Verschil Wedstrijd niveau randstad en Brabant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Verschil Wedstrijd niveau randstad en Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 23:41

Wat mij zo onzettend opvalt is dat het niveau in brabant zoveel hoger ligt dan in de randstad vooral kwa springen, ik was vandaag kijken bij selectie voor jumping in ouderkerk en ik schrok gewoon dat sommige van deze ruiters zichzelf beroepsruiters noemen, als ik dan kijk in brabant rijden sommige amateurs zelfs nog beter dan deze beroepsruiters. ook als ik kijk naar de parcoursen in de randstad, wat daar voor een L of M parcours staat staat in brabant voor een B parcours, laatst was ik ergens, stond er gewoon geen drie sprong in het M, en toen het ZZ begon dacht ik dat het M begon.
zelf kom ik uit de randstad, maar ben er eigenlijk nooit en rij vooral in brabant(ik zit op het nhb deurne en loop eigenlijk altijd stage in brabant)
wat vinden jullie hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:46

klopt, het nivo is dramatisch vergeleken met brabant of Twente. Maar goed twente is ook paardenland bij uitstek natuurlijk.

Daarnaast zitten er niet veel springers in de randstad.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:52

Het niveau met springen is wel degelijk hoger volgens mij in de randstad, maar voor mijn idee zijn er ook veeeeel meer springwedstrijden in brabant dan in de randstad, of ligt dit aan mij??

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:58

1.10 is 1.10 lijkt mij, en 1.30 is 1.30.. Dus hoe kunnen ze daar verschil in maken tussen de 2 provincies? niet eerlijk te meten? Dat een parcours rijtechnisch moeilijker ergens staat kan natuurlijk, maar andere hoogtes? Verward
Ik ben nog nooit in brabant of twente geweest, maar ik geloof meteen dat het niveau daar hoger ligt (ook vaak genoeg gehoord), en zoals pipo zegt, paardenland bij uitstek.
En wat betreft de beroepsruiters: misschien noemen sommige ruiters zich eigenlijk bij de JA selectie geen beroeps, maar werden ze daar wel onder geplaatst. Dat was iets met die beroeps/amateur scheiding voor die selecties..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:25

In twente bijv. zijn er iedere week wel meerdaagse wedstrijden. In de L klasse heb je vaak meerdere groepen die allemaal vol zitten met gem. 60 deelnemers en dat keer 4. In het M en Z heb je vaak zo 100 deelnemers. En meestal zijn dat allemaal profs. En 1.10 kan 1.10 zijn, maar volgens mij staan de meetstokken niet altijd gelijk overal...............

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 02:02

Ik zit dus in Zuid Limburg en als ik af en toe een wedstrijdje pik in Brabant merk ik juist dat het niveau daar veel lager is. Er wordt ook veel soepeler gejureerd. Daar had ik tot nou toe dan ook altijd 2 of 3 winstpunten. Hier ben ik er blij met 1.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:58

ik start eigenlijk altijd in Brabant (omg Den Bosch), maar het klopt idd dat het niveau hier met springen (en dressuur Okkie!) bijzonder hoog ligt. Kijk ook maar bij de KNHS kampioenschappen, het zijn altijd dezelfde regio's die de kampioenen leveren. Overigens vind ik het erg raar dat er geen driesprong staat in het M, dat is gewoon verplicht.

En ter vergelijk, tijdens de KNHS kampioenschappen was er een wedstrijd
hier in de buurt (Nuland) : zaterdag 64 B springruiters, 78 L ruiters, 104 M ruiters. Zondag 56 L ruiters, 99 Z ruiters, 53 ZZ ruiters.

En dan was er dus ook nog de Hippiade, én op zondag een wedstrijd in Kaatsheuvel met 200 springruiters (40 km verderop).


Maar ook binnen Brabant verschilt het aanzienlijk, heb ik gemerkt. Er zitten enorm veel springruiters rond Eindhoven en dat merk je in het niveau van de parcoursen.

En ja, 1.10 is 1.10 maar ik kan me aardig wat berichten hier herinneren van springruiters uit andere regio's die op de KNHS kampioenschappen onaangenaam verrast waren omdat er zo hoog gebouwd werd Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:06

Er zijn in brabant zoals Lielle zegt veel meer deelnemers ook. En ook bij de dressuur.
Ik rijd nog bij de ponys in de B, en wij hebben altijd 2 ringen D-B met gemiddeld 25/30 starts. Als ik dan ergens in Noord-Holland ga kijken zijn het misschien 15 starts.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:42

Lielle schreef:
ik start eigenlijk altijd in Brabant (omg Den Bosch), maar het klopt idd dat het niveau hier met springen (en dressuur Okkie!) bijzonder hoog ligt. Kijk ook maar bij de KNHS kampioenschappen, het zijn altijd dezelfde regio's die de kampioenen leveren. Overigens vind ik het erg raar dat er geen driesprong staat in het M, dat is gewoon verplicht.


klopt.
ik heb onlangs B gesprongen en dan is de maximum hoogte 80 cm. Nou ik kan je verzekeren dat hindernis 3B zeker 10 cm hoger was!

Zit er trouwens ook veel verschil in lijnen (dus bijv keerwendingen, gebrokenlijnen enz.) in het parcours??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:57

zeker. Ik had gisteren een B parcours dat aan elkaar hing van gebroken lijnen en keertwendingen *LOL*

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:11

haha oh ok, weet ik dat ook weer Knipoog ik had ook een x in vorstenbosch een springconcours... nou echt irritante lijnen waren het. continu keertwendingen en gebr. lijnen enz (en ik had ook nog es de tegevaller dat suleika die dag hartstikke kijkerig was, dus ik had op het eind iets van 10 strafpt, kan dat? najah, iig rond de 10)
echt raar, de ene keer spring ik helemaal foutloos en de andere keer vet veel strafpunten. Najah, sorry dat was offtopic.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:11

Ik was gister ook in Ouderkerk en inderdaad, het niveau was vaak schrikbarend. Juist veel profs zag ik liever naast het paard dan erop, pffff....... juist diegene die zich officieel 'talent' mag noemen was ik niet zo van onder de indruk. Het was dan ook erg leuk dat de amateurs de dienst uitmaakten, in het L zat er zelfs geen prof bij de eerste 8!!!
Verder is het erg lang geleden dat ik een basis-wedstrijd heb gezien in Brabant, maar in twente ligt het niveau inderdaad een stuk hoger. En in de ZZGP komen in Brabant toch ook echt betere combinaties aan de start.(wat ik vrijdag weer ga aanschouwen in Weert)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:58

Leuk om te lezen Haha!

Ik kan met nog wel herinneren dat er een jaar of wat terug nog veel kritiek was op het niveau in de Provincie. Dat zou daar allemaal op z'n boerenfluitjes gaan, terwijl men in de Randstad juist heel serieus bezig zou zijn met het neerzetten van een sportieve prestatie.

Dan doen de boertjes het zo slecht nog niet blijkt wel uit dit verhaal *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:28

Ik merk het ook vaak als ik uitslagen lees op bokt.
Dan hoor je een paar keer verzet voorbij komen, niet goed dit en dat en dan 160 pnt, dan heb je er hier echt met veel geluk 140.

Wat springen betreft is het hier heel normaal dat het om 9 of half 10 begint tot s'avonds 6
4 ringen, zonder parade, dus aan 1 stuk word er dan gesprongen.

Wat de maat betreft, hier ligt alles aan de max. maat.
Zowel hoogte als breedte.
En de lijntjes zijn technisch moeilijk.
Als er 50 deelnemers in 1 groep zitten wil de parcoursbouwer niet 45 combinaties terug zien, dus word het nivo hoger gemaakt.

Heb eens ff op een link gekeken
Dit is wat er bij ons in een zomer concours meedoet aan deelnemers.
20 km verderop is soort zelfde concours Lachen

Z2 22 deelnemers
Z2 21
Z2 21
Z1 22
Z1 22
Z1 22

M2 24
M2 25
M1 21
m1 21
M1 21
M1 21

L2 21
L2 20
L2 20
L2 19
L1 21
L1 20
L1 20
L1 20
L1 20
L1 20

B2 24
B2 24
B2 24
B2 27
B2 26
B2 26

4 en 8 tallen samen opgeteld
22 deelnemers/clubs

Springen klasse B groep 1
51 deelnemers


Springen klasse B groep 2
102 deelnemers

Springen klasse L groep 1
55 deelnemers

Springen L groep 2
109

Klasse M
71

Springen klasse Z
43

Springen ZZ
5 (is heel weinig)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:30

Ik weet dat mensen uit Twente zich elders in het land inschrijven omdat ze daar meer kans hebben op een winstpunt (dressuur). Hoe het met springen zit weet ik niet helaas.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:30

nrs 1/3 Hippiade 2003:

Dressuur pony's
L2 cat AB: Lierop, Gemonde, Bakel (3 * Brabant)
L2 cat C: Graetheide, Aalst, Mill (Limburg, Brabant, Gelderland/Brabant?)
L2 cat DE: Lithoyen, O. Flevoland, Warffum (Brabant, Flevoland (is dat een regio?), ?)
M1/M2 cat AB: Lunteren, Westerhoven, Holten (Gelderland, Brabant, Overijssel)
M1/M2 cat C: Nuth, Broekland, OW Middelbeers (Limburg?, ?, Brabant)
M1 cat D/E: Overasselt, Eesveen, Nijkerkerveen (Brabant, 2 * Overijssel?)
M2 cat D/E: Harkema, Veghel, Meijel (?, 2 * Brabant)
Z1/Z2 cat C: Winschoten, ? , Starnmeer (3 * ?)
Z1 cat DE: Wythmen, Wieringer, H en L Mierde (?, N Holland, Brabant)
Z2 cat DE: Brakel, Mariaheide, Veghel (3 * Brabant (of 1 keer Gelderland))

springen pony's
L cat AB: Geesteren, Limbricht, Gorssel (2 * Overijssel, Limburg)
L cat C: Geesteren, Weerselo, Borsele (3 * Overijssel?)
L cat DE: Ommen, Meerlo, Rossum (Overijssel, ?, Brabant)
M cat C: Ootmarsum, Volkel, Beesel (Overijssel, Brabant, ?)
M cat DE: Veenendaal, Lunteren, Veenendaal (3 * Gelderland?)
Z cat C: Denekamp, Varsseveld, Vasse (2 * Overijssel, Gelderland)
Z cat DE: Chaam, Ommen, Made (2 * Brabant, Overijssel)
ZZ cat DE: Wierden, Maren-Kessel, Budel (Overijssel, 2 * Brabant)


springen paarden
L: Laren, Brummen, Lattrop (Utrecht?, Limburg, ?)
M: Werselo, Geesteren, Nieuweroord (Overijssel 2*, ?)
Z: Nijkerk, Meerlo, Zuidwolde (2 * Overijssel, ?)
ZZ: Kessel, 2 * De Meern (Limburg, 2 * Utrecht)

dressuur paarden
L2: Herpen, Liessel, Ambt Delden (2 * Brabant, Overijssel)
M1: Grubbenvorst, Naaldwijk, St Anthonis (Limburg?, Z Holland, Brabant)
M2: Odijk, St Oedenrode, Tegelen (Utrecht, Brabant, Limburg)
Z1: Luijksgestel, Beek, St Michielsgestel (2 * Brabant, Limburg)
Z2: Vrouwenpolder, Hellevoetsluis, Beek (Zeeland, Z-Holland, Limburg)


verenigingkampioen
Paarden: Varsseveld, Ambt-Delden, Sevenum (Gld, Ov, Limburg)
Pony's: Waddinxveen, Gemonde, Liessel (Z-Holland, 2 * Brabant)

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:10

hoi

Lelie: waarom heb je er de achttallen en viertallen niet bij vernoemd??? Daar ziujn ook nog heel veel clubs bij gemoeit.

Groetjes Sanne Lovers Olrike N

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:12

Olrike, omdat ik het helemaal zat was (dit was veel werk!) en bovendien omdat afdelingsdressuur altijd al erg regionaal gebonden (lees KNF en NKB) is en dus niet representatief is.

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:16

Maar ze zijn wel erkend door de KNHS!! dus zouden ze er eigelijk wel bij horen.

Groetjes Sanne Lovers Olrike N

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:19

Ps Lelie = Lielle Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:21

maar het gaat er hier niet om of het erbij hoort, maar ik heb geprobeerd weer te geven hoe de verhoudingen liggen tussen de diverse regio's. Bij afdelingsdressuur zou het beeld helemaal eenzijdig worden omdat een aantal regio's daar niet eens aan meedoen, terwijl het niets zegt over de sterkte van die regio bij de individuele nummers.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:02

Scylla schreef:
Het niveau met springen is wel degelijk hoger volgens mij in de randstad, maar voor mijn idee zijn er ook veeeeel meer springwedstrijden in brabant dan in de randstad, of ligt dit aan mij??


ik zou zeggen kom een keertje een twentecup in wierden rijden,dan
weet je gelijk waar het nivo hoger ligt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:21

hmm als ik hier op de wedstrijden rondkijk zie ik best veel bagger-ruiters, die dan ook lage punten krijgen

ben weleens in de randstad bij wedstrijden gaan kijken, en als je dan ziet wat er bovenaan eindigt, dat eindigd hier dus echt halverwege ofzo, maar zeker niet bovenaan!

wbt springen durf ik niets te zeggen, maar als het idd zo is dat ze in brabant alles aan de maximale maat bouwen, denk ik dat ik voorlopig nog maar niet ga starten Haha! dan start ik wel ergens anders Haha!

maar wat het verschil ook is, in brabant en twente enz is de grond veel en veel goedkoper dan in de randstad, en zijn er ook meer mensen die een paard kunnen houden, of die hun eigen stal kunnen beginnen en alle mogelijkheden hebben om te trainen, misschien dat er daarom ook zo veel brabanders op de hippiade mee mochten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:33

Natuurlijk zijn er daar meer paarden mensen, maar of ze goed zijn ligt niet aan de hoeveelheid, dus winnen op hippiade kun je alleen als je het goed doet.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:55

Noord-brabant weet ik niet. Ik merk wel dat als ik meer richting het noorden start, er veel mindere combinaties meelopen dan in onze regio (Utrecht). Daar ligt het niveau nog lager.