Hoe staat nederland in de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Hoe staat nederland in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 20:23

Hoe vinden jullie dat nederland tegenover andere landen in de paardensport staat?
zelf denk ik wel goed, al staat duitsland wel bovenaan de lijst denk ik zelf.
En wat is beter in nederland, de springsport of dressuur?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:37

absoluut de dressuur, we hebben natuurlijk anky die aan de wereldtop draait. Maar de rest(coby,arjan,tineke...en de young riders) behalen vaak hoge prijzen. De springsport vind ik buitengewoon slecht presteren. Bij de internationale wedstrijden eindigen ze standaar laag. Op de overwinning van dubbeldam&de sjiem vind ik het echt slecht, mennen en endurance volg ik niet, dus ook geen mening.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:38

Nou, met de endurance gaat het lekker!! In Ierland tijdens de EK (tevens EK eventing) heeft het nederlandse team brons gehaald. Wat een prestatie is want b.v. Frankrijk heeft al jaren een sterk team en dir was de eerste keer dat nederland een volledig team had en dan meteen brons!! Helaas is dat erg onopgemerkt voorbij gegaan.

Mennen volg ik alleen in de bladen maar zie daar steeds meer namen opduiken die het goed doen hoewel Chardon nog steeds de meeste prijzen binnen haalt!!

DDupont

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 04:11

Als je alle zaken goed analyseer zijn we (voor wat betreft dressuur) in Nederland aan het afzakken naar de vijfde, zesde plaats.
We hebben hele goede ponie-,junioren- en young-riders, maar om door te groeien naar de top van de senioren zal nog best moeilijk worden. De oude hap heeft nagenoeg geen opvolgers voor Sylvano , Ferro, en wat er met Goliath aan de hand is weet ik niet. Verder zitten we met heel veel 65% paarden in de Lichte Toer, waar ik er maar een paar van zie doorgroeien naar een hoger niveau. Verder wordt de jeugd ook weinig ruimte geboden door de oudere garde. Zolang nog steeds ruiters en amazones als Tineke, Sonja, Coby, Arjen etc.. de Olympische status hebben, met alle voordelen van dien, zoals een gratis auto, en alle andere voorkeursbehandelingen als topsportcursussen, paardenpsychologen, gratis medische begeleiding etc..., zal de aanstormende jeugd moeten blijven roeien met de riemen die ze hebben. Ook is een eeuwig Nederlands probleem dat zij hun paarden voor veel geld verkopen aan het buitenland, dus je raakt niet alleen een goed paard kwijt, je creert ook je eigen concurrenten. Het beste KWPN-bloed wordt verkocht aan Amerika. Maar gelukkig heeft de familie van Swan de huidige wereldtopper naar Nederland gehaald, dus wie weet ? Voorts zitten we natuurlijk met een ernstig kreupele nationale organisatie KNHS. Voorlopig zie ik echter een zeer bescheiden rol weggelegd voor Nederland als toonaangevende dressuurnatie. Rijderskwaliteiten genoeg, meer als in welk land dan ook. Maar de opmerking van Johan Hinneman, destijds bij zijn aanstelling als bondscoach, Duitsland heeft de beste paarden, en Nederland de beste ruiters zal ons niet veel verder helpen, zeker nu Anky en Sjef nog eens wereldwijd worden afgekraakt vanwege hun paardonvriendelijke trainingsmethode (quod none). Als dit maar lang genoeg duurt, zullen ook de juryleden niet onaangetast blijven.

Diederik

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:33

Ik denk dat op zich het dressuur niet verkeerd doet maar wat DDUpont hierboven zegt is waar. Anky en Sjef zijn op het moment niet echt bepaald positief in het nieuws, eerst door Idool en nu door die trainingsmethode. Maar ik denk dat de Young Riders een grote kans maken, er zitten aardig goede mensen tussen. En bij de senioren beginnen Antoinette Falandt en Edward Gal ook steed bekender te worden. Maar idd de "oude garde" staat meer in het nieuws als de aanstormende talenten...jammer

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:50

Bij het springen vind ik Jeroen Dubbeldam er positief uitspringen; samen met De Sjiem denk ik dat hij weer in staat zou kunnen zijn om in Athene goud te pakken.
De rest van de Nederlanders hoort imo. niet bij de wereldtop.

Bij de dressuur lijkt het me net andersom.
Genoeg goede combinaties die in aanmerking zouden kunnen komen voor een goede klassering, maar er zit geen echte topper tussen die grote kansen heeft op een gouden plak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:13

Ik denk (nu krijg ik heel Bokt over me heen Nagelbijten / Gniffelen Haha! ) dat NL nog steeds achter loopt als je het vergelijkt met Duitsland. De Duitsers hebben natuurlijk een hele historie als het op paardengebied aankomt; Reiner Klimke, Klaus Balkenhol, Johann Hinnemann, Isabell Werth, etc etc....Ik denk niet dat we die voorsprong in gaan halen. Maar ja, wie ben ik??? Ik geloof dat we immer achter de Duitsers aan blijven lopen.......

DON'T SHOOT ME!!!! Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:37

Nee hoor, ik ga zeker niet schieten *LOL*
Sterker nog: ik ben het er helemaal mee eens.
Als we daar nog bij optellen dat onze Duitse "vrienden" hun beste paarden zelf blijven rijden en dat de gemiddelde krenterige Hollander liever voor de euri's gaat, dan vrees ik ook het ergste Scheve mond

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:37

nou ik vind het al heel wat voor zo'n mini klein waterlandje, steeds verleggen we onze grenzen maar weer. we stellen hoge eisen. en als er een aantal Ned. eens de top bereiken,verwachten we dat meer, en ook van anderen.... ik denk dat we niet mogen klagen
maar wie ben ik?

DDupont

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 21:55

Natuurlijk zijn we voor een klein landje groots in een aantal sporten, en daar hoort de paardensport zeker bij. Maar als de oude hap (waarvan vele niet eens meer een paard hebben, of paarden zoals Jup, die toch nooit meer verder komen dan wat ze nu op het scoreboard brengen) de appels uit de bomen blijft plukken dan is er voor de talentvolle jeugd en de nieuwkomers niet veel meer te eten over. Zo zal Tyrza met haar GP startbewijs haar kunsten moeten blijven vertonen op landelijke ZZGP wedstrijdjes of op eigen kosten naar Hongarije of Polen moeten reizen. Ook een slechte regeling (die de doorstroming niet bevorderd) is dat GP ruiters met hun gemiddelde Lichte Tour paard voorrang krijgen bij belangrijke wedstrijden, boven de toppaarden uit de Lichte Tour klasse. Kortom je wordt als publiek opgescheept met 65% paarden, terwijl de 70% paarden thuis moeten blijven. Ook schrijven de topruiters vaak met 4 paarden in en komen dan helemaal niet of slechts met één paard. Nee, er zal heel wat moeten veranderen om aan de top te blijven.

Diederik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:07

DDupont schreef:
. Ook is een eeuwig Nederlands probleem dat zij hun paarden voor veel geld verkopen aan het buitenland, dus je raakt niet alleen een goed paard kwijt, je creert ook je eigen concurrenten. Het beste KWPN-bloed wordt verkocht aan Amerika.
Diederik


Als je het over het springen gaat kan dat kloppen.
Maar bij de dressuurpaarden kom ik die "dure paarden"
niet tegen in de internationale ranking als concurrent.