Juryleden en hun eigen paarden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sebito
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-11-02

Juryleden en hun eigen paarden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 14:23

Stelling:


Juryleden mogen niet jureren in de klasses waarin ze zelf paarden hebben lopen.
(dus stel dat een jurylid eigenaar is van een paard, maar heeft hierop een ruiter/amazone gezet die het paard voor hem of haar rijdt of beoordeeld bijvoorbeeld een rubriek in keuringen waarin hij eigen fokprodukten heeft lopen)
Vinden jullie dit bezwaarlijk of niet?
Zo ja: waarom?
Laatst bijgewerkt door Sebito op 06-03-04 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:27

Ja vind ik wel, ze willen hun eigen paard natuurlijk zo snel mogelijk in een hogere klasse hebben, dus punten maar! Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:38

Citaat:
Stelling:


Juryleden mogen niet jureren in de klasses waarin ze zelf paarden hebben lopen.
(dus stel dat een jurylid eigenaar is van een paard, maar heeft hierop een ruiter/amazone gezet die het paard voor hem of haar rijdt)
Vinden jullie dit bezwaarlijk of niet?
Zo ja: waarom?


Het is geen stelling. Juryleden mogen niet hun eigen paard jureren (maakt dus niet uit wat voor ruiter erop zit) en ook geen familieleden of mensen waaraan ze lesgeven. Het is gewoon een regel.

Natuurlijk is het bezwaarlijk. Het jurylid kan bevooroordeeld zijn. En als hij wel eerlijk punt zullen er toch toeschouwers beweren dat het niet zo was. Je eigen paard overal laten winnen kan betekenen dat je hem duurder kunt verkopen. Je lesklanten laten winnen betekent misschien wel dat mensen denken dat je geweldig lesgeeft, en je krijgt meer klanten. Hiermee kun je dus ook het jurylid zelf beschermen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:43

Maar het kan ook gebeuren dat je je eigen paarden juist strenger jureerd. Omdat anders iedereeen denkt dat je ze te hoog jureerd... Wat natuurlijk ook niet eerlijk is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:44

Scum schreef:
Citaat:
Stelling:


Juryleden mogen niet jureren in de klasses waarin ze zelf paarden hebben lopen.
(dus stel dat een jurylid eigenaar is van een paard, maar heeft hierop een ruiter/amazone gezet die het paard voor hem of haar rijdt)
Vinden jullie dit bezwaarlijk of niet?
Zo ja: waarom?


Het is geen stelling. Juryleden mogen niet hun eigen paard jureren (maakt dus niet uit wat voor ruiter erop zit) en ook geen familieleden of mensen waaraan ze lesgeven. Het is gewoon een regel.

Natuurlijk is het bezwaarlijk. Het jurylid kan bevooroordeeld zijn. En als hij wel eerlijk punt zullen er toch toeschouwers beweren dat het niet zo was. Je eigen paard overal laten winnen kan betekenen dat je hem duurder kunt verkopen. Je lesklanten laten winnen betekent misschien wel dat mensen denken dat je geweldig lesgeeft, en je krijgt meer klanten. Hiermee kun je dus ook het jurylid zelf beschermen.


er wordt toch niet gesteld dat ze hun eigen paard jureren...maar jureren in dezelfde klasses als hun eigen paard loopt...
Ik vind het niet kunnen, immers is het dan zo dat ze hun eigen concurentie bepalen bij selectie wedstrijden...

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:49

Scum schreef:
Citaat:
Stelling:


Juryleden mogen niet jureren in de klasses waarin ze zelf paarden hebben lopen.
(dus stel dat een jurylid eigenaar is van een paard, maar heeft hierop een ruiter/amazone gezet die het paard voor hem of haar rijdt)
Vinden jullie dit bezwaarlijk of niet?
Zo ja: waarom?


Het is geen stelling. Juryleden mogen niet hun eigen paard jureren (maakt dus niet uit wat voor ruiter erop zit) en ook geen familieleden of mensen waaraan ze lesgeven. Het is gewoon een regel.

