springparcours in draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

springparcours in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 16:51

Mag je een springparcours ook in draf rijden? Mijn pony springt nl. beter vanuit de draf en in de B lijkt me dat qua hoogte ook geen probleem

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:56

Da's een goede vraag !
Ik heb nog nooit gezien dat iemand een compleet parcours in draf aflegd heeft.
Of het officieel mag of niet, durf ik je niet te zeggen, maar ik denk wel dat je voor je stijlpunten afgestraft wordt.
'k Zal eens zoeken of ik er ergens iets over kan vinden !

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 16:58

Nog iets: de toegestane tijd, die kun je toch nog halen in draf ?

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:06

Net wat oscar zegt, je komt in de problemen met;
-je stijlpunten (die zullen niet al te hoog zijn )
-de tijd, denk niet dat je die over het algemeen zal halen in draf....Knipoog
+ de draf word na de sprong vaak een galop -> weer terugnemen -> je krijgt een erg onconstant tempo, paard/pony zal het er ook moeilijker mee (kunnen) hebben...

Gewoon goed vaak parcoursen oefenen Dan is de galop vanzelf het fijnste Knipoog
Laatst bijgewerkt door ItsMe op 17-09-03 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 17:33

of ze de tijd haalt weet ik niet, tussen door galloperen lijkt wel, maar de hindernissen in galop zijn nog moeilijk, natuurlijk kan ik daar goed op gaan trainen etc.
maar als ik binnenkort wil springen moet ik de hindernis wel in draf blijven nemen.
ItsMe voor haar is galop niet het fijnste, voor onze andere pony niet, die is een ramp in het springen in draf en moet ook een beetje vaart hebben, maar zij ziet de sprong zelf beter in draf

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:40

oefenen oefenen oefenen !!!
in draf krijg je nooit geen ritme, en in een parcours is juist dat ritme zo belangrijk!!!
leg in de bak gewoon bij e een meter van de bakrand en bij b een meter van de bakrand een balk neer(hoefslag vrijhouden dus ) en galopeer daar regelmatig overheen tijdens het dressuren!
zo trainen jullie beide je oog voor de sprong!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:02

Bij ons op de club iig, kun je met kerstconcours, een zogenaamd groen parcours rijden, dit mag in draf.Alleen dit telt natuurlijk niet mee, aangezien het ook lager staat dan B.
Je kunt ook gewoon eens een paar oefenparcours doen, en dan proberen dit in galop te doen.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 18:06

Ctal schreef:
Bij ons op de club iig, kun je met kerstconcours, een zogenaamd groen parcours rijden, dit mag in draf.Alleen dit telt natuurlijk niet mee, aangezien het ook lager staat dan B.
Je kunt ook gewoon eens een paar oefenparcours doen, en dan proberen dit in galop te doen.


als ze met een hindernis in galop al niet weg kan denk ik niet dat een oefenparcours gaat lukkend.

Crossmonster, bedankt voor de tip Lachen

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:29

Ik weet eigenlijk niks van springen, maar als je in draf rijd kom je dan nog wel goed uit? Ze zetten een parcour toch op bijvoorbeeld 4 galopsprongen tussen 2 hindernissen, kom je dan wel uit met je drafpassen?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:49

newforestlover"]
[quote="Ctal schreef:
Bij ons op de club iig, kun je met kerstconcours, een zogenaamd groen parcours rijden, dit mag in draf.Alleen dit telt natuurlijk niet mee, aangezien het ook lager staat dan B.
Je kunt ook gewoon eens een paar oefenparcours doen, en dan proberen dit in galop te doen.


als ze met een hindernis in galop al niet weg kan denk ik niet dat een oefenparcours gaat lukkend.

Crossmonster, bedankt voor de tip Lachen
[/quote]

Oh, ik maakte er uit op dat ze de draf makkelijker vond, niet dat de galop helemaal niet wou lukken met springen.I'm sorry.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:14

Dat mag wel, maar de tijd wordt dan echt een probleem. Ik zou persoonlijk nog wat doortrainen totdat je het vanuit galop voor elkaar krijgt. De tip van crossmonster is een goede!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:30

Oscar schreef:
Nog iets: de toegestane tijd, die kun je toch nog halen in draf ?


Suffe typfout: ik bedoelde dus NIET i.p.v. nog Blond

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:16

Het mag wel, maar echt lekker rijden is het niet
Ik krijg zelf in draf juist nooit afstanden, dan zit ik een keer voor de beweging uit en ik heb een stel rare sprongen...Bloos

Mijn eerste B-parcours heb ik ook grotendeels in draf gereden, omdat mijn paard nog niet in galop door de wendingen kon komen en ik toch wel wilde weten hoe hij zou reageren op concours
Eerste parcours had ik toen twee balken en binnen de tijd Knipoog Tweede parcours ben ik stukken gaan galloperen en had ik een balkje.
Het volgende concours ongeveer drie weken later kon ik al helemaal in galop doen Haha!

