bang in de dressuurring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

bang in de dressuurring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 13:09

Hebben jullie ook wel eens dat je paard bang is in de ring in een binnenbak?

Hoe lossen jullie het dan op als het paard de buitenstelling aanneemt. Hoe vragen jullie de binnenstelling weer terug?
Normaal heb je de gelegenheid om je paard te laten wennen en dingen te laten zien, maar als je eenmaal je proef begonnen bent is er geen weg meer terug. wat doen jullie als je paard echt bang is en wat doen jullie als je het idee hebt dat ie zich een beetje aanstelt?

alvast bedankt voor jullie antwoorden.
groetjes Rachel

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:24

Mijn paard is een grote aanstellerd. Om te beginnen hebben we hem veel dingen laten meemaken (vaak buitenrijden, SGW gaan rijden) zodat hij wat meer lef krijgt.
In de ring ziet hij meestal meteen iets waarop hij zich wil gaan aanstellen. Ik ben meestal blij als ie dat doet, want hij gaat zich iets meer showen en dat komt de proef weer ten goede.
Op het moment dat ik de ring binnenkom zet ik hem meteen flink aan het werk. Je moet zelf ook echt de hoeken doorwillen. Als hij echt met geen stok door een hoek te krijgen is ga ik in geen geval in die hoek stilstaan en hem daar naartoe drijven. Dat zie ik zo vaak andere combinaties doen. De paarden worden er alleen maar op gewezen dat er dan echt iets heel engs in dat hoekje zou kunnen zijn en klieren vervolgens de hele proef. Ik ga dus gewoon een beetje van die hoek af een kleine volte rijden en maak die stiekum steeds een beetje groter (met binnenstelling) in de richting van die enge hoek. Het is tot nog toe nog altijd goed gekomen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:15

wat scum al aangeeft, aan het werk zetten. dan heeft ie geen tijd meer om op andere dingen te letten. en veel naar wedstrijden gaan dan went het vanzelf.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:08

idd wat scum zegt werkt heel goed, trouwens je moet zelf gewoon doen alsof er niks aan de hand is, gewoon doorrijden, als zet hij een pasje op zij, want sinds dat ik zelf rustig blijf is voor hem de lol er na een rondje al vanaf.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 21:32

thanx, dat met die kleine volte zal ik in gedachte houden. Mijn paard is geen heet diertje en niet echt een showbal, dus als ze ergens een beetje bang voor is, komt dat mijn proef niet ten goede. Het moeilijkst vind ik nog om de binnenstelling te behouden. Maar ik kan het paard nu ook niets verwijten, want ik heb nog nooit binnen geoefend. (daar krijg ik binnnenkort de gelegenheid pas voor). Ik ben zelf vrij rustig en blijf kalm wat ze ook doet. Ik weet dat het met wat ervaring vanzelf wel goed komt, maar effe wat tips is altijd handig om in gedachten te houden als je de ring in komt.
Nogmaals bedankt!
groetjes Rachel

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:10

Kwestie van vertrouwen en ik denk dat het ook wel steeds beter zal gaan, alhoewel er natuurlijk genoeg paarden zijn die het eng blijven vinden.

Net zoals Scum vind ik het niet eens echt heel erg als mijn paard wat aan het gluren is, maar het moet wel leuk blijven.

Ik draaf altijd gelijk aan als ik in de ring kom, als mijn paard dan begint te gluren probeer ik zelf zo rustig mogelijk te blijven. Wat schoudervoor langs het deel dat ze eng vind en steeds belonen (vooral met stem) als ze er braaf langs is gegaan.
Wat ik mensen nog wel eens zie doen is dan recht op het gene afgaan wat het paard eng vind. Dit doe ik juist niet!! Dan geef je het paard tijd om te kijken en vaak om er tussenuit te knijpen.
Gewoon een grote volte en er nog een keer langs...

Mocht er een keer een proef de mist ingaan omdat je paard toch erg gespannen bleef, altijd blijven lachen en hopen dat het de volgende keer weer beter gaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 19:11

Kawa is in de dressuurring altijd een zeikerd geweest, terwijl hij met springen nergens naar keek?

Maar 1 dressuurbordje met de zon erop kon genoeg zijn voor een hoop gedoe.
Het is wel minder geworden, maar over is het bij Kawa nooit gegaan.
Hij liep er dan wel langs, maar met een korte pas en geen ontspannen lijf.

Toch heb ik het juist altijd als uitdaging gezien hem goed rond te krijgen.
Maar het is zeker heel wat moeilijker zo'n zeikerd in de takt te laten lopen als er wat engs is dan een rustig paard waar je een bom naast af kunt steken zonder reactie

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:03

Als Falcon vervelend is dan kan ik er meestal niet veel aan doen! want dan staat ie stil en steigert ie en krijg ik hem niet vooruit.
Ik probeer hem op zn gemak te stellen en hem er zo langs te krijgen!
Ik probeer van te voren hem af te leiden om een keertje een extra tikje met mn spoor te geven of een ophouding in zn mond. Gewoon lekker aan t werk zetten! Schoudervoor als ie iets eng vindt ofzo ligt er maar net aan wat ie eng vindt!
Op de kampioenschappen vond ie alle bordjes in de ring eng en dan kon ik weinig beginnen want die waren overal!
Ik probeer vooral mezelf te ontspannen ( ben meestal niet gespannen maar toch nog meer )
Naja sorry voor de vage uitleg maar ik kan het ff niet beter omschrijven Tong uitsteken