Natuurlijk is het bezwaarlijk. Het jurylid kan bevooroordeeld zijn. En als hij wel eerlijk punt zullen er toch toeschouwers beweren dat het niet zo was. Je eigen paard overal laten winnen kan betekenen dat je hem duurder kunt verkopen. Je lesklanten laten winnen betekent misschien wel dat mensen denken dat je geweldig lesgeeft, en je krijgt meer klanten. Hiermee kun je dus ook het jurylid zelf beschermen.


dat een instructrice of instructeur de klasse beoordeeld waarin zijn of haar eigen lesklanten in rijden, mag dus gewoon wel volgens mij.
Ik heb ook wel eens gereden voor mijn eigen instructrice.
Ik vind dit vooral bezwaarlijk als het selectie wedstrijden betreft

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:53

het is toch sowieso een regel dat je geen familielede en clubgenoten enz mag jureren?

iemand vab onze club moest jureren, waar ook een andere clubgenoot van ons meedeed, dit is na goed overleg gebeurd, maar meestal komt het niet voor dat je familieleden clubgenoten, en dus ook eigen paarden, moet jureren.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:10

het is idd gewoon een regel dat je geen familieleden, clubgenoten en lesklanten mag jureren.

maar als ik ff kritisch mag zijn: volgens mij klopt de stelling zelf niet helemaal met het voorbeeld, want als ik de stelling lees "Juryleden mogen niet jureren in de klasses waarin ze zelf paarden hebben lopen" dan staat er dat de jury bijv. zelf in de klasse L1 start met z'n paard, maar toevallig deze week moet jureren in de deze klasse, maar je voorbeeld zegt dat iemand anders het paard van de jury start en dat de jury zijn eigen paard dus jureert, en dat mag dus niet.

wat ik me afvraag mag dat eerste wat ik zei dan wel?

vind het verder een vage stelling eerlijk gezegd.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:20

Mijn instructrice heeft mij nog nooit gejureerd, maar daar zit ik ook niet op te wachten. Die weet precies waar mijn zwakke plekken zitten, en dat zal ik dan wel terug zien op mn coupon als mn proef niet zo lekker liep.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:34

Renske20 schreef:
het is toch sowieso een regel dat je geen familielede en clubgenoten enz mag jureren?


Dat is dus organisatorisch niet te doen.

Je moet dan van elk jurylid gaan uitzoeken bij welke vereniging hij/zij zit, aan wie er wordt lesgegeven, of hij/zij paarden heeft waar iemand op rijdt en of er mischien een familielid, buurvrouw of goede vriend mee doet. Wat moet je bovendien doen als je merkt dat er een clubgenoot heeft aangemeld voor de wedstrijd: zeggen dat hij niet mee mag doen? Ander jurylid regelen? (is niet te doen met het grote tekort aan juryleden en bovendien kun je vervolgens weer van voren af aan beginnen met zoeken naar familieleden, lessers, etc.).

Het enige wat nog wel te regelen is, is er bij de planning voor zorgen dat iemand niet zijn eigen kinderen gaat jureren. Voor de rest is het gewoon puur toeval of iemand gejureerd wordt door een bekende of niet. Veel juryleden rijden zelf ook en kennen dus ook veel mensen die mee doen met wedstrijden.

Het bevooroordelen door een jury zal vermoedelijk wel eens voorkomen. Wij hebben zelf ook wel eens het vermoeden gehad toen iemand bij een speciale rubriek wel erg hoge punten kreeg van een van de juryleden (en achteraf wel heel gezellig met de jury stond te praten).

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:43

AnoeskaB ik kan mij zeker wel voorstellen dat het moeilijk is om alles uitelkaar te houden enzo, want het is idd niet zo makkelijk om juryleden te vinden, maar juryleden die een lesklant jureren, dat mag dus eigenlijk niet en vindt ik helemaal unfair. De vrouw van mijn trainer, die is ook jury,zelfs die jureert ons nooit. Ik heb het zelfs wel eens meegemaakt op een wedstrijd voor pony's in het Z1 of Z2 dat weet ik niet meer en doet er verder niet toe, jury had een van haar leerlingen in de ring, ze ging haar eerst ff les geven in de ring nog notabene! gaf haar allemala aanwijzingen, nou en dan de proef, pony vaak tegen de hand enzo, proef was echt niks, en kreeg van de ene jury heel terecht dan ook 163 punten, maar van haar eigen trainer kreeg ze 193 punten! dat was echt schandalig, gelukkig hebben ze toen een klacht ingediend bij de KNHS, maar helaas maakte deze daar verder geen werk van.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:44

Maar je zou er toch wel vanuit mogen gaan dat wanneer een jurylid, die zelf paarden heeft die gereden worden door anderen, weet wanneer hijzelf (m/v) moet jureren hij (m/v) zijn eigen paarden niet voor datzelfde concours inschrijft....

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:12

Als een jury het heel eerlijk zou doen, zou hij het paard niet mee laten doen of het melden als er een paard van hem meedoet. In dat geval kun je het ook zo plannen dat hij niet zijn eigen paard jureert. Maar als het niet gemeld wordt, kun je niet voorkomen dat hij bij toeval in dezelfde ring geplaatst wordt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:16

AnoeskaB schreef:
Als een jury het heel eerlijk zou doen, zou hij het paard niet mee laten doen of het melden als er een paard van hem meedoet. In dat geval kun je het ook zo plannen dat hij niet zijn eigen paard jureert. Maar als het niet gemeld wordt, kun je niet voorkomen dat hij bij toeval in dezelfde ring geplaatst wordt.


Dus dan is die stelling eigenlijk niet verkeerd...om te voorkomen dat dat gebeurd.
want een jurylid weet toch wel ruim van te voren waar hij/zij jureerd, en kan dan toch de wedstrijdagenda aanpassen van zijn/haar paarden?
En dan selectie wedstrijden...als een jurylid in een klasse jureerd (bijv. M) en zijn paarden lopen in die klasse..dan kan hij dus de concurentie bepalen van zijn eigen paarden..

(ik vind dit eigenijk wel intressant omdat je op keuringen nl ziet dat een jurylid jureert in een bepaalde categorie en dus voor de centrale keuring de concurentie kan bepalen van de eigen paarden/pony's)

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:59

Als jury moet je je gewoon aan de regels houden en dus geen familie en lesklanten jureren.

Als ik een startlijst kreeg en er stond een lesklant op (ik geef nu geen les meer) dan zorgde ik dat ik wat regelde. Op zomerwedstrijden is dat redelijk eenvoudig, dan kan je gewoon van baan wisselen met een ander of de leerling start in een andere baan, en als dat echt niet lukt startte mijn lesklant niet. Niet leuk, maar dat soort regels moet je respecteren, ook al omdat je er veel gezeur mee krijgt.

Niet de klasse jureren waar je zelf een paard hebt lopen of leerlingen of familie hebt starten is niet haalbaar, dan kan je bijna nergens meer jureren en dat is ook niet nodig naar mijn mening.
Je bent bijna nooit verantwoordelijk voor het sturen van een combinatie naar kampioenschappen, dus het selecteren van de concurentie gaat volgens mij niet op.
Ik heb het dan over (dressuur)wedstrijden, keuringen ben ik niet zo in thuis.

willemien

Berichten: 235
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:23

Dressuur is nou eenmaal een jurysport Scheve mond , waardoor ze dus kunnen beslissen of ze een paard mooi of niet mooi vinden en daarop de punten aanpassen. Het zou niet goed zijn als ze hun eigen paard jureren, want ze kijken met een ander oog naar hun paard dan een ander paard!!!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:13

Het gebeurd hier wel gewoon... juryleden van een bepaalde club die ook mensen van die club jureren.. beetje vervelend, aangezien die mensen in een keer schijnen te winnen met een dikke winstpunt terwijl ze normaal niet boven de 150 uitkomen...
Ook heb ik het weleens meegemaakt dat iemand door haar instructrice werd gejureerd.
Ben daar niet zo blij mee, maar denk idd dat het gewoon niet te doen is om dat allemaal uit te zoeken...

