Aangepast Shabrak tijdens wedstrijden toegestaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Aangepast Shabrak tijdens wedstrijden toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 17:31

Hallo Allemaal,

In november ga ik met mijn bijrijdpaard een niet-promotie wedstrijd starten, om een voorproef te hebben op het echte wedstrijd rijden als het erin zit.
Maar Passa heeft een doorgezakte rug (er is op 1jarige leeftijd iemand opgaan zitten ) en heeft daarom aangepaste shabrakken nodig,
Zelf ben ik daar nog nooit in aanraking mee geweest met wedstrijden, dus vandaar dat ik et niet weet.
Op haar rug ligt normaal een shabrak, een zadelbontje en dan een schuimrubber om het zadel op de juiste hoogte te krijgen.
Mag je hier ook mee tijdens wedstrijden rijden?Met een zadelbontje die ik precies op de maat van het zadel ga maken?
EN mag je met een singelbontje rijden tijdens wedstrijden?

Bedankt !

groetjes Linda en Passa

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:33

Volgens mij mag het wel. Je ziet het op wedstrijd vaak wel hoor. Maar ik weet het niet zeker.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:53

Zadelbontje mag volgensmij zowiezo, ik ken mensen die daar ook mee rijden, zolang het maar netjes wit is. VOlgens mij mag je geen schuimrubber eronder....maar dat weet ik niet zeker.
Groetjes

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:57

als je het even uitlegt dan mag het vast wel

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:15

Taygalover schreef:
Zadelbontje mag volgensmij zowiezo, ik ken mensen die daar ook mee rijden, zolang het maar netjes wit is. VOlgens mij mag je geen schuimrubber eronder....maar dat weet ik niet zeker.
Groetjes


Gelpad mag toch ook dus waarom geen schuimrubber??

Ik zou het gewoon aangeven bij de jury!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:51

Wij hebben er toevallig ook een schuimrubber ding onder. Dan ligt het zadel gewoon beter. Want de zadelmaker kon dat niet zo makkelijk vermaken.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 20:16

Misschien is dat inderdaad wel een goeie, gewoon aangeven bij de jury.
Passa heeft dat schuimrubber gewoon nodig, anders kan er geen zadel op haar rug.
Bedankt voor jullie raad!!

Groetjes Linda en passa

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:08

Lijkt me niet verstandig
artikel 121
het paard dient te zijjn opgetoomd met een deugdelijk ,goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels rijzadel (of dameszadel ) ,hoofdstel en bit .
Verder
artikel 122 2
het is op straffevan uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van :
voorzieningen die ervoor bedoeld zijn het zadel op zijn plaats te houden met uitzondering van de (voor)singel.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:46

gewoon doen!

waarschijnlijk maken ze er geen probleem van. en anders schrijven ze het wel op je protocol of zeggen ze het.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:59

DA-verklaring meenemen dat je paard op medische gronden zo'n ding nodig heeft, ik denk dat ze dan wel coulant zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 02:15

en vergeet niet dat het hier om een onderlinge wedstrijd gaat...

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 10:40

Maar stel nou dat ik straks in het nieuwe jaar met haar federatie wil gaan starten..
Het zou toch niet eerlijk zijn,als ik om die redenen van aangepaste shabrakken niet wedstrijden zou mogen rijden?
Misschien kan ik bij de KNHS wel om informatie vragen.
Iniedergeval, je ziet er niks van hoor van die shabrakken, het ligt netjes onder het zadel en steekt niet uit of wat dan ook.

Bedankt allemaal voor jullie advies!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:44

gewoon doen !!! , gewoon doen of je dom bent, zeggen ze er iets van dan kun je altijd er nog actie voor gaan ondernemen, maar om voor die ene wedstrijd al die moeite te moeten gaan doen ...?

maareh als iemand er een keer op gaat zitten als ie 1 is, dan hoeft ie niet gelijk zo'n rug te krijgen hoor
sommige paarden hebben gewoon een verschrikkelijk holle rug!
en als ie te vroeg is ingereden dan krijgen ze pas op latere leeftijd zo'n erge doorgezakte rug...

maar als je iig met dat concours probeert om dat schuimrubber onder je dekje te doen, dan valt het niet zo op iig !

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:45

ohw jah en zo'n rubber dient toch niet om het zadel op zijn plaats te houden?? hij verhoogt de achterkant van het zadel toch alleen?
onder dingen die het zadel op zijn plaats houden versta ik idd de voorsingel of een staartriem of een tweede singel !

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:03

ineke schreef:
Lijkt me niet verstandig
artikel 121
het paard dient te zijjn opgetoomd met een deugdelijk ,goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels rijzadel (of dameszadel ) ,hoofdstel en bit .
Verder
artikel 122 2
het is op straffevan uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van :
voorzieningen die ervoor bedoeld zijn het zadel op zijn plaats te houden met uitzondering van de (voor)singel.


Artikel 122 gaat over voortuigen, staartriemen en dat soort onzin. Daar valt dit niet binnen.
Als je plannen krijgt om bij de KNHS te starten vraag dan even een briefje zodat je dat bij moeilijke juryleden altijd even kunt laten zien.
Ik heb bijvoorbeeld een paard gehad die zijn neus gebroken had en een tijdlang zonder neusriem op wedstrijd gelopen heeft. Gewoon even dispensatie aanvragen en het probleem is opgelost.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:18

Ik zie zooooveel mensen met die schapenvachten onder hun zadel rijden!
en met van die schuimrubber dingen, en geldpads etc etc etc.

Zelf wil ik ook met zo'n schapevacht onder mijn zadel gaan rijden, omdat het zadel iets minder mooi ligt nu hij nogal bespierd is geworden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze er een probleem van gaan maken.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:24

Even volledig off-topic. Als je een schapenvacht onder je zadel legt blijft er nog minder ruimte over als hij nu meer bespierd is. Laat dan het zadel even nakijken voor alle spieren weer verdwijnen.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:28

Katja schreef:
Even volledig off-topic. Als je een schapenvacht onder je zadel legt blijft er nog minder ruimte over als hij nu meer bespierd is. Laat dan het zadel even nakijken voor alle spieren weer verdwijnen.


Het is meer dat het bij z'n schouder wat breder is geworden (maar daar ligt het zadel verder nog wel goed, boom is te verangen van het zadel) maar daardoor ligt het zadel achter ietsje te hoog, maar de zadelmaker vond het te weinig om er een schuimding onder te doen of een het zadel aan te passen, hij zei dat ik met een vachtje eronder of een dikke pad wel kon volstaan. (maar ik vind zo'n dikke pad zelf niet zo fijn met rijden)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:46

biepp"]
[quote="Katja schreef:
Even volledig off-topic. Als je een schapenvacht onder je zadel legt blijft er nog minder ruimte over als hij nu meer bespierd is. Laat dan het zadel even nakijken voor alle spieren weer verdwijnen.


Het is meer dat het bij z'n schouder wat breder is geworden (maar daar ligt het zadel verder nog wel goed, boom is te verangen van het zadel) maar daardoor ligt het zadel achter ietsje te hoog, maar de zadelmaker vond het te weinig om er een schuimding onder te doen of een het zadel aan te passen, hij zei dat ik met een vachtje eronder of een dikke pad wel kon volstaan. (maar ik vind zo'n dikke pad zelf niet zo fijn met rijden)
[/quote]

als het paard teveel spieren krijgt op zijn shcouders heb je dikke kans dat het zadel niet goed ligt, als er zich spieren vormen, net voor de kniewrongen van het zadel, dan ligt het zadel niet goed ---> zadelmaker !!!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:01

