[JV] Volte in de proef: hoe te rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

[JV] Volte in de proef: hoe te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 15:51

Ik zit met de volgende vraag: hoe wordt men geacht een volte te rijden in de proef? In het ene boekje staat voor bijvoorbeeld de grote volte bij C dat je voor de C-helft zeg maar de hoefslag volgt, en voor de X helft van de volte tussen M en B afwend richting X. Is dit de bedoeling, of is het zoals ik het ook wel een uitgelegd heb gekregen dat je op de rechter hand bij C de binnenhoefslag pakt tussen M en B met 1 been 1 pas op de hoefslag doet en dat zo verder je figuur afmaakt zodat de volte echt rond is.... Hoe kijken jullie juryleden daartegen aan in de B? en in de hogere klasses?

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:56

een volte is rond dus een cirkel
teken een vierkant en plaats daarin een cirkel
dan zie je dat die vier keer de kanten raakt dus zo rij je ook de volte
moeilijker is een volte BEB dan moet je de andere twee kanten inschatten

dus niet over de hoefslag maar raken (1stap)
en hoe ik dat in de B zie
ik denk dat in deze klasse je op zijn minst goede figuren moet laten zien
want in hogere klasses worden ze steeds moeilijker (kleiner 6,8,10,15m)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:58

Ik heb altijd geleerd dat je de hoefslag 3 passen moet raken... verder hetzelfde als bij Organisator.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:00

Mark, je ziet van als men een volte bij C of A moet rijden van 20 meter, dat ze dan gewoon over de hoefslag de hoek doorhobbelen en dan pas nĂ¡ de hoek met de volte gaan beginnen. Dat is dus niet goed. Je volte begint bij C en dus begint daar je cirkel. Je volgende raakpunt is dus 10 meter uit de hoek op de lange zijde. Tussen die twee punten rij je een kwart cirkel en daarbij raak je de hoefslag pas weer op je raakpunt. Vanaf daar naar X (2e raakpunt) en dan weer 10 meter uit de hoek en terug naar C. Als je die 4 kwartcirkels vloeiend aan elkaar rijdt, dan heb je een supermooie cirkel en dus volte.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:08

Organisator legt het in feite duidelijk uit.
De volte begint pas bij c, dus de hoek voor c rijd je nog netjes in, maar de hoek na c hoort al bij de volte dus die snijd je af.

Handige tips zijn bv dat je een figuur netjes maakt door met je handen bij de letter het figuur inzet.
Dus als je van hand gaat veranderen wend je netjes als je handen op de letter zijn. Een volte zet je in als je handen op de letter zijn.
Door een s van handveranderen gaat precies zo. Rijd niet te lang rechtuit op de x en zorg ervoor dat je kunt zien dat dat het punt is waar je stelling overneemt.
Een punt waar je bv niet met je handen tot de letter rijd is het afwenden. Daarvoor moet je zorgen dat je iets eerder went. Maak de wending niet te groot maar ook niet te scherp.
Netheid in een proef word zeker beloont!
Wat goed helpt is thuis oefenen en krities naar je zelf kijken hoe je een oefening uitvoert en schaaf eraan.

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:11

Geen jury en alleen on-officiele wedstrijd ervaring, toch reactie...Ben het met Lovely eens dat het zo moet, doch in de praktijk wordt er vaak slecht de hoeken in gereden (als er geen volte wordt gevraagd). De hoefslag is aan het eind van de bak (korte zijde) dan ook vaak min of meer een halve volte geworden, de opmerking van Mark dat je aan de C-zijde de hoefslag volgt kan ik me dus wel iets bij voorstellen, al is het niet correct.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:31

holly schreef:
Handige tips zijn bv dat je een figuur netjes maakt door met je handen bij de letter het figuur inzet.
Dus als je van hand gaat veranderen wend je netjes als je handen op de letter zijn. Een volte zet je in als je handen op de letter zijn.

Maar dit gaat niet op bij het afwenden.

Bij een volte inderdaad wel...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:04

Hierboven is al perfect uitgelegd hoe een volte gereden dient te worden.