Kan ik er als gewone ruiter ook iets aan doen op dat moment?
Denk het eigenlijk niet...

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:29

Je mag ook gewoon clubgenoten jureren, de regel geldt alleen voor familieleden, leerlingen en eigen paarden.
Als je zelf lid bent van een grote vereniging zou het anders wel moeilijk zijn om geen clubgenoten tegen te komen.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:36

Scum schreef:
Het is geen stelling. Juryleden mogen niet hun eigen paard jureren (maakt dus niet uit wat voor ruiter erop zit) en ook geen familieleden of mensen waaraan ze lesgeven. Het is gewoon een regel..


Maar het gebeurd wel ik ken iemand in de lichte tour die laatst haar eigen instructeur als jury had!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:58

Fitzroy schreef:
Je mag ook gewoon clubgenoten jureren, de regel geldt alleen voor familieleden, leerlingen en eigen paarden.
Als je zelf lid bent van een grote vereniging zou het anders wel moeilijk zijn om geen clubgenoten tegen te komen.


Je ontkomt daar ook niet aan! Als ik geen clubgenoten zou mogen jureren, dan moet ik altijd ver van huis gaan jureren... Een eigen paard jureren vind ik overigens not-done en ook niet kunnen!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:38

clubgenoten is nog een keer tot hier aan toe, daar is denk ik ook moeilijk aan te ontkomen..maar eigen paarden, daar moet toch aan te ontkomen zijn.....
en neem nu keuringen:
voorbeeld welshpony's
als ik a-welshjes heb meelopen en ik jureer a-welshjes dan zou ik toch de concurentie kunnen bepalen van mijn eigen pony's op de centrale?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:45

Mijn instructeur heeft mij eens beoordeeld. Ik reed toen bij een andere club. En had al wel lessen bij mijn nieuwe club.

De wedstrijd reed ik nog voor mijn oude rijvereniging.

We kwamen elkaar dus tegen. Oeps.

Ik vond het wel heel fijn omdat ik wist dat hij heel eerlijk was. Ik had trouwens 155p En was vierde. *grom* Had graag een extra puntje gehad.

Maar hij telt bewust niet. Heb je geen 156 dan heb je niet voldoende gereden vind hij. Hij geeft dus niet zomaar een extra puntje. Die moet je verdienen.

Musquito

Berichten: 131
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Opijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:46

Het is geen doen voor een organisatie om uit te zoeken wie wie kent en wie welke paarden in welke klasse heeft lopen om juryleden te zoeken maar ik denk ook niet dat het vaak voorkomt bij dezelfde combinaties zodat de invloed op het aantal behaalde winstpunten niet zo erg groot zal zijn. Als een combinatie door een jurylid wordt voorgetrokken zal deze combinatie zich dood moeten schamen als ze bij een andere jury zulke lage punten krijgt.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:07

Ik wist niet eens dat de regel bestond! Gister reed er nog iemand bij marcroix bij haar trainer, die daar jureerde.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:19

Samsam"]
[quote="Scum schreef:
Het is geen stelling. Juryleden mogen niet hun eigen paard jureren (maakt dus niet uit wat voor ruiter erop zit) en ook geen familieleden of mensen waaraan ze lesgeven. Het is gewoon een regel..


Maar het gebeurd wel ik ken iemand in de lichte tour die laatst haar eigen instructeur als jury had!
[/quote]

Klopt, het gebeurt helaas wel. Ook bij ons in de buurt. Bekenden van mij komen wel eens bij mij klagen. Jurylid X jureerde haar eigen lesklant en die werd eerste.... Dat is toch niet eerlijk?
Idd, al zou die lesklant verdient eerste zijn, dan twijfelen de toeschouwers nog. Ik begin er zelf iig niet aan.