DRESSUUR: vrijwillig de baan verlaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

DRESSUUR: vrijwillig de baan verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 15:45

Wie is het me mee eens (en wie niet) dat de verliespuntenregeling veranderd moet worden met betrekking tot het vrijwillig verlaten van de ring...............

Ik blijf het volstrekt belachelijk (en ondoordacht) vinden dat je dan 2 verliespunten krijgt.
Bij het springen levert het ook geen verliespunten meer op!
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 07-11-03 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:52

ehh.. ik kan me vergissen maar met springen krijg je toch 1 verliespunt als je vrijwillig stopt??

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 15:52

Bij mijn weten niet.

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:52

ehh.. ik kan me vergissen maar met springen krijg je toch 1 verliespunt als je vrijwillig stopt??

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:53

sorry Bloos! ben dubbel bezig

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:42

Met springen mag je gewoon afgroeten. Dan krijg je geen minpunten

Vind het al tijden vreemd dat je met dressuur dan wel -2 krijgt

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:44

Is dit ook een nieuwe regel, of was dat altijd al zo?

Vind het een beetje vreemde regel, als je paard dus onregelmatig is en je verlaat de ring, heb je er ook 2 verliespunten bij.

Voor de rest kan ik niet zoveel bedenken waarom je de ring zou verlaten.
Ook al gaat het niet goed, ik rijd maar door en zie dan wel wat de punten brengen. Je kan beter altijd doorrijden, ook al ben je bang dat je een verliespunt rijdt, dat valt in de praktijk nogal mee.

Ik vind het met springen wel krom, je kunt dus zelf voorkomen dat je uitgebeld wordt en verliespunten voorkomen.

(als eens met vier benen de ring uitgesprongen, heb net gedaan of mijn neus bloedde, snel weer teruggesprongen en doorgereden Haha! )

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:49

Als je paard dan kreupel is en de jury je de baan niet "laat" verlaten heb je mooi 2 verliespunten.
Nee, ik vindt het maar een onzinnige regel.

Waarom hebben ze dat eigenlijk gedaan?

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:57

ik had afgelopen weekend ook twee minpunten ik heb ook vrijwillig de rijbaan verlaten want lady wou niet meer voor uit alleen achter uit
maar ik had toen pas mijn eerste wp in de m2 en nu ben ik hem dus al weer kwijt en dan sta ik ook nog min 1 echt vet oliebol!!!! maar wanneer moet je een klasse terug dan

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:15

Ik had begrepen dat in de nieuwe regels je wel zonder minpunten mag stoppen als je paard onregelmatig is. Klopt dat niet dan Verward

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:30

CGJ12 schreef:
Wie is het me mee eens (en wie niet) dat de verliespuntenregeling veranderd moet worden met betrekking tot het vrijwillig verlaten van de ring.......


Volledig met je eens. Klein voorbeeldje, met een paard in de ring die dus opeens knettergek word. En dan praat ik dus over stijgeren dat je er aan de achterkant afdonderd. En als je dan weer opstapt lig je geheid weer op de grond. Zeggen de mensen van het secretariaat je kan maar beter stoppen anders gebeuren er ongelukken. Kijk je later op je standen, huppa -2!! Tis natuurlijk niet normaal dat een paard zo doet maar is ook zeker niet zo dat het rijtechnisch was. Thuis loopt ze nl superbraaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 19:47

Ik verwacht dat als je paar kreupel loopt en je zegt tegen de jury dat je je paard niet de vernieling in wil rijden, dat deze dat begrijpen en je geen 2 minpunten geven.
Maar dat zou van mij dan officieel gemaakt mogen worden.

Verder rij ik door, wat mijn knol ook uitspookt.
Kawa was eerst ook zo'n aanstel draakje die om niks overeind stond.
Als je dan je ring verlaat hoef je nooit meer op concours te gaan.
Wil je zelf dan toch eindigen, mag dat van mij best punten kosten.

Met het springen is het niet te vergelijken, want hier werd er express afgegroet om juist 2 minpunten te krijgen, zodat er niet een klasse hoger gestart hoefde te worden en zo je (onervaren) paard meer tijd te geven in een lagere klassen.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:18

Art 137 KNHS dressuur schreef:
knip

Indien een deelnemer tijdens een proef vrijwillig afstijgt, wordt dit beschouwd als vrijwillige beƫindiging van de proef en als zodanig behandeld in de toekenning van verliespunten.
Dit is niet van toepassing indien de deelnemer afstijgt omdat het paard in het gevoel van de deelnemer onregelmatig of kreupel is en hij/zij het om die reden niet verantwoord acht de proef te vervolgen. Indien de (voorzitter van de) jury nog geen (bel)signaal hiervoor had gegeven, dient de deelnemer, alvorens de ring te verlaten, met de (voorzitter van de) jury te overleggen en het waarom van het afstijgen te verklaren. De proef wordt wel als beƫindigd beschouwd.


Lijkt me wel grappig als iemand afstapt en zegt: kreupel, daarom stop ik terwijl er niets te zien is (maar bv stik lastig). Wat doe je dan als jury????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:23

Ik ben dan geen jury, maar ik zou het op prijs stellen.
Beter te vroeg gestopt dan je paard naar de kl*te.
En wie kent het paard nu het beste, denk toch de ruiter zelf.
Bij continue ergens voor wegspringen en dan stoppen zou ik het niet geloven

En dan heb je ook nog jurys de beweren dat je een kreupel paard hebt en je de proef doen laten eindigen, als jezelf zeker weet dat het niet zo is Gaaaap
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-03 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:23

Ik vind dat juist prima (als er niks met je paard is(kreupel)).
Zou wat wezen dat als het ff niet lekker gaat je afstapt en weggaat...
Dan mag je van mij best 2 verliespunten krijgen!!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:28

RodeoGirl schreef:
Zou wat wezen dat als het ff niet lekker gaat je afstapt en weggaat...
Dan mag je van mij best 2 verliespunten krijgen!!!

Als je niet verder wil omdat het niet meer gaat heb je toch alleen jezelf er maar mee Verward
Die -2 is echt flauwekul (springen en dressuur). Heb ik altijd al gevonden Haha!
Als je wilt stoppen moet je dat gewoon lekker doen, je hebt er toch voor betaald of niet dan?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:05

Ik vind dat als je de bak binnen rijdt om je proef te laten zien, je hem ook uit moet rijden als er niks aan je paard mankeert.

En als het echt niet meer te helpen is vind ik dat je toestemming van de juri nodig hebt om de ring te verlaten. ( dit is geen regel maar ik vind het wel gepast.) Het zou wel erg makkelijk zijn als iedereen zo met zijn proefje kan stoppen alsof er niks aan de hand is...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:16

En wat is daar erg aan als die mensen zelf betaald hebben voor het rijden Verward
Voor mensen die startgeld krijgen ligt het wel iets anders vind ik. Alhoewel daar de gezondheid van het dier ook voorop staat. Toestemming nee, melden uiteraard wel Lachen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:27

Ik heb dus een keer doorgereden met een flink onregelmatig paard.
Kreupel was hij niet maar zeker in de bochten was hij echt hardstikke onregelmatig.
Tja dan is de keuze of -2 omdat de jury niets zei of doorhobbelen.
dat laatste heb ik gedaan, paard wat langer gemaakt , figuren groter gereden.

Op mijn protecol stond later bij elk onderdeel onregelmatig
Mocht het me nog ooit eens overkomen dan stop ik iig om te overleggen of ik de ring mag verlaten (wist toen niet dat dat mocht)

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:53

Nimber schreef:
....omdat de jury niets zei ....

Op de jury cursussen wordt hier wel aandacht aan besteed maar dan voornamelijk over de conflicten welke zijn ontstaan. Een Jury is geen dierenarts, dus de les was: Alleen bellen als echt (stok) kreupel. De Jury is waarschijnlijk blij dat je het komt vragen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:59

Idd Art_Uma. Ik ben zelf ook zeer huiverig om paarden de ring uit te sturen. Ik laat ze eerst voor de zekerheid aan een lange teugel over de lange zijde draven om te checken of er geen sprake is van teugelkreupelheid.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:08

Wat houdt teugelkreupelheid sowieso echt in??

Ik vind dat je na overleg met de jury zonder 2 verliespunten de ring zou mogen verlaten.Niet dat je er zo uitloopt, maar je het dus meldt, echt toestemming van de jury vind ik ook niet nodig.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:14

Een jury hoeft echt niet altijd te zien dat JOU paard niet fijn loopt. Misschien loopt een paard helemaal niet kreupel / onregelmatig, maar voor het gevoel van de ruiter wel 'anders' als normaal. Een jury kan dat dus echt niet zien.

Als mijn paard 'anders' als normaal zou lopen, en niet eens kreupel / onregelmatig, dan zal ik er wel uit gaan. Even overleggen met de jury en zeggen dat JIJ je paard niet fijn / goed vind. De meeste jury's zullen dan heus geen -2 geven, en zo wel; het paard gaat voor!

Maar ik vind het inderdaad wel belachelijk dat je met het springen jezelf kan afgroeten en geen minpunten krijgt. Als (slimme) ruiter hoef je met het springen dus nooit een minpunt te halen, terwijl je geen enkel parcour fatsoenlijk kan volbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:35

Klopt Carola.
Zo is Kawa van de zomer iets onregelmatig geweest.
Zo zag je er niks aan, maar als je draafde voelde je dat het niet in orde was.
De stalhouder ( ook jurylid ) zag niks, maar ik voelde weg degelijk iets.
Een paard doet dat niet voor niets, dus voor mij genoeg rede om niet door te rijden.
Zou zoiets in de proef voorkomen kan ik me voorstellen dat de jury vraagtekens heeft.

En dat rond laten draven aan een lange teugels doet dus niet elke jury, maar die discussie heb ik al vaker gehad.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:51

tsja........ het ligt er aan in welke situatie je stopt.... als je paard egt flink kreupel loopt dan is het logisch dat je moet stoppen!maar dan zal de jruy het ook wel zien en je de baan laten verlaten.