Als je officieel gaat starten zou ik wel dispensatie regelen, ik geef je het advies daar op tijd mee te zijn ( het kan namelijk wel eens even duren). Vraag een verklaring van de dierenarts en stuur een kopie hiervan op naar de KNHS met het dispensatie verzoek. Officieel mag het (bontjes e.d.) dus niet (ook al wordt het veel gedaan). Heb jij net de pech een jury te treffen die hierop op zijn/haar strepen gaat staan dan mag je waarschijnlijk niet starten. Dit voor wat betreft de dressuur. Voor het springen zijn de juryleden vaak een stuk schappelijker. Heel veel succes.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:47

crossmonster"]
[quote="biepp"][quote="Katja schreef:
Even volledig off-topic. Als je een schapenvacht onder je zadel legt blijft er nog minder ruimte over als hij nu meer bespierd is. Laat dan het zadel even nakijken voor alle spieren weer verdwijnen.


Het is meer dat het bij z'n schouder wat breder is geworden (maar daar ligt het zadel verder nog wel goed, boom is te verangen van het zadel) maar daardoor ligt het zadel achter ietsje te hoog, maar de zadelmaker vond het te weinig om er een schuimding onder te doen of een het zadel aan te passen, hij zei dat ik met een vachtje eronder of een dikke pad wel kon volstaan. (maar ik vind zo'n dikke pad zelf niet zo fijn met rijden)
[/quote]

als het paard teveel spieren krijgt op zijn shcouders heb je dikke kans dat het zadel niet goed ligt, als er zich spieren vormen, net voor de kniewrongen van het zadel, dan ligt het zadel niet goed ---> zadelmaker !!!
[/quote]

ben ik al geweest (staat ook in mijn berichtje Knipoog) maar die zei dat het nog wel oke lag op die plek Lachen

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 08:44

crossmonster schreef:
ohw jah en zo'n rubber dient toch niet om het zadel op zijn plaats te houden?? hij verhoogt de achterkant van het zadel toch alleen?
onder dingen die het zadel op zijn plaats houden versta ik idd de voorsingel of een staartriem of een tweede singel !


Ja sorry Bloos! ik wist niet zo goed hoe ik het moest uitleggen, aangezien ik er nog nooit mee in aanmerking ben geweest....
Maar dat schuimrubber dient idd ervoor om het zadel op de juiste hoogte te krijgen (de achterkant).

En over haar holle rug. Dat is daar wel doorgekomen helaas. Ze is nu 6, vorig jaar oktober ingereden. Haar eigenaresse heeft haar heel lang laten staan en sterk laten worden. Ze hebben lang genoeg gewacht om te kijken of ze er geen last van zou hebben.
Het is onwijs jammer, want ze heeft een heel goed papier.
Maar tis en blijft een super paardje !!! Haha!

Maar ik ga het gewoon doen op die niet-promotie wedstrijd. Het is dan echt uitproberen en ik zal wel merken of ik commentaar krijg e.d

Bedankt,

groetjes Linda

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:09

ik weet zeker dat je daarmee wel op wedstrijd mag rijden....

en zo niet... je kan er altijd nog mee fokken! Knipoog (aangezien ze zulke goede papieren heeft!)

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:57

Ja ik weet het ook wel zeker, rijd zelf nl ALTIJD met wat onder mijn zadel ook in de dressuur en heb er nog nooit commentaar op gehad, ik heb er zelf ook al een keer een gel pad + een bontje onder gehad omdat mijn paard een drukking had gekregen van een ander zadel, heb ik toen helemaal geen commentaar op gehad niets...

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 12:11

ineke schreef:
Lijkt me niet verstandig
artikel 121
het paard dient te zijjn opgetoomd met een deugdelijk ,goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels rijzadel (of dameszadel ) ,hoofdstel en bit .
Verder
artikel 122 2
het is op straffevan uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van :
voorzieningen die ervoor bedoeld zijn het zadel op zijn plaats te houden met uitzondering van de (voor)singel.


maar het hoort het zadel niet opz ijn plaats, het zorgt alleen dat het paard geen last van zijn rug krijgt, onzin als het niet mag, vind ik. De gezondhedi van het paard gaat voor.