Vraagje over welk niveau starten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Vraagje over welk niveau starten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 21:30

Stel:
Mijn vriendin is nu 28. Toen zij 18 was startte zij met haar pony L2. Nu heeft ze een paard dat Z2 gelopen heeft bij zijn vorige eigenaar.
Moet zij nu weer B starten of mag zij in de L beginnen?

Lilo
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:33

zij zal gewoon in de B moeten starten, want het gaat om de prestatie van de ruiter, hoe hoog het paard heeft gelopen doet er niet toe. L2 is niet hoog genoeg om de B over te mogen slaan, dus helaas, dat wordt opnieuw beginnen.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 21:40

Het zou ook goed kunnen zijn dat ze t/m de L2 is gekomen en dus M mocht starten dat weet ik even niet precies. Zou ze dan wel de B over mogen slaan?

Lilo
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:42

Nee helaas, ook dan niet.. Je moet minimaal Z zijn. Ik weet trouwens niet eens zeker of de punten van de pony's meegeteld worden als je bij de paarden gaat rijden, maar volgens mij wel.. Maar dat doet er ook niet toe, ze moet toch sowieso B starten. Dat is ook juist wel leuk toch, dan kom je tenminste zelf met je paard steeds verder in plaats van dat iemand anders dat al voor je gedaan heeft!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:42

Ik weet wel dat je op het hoogste gezamenlijke niveau moet starten.
Dus stel paard is Z1 met winst, ruiter is M1 met winst, dan moeten ze M1 starten.
Maar hoe dat zit bij de overgang van pony's naar paarden weet ik helaas niet.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 21:49

Bron: www.hippix.nl

Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/pony-ruiter) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse (dit geldt voor alle nivo's).
De hoogste klasse van een ruiter is die waarin door hem/haar ooit een winstpunt is behaald.
De hoogste klasse van een paard is die waarin door het paard ooit een winstpunt is behaald.
Zowel voor paard als ruiter geldt dat men pas opgenomen is in een klasse wanneer men daarin ook feitelijk een winstpunt heeft behaald.

Bij de overgang van de ponysport naar de paardensport wordt de klasse, waarin de ponycombinatie direct voorafgaand aan de overgang naar de paardensport was opgenomen, overgenomen, inclusief behaalde winst of verliespunten.

Is me in het laatste stukje nog niet duidelijk of ze dan bedoelen met een pony overstappen naar de paarden, of hebben ze het dan over de winstpunten die de ruiter nog in de ponyklasse heeft behaald voor de overstap?
Laatst bijgewerkt door Cody op 23-09-03 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 21:50

Tuurlijk is het ook leuk om B te starten, maar het was haar vraag!
Maar wat Cody zegt klopt dan niet met het verhaal van Lilo...

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:12

Even met de KNHS bellen. Het is al meer dan 10 jaar geleden, dus of die klassering nog geldig is en bij de KNHS bekend is even de vraag. Als zij bij de NPC heeft gestart dan is de kans heel groot dat haar klassering niet geldt en zal ze gewoon in de B moeten beginnen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:13

Ik geloof dat ze wel in de L2 moet beginnen, tenminste als je het stukje zo leest.Maar niet echt duidelijk geformuleerd.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:24

Ze mag kiezen of ze L1 of L2 gaat starten.

(ik begrijp niet waarom er niet eerst even in de reglementen van het KNHS gekeken wordt. Die staan niet voor niets op internet. Zoek het op en print het uit, dan is er op veel vragen die hier gesteld worden al een antwoord gegeven!)
Kijk maar op:
http://www.knhs.nl/uploads/groot/alg.regl2003.PDF
(Algemeen reglement)
http://www.knhs.nl/uploads/downloads/algemeenreglement150703.pdf
(aanvulling)
http://www.knhs.nl/uploads/groot/alg.regldress2003.PDF
(dressuurreglement)
http://www.knhs.nl/uploads/downloads/dressuur150703.pdf
(aanvulling)
http://www.knhs.nl/uploads/groot/alg.spr.voorbl.PDF
(springen)
http://www.knhs.nl/uploads/downloads/springen150703.pdf
(aanvulling)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:30

Ze mag geen B starten.
Hierboven werd het al goed vermeld.

Als zij L2 bij de pony's is geweest (met winstpunt, anders ben je nog gewoon L1) en het paard is Z2 gestart, dan moet ze L1 of L2 starten.