Als je het gevoel mist hoe je het in de praktijk moet doen, dan kun je het volgende doen:
Voordat je gaat rijden teken je de volte af in de bak.
Het enige wat je nodig hebt is een stuk touw van 10 meter en een hulpje Knipoog
Voor een grote volte bij C ga je precies in het midden van de volte staan, dus op de lijn C-X en dan precies 10 mtr. van C en X af.
Je blijft in deze positie staan, en "je hulpje" trekt het touw strak en maakt een duidelijk spoor in de bak.
Daarna is het een kwestie van de volte precies narijden.
Het klinkt misschien kinderachtig, maar het helpt je echt bij het ontwikkelen van je gevoel voor een volte

lieke2
Berichten: 2130
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:24

Boris schreef:
Geen jury en alleen on-officiele wedstrijd ervaring, toch reactie...Ben het met Lovely eens dat het zo moet, doch in de praktijk wordt er vaak slecht de hoeken in gereden (als er geen volte wordt gevraagd). De hoefslag is aan het eind van de bak (korte zijde) dan ook vaak min of meer een halve volte geworden, de opmerking van Mark dat je aan de C-zijde de hoefslag volgt kan ik me dus wel iets bij voorstellen, al is het niet correct.



Misschien wel, maar als je bij mij een volte laat zien bij C, waarbij je na C nog keurig over de hoefslag rijdt en na de hoek pas van de hoefslag afwend, resulteert dit (ook in de B) in een 4 met de mededeling: zie uitleg boekje!!! (en dat vind ik soms zelfs nog wel te veel

Het minste wat je kunt doen als je een B-proefje rijdt, is even vooraf lezen hoe je je oefeningen uit moet voeren. Knipoog

Maar zodra je een volte uit het boekje maakt, netjes ontspannen en met buiging en voldoende stelling, heb je ook meteen een 8, dat lijkt me punten verdienen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:19

Kitty"]
[quote="holly schreef:
Handige tips zijn bv dat je een figuur netjes maakt door met je handen bij de letter het figuur inzet.
Dus als je van hand gaat veranderen wend je netjes als je handen op de letter zijn. Een volte zet je in als je handen op de letter zijn.

Maar dit gaat niet op bij het afwenden.

Bij een volte inderdaad wel...
[/quote]


Dat heb ik toch echt ook erbij geschreven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:46

Oscar schreef:
Hierboven is al perfect uitgelegd hoe een volte gereden dient te worden.

Als je het gevoel mist hoe je het in de praktijk moet doen, dan kun je het volgende doen:
Voordat je gaat rijden teken je de volte af in de bak.
Het enige wat je nodig hebt is een stuk touw van 10 meter en een hulpje Knipoog
Voor een grote volte bij C ga je precies in het midden van de volte staan, dus op de lijn C-X en dan precies 10 mtr. van C en X af.
Je blijft in deze positie staan, en "je hulpje" trekt het touw strak en maakt een duidelijk spoor in de bak.
Daarna is het een kwestie van de volte precies narijden.
Het klinkt misschien kinderachtig, maar het helpt je echt bij het ontwikkelen van je gevoel voor een volte

En als dat om een of andere reden niet lukt, wees dan eens creatief met pionnen. Zet ze dan niet bij de "hoefslagpunten", maar liever juist precies tussen twee van die punten in.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:04

Richtpunten vinden... bij ons in de binnenbak staan ook streepjes, er hangt een X in het midden. In de buitenbak op de palen richten, het is alleen even een kwestie van uitvinden welke palen je moet hebben.

Holly, ik geeft altijd de benen als richtpunt, bijv. f gebroken lijn, wachten met sturen tot je been de f kan aanraken.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:46

Mijn richtpunt om wendingen in te zetten is mijn knie, dus inderdaad, zoals flair zegt de benen als richtpunt. Als mijn knie bij het bordje is, ga in van handveranderen, bijv.

Wat betreft de volte: het is hier al meerdere malen goed uitgelegd, daar heb ik weinig aan toe te voegen.
Ik weet wel, dat toen mijn huidige instructrice dat aan mij uitlegde, er echt een wereld voor mij openging. En daarna ging het ook echt punten opleveren, want het valt mij op, dat heel veel ruiters nog een grote volte bij C rijden met het eerste en laatste deel van de volte gewoon over de hoefslag.
Wat betreft het door de hoeken rijden: Ook dat scheelt echt punten (merk ik uit ervaring), mijn isntructrice hamert altijd op het netjes uitrijden van figuren, rechtrichten waar het moet en stleling en buiging ook waar het moet en ik scoor altij d vrij goed op mijn figuren.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:26

Ik weet nog wel dat bij de eigenaar van mijn verzorgpaard vroeger de jury dacht dat ze aan het afwenden was i.p.v. een grote volte Haha! Wel grote blunder van haar Haha!
Verder is het hierboven goed uitgelegd.