Meten voor pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Meten voor pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 15:10

Vraagje:
Denise gaat in januari starten met Tjody OK dan! , nu weet ik uit een grijs verleden dat pony's gemeten moeten worden.
Waar kan ik vinden hoe dit in elkaar steekt, waar, waneer enz enz op de site van de KNHS kan ik niks vinden Boos! .
Mocht er voor haar 1e wedstrijd geen metingen gedaan worden, kan ze dan wel gewoon starten? Tjo is wel gemeten door het stamboek en is op en top een D pony *LOL* .
Wie o wie komt met het verlossende antwoord?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:16

Ik weet niet of jezelf de startkaart aan moet vragen of dat iemand van jullie club dat voor jou doet. Maar bij ons is et zo dat de secretaris van de ponyclub de startkaarten regelt. Daarop moet de hoogte van je pony staan. Wij mochten een de startkaart van de oude eigenaresse laten zien aan hem. Volgens mij schreef hij het dan gewoon over, maar misschien heeft hij een kopie van die startkaart meegestuurd.
Maar als dat dus in je papieren staat zou ik daar een kopie van mee (laten) sturen.
Maar je pony moet voor de laatste keer gemeten worden als hij (geloof ik) 8 jaar is. Als hij dus gemeten is voordat hij 8 jaar was, moet je hem nog een keer laten meten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 15:20

Emeraldo schreef:
Ik weet niet of jezelf de startkaart aan moet vragen of dat iemand van jullie club dat voor jou doet. Maar bij ons is et zo dat de secretaris van de ponyclub de startkaarten regelt. Daarop moet de hoogte van je pony staan. Wij mochten een de startkaart van de oude eigenaresse laten zien aan hem. Volgens mij schreef hij het dan gewoon over, maar misschien heeft hij een kopie van die startkaart meegestuurd.
Maar als dat dus in je papieren staat zou ik daar een kopie van mee (laten) sturen.
Maar je pony moet voor de laatste keer gemeten worden als hij (geloof ik) 8 jaar is. Als hij dus gemeten is voordat hij 8 jaar was, moet je hem nog een keer laten meten.


De hoogte staat standaard op het stamboekpapier wat je mee moet sturen(kopie) bij de aanvraag. Ze is pas 5 dus ze moet nog zeker 3x gemeten worden voor zover ik weet, maar de vraag is dus waar en waneer moet zoiets gebeuren? Die info kan ik nergens vinden....

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:27

ik heb precies hetzelfde probleem!!!!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:38

Wij hebben gewoon het nummer van de paardenmeter in onze regio gekregen van de club. Maar dat is in Deurne. Ik denk dat je gewoon de KNHS moet bellen om te vragen waar de dichtsbijzijnde paardenmeter zit.

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:01

en als die dan gemeten is, wat dan?ik heb namelijk me startkaart enzo al...kan moeilijk weer alles opnieuw aanvragen...al dat gedoe

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:55

De hoogte die op het stamboekpapier staat, geldt niet als bewijs van de hoogte bij de aanvraag van de startkaart. Het gaat namelijk om de actuele hoogte op het moment van aanvraag. Een pony waarvoor een startkaart wordt aangevraagd moet altijd worden gemeten door een officiƫle ponymeter van de KNHS. Die schrijft dan een meetbriefje uit en daarmee dien je je startkaartaanvraag in bij de KNHS.

Een pony die eenmaal gemeten is voor de startkaart zal nog ieder jaar gemeten moeten worden tot in het jaar waarin hij 7 wordt (of 8, dat weet ik even niet zeker meer). Maar in jullie geval zal Tjody dus moeten worden gemeten door een ponymeter voordat de aanvraag voor de startkaart de deur uit gaat. Telefoonnummers van ponymeters in jouw regio kun je opvragen bij de KNHS.

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:07

maar wat ik dan niet snap, ik heb me startkaart aangevraagd zonder dat me pony gemeten was!!!en toch heb ik hem gekregen beetje raar toch???

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:31

Vroeger moest je op een wedstrijd het meetbriefje kunnen tonen.
Het werd niet op de startkaart veranderd maar je moest tot het 7e of 8e jaar wel ieder jaar een nieuw meetbriefje hebben.
Ik liet de pony's vaak op een wedstrijd meten als ik wist dat er een ponymeter aanwezig was.
Op de startkaart stond gewoon de geschatte maat, ik heb pas met de 1e wedstrijd de pony's officieel laten meten.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:09

Je kunt bij het aanvragen van je startkaart een schatting opgeven
In het voorjaar zijn bij de meeste rijverenigingen 'ponymeetdagen', daar kun je dan de pony laten meten.
De hoogte wordt in het paspoort gezet en de pony moet tot en met het jaar dat hij/zij acht wordt gemeten worden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:12

Ja echt? Mag je tegenwoordig een schatting opgeven? Tien jaar geleden moest onze Dino nog braaf gemeten worden voordat de startkaartaanvraag de deur uit ging. Bij Ret was dat anders, die was al bekend bij de KNHS met een startkaart (en dus een hoogte), maar Dino niet. Loop ik dus blijkbaar hopeloos achter met mijn info... Knipoog

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:18

Wij hebben dat met Goldie gedaan en dat was vrij recent(twee of drie jaar geleden). Hebben we toen nog over gebeld, omdat de meter bij ons dat jaar pas half mei kwam...dat was toch wel een beetje irritant Bloos (in principe willen ze dat alle dieren miv het groenseizoen gemeten zijn)
Als het niet klopt kan je een nieuwe startkaart krijgen, maar dat hoeft in principe alleen als de categorie veranderd

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:26

heb het zelf ook wel eens meegemaakt.
ik had met mijn fjord mijn L springdiploma. en werd afgevaardigd voor zuid holland tijdens de npc kampioenschappen.

bij het diploma rijden is het 70 -90 cm. omdat ik toen een vrij grote fjord had moest ik een catagorie hoger. dus begon alles bij 1.05 meter. dat was 2 keer slikken. het is al weer jaren geleden dus weet niet hoe het er nu aan gaat.
maar voor grote fjorden is het niet altijd voordeliger

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:27

Een pony die eenmaal gemeten is voor de startkaart zal nog ieder jaar gemeten moeten worden tot in het jaar waarin hij 7 wordt (of 8, dat weet ik even niet zeker meer).

Een pony moet elk jaar tot zijn 8e levensjaar gemeten worden!
Zeker weten, want wij hebben onlangs een 8 jarige pony gekocht die nog voor het laatst gemeten moest worden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 08:45

Nou voor iedereen met vragen hierover:
Ik heb de KNHS gebeld en die gaf mij het telnr van een aardige man hier uit de buurt.
We kunnen de startkaart gewoon aanvragen (gaat toch pas per 1-1-04 lopen) en dan komt hij voor dr eerste wedstrijd meten op stal. Pony's dienen altijd rond 1 april gemeten te worden, zouden we voor eind dit jaar meten dan moet het in april nog een keer dus zijn advies was begin januari meten dan hoefden we in aprl niet nogeens (waar kom je zulke meedenkende mensen nog tegen).
Dus de aanvraag voor de startkaart is op de bus nu nog even wachten op het meten en 10 januari gaan mn meisjes officieel starten....
Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe hoog ze gemeten wordt, 2 jaar geleden was ze 1.40...