vermoeden over bond paard in wedstrijd uitgekomen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vonny
Berichten: 13
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: deventer

vermoeden over bond paard in wedstrijd uitgekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 11:27

ik had gisteren een wedstrijd en mijn proef ging redelijk goed, eigelijk de beste proef tot nu toe, (had toen wel winstpunt) en nu niet!

Ik rij dus met een bont paard, gisteren dus tegen al die bruine volbloedjes.
Ik kreeg van de jury allemaal 5en en paar 6en. zelfs een 3 en een 4 voor onderdelen die juist wel goed gingen, commentaar. nog meer voorwaarts!!!!
verder had ze niks te vertellen!!! ik zo boos wat kan ik nu met 146 punten met dat als commentaar???

Er waren zat van die volbloedjes die op binnen hoefslagen reden en die zo 6 of 7 punten meer kregen als ik.

Alle mensen die mijn proef hadden gezien zijden dat daar wel een winstpuntje aan vast zat.

Ik denk echt dat deze jury mijn bonte niet mooi vond en dat ie afstak bij alle andere deelnemers.
Ben cht een beetje teleurgesteld.
Ik bedoel, als er iets bijstaat over figuren of als hij nu echt niet voorwaarts was geweest, dat was het mijn fout!!!

Iemand ook zoiets meegemaakt?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:29

Als je hier niet tegen kunt, zou ik maar snel gaan springen@! Dressuur blijft een jurysport, soms krijg je te veel punten soms te weinig, maar ik zou het niet direct op de kleur van mijn pony gooien als ik jou was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:32

Helaas gebeurt het wel vaker dat er niet veel commentaar op je coupon staat.
Ligt er ook aan wie er schrijft, sommige schrijfsers zijn niet zo snel, dus kunnen het anders niet bijhouden.

Verder is niet voorwaarts een probleem dat in de hele preof terug komt.
En om eerlijk te zijn zie ik ook niet graag een proefje waar totaal geen aktie inzit.
Dus denk dat je daar meer aan moet gaan werken dan denken dat je met een bont paard geen wp's kunt rijden.

Bij ons op stal staat een bonte die M2 heeft gelopen.
En op concours heb ik er ook verschillende in de M en Z gezien.

Dus kop op en oefenen met die hap Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:38

als je proef echt goed is kan geen enkele jury er omheen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:06

Zeker dat er wel jury's omheen kunnen.

Bij de selecties reed er ook een meisje met een bonte e-pony mee, echt een nette proef, resultaat 142 punten.En t commentaar sloeg al helemaal nergens op.

Niet elke jury doet dat, maa af en toe heb je er wel een tussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:09

Ow, maar dan discrimineren ze ook omdat je met een springpaard aankomt en springzadel.

Of kwam dat nou omdat ik met mijn spring-in-het-veld niet alles netjes reed, nee vast niet, op bokt hoor ik tenminste steeds dat de jury's niet deugen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:31

Ik vraag me altijd af of het er echt altijd wel aan ligt of je een bont paard hebt.
Natuurlijk tref je wel eens een jury die zich laat leiden door zijn of haar persoonlijke voorkeur. Ik kom regelmatig een bont paard tegen op wedstrijd. Die eindigt ook nog vrij regelmatig boven in. Dus ik denk echt niet dat bonte paarden niet "eerlijk" gejureerd worden.

Maar wanneer je een goede jury hebt, gaat het om de proef die jullie neerzetten en niet of je nu een pimpelpaars paard hebt met gouden randjes of een doorsnee bruin paard.

Net zoals Lielle zegt, wanneer je echt een goede proef neerzet kunnen ze er niet omheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:42

Als je al met zo'n instelling op je paard stapt snap ik uberhaupt niet wat je op concours doet Verward Blijf dan lekker in het bos rijden, dan hoef je niet het gevoel te hebben dat iemand je benadeelt...

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:53

Ik sluit me bij Samsam aan, als je hier niet tegen kunt, wat doe je dan op wedstrijden?!
Ik bedoel; iedereen heeft toch wel iets?! De een heeft een bont paard, de ander een fjord, bij de volgende heeft de ruiter een iets minder mooi figuur, de jury kan je paard niet mooi vinden, de jury kan vinden dat je je paard te veel op de voorhand laat lopen, ga zo maar door!!

Er zijn ook zat jury's die alles zo objectief mogelijk bekijken, en waar je wel bovenin rijdt! Als je proef tenminste goed is. Iemand die écht netjes rijdt krijgt heus de punten wel.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:56

Bettine schreef:
Ik sluit me bij Samsam aan, als je hier niet tegen kunt, wat doe je dan op wedstrijden?!


SamSam = Zep, gok ik Knipoog

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:58

Ik heb het ook wel eens gehad ohoor er zijn gewoon 2 juryleden waarbij ik nooit meer start.
bij 1 heb ik 2 keer bij gereden en 2 keer over stonden alle friezen laaste bij haar en daarna kwam ik.
Zelf schrijf ik ook regelmatig bij juryleden.
Sommige zeggen jeetje wat een lelijke knol maar jureren zoals het hoort en anderen vinden het een lelijke knol en komen nooit boven een 6 max uit bij zo'n paard.

het blijft een jurysport.Ik weet niet of ik hetzelf zou kunnen hoor als ik iets zie wat ik heel lelijk vind ben ik ook snel bevooroordeeld door te zeggen dat het slecht is.
ookal loopt het best

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:00

Nou, ik heb met mijn oude paardje 1x iets heel extreems meegemaakt, betrefd de voorkeur van een jurylid.
Mijn paard was gefokt door een T.B.S. inrichting ( Veldzicht in Balkbrug), hier heb ik hem ook gekocht. En als fokker in het paspoort staat dus ook Rijksinrichting Veldzicht.
Voor de proef paspoort etc. laten zien ( mijn vader deed dat), "goh"zei de jury, wat is dat precies voor fokker, nou mijn vader het verhaal uitgelegd, zegt die jury "nou, meneer dat u daar een knol heeft gekocht, u was zeker wel erg wanhopig" Nou jah het resultaat van het proefje kun je wel raden..absoluut geen winstpunt...en het was een nette proef...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:02

overigens neem ik ook aan dat het een bonT paard is Knipoog of heet hij James Haha!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:02

Nou die van mij is ook een beetje bont(hij heeft vlekken onder z;n buik Knipoog )

Maar ik heb er echt geen last van(tja, misschien als hij helemaal bruin was dat ik nog meer wp's zou hebben maar ja dat weet je natuurlijk niet). Ik krijg juist best vaak te horen dat ze hem leuk vinden.

Tja, het kan nou eenmaal wel eens gebeuren dat de jury het paard of de combinatie minder leuk vind maar om dat nou meteen op de kleur te gooien...

Ik heb er zelf voor gekozen om een paard te kopen dat iets aparts heeft, ik wilde geen standaard bruine. Ik weet niet hoe dat bij jou is gegaan maar ik neem aan dat je er toch wel over nagedacht hebt.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:09

Lielle"]
[quote="Bettine"]Ik sluit me bij Samsam aan, als je hier niet tegen kunt, wat doe je dan op wedstrijden?!
[/quote]

SamSam = Zep, gok ik Knipoog
[/quote]

Hoeft niet!! Knipoog
[quote="Samsam schreef:
Als je hier niet tegen kunt, zou ik maar snel gaan springen@! Dressuur blijft een jurysport, soms krijg je te veel punten soms te weinig, maar ik zou het niet direct op de kleur van mijn pony gooien als ik jou was!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:17

oeps, ik had niet gezien dat jij ook gereageerd had Bloos

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:52

Ik denk dat je er goed aan doet om te stoppen met het zoeken naar vooroordelen die er misschien helemaal niet zijn.
Als je proef werkelijk niet genoeg voorwaarts is geweest, dan wordt dat zeker meegenomen in de puntentelling (en terecht).
Je schrijft hierboven dat je minder punten kreeg dan "de volbloedjes", als we het dan toch over vooroordelen hebben, dan horen volbloeden daar imo. zeker ook bij - daarvan wordt nl. ook beweerd dat ze vaak lager gepunt worden.
Ik heb met een Belgisch trekpaard x Appaloosa Z-dressuur gereden, dus blijkbaar kan het wel Scheve mond
En dat is eigenlijk nog geen prestatie, want er zijn zoveel ruiters met "niet-standaard" paarden die het veel en veel beter doen dan ik ooit gedaan heb.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:56

Zou je ook klagen als je meer punten krijgt dan je verwacht had omdat de juri je bonte paard wel mooi vond? Scheve mond

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:00

Helaas is dressuur een jurysport...... en ook ik baal als ik minder punten krijg dan ik eigenlijk vind dat ik verdien.... maar ja, dan scheld je een keer, jankt voor mijn part een keer goed, en ga je gewoon weer aan de slag om te oefenen en probeert het nog een keer.
Of je houdt op met dressuurwedstrijden, dat kan ook natuurlijk.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:18

Denk eerst eens goed over je eigen rijden na voordat je een jury de schuld in de schoenen schuift! Dat is wel het allermakkelijkste. Misselijk
De ene keer krijg je te weinig punten en de andere keer wat teveel, het hoort er allemaal bij. En idd, als je er niet tegen kunt moet je er mee ophouden.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:37

Laatst was ik ook met een jury mee te jureren. Er kwam een niet zo heel denderend paard de bak binnen, wat zij, zacht gezegd, niet zo mooi vond. Het begin van de proef was het matig, maar aan de tweede helft nam de proef een hele andere wending.

Wat hier al eerder gezegd is. Wanneer je echt een goede proef rijdt, zal je die winstpunt wel verdienen. En ik ken genoeg bonte paarden die wel hoge punten halen...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:55

runningkawa schreef:
Ow, maar dan discrimineren ze ook omdat je met een springpaard aankomt en springzadel.

Of kwam dat nou omdat ik met mijn spring-in-het-veld niet alles netjes reed, nee vast niet, op bokt hoor ik tenminste steeds dat de jury's niet deugen.


Vandaag zag ik toch iemand rijden in het Z2 met een spingzadel... Mag ik zeggen dat ik dat echt geen porum vind, of krijg ik dan commentaar?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:12

dat mag, maar ik vind het wel knap!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:30

runningkawa schreef:
Ow, maar dan discrimineren ze ook omdat je met een springpaard aankomt en springzadel.

Of kwam dat nou omdat ik met mijn spring-in-het-veld niet alles netjes reed, nee vast niet, op bokt hoor ik tenminste steeds dat de jury's niet deugen.



Ik weet niet of je op mij reageert maar ik heb het hier niet over mezelf dus je moet mij er ook niet aanspreken.Ik kan niet zeggen dat ALLE jury's deugen, maar zoals ik al zei, de meeste wel.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:56

Ctal, ik denk dat Kawa bedoelt dat er altijd wel een reden te bedenken is waarom je gediscrimineerd zou kunnen worden (zie ook de kleine lettertjes) Knipoog
Helaas zijn niet alle juryleden onbevooroordeeld, maar meestal moet je het toch zoeken in je eigen prestaties (of in de beoordeling van je eigen prestaties, die helaas niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid)