Crisis, ik kan niets meer met Jur! *+foto's*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Crisis, ik kan niets meer met Jur! *+foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 22:27

Nadat ik twee weken geleden een berichtje postte dat Jurga helemaal back was na haar blessure, zit ik nu nogal met de handen in het haar. Er is werkelijk waar geen land met haar te bezeilen. Frusty

Afgelopen maandag startte ik haar weer voor het eerst bij ons op de Nieuwe Heuvel. Nimondro eerst, die liep super! Had donderdags les gehad van janna die er even opgezeten had en ik wist nu een beetje hoe eraan te sleutelen. Resultaat, 163 en 164 punten en tweemaal eerste prijs. Supertrots dus. Haha!

Toen Jurga. Die was met losrijden al errug heet Bloos! * Ja, Jurga!* Maar goed, ze voelt zich uitstekend naar haar blessure, dus ach. Ze voelde goed ruim aan, dus ik vergaf haar het geklier wel. In de bak begon het ge-emmer. Elke wending die ik inzette werd in galop vervolgd, middendraf ging in galop, halthouden ging met verzet en kop in de lucht, nou ja, laten we het een jolige proef noemen. Ze keek er nogal ontdeugend bij, dus ach, missertje. Ze was nog niet helemaal terug op oud niveau, maar goed. T was te proberen. Resultaat 141 en 143. Tweede proef was iets beter, maar goed, de eerste was -2 wegens fout rijden (ik was nogal uit concentratie). Dus ik snap het niet helemaal. Ik was maar bezig met zo goed mogelijk die proef door loodsen en was behoorlijk kapot na die tijd.

Man van onze ruitervereniging later: "Goh, je hebt nu echt een goed en een slecht paard.." waarop ik antwoordde: "Geen slecht paard, maar eentje met karakter en een kop erop!" Kom nou, Jurga is geen slecht paard... Ik dacht bij mezelf, 'wacht maar tot ze het weer helemaal doet!' Verder zit het me niet helemaal lekker dat Nimondro bekend is bij wat mensen bij ons op de Vereniging. Die weten dat 'ie Z gelopen heeft en denken dus *tenminste zo komt het op mij over* dat ik maar meelift, terwijl Nimo behoorlijk verkloot is en ik al behoorlijk wat gedaan heb met hem. Maar ja, dan zien ze me met Jurga rondscheuren en denken ze, ja vast... Rolleyes

Donderdag naar de hei geweest, drie uur lang. Dacht ik Jurga even te laten uitrazen, verkeerd gedacht. Erg veel zin had ze niet.

Vandaag dus weer beide paarden gestart bij de Lunaruiters. Eerst weer Nimondro. Losrijden ging wel goed, maar in de bak was íe erg kijkerig *verwachtte ik al*. Dus geen winstpunten en 152 en 146 punten. Niet dat ik vond dat de proeven veel verschil maakten, maar goed, ik had er zelf ook meer aan kunnen rijden, ik reed te afwachtend. Scheve mond

Toen Jurga. Met losrijden weer onwijs heet en drammerig. Ik kreeg haar buiten toch iets ontspannen en toen de bak in. Crisis wat een drama! >;) Er was wederom niets mee te beginnen. Ze was niet alleen wat jolig zoals maandag *toen kon ik erom lachen, die gekke merrie van me*, nee ze was echt verkeerd. Ik maar weer een poging gedaan haar bij me te houden en de fdiguren eruit te rijden, maar dat mislukte jammerlijk. Halsstrekken wil niet vanuit spanning, middendraf ook niet met een kop huizenhoog, galop in tempo vijf, vergeet de middengalop dan ook maar, halthouden met verzet, overgangen te vroeg of te laat, nergens op reageren. En natuuuuuurlijk: ik kreeg een huizenhoge bok onder me door en lag er bijna af! Rolleyes Vreselijk vinnig doorgereden, scheelt, ik bleef nu wel rijden *LOL*.

Tweede proef was iets minder erg, had haar buiten even flink rondgereden. Maar nog geen land mee te bezeilen. Ik kon helemaal niets meer met haar. Uiteindelijk had ik dus iets van 138 en 135 punten. En een vreselijk rotgevoel.

Heb je een heerlijk lopend L-paard dat alles voor je doet, je krijgt te kampen met een blessure, na een paar maanden loopt ze beter dan ooit, dus je hervat de training. Dat gaat goed, maar ze is natuurlijk niet direct op oud niveau terug *begrijpelijk*. In de lessen pakt ze redelijk goed aan, ze heeft er weer zin in en loopt lekker ruim voor haar doen. Je start een wedstrijd mee om het weer op te pakken, muts heeft er zin in en is iets te fel, je vergeeft het haar. Volgende wedstrijd kom je erachter dat het gedrag niet weg is, maar erger is dan ooit...

Ik snap er helemaal niets van waar dit gedrag vandaan komt. Jurga is altijd super-de-super braaf geweest, ook op vreemd terrein. Op wedstrijden was ze er altijd gewoon. Ze kon niet oplopen tegen dressuurpaarden, maar ze deed gewoon haar best voor me. Ineens heb je een monster onder je kont. Boos! Ik geloof dat ik nu snap waarom ze Cambridge Cole-nakomelingen bestempelen als stakers en lastpakken... Kijk, we hadden op menwedstrijden ook weleens last van haat enthousiasme en spanning daardoor, maar ze was nooit zo verkeerd als nu.

Je zet haar boos op stal en een paar uur later zie je haar weer staan. Die vreselijke rotkop van haar met die oogjes die je smeken haar even wat aandacht te geven... *zucht* Ik kan niet boos wezen op dat kreng, maar owww wat kan ik haar op sommige moment met alle liefde een oor afdraaien...

Als mensen wat ideeen of tips voor me hebben... Ik ben echt behoorlijk ten einde raad... zo ken ik SuperJurga niet. Verdrietig

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:04

Hey Iloon, wat balen joh! Ach gut

Ik zou iig gewoon stug volhouden, misschien waait het wel weer over... Zou het feit dat ze niet drachtig is dit jaar (toch?) ermee te maken kunnen hebben?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:05

Ze is verder juist heel lief na haar laatste dracht. Wel haar bekende streken, maar geen grijntje verkeerdheid.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:13

Wat jammer dat jullie dat super gevoel ook weer gelijk kwijt zijn. Maar ja, idd gewoon stug door blijven gaan. Dat is ook het enige wat ik kan aanraden.

Maar het is een merrie, geef haar eventjes Verward Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:18

Het stomme is dat ze tijdens lessen en rijden in de bak/trainen, wel goed loopt.... Ik kan dit rare gedrag niet plaatsen. Ze heeft weleens vaker haar kunsten, maar ze liet me vandaag echt zitten. En dat ken ik niet van haar. Ik kan zo goed als lezen en schrijven met haar, maar ik ben nu het spoor bijster en dat zegt heel wat.

Sjimmy heeft misschien nog wel wat toonbare foto's...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:25

Ik vind het super goed geschreven Haha!... precies zo en niet anders.

Jurga zit nu lekker in haar vel, en is lekker aan het monsteren. Ze weet precies wanneer jij haar doorpakt ja of nee...

Ik denk, oew nu komt het, dat het gewoon weer een kwestie is van weer regelmatig op wedstrijd gaan. En rij eens een keer wat langer in... Jammer is van een wedstrijd dat jij nooit mag zeggen wanneer jij er klaar voor bent in een wedstrijd.

Ik dacht dat Mirk ook altijd zo'n coole kikker was. Nou, niet dus.
Mijn Mirk heb ik 15 januari weer gestart na een hele periode van stil staan. De bak was nogal eh, af gezet met witte hekjes en MIrk was nogal stressie. Nu moet je weten dat Mirk meer oogt op een barbie paard ala Penny de Ponny als op een stoer rijpaard.
Toen ik aaan het rijden was in de bak, kwam er een barbie langs op hoge hakken die klikten, kort rokje. Dus Mirk helemaal van de zeik Haha!... Mijn Mirkje sloeg helemaal op tilt >;) En ik heb vervolgens niet lekker meer kunnen rijden.

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:29

Tsja , klinkt als een paard dat het absoluut niet naar haar zin heeft en je dat duidelijk laat blijken ook : je zoekt het maar uit Boos!

Als dat het euvel is , is de vraag : waar komt het vandaan ?

Krijgt ze niet genoeg weidegang / vrije beweging ,
minder intense aandacht voor haar alleen ,
ben je eentoniger bezig dan vroeger ,
andere dingen veranderd die haar humeur niet ten goede komen ?

Ze heeft duidelijk geen zin om mee te werken zo te horen Haha!

Waar heb je dat aan verdient ? *LOL*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:31

Het stomme is dat ik op wedstrijd niet meer doe dan anders, vaak rijd ik er zelfs minder aan, dus zwaarder is het zeker niet. Alles in de L1 proeven is redelijk goed bevestigd, alleen de galop zal moeilijk punt blijven. Dat maakt ook niet uit, al gaat ze in de galop wat harder dan gewenst... Dat is Jur. Uittesten is helemaal niet nodig, ze weet exact waar ze staat. Tijdens intensieve lessen of trainingen probeert ze ook niets. Langer inrijden helpt niets, Jur is meestal snel moe. Nu bleeeeeeef ze echter maar kloten. Als zij het in haar kop heeft, heeft ze het nog niet in haar kont. En wedstrijdroutine heeft bij haar nog nooit verschil gemaakt.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:34

pmarena schreef:
Tsja , klinkt als een paard dat het absoluut niet naar haar zin heeft en je dat duidelijk laat blijken ook : je zoekt het maar uit Boos!

Als dat het euvel is , is de vraag : waar komt het vandaan ?

Krijgt ze niet genoeg weidegang / vrije beweging ,
minder intense aandacht voor haar alleen ,
ben je eentoniger bezig dan vroeger ,
andere dingen veranderd die haar humeur niet ten goede komen ?

Ze heeft duidelijk geen zin om mee te werken zo te horen Haha!

Waar heb je dat aan verdient ? *LOL*


Dat kan het dus niet zijn! Ze krijgt genoeg weidegang *staat zelfs te zeuern om naar binnen te mogen*, krijgt haar dagelijkse portie aandacht *maar ze is geen aandachtskippie*, ik ben juist veel veelzijdiger met haar bezig en ze heeft het juist reuze naar haar zin. Tijdens het werk is ze veel opgewekter en meewerkender dan eerder. En tijdens de wedstrijden laat ze me zitten. Ze loopt prachtig aan de teugel, hoofd/halshouding is top, oortjes naar mij gericht, het lijkt allemaal te kloppen, maar wat eruit komt, is ******.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132014
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:34

He jakkes Iloon, wat ontzettend balen dat je nu weer een tegenslag krijgt te verwerken.
Het ging juist zo goed, en nu dit...... alsof je nog niet genoeg tegenslag gehad hebt met ouwe trouwe Jurga.

Helaas kan ik je geen pasklare oplossing bieden.
Wel weet ik dat de aanhouder wint, en dat problemen uiteindelijk altijd wel weer opgelost kunnen worden (mits van rijtechnische aard Knipoog ).

Persoonlijk zou ik even terug naar af proberen te gaan.
Even geen wedstrijden, maar samen lekker thuis rijden en proberen om weer vriendjes te worden.
Een buitenritje, wat tutten...... probeer om niet meer boos op haar te zijn en probeer te genieten van de leuke dingen die jullie samen kunnen doen.
Het grenzeloze vertrouwen in elkaar weer proberen te herstellen dus.
Voor "de harde aanpak" kun je altijd nog kiezen, maar ik denk dat jullie goed genoeg op elkaar ingespeeld zijn om ook dit communicatieprobleem op te lossen.

Moed houden, en ga ervoor Ach gut

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:40

Ik geloof ook best dat het opgelost kan worden, maar ik heb geen idee waar dit ineens vandaan kwam. Ze ging hartstikke goed juist. Ik ben dikke vriendjes met merrie-lief, maar zij heeft gewoon een erg strikte aanpak nodig. Ik geloof zelf *jurga kennende* dat doorrijden en aanpakken de beste oplossing is. Volgende week heb ik weer wedstrijd, afzeggen heeft in mijn ogen geen nut. Kon ik eindelijk eens wat wedstrijdjes rijden, gaat het zo! Ik kan best omgaan met een terugslag, die heb ik al zoveel gehad met Jurga. Maar ik blijf zeggen: ik snap dit niet!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132014
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:44

Dan verander ik mijn advies bij deze Knipoog
Jij kent je paard door en door, en bent uitstekend in staat om een weloverwogen beslissing te nemen.
Paarden zijn soms vreemde wezens (net als mensen, overigens *LOL* ).
Soms doen ze dingen die je echt niet verwacht en waar je geen verklaring voor kunt vinden.
Heb je echt het idee dat ze de proeven bewust loopt te verkloten ?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:50

Nou ja, wat is dan bij dieren 'bewust' is vraag twee.... Als ik met Jurga een paard vormde, ik de voorbenen ben en zij de achterbenen, en ik loop vooruit, dan gaat zij achteruit Tong uitsteken. Dus komen we nergens. De communicatie is gewoon 0,0.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:53

Allebei de tweede proeven in de wedstrijd gingen beter, dus langer losrijden en gericht wat onderdelen van de proef achter elkaar rijden.
Rijd je haar iedere dag? Met dit weer zal ze niet vaak in de wei komen en van ontspannen grazen komt dan niet veel van. Even los in de buitenbak is voor een paard toch heel anders.
Ik denk met wat geduld en nog niet te fanatiek wedstrijdrijden, dat het best wel weer goed komt. Natuurlijk makkelijk hier zo even neergezet.
Maak je er niet te druk om, mij niemand gaat het altijd zoals hij/zij wil.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:02

Met langer losrijden kakt ze in helaas, dan kan ik er ook weer niets mee. Ik rijd haar niet elke dag nee, dat is niet aan Jurga besteed, dat heb ik al vaak zat gemerkt. Hoe minder ik dressuur, hoe beter het gaat, dus elke dag erop is ook geen optie. Longeren leek het goed te doen, ze ging er heerlijk door lopen, maar ja.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:15

Ze kan beter inkakken, zoals jij dat noemt, dan als een gek de baan rond scheuren en jou er zowat af gooien. Als ze te sloom wordt, kun je altijd nog met een spoortje rijden.
Ik vroeg of je iedere dag reed, omdat ik juist bedoelde dat dat voor haar misschien te veel werd, dressuurmatig ieder geval. Voor de kar zou het haar waarschijnlijk wel goed bevallen, omdat ze dat heel leuk vindt. Het is ook nog maar twee weken geleden dat je weer intensief met haar aan het rijden bent, dus je zult zien over een paar weken dat ze weer OK dan! is.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:18

Ik ben al langer dan twee weken weer intensief aan het rijden hoor, maar kon alleen maar buitenrijden toen. En daar dus dressuren. Vanmorgen voelde ze dus even alsof ze bijna op dat dode punt zat, maar in de proef was daar niets meer van te merken. De video van maandag was trouwens erg komisch *LOL*.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:21

Wat rot om te horen dat het zo op wedstrijdjes gaat met jullie...
Hoop dat jullie samen uit die dip komen en weer lekker met zijn tweejes kunnen rijden..

Ik wou dat ik je kon helpen... maar zou niet weten hoe...

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:37

Nou ja, ik heb je net al mijn verhaal uit de doeken gedaan, maar wat vervelend voor je joh! Ik hoop dat ze snel weer de oude wordt en dat je haar weer met veel plezier op wedstrijden kan uitbrengen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:09

Jurga, lees mijn springverslag eens Knipoog Raimaer doet werkelijk exact hetzelfde op dit moment Frusty Ik houd maar gewoon vol en weet zeker dat we er beter uitkomen net als jullie Haha!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 08:56

Misschien kan je vragen of je voor de eerste proef begint even met Jurga de bak mag verkennen, al is het een paar dagen van te voren. Het liefst natuurlijk 's ochtends vroeg als er al een echte wedstrijdspanning heerst, dan is ze ook weer helemaal uitgerust als je moet starten. Dat extra beetje vertrouwen kan net het verschil uitmaken en wie weet doet ze het de keer daarna weer als vanouds.

Ik heb er overigens helemaal geen verstand van, maar wie niet waagt wie niet wint. Heel veel succes in ieder geval ... het belangrijkste is dat jij weet dat jullie het kunnen. Lachen

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:11

gewoon volhouden... Vos heeft t ook een tijdje gedaan, me heel erg laten zitten op het moment dat de proef gelopen moet worden, en ik ken het machteloze gevoel helaas maar al te goed. Maar de laatste tijd is het weer een stuk beter, en ik heb er eigenlijk niets bijzonders aan gedaan...gewoon net gedaan of ik achterlijk was. Maar helaas je weet maar nooit wat er in dat koppie omgaat en wat voor mij en Vos werkt kan voor jou en Jurga wel heel anders uitpakken...Er is in ieder geval hoop, bij ons is het ook weer over gegaan !! Misschien kan je instructie een keertje mee op concours, gewoon eens zien wat die er van vindt.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:51

Je rijdt er minder aan dan anders. Dat zeg je zelf.
Probeer altijd te blijven rijden! Korte stukjes pakken, maak het jezelf (en Jur) niet te moeilijk. Ga lekker terug naar wat makkelijkers zodra ze moeilijk gaat doen, en als ze dan weer nageeflijk loopt, pak je die oefening weer op. Met losrijden ook maar korte stukjes aanpakken: veel overgangen, zodat ze geconcentreerd is en blijft.
En niet al verwachten dat een paard moeilijk gaat doen in de vreemde bak (nimon bij de Luna) Dat is vragen om kijkerigheid!!
Gewoon weer lekker aan het rijden gaan, komt vanzelf wel weer goed. Je bent nog maar net weer aan de gang!

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:58

Kop op, Iloon, je bent nog maar net bezig met de dressuurtraining. Ze heeft misschien wat aanpassingsproblemen om weer in het wedstrijdritme te komen. Sommige paarden hebben echt een wedstrijdritme nodig. Gewoon volgende week weer starten en ga er op zitten met een houding van 'jij maakt me niets, gekke Jur' Knipoog
Zoals janna al zegt: blijven rijden! Is ze lastig in de proef, doorrijden en niet uitstappen in de losrijbaan, maar meteen verder aanpakken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 14:17

Fitz, Jurga heb ik nooit iets aan gemerkt van wedstrijdritme. Ik start haar helemaal niet zo regelmatig, maar ze doet altijd net als anders. Ik ben er gister ook op gaan zitten zonder zenuwen en met zoiets van 'kommaar kommaar kommaar Tong uitsteken' maar dat hielp niets. Door dit gedrag ben ik ditmaal vanaf de eerste stap losrijden gaan RIJDEN. Ik kon niet anders. Ze liep finaal met me weg.

janna, ik rijd er normaal minder aan dan tijdens les of training. Nu kon ik alleen maar blijven aanpakken. Ik heb alleen maar makkelijke dingen gedaan tijdens het losrijden, concentratie vragen en ontspanning. Nimondro ben ik ook blijven rijden de eerste rondjes toen hij het eng vond, dat scheelde veel. Maar de rest van de proef had beter gekund.

Guinevere, Jurga kent deze bak best, is ze vaker geweest. De bak op onze vereniging start ik al jaren en rijd er bijna wekelijks een les.