Het is inderdaad gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Probeer thuis veel uit galop te springen en bouw dan niet te hoog(blak op de grond is ook super!), dan past het altijd Knipoog

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:41

ja hoor mag! en de tijd is ook te halen....spreek uit ervaring. heb ooit een draver gehad en die sprong in t begin ook alleen uit draf. later had ze eindelijk door dat vanuit galop toch wel makkelijker was en in draf hoef je ook niet zo rekening te houden met afstanden. ze komen namelijk bijna altijd uit voor de sprong, in tegenstelling tot galop.
gewoon flink doordraven en afsnijden. maar ooit moet ie t wel leren vanuit galop.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:48

newforestlover schreef:

als ze met een hindernis in galop al niet weg kan denk ik niet dat een oefenparcours gaat lukkend.



In de dubbel zal je de 2e sprong ook vanuit galop moeten doen. Dat gaat automatisch. Dus als ie helemaal niet vanuit galop kan springen, moet je sowieso geen parcoursje gaan rijden.
Maar anders zou ik als ik jouw was gewoon nog even een paar oefen parcoursjes rijden om 'm te leren vanuit galop alles te springen.
Maarja.. je kan het natuurlijk ook eerst gewoon vanuit draf proberen Lachen Het mag namelijk wel

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 19:23

LMsWinnetou"]
[quote="newforestlover schreef:

als ze met een hindernis in galop al niet weg kan denk ik niet dat een oefenparcours gaat lukkend.



In de dubbel zal je de 2e sprong ook vanuit galop moeten doen. Dat gaat automatisch.
[/quote]

Bij de dubbel sprongen neemt ze die soms wel in galop mee, ze gallopeerd nl. wel na de hindernis, maar kan bij een enkele hindernis. Moet ik dan weer recht stellen in draf. Maar als het vanuit draf mag zal ik het gewoon een keer proberen

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:25

newforestlover"]
[quote="LMsWinnetou"][quote="newforestlover schreef:

als ze met een hindernis in galop al niet weg kan denk ik niet dat een oefenparcours gaat lukkend.



In de dubbel zal je de 2e sprong ook vanuit galop moeten doen. Dat gaat automatisch.
[/quote]

Bij de dubbel sprongen neemt ze die soms wel in galop mee, ze gallopeerd nl. wel na de hindernis, maar kan bij een enkele hindernis. Moet ik dan weer recht stellen in draf. Maar als het vanuit draf mag zal ik het gewoon een keer proberen
[/quote]

Ow, oké. Naja, probeer het inderdaad gewoon een keer, en je ziet vanzelf hoe het gaat Lachen

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:22

Als ik jou was, zou ik toch eerst eens gaan trainen op het springen in galop. Je kunt afstanden beter inschatten en netter op de sprong aanrijden.

Daarna eens een oefenparcours springen. Gewoon in draf beginnen en galoppeert hij na de hindernis, gewoon lekker laten galopperen.

En als die oefenparcoursen goed gaan, kun je eens een springwedstrijd proberen.
Eerst dus je basis goedkrijgen voordat je verder wilt. Dat geldt met alles van paardrijden, dus ook voor springen.

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:24

ik denk dat ik de tijd met mijn draver wel zal halen,
en voor de sprong neemt ze nog net 2 galopsprongen dus voor de hoogte lukt dat ook wel.
dus ben benieuwd of het officieel mag.
En even offtopic... hoe hoog zijn de hindernissen op B niveau bij de e-pony's?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:28

Het mag wel, maar ik zou toch gaan werken aan de galop. B is 90 cm voor E pony.

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:14

Het mag wel, zolang je maar binnen de toegestane tijd blijft en je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je stijlpunten dan ok iets lager zijn...Als jou pony nog niet echt lekker springt vanuit de galop zou ik daar eerst aan werken voordat ja aan een parcours begint, het is nml. zo wanneer je alles vanuit de galop springt kun je alles beter uit een gelijk tempo springen in de draf is dat niet zo dan is het de hele tijd galop, draf, galop dat springt niet lekker voor je pony maar ook zeker niet voor jou. in de b kan het nog wel maar in de L kom je dan echt in de problemen.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:45

Springt je pony beter vanuit draf of durf jij beter te springen vanuit draf?
Heb je wellicht het gevoel, dat je je pony wat beter onder controle kunt houden als hij draaft. Galop gaat zeker nog te snel?

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 12:22

Ze springt beter vanuit draf, ik ben niet bang om vanuit de galop te springen, dat doe ik bij onze andere pony wel. Maar ik ben aan het oefenen op de galop