Beoordeling anders bij paarden dan bij pony's??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Beoordeling anders bij paarden dan bij pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 21:59

Ik wil er als eerste even bijzeggen dat ik de zoekfunctie al gebruikt heb en verschillende topics heb doorgelezen!!


Ik vroeg me af of de beoordeling bij paarden anders is dan bij pony's.
Met name omdat op paarden vaak volwassenen rijden en op pony's meestal jongere kinderen.

Als voorbeeld: Mijn buurmeisje reed wedstrijden met mijn shetlander altijd winst, soms zelfs 2. Maar hij liep niet altijd goed nagevelijk maar in het algemeen zag het er altijd redelijk goed uit.
En ook op sommige wedstrijden zag ik kinderen (vaak met D-pony's) die ook niet zo'n heel nette proef neerzette, maar dan toch winst behaalde...
Terwijl bij de paarden alle paarden vaak echt nagevelijk lopen en een iets betere proef neerzetten (meer volgens het reglement) dan de "ponykinderen" en niet altijd winst halen.
Laatst bijgewerkt door miesie op 19-12-03 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:01

klopt volledig. En applausje voor de zoekfunctie *LOL*

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 22:17

Maar wat zijn dan de eisen bij pony's, hoeft je pony dan niet perse nagevelijk te lopen, als je proef er netjes uit ziet: overgangen netjes, figuren netjes op de letter, je eigen houding goed?

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 01:20

Huilen nog steeds geen antwoord van iemand op mijn tweede vraag

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 01:44

ik weet alleen dat wij niet door de B kwamen met onze te dikke fjord hoe lief hij ook keek naar de jury!

Maar volgens mij maakt het voor de jury niet uit of het een paard of een pony is.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:04

Ik denk ook niet dat het niet uit hoort te maken voor een jury. In mijn ogen hoort de jury te kijken naar hoe de proef gereden wordt en hoe het paard/ of de de pony erbij loopt en niet naar de grootte.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:15

Daar heb je in principe gelijk in Manon, maar een proef van een volwassen ruiter met een paard kun je nu eenmaal niet vergelijken met de proef van een kleuter op een shetlander.

Miesie, de eisen voor een proef bij de ponies zijn precies hetzelfde als bij de paarden.
Mijn ervaring is dat een foutje bij de ponies wat sneller door de vingers gezien wordt.
En zo komt het voor dat iemand die bijv. eerst bij de ponies is gestart en later bij de paarden, ineens terugvalt in punten.
Niet omdat de pony slechter loopt, wel omdat de lat wat hoger ligt.
Imo. moet een pony of paard altijd nageeflijk lopen, zonder nageeflijkheid is het onmogelijk om bijv. de overgangen en oefeningen netjes uit te voeren.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:33

meisje bij ons op stal heeft een b-pony'tje,als ik in haar ring kijkt zie je dat die paardjes niet aan de teugel lopen (ja de pony van dat meisje begint er wel mee) en met neusje in de lucht,soms boogjes in de teugel,maar ze rijden netjes op de letters,en halen zo twee winstpunten.

bij ons lopen ze nageefelijk met stelling en haal je met moeite je eerste winstpunt.
er is bij ons maar zelden der en een twee winstpunten heeft (rij e-b dressuur)
ik ben dus ook blij met me winstpunten maar heb ik er goed voor moeten rijden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:49

Zeker Mickey, het klopt helemaal wat je zegt.
Vooral bij de grotere ponies zie je dat er veel strenger gejureerd wordt dan bij de "kleuters met shet".
De klasse waarin jij rijdt neigt stukken meer naar het niveau van de paarden toe.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:10

Oscar schreef:
Zeker Mickey, het klopt helemaal wat je zegt.
Vooral bij de grotere ponies zie je dat er veel strenger gejureerd wordt dan bij de "kleuters met shet".
De klasse waarin jij rijdt neigt stukken meer naar het niveau van de paarden toe.


dat klopt idd ook.
maarw at me ook opvalt,bij mij in de ring zitten bijna alleen altijd oudere,we zijn dan ook wel met wat weinigeren.

maar ergens kan ik het wel begrijpen op die a en b pony's zijn kindjes van rond de 6/7 jaar,en daar kun je niet zoveel van verwachten als eentje van 16 en die zullen het iets minder snel leren en goed kennen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:17

Vind ik ook, van een kleuter kun je niet verwachten dat ie z'n supershet even op de achterhand zet, de buiging checkt en zich afvraagt of z'n hobbelpaard wel precies op de loodlijn loopt *LOL*
Dan gelden er imo. toch wat andere regels, en dan zie je al snel dat een ruitertje dat redelijk netjes zit en netjes op de bordjes rijdt, toch een winstpuntje krijgt.
't Moet tenslotte wel leuk blijven Knipoog

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:21

Mijn A-Welsh heeft nog nooit aan de teugel gelopen, maar toch hadden we bijna iedere wedstrijd prijs en winst (t/m de L).
Volgens mij komt het gewoon doordat het er lief/leuk uitziet, zo'n klein jongetje/meisje op een racepony Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:39

Oscar schreef:
Vind ik ook, van een kleuter kun je niet verwachten dat ie z'n supershet even op de achterhand zet, de buiging checkt en zich afvraagt of z'n hobbelpaard wel precies op de loodlijn loopt *LOL*
Dan gelden er imo. toch wat andere regels, en dan zie je al snel dat een ruitertje dat redelijk netjes zit en netjes op de bordjes rijdt, toch een winstpuntje krijgt.
't Moet tenslotte wel leuk blijven Knipoog


Ja, daar geeft ik je wel gelijk in! Haha!