Als ze geen winstpunt had in het L2, dan was ze dus L1. Dan mag ze B of L1 starten.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:31

Volgensmij mag ze inderdaad ook L1 of L2 starten en als het goed is blijven de prestaties van de ruiter gewoon staan, dus ook als het al van 10 jaar geleden is!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:33

yup. Als ze zelf L2 was (dus mèt winst) Moet ze nu kiezen tussen de L1 en de L2.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 07:33

Lilo schreef:
zij zal gewoon in de B moeten starten, want het gaat om de prestatie van de ruiter, hoe hoog het paard heeft gelopen doet er niet toe. L2 is niet hoog genoeg om de B over te mogen slaan, dus helaas, dat wordt opnieuw beginnen.


dat is iig volslagen onzin! Je moet normaal gesproken in de hoogst gezamenlijke klasse starten, dus hier L2 (mits ze met haar pony een wp in het L2 had). Maar er staat me iets bij dat je als je klassering dateert uit de ponytijd een klasse lager zou mogen beginnen. Ik zoek het even op.

/edit
ik had even de rest moeten lezen Bloos KarinvdM, helemaal mee eens!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:14

Ik vind dat Arabendu wel een goed punt heeft. De vraag is of die klassering nog bekend is en of ze idd NPC heeft gestart.
Ze zal nl. niet de eerste zijn die niet meer bekend is bij de KNHS (denk aan Cloris met haar hengst)
Dus de vraag is niet zomaar te beantwoorden. Het lijkt me dat je vriendin het beste zelf kan bellen met de KNHS voor duidelijkheid.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:19

Je kunt het beste je vriendin even met de KNHS laten bellen. Laat haar vragen of ze het schriftelijk willen bevestigen. Ikzelf mocht volgens de regels met een bepaald paard L2 starten (en ik had de KNHS er nog even over gebeld) en kreeg na 2 wedstrijden een brief vanwege onrechtmatig starten. Ik weer gebeld met KNHS en ik bleek gelijk te hebben. Laat het dus even bevestigen om problemen te voorkomen. De regels veranderen ook vaak: ik heb ZZ-licht met winst gereden. Volgens de regels van een paar jaar terug mocht je dan ieder paard (mits de juiste leeftijd) in de Z1 uitbrengen. Dit is 2 jaar terug gewijzigd: moest je eerst 2 x Z2 zijn geweest en de regel van het ZZ-licht gold niet meer. Sinds dit jaar is het wéér veranderd en zien ze ZZ-licht met winst als 2 x Z1 en mag je dus weer wel ieder paard in de Z1 starten (mits aan de rest van de voorwaarden wordt voldaan).

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:20

Even, 10 jaar geleden was er nog geen L2, alleen maar L. (of heb ik het nou heel erg verkeerd??)

De hoogst gezamelijke klasse moet ze starten, dus even kijjken of ze nog bekend is bij de KNHS.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:35

10 jaar terug was er wel L2 haike Knipoog En daarna alleen maar L en nu weer L1 en L2...

Af en toe moet je wat veranderen nietwaar *LOL*


Even de KNHS bellen is het makkelijkste, omdat resultaten van ruiters nog weleens verdwijnen en ik geloof dat klassificaties die bij de NPC behaald zijn ook niet tellen Verward (staat hierboven ook al iets over, maar het fijne weet ik er niet van )

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 19:07

Het gaat om de hoogst gemeenschappelijke klasse, dus LII, maar als ze de overgang pony's ==> paarden maakt dan mag ze een klasse zakken, dus LII. Maar misschien mag ze ook wel B als ze dat wilt, omdat het al 10 jaar geleden is. Is ze wel al die tijd lid gebleven van de KNHS?

Lilo
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:56

De hoogste gezamenlijke klasse geldt pas vanaf de m

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:21

Lilo schreef:
De hoogste gezamenlijke klasse geldt pas vanaf de m
nope, in de L geld die ook.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:44

gomir schreef:
10 jaar terug was er wel L2 haike Knipoog En daarna alleen maar L en nu weer L1 en L2...



Ok, sorry, heb niks gezegd!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:52

Maar zal er niets van een verjarings-factor in zitten dan?
Stel je voor dat ik als 12 jarige M zou zijn geweest, en pas weer officieel ga starten op m'n 50ste, met een paard wat jaaaaaaren geleden ook eens Z is geweest, zou ik dan M moeten starten??? Lijkt me toch wel raar....

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:11

volgens mij blijft het staan(als ze het niet kwijtraken) carola.

Maar in zo'n geval kom je vast wel in aanmerking voor dispensatie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:15

Afbeelding