Nwe regels (a-spr, versneld pr.) goede zet KNHS?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:57

De opzet van de klasse A vind ik waardeloos.

Ten eerste willen de deelnemers gewoon wat lager springen dan 1 meter, maar dan wel in een echte wedstrijd. Veel mensen zitten gewoon tegen de hoogte van 1 meter aan te hikken (en daar hoor ik dus ook bij). Dan is 80/90 cm een leuke hoogte om mee te beginnen. Waarom dan niet gewoon de hindernissen 10/20 cm omlaag zetten!! Ik denk bovendien dat niemand zit te wachten op iedere keer hetzelfde parcours. Een dubbelsprong zou er van mij ook best wel in mogen, het gaat de meesten echt gewoon om de hoogte van 1 meter.
Dat er dan ook geen prijzen (behalve een rozet) uitgereikt mogen worden haalt het ook naar beneden. Het is op deze manier niets meer dan een oefenparcours.

Ten tweede zitten ook de wedstrijdorganisaties hier niet op te wachten. Als je voor een handvol deelnemers alle hindernissen moet verzetten, omdat er iedere keer hetzelfde parcours gereden moet worden, kost dat veel extra tijd. Wij zitten zelf altijd met een heel krap schema. Die klasse A gaan wij op deze manier dus echt niet uitschrijven en ik denk dat dat ook voor veel andere verenigingen zal gelden. In praktijk zal de klasse A dus heel weinig gereden kunnen worden.
Het uitschrijven van de klasse BB werd ook al niet veel gedaan, omdat die het imago had van een oefenparcours: bij de ene organisatie stond het op 90 cm, bij de andere op 50/60 cm. Soms wel prijzen, soms niet. Er waren geen duidelijke regels en had niet echt de uitstraling van een wedstrijdonderdeel.

Nogmaals, waar de meeste mensen op zit te wachten is een klasse die iets lager is dan 1 meter en verder gewoon hetzelfde als de klasse B.


AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:41

Lielle schreef:

Ik wil een echt oefenparcours waar ik dus ook na 3 weigeringen kan doorgaan, en met een echt groentje vind ik 80 cm al te hoog. Als ik ze op een oefenparcours fatsoenlijk kan rond rijden, is die B geen probleem meer.


Die nieuwe klasse is niet echt bedoeld voor jonge paarden maar voor ruiters en amazones met weinig (wedstrijd)springervaring. Als je met een jong paard een oefenparcours wilt rijden, dan kun je inderdaad het beste naar een oefenparcours gaan.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:08

Zolang ze bij oefenparcoursen geen prijzen(geld) hebben worden ze echt niet verboden.

Oefenparcoursen zijn goed om te oefenen, vooral met jonge paarden. Maar er zijn veel mensen die wel tijdens een wedstrijd willen springen, maar geen ambitie hebben om uiteindelijk M of Z te worden. Ze willen gewoon een wedstrijd rijden op hun niveau. Niet om alleen maar te oefenen, maar echt als wedstrijd.


AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:53

Lielle schreef:
maar de oefenparcoursen waar ik start hebben dus prijzengeld (of waardebonnen). En IMO is een oefenwedstrijd wel degelijk een echte wedstrijd, iig in deze regio. Barrage op tijd, strikken en prijzen, alleen gen wp'en.


OK, nu begrijp ik het. Lachen Hier dus niet. Er worden meestal geen strafpunten bijgehouden en al helemaal geen barrage en prijzen.

Als je hier een oefenparcours rijdt mag je 2 x het parcours springen. Vaak staat er ook een begeleider in de bak die helpt als een paard echt niet over een hindernis wil. Oefenparcoursen worden hier vaak gebruikt om jonge paarden te laten wennen aan het rijden van een parcours of voor paarden die heel kijkerig zijn. Vaak staan er dan ook veel hekken, muren e.d. in. Mensen die een lager parcours willen springen gaan hier vaak in eerste instantie ook heen, maar als dat een paar keer goed gaat wil je toch ook wel een keer een wedstrijdje rijden. En dat kan hier dus niet.

Als ik het goed begrijp zijn in het zuiden oefenparcoursen dus eigenlijk gewoon wedstrijden, maar dan zonder inmenging van de KNHS? Gaat iedereen dan ook helemaal in wedstrijdtenue?


Waar ik verder benieuwd naar ben is wat iedereen vind van het idee dat een A-parcours iedere keer precies hetzelfde zou moeten zijn. Want dat is juist wat ik het vreemde van die nieuwe regeling vind. Is er iemand die daar op zit te wachten?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers