Starten met pessoa-bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Starten met pessoa-bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 14:10

Ik heb sinds 4 maanden een paardje, Naomi. Begin deze maand heb ik haar voor het eerst uitgebracht op wedstrijden, in de klasse B-springen. Het ging harstikke goed, ze werd alleen onwijs sterk.
Nu vertelde de vorige eigenaresse, dat zij op wedstrijden altijd met een pessoa-bit reed en dat ik dat misschien ook kon doen, omdat ik dan net iets meer te vertellen had. Maar ik vraag me af of je in de klasse B ( paarden ) wel MAG rijden met een pessoa-bit! Volgens mij niet...

Weet iemand of dit mag en vanaf welke klasse dan wel?

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:15

Mag wel, in alles klassen van het springen.

Zelfs in de A/B -B zie je ze al met pessoabitjes in de weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:07

Het mag idd.
Maar ik vind het toch een rijtechnisch probleem, aan gebracht door de vorige eigenaaresse.
Een probleem dat met geduld en tijd gewoon op te lossen is.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:21

Het stond nog in de laatste Paard en Sport dat je met een pessoa bit mag rijden in alle klasses! Ik heb zelf ook een tijdje met pessoa gereden maar nu ben ik het weer aan het opbouwen met een normale trens

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:23

Klopt Lachen
Ik zeg ook nog even dat t mag Knipoog

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:37

ja dat mag ik heb ook een paard in de B-springen met pessoa bit gereden.
bij dressuur mag het alleen niet.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:09

Het mag inderdaad, maar meestal is het ook wel zonder op te lossen Knipoog

Dat gehad aan die pessoa's op concours vind ik wel zo afgrijselijk om te zien Bloos

Mijn paard dat in het M loopt rijd ik op de grotere concoursen ook met pessoa, dan is hij net even iets te heftig voor en anders moet ik zo aan dat dubbelgebroken trensje plukken. Met die pessoa kan ik dan mooi simpel blijven rijden

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 00:47

Mijn paard dat in het M loopt rijd ik op de grotere concoursen ook met pessoa, dan is hij net even iets te heftig voor en anders moet ik zo aan dat dubbelgebroken trensje plukken. Met die pessoa kan ik dan mooi simpel blijven rijden [/quote]

Dat is ook mijn probleem. Ze is de afgelopen 4 maanden al een stuk rustiger geworden en veel beter in de mond. Maar ze is net zoals jouw paard op concours zo super enthousiast, dat een gewoon trensje nu net niet genoeg is. Verder rij ik haar dagelijks op een gewone trens en ik denk dat dat in de nabije toekomst ook wel gaat lukken op concours, ze moet nu alleen nog van de gewoonte af dat ze in het parcours zelf mag bepalen hoe hard ze gaat.

Bedankt voor jullie reacties!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:51

Voor tijdelijk vind ik het geen slechte oplossing, maar als er echt een rijtechnisch probleem is moet dat eerst opgelost worden

is trouwens wel luxe zo'n bitje in het parcours. Kon hem mooi naar de hand toe houden en verder stil zitten, niets doen Lachen

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 01:18

Ik heb er nog nooit mee gereden, dus ik moet eerst maar eens uitproberen thuis of ik het wel zo prettig vind. In de les mag ik er sowieso niet mee rijden. Mijn instructrice is van mening dat iedereen z'n paard op een normaal bit behoort te rijden, en terecht natuurlijk.

Wat zou dat lekker zijn, om alleen maar stil te zitten. Mijn vorige paard liet me op de belangrijkste momenten in de steek en die moest ik continue bijdrijven. En dit paard laat me gewoon nooit zakken, hoe raar ik haar er ook voorzet,ze springt ALTIJD, althans tot nu toe ( 4 maanden dus ) Is dus ook veel makkelijker met rijden, een paard dat graag wil. Nu alleen de controle nog, anders gaat ze vlak springen. Ik hoop met een keer of 3 met pessoa-bit, weer gewoon over te stappen op m'n normale bit.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:24

Ik heb mijn vorige paard een keer met pessoa gereden. Dat was in de tijd dat hij sgw liep met een andere ruiter. En hij vond, dat zodra hij de bel hoorde dat hij dan hard moest vertrekken. Dus toen ik tijdens een buitenconcours moest springen deed ik dat met pessoa. Achteraf ben ik daar blij om, want hij was anders niet te houden.