant merk ik bij mezelf dat ik echt iets nodig heb om naar toe te werken, anders word ik lui

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:57

Het lukt mij aardig om mijn inspiratie uit andere dingen te halen dan het proevenboekje hoor Haha!.
Onderling wedstrijdje moet wel kunnen, leukere prijzen ook trouwens.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:49

Wedstrijden rijden = vroeg je nest uit Boos! , paard die dan natuurlijk viezer Boos! is dan normaal poetsen, vlechten er WEER in doen Boos! , eventueel spullen in de auto mikken, 10 x kijken of je alles bij je heb, start je op je eigen stal, dan MAZZEL , opschieten want je bent te laat, shjips Boos! er zijn er een paar voor je, idioot kan je niet uit kijken , pff ik moet. Wat een sjips jury zeg, had hij stront in zijn ogen Stoom uit je oren .
Gelukkig nog een proefje, nou met die jury kan ik praten Lovers . Zo, de dag is weer om en dat voor die 2 x 5 min.

Nou nee, ik heb het jaren gedaan en nu rij ik gewoon voor mezelf en ik merk zelf wel of we voor uit gaan of niet. Neem af en toe les van verschillende mensen en je hoort vanzelf of je op de goede weg bezig bent.
Daarom ga ik ook mijn dressuurpaarden omscholen tot boscrosspony's als we in Belgie wonen.