2 proefjes uit je hoofd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wie rijd allemaal z'n proefjes uit z'n hoofd?

Ja, altijd
6 (10%)
Alleen als ik maar 1 proefje hoef te rijden
7 (12%)
Nooit
34 (60%)
Af en toe maar niet altijd
9 (16%)

Totaal aantal stemmen: 56


Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

2 proefjes uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 20:16

Ik heb een vraagje aan iedereen die z'n proefjes uit z'n hoofd rijd, het lijkt me namelijk wel makkelijker!
maar hoe doen jullie dat? Ik rijd namelijk alleen wedstrijden waarbij ik twee proefen kan rijden, ik zou meteen alle twee de preofjes door elkaar halen als ik het uit m'n hoofd deed??? Bloos

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:33

Je haalt geschiedenis en aardrijkskunde toch ook niet door elkaar? Volgens mij moet ieder mens met wat stampwerk in staat zijn om meerdere proefjes uit zijn hoofd te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:35

Nee, nooit
Ik heb altijd een voorlezer en dat zelfs bij 1 proef, want 2 kan ik zelden rijden.
En ik heb echt een geheugen als een zeef Lachen
En als ik vol concentratie rij zijn de gaten in de zeef erg groot Lachen

En vroeger dingen uit mijn hoofd leren op school was ook nooit mijn beste ding. Ik was meer van de praktijk Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:00

Ik heb het nog nooit gedaan. Ik heb altijd een vaste voorlezer bij me en het is dus niet nodig.
Wel oefen ik de proeven een keer en lees ik ze door. Een voorlezer hoort een geheugensteun te zijn. Alhoewel, als ik zelf denk dat ik de andere kant op moet en mijn voorlezer zegt iets anders, ga ik toch haar kant op Bloos
Maar dit soort dingen komen bijna nooit voor.

Ik wil over een niet al te lange tijd kúr op muziek gaan rijden en die MOETEN uit je hoofd, ben er nu al bang voor Haha!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:02

Ik lees ze wel een paar x door, zodat ze wel ongeveer in m'n hoofd zitten. Maar helemaal van buiten leren, nee, daar heb je tenslotte een voorlezer voor! Maar het is wel handig om ze te kennen, want als je buiten rijdt, het waait en je verstaat je voorlezer niet, is het wel handig dat je zelf nog weet hoe je moet rijden!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:41

Ik zou dus echt niet een proefje uit mn hoofd kunnen rijden! Ik ben onder de proef zo geconcentreed met mn oefening zodat ik de volgorde meestal deels vergeet! Maar als ik er echt op zou gaan oefenen zou het wel moeten lukken.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:09

ik ken over het algemeen mijn proefjes wel altijd uit het hoofd maar laat ze meestal toch voorlezen, ik weet eigenlijk niet waarom, want meestal heb ik nog niet eens in de gaten dat er iemand staat voor te lezen.
ik denk dat het meer een soort gewoonte is, mij hebben ze daarnaast altijd geleerd om te zorgen dat je je proef kent voor het geval dat je je voorlezer niet verstaat of deze een fout maakt, zo voorkom je veel problemen en het is inderdaad ook nog eens veel makkelijker je weet zelf wat er gaat komen en je kan hierdoor je paard beter voorbereiden voor de oefening dan dat je moet wachten tot je voorlezer de volgende oefening opleest.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:30

Ik heb wel heel vrolijk gestemd op: 'alleen als ik maar een proefje moet rijden'
Maar heb dat eigenlijk nog maar 1 keer gedaan Clown , op de afgelopen wedstrijd heb ik ontdekt dat het eigenlijk wel een stuk fijner rijd, en ben dus ook van plan om het vaker te doen.
Twee proeven uit m'n hoofd... het zou wel kunnen maar ik zou me er niet prettig bij voelen.
Je kunt er toch ook eentje laten voorlezen en eentje uit je hoofd doen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:34

Ik rij MET voorlezer al de verkeerde kant op.... hoe zou dat dan gaan ZONDER voorlezer? haha

Nee.. ik vind het ook niet nodig om ze uit het hoofd te leren.. brengt (zeker in het begin) extra onnodige spanningen...
Vaak weet ik ze wel wat uit mn hoofd (ja ondanks dat ik toch verkeerd ga), maar vind het niet nodig..


organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:43

je kan ook één proef uit het hoofd rijden en de andere laten voorlezen
deden wij ook altijd

het zal je dan opvallen dat de proef die je uit het hoofd rijdt vaak hogere punten scoort

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 00:00

Omdat de jury ziet dat je er meer mee bezig bent, meer serieuzer en er meer moeite voordoet? Zou kunnen.

Ik vind 't risico erg groot dat je in je zenuwen alsnog fouten gaat maken.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:32

Nee, je krijgt niet meer punten omdat de jury ziet dat je het uit je hoofd doet. Je krijgt meer punten omdat je dan vaak beter rijdt. Je wordt minder gestoord door de omgeving. Het straalt veel meer rust uit dan wanneer iemand naast de bak loopt te gillen.

Ik rij dus altijd mijn proefjes uit mijn hoofd. Een enkele keer komt het voor dat ik te zenuwachtig ben, dat het niet lekker loopt en dat ik mijn tweede proef laat lezen, dan rij ik er maar 1 uit mijn hoofd.

Ik vind het zoveel fijner, zoveel rustiger.

Tijdens het trainen dan rij ik ook vaak stukjes uit mijn proef. En dan heb ik ook geen voorlezer. Dus dan lees ik hem van te voren goed door en pik ik een stukje uit. En die stukjes plak ik daarna gewoon aan elkaar. In principe heb ik zo'n proef na 4 keer goed lezen en even laten overhoren in mijn hoofd zitten.
Nadeel is dat 2 proeven vaak erg op elkaar lijken, maar als je ze consequent in dezelfde volgorde oefent dan kan er vaak weinig mis gaan.

Ik weiger ook altijd om eerst mijn 2e proef te rijden als ze in dit liever hebben i.v.m. tijd of iets.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:18

Ik rijd nooit de proef uit mijn hoofd. Ik ben zo geconcentreerd op het rijden van de onderdelen en mijn paard fijn laten lopen. Dus ik rij lekker met voorlezer. Overigens punt ik niet hoger of lager als ik iemand in de ring krijg die uit z'n hoofd rijdt. Ik heb het tot dusver nog maar 1x meegemaakt dat iemand uit haar hoofd reed, en toen reed ze verkeerd. Mede door de strafpunten dus niet zulke hoge punten.

rosanrosan

Berichten: 1227
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 11:33

Ik rijdt altijd mijn proefjes uit mijn hoofd, ookal moet ik met 3 paarden rijden (en dus 6 proefjes uit mijn hoofd leren). Ik vind dat je veel geconcentreerder kan rijden als je precies weet wat je moet doen in de proef, je moet natuurlijk ook niet de proefjes een dag van te voren leren dan heb je er niks aan, je moet namelijk ookal met de training weten wat zo'n proef van je vraagt.

maar als je iemand bent die heel snel in de stress schiet zou ik gewoon blijven rijden met voorlezer Knipoog

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:07

Ik leer hem ALTIJD uit mn hoofd,
Voor het geval dat ik geen voorlezer heb.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:20

Scum schreef:
Overigens punt ik niet hoger of lager als ik iemand in de ring krijg die uit z'n hoofd rijdt.


Dat mag ook niet Knipoog staat in de regelementen..

Maar ik ben het er mee eens dat het je concentratie bij het paard waarschijnlijk zal bevorderen..


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:38

Ik rijd ze nooit uit mn hoofd, ik ken ze wel, maar altijd een lezer.Echt iets voor mij om mn proefje namelijk verkeerd te rijden zonder lezer.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:12

Bij ons MOET het (junioren) en de oneven proef van het ZZ-licht moet ook uit het hoofd.
Het is niet moeilijk, de proeven zijn allemaal synchroom, veel oefenen.
Ik kan zo veel geconcentreerder rijden.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:57

Citaat:
Nee, je krijgt niet meer punten omdat de jury ziet dat je het uit je hoofd doet. Je krijgt meer punten omdat je dan vaak beter rijdt. Je wordt minder gestoord door de omgeving. Het straalt veel meer rust uit dan wanneer iemand naast de bak loopt te gillen.


Inderdaad vaak is het een kwestie van concentratie wat dat laatste stukje extra aan je proef is

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:37

Ik rijd idd veel rustiger en geconcentreerder als ik de proef uit m'n hoofd doe, vorige keer kwamen er wel in een keer een stuk meer mensen bij mijn proef kijken 'oooh zij doet het uit haar hoofd Clown'

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:51

Ik kan dat echt niet onthouden. Moet ik links dan ga ik rechts......
Dus ik laat het lekker voor lezen (rij onderlinge manegewedstrijd ook maar L)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:54

Uh ja wij hebben hier nooit 2 proeven, van de winter wel een paar keer, ik denk dat ik me dan wel voor laat lezen, maar normaal doe ik dat nooit, worden we gespannen van, al die bevelen.
En Kleintje ik denk dat 2 proeven wel meer overeen hebben om door elkaar te halen dan geschiedenis en Aardrijkskunde

Hesley
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:13

Ik rijd z2 met mijn ene pony en dan moet je bij sommige wedstrijden je proef uit je hoofd rijden. maar ik heb liever dat iemand het gewoon voorleest. dan hoef je niet zo na te denken of je wel goed rijd. Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:26

Kleintje schreef:
Je haalt geschiedenis en aardrijkskunde toch ook niet door elkaar?


Dat vind ik appels met peren vergelijken. Een proefje is in feite een instructie met verschillende stappen, geen lesstof die min of meer logisch samenhangt. En met wat wedstrijdzenuwen erbij is een misstapje (linkerhand in plaats van rechts bijvoorbeeld) zo gemaakt.

Ik zou het niet kunnen iig, een proef uit mijn hoofd rijden, laat staan twee verschillende. Ben in de ring veel te druk bezig met mezelf en met het paard om daarnaast ook nog te bedenken wat voor figuren ik ook alweer moet rijden. Dan heb ik liever iemand langs de kant staan die me de 'instructies' toeroept, zodat ik mijn aandacht bij het rijden zelf kan houden.

Maar ik denk dat dat ook een kwestie van ervaring is. De eerste keren dat je een presentatie moet houden, ben je vaak ook veel meer bezig met jezelf (hoe sta ik erbij, hoe praat ik) dan met de informatie die je overbrengt. Pas later kun je je echt concentreren op de informatie, en gaan je houding en manier van praten automatisch.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:40

Sinds mijn dochter niet meer meegaat ben ik overgestapt op uit het hoofd te rijden.Mijn eerste keer Z ben ik door een totaal vreemde mevrouw voorgelezen OK dan!
Alleen is dat niet goed voor je concentratie als er geen vrijwilliger is die dat wilt doen.
Dus thuis goed oefenen zeker op je eerste proef.Indoor wordt het makkelijker want dan is er maar een proef *LOL*
Ik merk wel dat ik nu veel geconcentreerder rijdt en niet afgeleidt wordt door hetgeen de voorlezer roept.Ik "hoor " het ahw in mijn hoofd en kan me beter op het gevoel richten en niet op mijn gehoor... Haha!

Een verbetering dus.

BTW vroegerr kreeg je een extra punt als je uit het hoofd reed,waarom dat nu afgeschaft is Verward