Jury artikel in Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Jury artikel in Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 13:06

Ik weet niet of er hierover al iets vermeld is maar aangezien ik niks kon vinden begin ik er zelf maar over.

Dit artikel betreft dat sommige juryleden niet weten waar ze op moeten letten en dus een paard dat alleen met een mooi front loopt en de achterhand er niet bij betrekt goede punten krijgt terwijl een ruiter die zijn paard lekker over de rug laat lopen lage punten krijgt. Omdat het eerste er spectaculairder uitziet.

Wat een herkenning dacht ik toen ik dit stuk las. Een bekende van een kennis van mij heeft een paard met veel front en dat echt in 2 stukken loopt. Ruggebruik, verzameling... nou nee. Zij rijdt op dit moment M2 en rijdt bijna elke wedstrijd 2 wp per proef. Ongelooflijk. Ik verbaas me dus elke keer als ik weer de resultaten hoor.

Zien jullie dit ook in je naaste omgeving en hoe denken jullie hier over?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:09

Ik vond het wel een redelijk herkenbaar stuk. Nogmaals ik ken ook zeer goede, zeer eerlijke juryleden... Maar ik ken er helaas ook een aantal zoals beschreven in dat stuk tekst.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:15

ja, ik kwam er gisteren een tegen.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:55

Dat klopt inderdaad. Bij sommige juryleden geldt, hoe meer show hoe beter. Maar uiteraard zijn er ook hele goede bij, die op elke combinatie een eerlijke blik werpen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:57

super stuk.
hopelijk word er ook wat mee gedaan.
Ook waren er mooi wat tips die best bruikbaar kunnen zijn zoals opnieuw examen doen en stage 2 keer per jaar

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:39

Idd super stuk! Geeft ook mooi antwoord op de vraag van Tyrza in een ander topic, over het bijscholen van juryleden.
En ja, ik ken persoonlijk zulke juryleden, helaas. Een voorbeeld is de eigenaar van de stal waar ik rijd. Hij is sinds 30 jaar (!!!) jurylid en hij vindt zichzelf fantástisch. Hij weet hoe je een goedgaand paard herkend .....not...... hij valt onder de cathegorie loodlijn-kijkers en hij ziet niet of een paard van achter naar voren wordt gereden of andersom. Als het paard niet braaf door z'n proefje loopt, is het fout, liever de achterhand in verweggiestan. En bij willen leren, ho maar, hij is niet gediend van hulp/aanwijzingen/uitleg.

Onbegrijpelijk........ gelukkig duurt het niet meer lang voor hij 70 is.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:43

Ja heel herkenbaar.

Heb het al vaker aan gegeven een in het front getrokken paard eindigt hoger dan een paard wat netjes naar de hand toe gereden word, maar net wat minder hoog ingesteld is (heb het dan niet over achter de LL)

Bij de eerste zie je dan idd een weg gedrukte rug en een paard wat niet blij kijkt.
En bij de eerste een paard wat blij loopt met mooi rug gebruik.

Toch wint het ogenlijke leuke plaatje en dan vraag ik me idd wel een af hoe dat kan.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:53

Als mijn pony met meer front loopt dan krijg ik hogere punten dan wanneer dat minder is.Dat vind ik wel logisch, alleen moet het dan wel met een actieve achterhand zijn, en niet in elkaar getrokken.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:21

Ik heb het stuk niet gelezen, maar als ik het zo hoor ben ik het er ook helemaal mee eens! Paarden met veel front of voorbeen krijgen vaak goede punten, terwijl ze helemaal in 2 stukken lopen, zonder ruggebruik!!
IK ben idd ook van mening dat jury's dit (te) vaak niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:22

Tuurlijk Ctal
Geen twijfel mogelijk daat een paard wat goed in het front word gereden boven een paard wat goed word gereden maar nog niet zover is. (als we het dan ff hebben over ongeveer dezelfde afwerking enz)

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:46

Zeer herkenbaar artikel helaas.... Ik tref ook regelmatig zo'n jury. Voor hier de wedstrijd begint kun je de eerst 5 plaatsen al voorspellen als je weet wie de jury is... En ook dit weekend had ik weer gelijk...
Fabienne, trouwens nog gefeliciteerd met je wp!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:16

Ik vond het een werelds artikel......

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:40

In het artikel staan erg veel herkenbare dingen, maar de lezers hier in deze discussie denken dat ze het met elkaar eens zijn, maar dat is slechts schijn.
Het ligt allemaal veel gecompliceerder..........

In het stuk werd bijvoorbeeld gesteld dat een paard dat achter de loodlijn loopt niet altijd achter de teugel loopt en best hoog mag eindigen. Daar ben ik het volledig mee eens.

Nu wordt hierboven gezegd dat een eerlijk gereden paard minder punten krijgt dan een in de krul getrokken paard.

En dan komt de vraag: Waar ligt de scheidslijn????

Bij veel jury's ligt die lijn ongeveer bij de loodlijn (voor alle combinaties die ie beoordeelt).
Ik zie dat anders. dat verschilt per paard.

Ik ken paarden die met 5 cm vóór de loodlijn al prachtig nageelijk en opgericht zijn, maar sommige paarden moeten de loodlijn benaderen en soms daar voorbij om dat punt de benaderen. Dat hangt samen met de bouw van het paard.
Geen paard is gelijk.

Welke idioot heeft het woord "loodlijn" trouwens bedacht?
Loodlijn is een wiskundig begrip, bedacht door de mensheid.
Waarom is het een zonde om achter die loodlijn te komen?
Waarom is het geen zonde om achter de lijn te komen die 0,9876 graad afwijkt van die loodlijn?