[JV]KNHS weet het niet, jullie wel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

[JV]KNHS weet het niet, jullie wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:22

Geachte juryleden Haha! misschien dat jullie wel het antwoord weten. Ik wil graag met Old Mac's hoefschoenen rijden. In het dressuurreglement staat dat je niet met een Easy Boot mag rijden, dit is dus een ander merk Cool Ik heb net met de KNHS gebeld om te vragen of een Old Mac wel is toegestaan. Nou dat was grappig Ik ben in totaal een paar keer doorverbonden en ik kreeg telkens hetzelfde commentaar: uhm tja, ik denk het niet. Maar het is niet zeker. Tja, wat nu? Mag het nu wel of niet? En juryleden, wat doen jullie als iemand met hoefschoenen start? In principe hoeft een ander ook niet de ijzers onder zijn paard vandaan te halen voor de wedstrijd Verward Bovendien wil ik ook graag weten waarom het dan niet zou mogen? De heer Offereins heeft er zelfs heel positief over geschreven. De persoon die het weet mag het zeggen OK dan! Ik denk dat ik er dan maar gewoon mee ga starten en dan zie ik wel.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:26

Hoe dan ook:
Ik zou het risico NIET nemen om te statren alvorens ik EXLPLICIET toestemming van de KNHS had en dit schriftelijk bevestigd had op papier.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:27

Nou, ik ben geen jurylid, maar ik voel aan mijn klompen aan dat het niet zal gaan mogen.

Warom niet? Welnu, wat zit er in die Hoefschoenen? Misschien heb jij er wel niets anders dan blote paardenvoeten, maar dat kan een jury niet zien.
En er zijn genoeg 'valsspelers' die misbruik van toelating zouden maken door een paard kunstjes toe te brengen teneinde nog betere bewegingen te krijgen.
Daarom mag je niet met hulpteugels proefjes rijden, niet met beenbeschermers (je wilt niet weten wat ze daar mee uitvreten), niet met kunststof sporen, niet met onafhankelijk draaiende bitten (Robart) of bitten van gemengde metaal-samenstelling...en daarom zullen hoefschoenen ook nooit worden geaccepteerd.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:30

Tja, maar met een hoefijzer kan je ook dingen uithalen als je zou willen. Daar heb ik helaas eens iets over gelezen op internet Boos! En puur belangstelling, waarom zou jij het risico niet nemen cgj12? Ik heb per slot van rekening niets te verliezen. En als ik dat idd zwart op wit zou willen hebben kan ik dan gewoon een verzoek schrijven naar de KNHS?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:35

Verzoek kan altijd........

Waarom het risico WEL nemen?
Wat heb je eraan?
Veel gezeik met de jury en onverrichter zake naar huis.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:39

Dees schreef:
Warom niet? Welnu, wat zit er in die Hoefschoenen? Misschien heb jij er wel niets anders dan blote paardenvoeten, maar dat kan een jury niet zien.
En er zijn genoeg 'valsspelers' die misbruik van toelating zouden maken door een paard kunstjes toe te brengen teneinde nog betere bewegingen te krijgen.


Ook om ze harder te laten gaan? Knipoog

Bij endurance zijn hoefschoenen namelijk wèl toegestaan, hebben dezelfde status als ijzers. Met bovenstaande redenatie zou je natuurlijk ook bij endurance kunnen 'valsspelen'. En de discipline endurance valt sinds kort ook onder de KNHS.

Misschien wordt het tijd dat de KNHS haar regelgeving op het gebied van hoefbescherming gaat herzien, met in het achterhoofd dat hoefschoenen steeds meer als acceptabel alternatief voor hoefbeslag worden beschouwd.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:41

Als het niet is opgenomen in het regelement of FEI regelement voor dressuur dan mag je het niet gebruiken ook al staat het niet beschreven...
Dus het boekje door neuzen...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:44

KNHS valt onder de FEI-dressuurreglementen.

En een vergelijking met endurence snijdt geen hout.

Bij springen mag je rijden met martingale.
Bij voltige mag je het paard bijzetten.
Bij endurence mag je met hoefschoenen.
Bij dressuur mag je met een hoedje......

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:47

Tsja je snapt natuurlijk wel dat easyboots gelijk staan aan old macs/smits/marquis enz enz, een hoefschoen is een hoefschoen alleen waren ze ten tijde van het maken van dat regelement nog niet zo bekend.
Dus nee je mag er niet mee starten, evenals het assortiment van emiel voest wat verboden is bij wedstrijden (met name bitloos hoofdstel, ijzer in de mond is een pre).
Bij de endurance zijn ze wat vooruitstrevender qua aankleding van je paard en veiligheid.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:48

Een martingaal of bijzet is een aanvulling op een harnachement, geen vervanging van iets. Een hoedje is IMO geen volwaardig (beschermend) alternatief voor een cap. Maar hoefschoenen vormen wel een volwaardig alternatief voor hoefijzers. Vandaar mijn vergelijking.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:52

Zal me niks verbazen als we straks bij de endurance geen hoefschoenen meer aanmogen, wat de boer niet kent vreettie niet. En allemaaal in keurig tenu, wit broekje, onhandig zittend jasje, mooie plastron, hihihi oja en witte handschoentjes niet te vergeten....

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:25

Wij mogen wel schoenen aan met endurance maar soms wel en soms niet met de voorkeuring........
Dus om nou te zeggen dat ze er bij endurance er al helemaal uit zijn......NOT!!!

Trouwens Vip, wat vind je van die heerlijke leren laarzen!!!
Ik heb afgelopen zondag het hele zooitje weer "aangemogen" en ik vond er niks aan.
Maar terug naar de schoenen.... in Duitsland scheint het (van horen zeggen) dat schoenen al meer geacepteerd zijn. Hier zijn we dus niet zover.
In de endurance zijn we ook al aardig bezig, dus nu nog in dressuur en springen!!!
Dus Cornelie, doorzeuren en drammen tot dat iemand er eens over gaat nadenken!!!

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:53

Staat er niet in het reglement: Easy Boot of gelijkwaardig?

Ik meen me te herinneren dat ik dat iig wel ergens gehoord heb. Zou best een op de bijscholing geweest kunnen zijn.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:37

Fitzroy schreef:
Staat er niet in het reglement: Easy Boot of gelijkwaardig?

Ik meen me te herinneren dat ik dat iig wel ergens gehoord heb. Zou best een op de bijscholing geweest kunnen zijn.


Gisteren in het reglement dressuur nog niet. (internet) Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:43

Onderste zin sloeg op wat mondeling is gezegd op de bijscholing, hier werd gezegd: Easy Boot of gelijkwaardig!

Overigens, dit lijkt me een vraagje voor de Disciplinecommissie Dressuur. Ik heb ook iets aan hen voorgelegd en ben keurig teruggebeld door deze commissie nog geen uur later!
Dus misschien moet je specifiek vragen naar iemand van deze commissie.