Jury TE streng?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Jury TE streng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 20:03

Vandaag had ik een onderlinge wedstrijd bij ons op stal.

Bij de onderlinge wedstrijden rijden manege ruiters en pensionners(wel met aparte prijzen) B, L1 of L2.

Ik startte vandaag voor het eerste L1, bij mij ging het wel redelijk en ik was zeer tevreden met de 159 punten die ik kreeg. Dus voor mij geen vuiltje aan de lucht, ik was ook nog eens eerste en kampioen van de dag dus wat wil je nog meer...

Maar voor de rest had niemand een winstpunt, mensen die eerste waren in hun catagorie hadden soms 143 ofzo...
Ik heb niet iedereen zien rijden maar degene die ik heb gezien waren echt niet zo slecht.

Het schijnt dat er bij iemand die L2 manege startte onder het protocol staat dat de L2 misschien te moeilijk voor haar is. Dat vind ik wel een beetje erg overdreven, misschien had ze gewoon haar dag niet en het paard was met inrijden al lekker vervelend. Dat paard is normaal altijd erg braaf, zij start er altijd mee en is vorig jaar kampioen geworden...

Ik weet niet, aan de ene kant zal het niveau misschien niet zo hoog liggen, maar het is toch een onderlinge wedstrijd dus meer voor de lol dan voor de prestatie...en zo slecht werd er echt niet gereden.

Wat vinden jullie hier nou van...?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:19

Als de jury iemand van de club is en de punten niet tellen, dan zou ik niet zulke lage punten geven, maarja als het een jury is die ze nie kennen....

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:19

Dit hadden wij ook ene keer op de vereniging.Maar er waren 2 proeven-> 2 jury';s
Ik schreef bij de 'strenge jury' aangezien dit de onderlinge was van de M en de Z en ik reed dan B, nu dan L.Maar iig, zij vondt deze rijstijl niet goed.En aangezien iedereen's rijstijl veel vergelijkingen toonde...

Als veel mensen ergens rijden, zullen ze wel een beetje dezelfde rijstijl hebben, is er dan net iets waar de desbetreffende jury zich aanstoort, dan zal niemand hoog scoren.
Het hoogste was dan ook 156 in de M(2) en in de Z(1 geloof ik) 179 dus niet eens een wp weggeven

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:55

tsja... Als je mensen goed wilt voorbereiden op officieele wedstrijden is dit mischien wel een goede manier..... gewoon jureren wat ze officieel ook doen. Maar bij gewone onderlinge wedstrijden is het meestal meer de lol en het plezier van het meedoen dan vind ik dat je dat alleen maar kan bevestigen door niet extreem lage punten te geven.... Okey bij een wedstrijd hoort een winnaar te zijn en zonder verliezer is er ook geen winnaar......

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 11:08

Tuurlijk, ze moeten niet iedereen maar een extra punten gaan geven ofzo. En als het als voorbereiding zou zijn op het "echte" werk al helemaal niet, maar dat is het dus voor niemand(alleen voor mij). Zoizo voor de manege ruiters is het alleen maar voor de lol, voor de priveers misschien iets meer als voorbereiding maar dan nog.

Misschien dat de fout ook wel bij de organisatie heeft gelegen, want ik vind dat ze wel enigsinds vooraf mogen praten over de opzet van de wedstrijd. Als het gewoon een officiele wedstrijd is, dan is het duidelijk. Maar ik vind dat ze van te voren wel even had mogen zeggen(of de jury had het kunnen vragen) wat voor soort wedstrijd het was.

(de organisatie was er trouwens achteraf helemaal niet blij mee, ze zeiden toen maar dat je niet zo op de cijfers moest letten maar meer op het commentaar. Ik als wijsneus zei natuurlijk meteen dat ik de cijfers toch ook wel erg belangrijk vond dat was voor de prijsuitreiking...Toen ik die punten hoorde werd ik best wel bang maar het is goed gekomen Knipoog )

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:36

ik heb dit ook een keer gehad. Het was onderling in de M2 en het ging niet echt lekker maar toen ik mijn punten hoorde dacht ik echt dat ze een grapje maakte. Ik had 118 punten!!!!! Wwe waren met zijn 3een en de 1e had 142 punten en de 2e 133 en ik was laatste met 118 punten. Het meisje dat 1e werd is daarna overgegaan naar de paarden en reed toen officieel zelfs hogere punten.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:29

Ik vraag me af wat de bedoeling is van een onderlinge wedstrijd. Wil je eerlijk en reeel gejureerd worden of wil je vooral leuke punten?
Bij de meeste mensen gaat toch de voorkeur uit naar een reele jurering.

Ik denk dat het handig is om daar afspraken over te maken op het moment dat er officiele juryleden gevraagd worden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 12:48

Met jou laatste regel ben ik het helemaal eens Fitz. En blijkbaar was de organisatie bij ons toch mer voor de leuke punten want zoals ik al zei waren ze er niet echt blij mee.

De meeste juryleden maken wel onderscheid. We hebben een tijdje terug een clinic gehad waarbij we een proef reden die op video werd opgenomen. Deze proeven werden gejureerd door een "echte" jury en door de andere deelnemers. Deze jury maakte echt een onderscheid in zijn jureren en hij zei er ook bij of hij op "onderlinge wedstrijden niveau" had gejureerd of alsof het een KNHS wedstrijd was. Bij de mensen die hij jureerde als een onderlinge wedstrijd werd minder gelet op de nageefelijkheid. Ook was er 1 paard dat opzich wel nagaf alleen zo nu en dan tegen de hand kwam, die heeft hij op onderlinge niveau gejureerd en dus niet elke keer afgestraft.