Last van zenuwen voor/tijdens een wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Last van zenuwen tijdens/voor een wedstrijd?

Soms, ligt eraan
27 (38%)
Ja, sta onder absolute spanningen
29 (40%)
Nee, nooit
15 (21%)

Totaal aantal stemmen: 71


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Last van zenuwen voor/tijdens een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 11:37

Ikzelf heb nooit zenuwen voor een wedstrijd. Hooguit ietwat gezonde spanning toen ik nog met mijn Z2-paard Kur op Muziek reed (heb eens een black-out gehad waardoor ik tijdens de kur mijn proef vergat en gigantisch heb moeten improviseren).
Verder heb ik geen wedstrijdzenuwen of -stress. Ik vraag me af hoe dat bij andere Bokkers zit: zijn jullie koele kikkers of slikken jullie al een week van tevoren anti-stress-pillen?

En, mocht je de zenuwen hebben, reageer je dit dan af op je omgeving en zo ja, hoe uit zich dit?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:40

tot vorige week zou ik hebben gezegd "nooit" maar voor mijn eerste sgw start in ruim 10 jaar was ik toch aardig gespannen. Gelukkig weet ik dat van mezelf en het uit zich vooral in geen honger/dorst etc en het gevoel van "ik moet wat gaan doen" ook al duurt het nog 3 uur voordat ik moet starten Bloos Echt lastig voor mijn omgeving ben ik niet *geloof ik*

Verder heb ik idd wel vaak een gezonde spanning, zeker als het al weer een tijdje geleden is, het een grote wedstrijd betreft, of het voor dat paard de eerste keer is.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:43

Altijd en het erge is dat ik dus aan rijden in een proef niet meer toe kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:48

Fitzroy schreef:
Altijd en het erge is dat ik dus aan rijden in een proef niet meer toe kom.


Dat heb ik ook en ik ga ook 'rustig' een beetje zitten klunzen tijdens een proef, dingen verkeerd doen en gewoon ook niet kunnen beslissen wat ik nou moet doen Verward. Dan gaat zo'n proef al gauw aan je voorbij zeg maar Wow!.

Net als Lielle heb ik nooit honger of dorst of iets, maar ik ben ook wat stil en ik kijk de hele tijd heel 'geconcentreerd'.

Uiteindelijk ben ik altijd blij als ik weer in de auto naar huis zit, flauw van de honger en half uitgedroogd enzo. Geradbraakt dus en dat allemaal voor een stel flauwe proefjes, nergens voor nodig eigenlijk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:51

gisteren heb ik dus 4 proeven en 2 parcoursen gereden (2 paarden) en vrijdag ook een proef en een parcours, en dat is dus heel goed tegen de spanning! Ik dwing mezelf ook om iig iets te drinken (energiedrankje oid) en voor de cross ook wat te eten, anders houd ik die drie kilometer niet vol Bloos

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:59

Ja ik stik van de zenuwen, helemaal nu het rijden niet zo lekker gaat. 21 sept. start ik voor het eerst in de L1 (ja nog maar L1) bij Molendijk en het begint nu al een beetje te kriebelen.
Dus ik denk dat ik die dag daarvoor maar eens aan Valdispert begin, dat heb ik voorheen nooit gedaan maar wie weet helpt het.

Met mijn vriend heb ik afgesproken dat ik niet meer dan 1x per maand start, ik ben onmogelijk 2 dagen voor dat ik wedstrijd heb en dat is ook niet echt gezellig voor hem natuurlijk Bloos! Bloos

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:50

Ik heb altijd gezonde zenuwen. Het is me in mijn hele leven misschien 2 x voorgekomen dat ik een klap van de man met de hamer kreeg, en 1 x daarvan was op de finale van mijn eerste EK Boos!

Ik moet tijdens een wedstrijd wel wat om handen hebben. Het liefst loop ik op en neer naar de losrijbaan en hoofdbaan. Bijd e hoofdbaan neem ik mijn proef nog eens door (incl. alle mogelijke problemen die zich voor kunnen doen) en aangezien Tol nogal eens spooky is, kijk ik of er misschien nog enge hoeken zijn, waar er spanning kan optreden.

De meeste kriebels komen als degene die voor me is de ring in gaat: dat duurt dan nét te kort of juist te lang, voordat ik erna mag!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:36

Neej nooit!
Ik heb altijd zoiets van: Naja rij ik nu voor banketstaaf, BOEIEND!
Heb nog alle tijd en volgende keer beter!
Ze is 4 en gaat heus nie ineens dood ofzo en ik ben da ooknie van plan!

haha Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:38

Barb schreef:

Met mijn vriend heb ik afgesproken dat ik niet meer dan 1x per maand start, ik ben onmogelijk 2 dagen voor dat ik wedstrijd heb en dat is ook niet echt gezellig voor hem natuurlijk Bloos! Bloos


bij ons is het alleen zo dat ik niet te genieten ben de rest van het weekend als de wedstrijd volslagen mislukt is Bloos Vindt mijn vriendje ook niet leuk

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 14:52

Jah altijd een paar dagen van te voren word ik echt super zenuwachtig!!!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:52

lielle is met zenuwen nog heel goed te verdragen hoor Knipoog

Ik ben eigenlijk nooit meer zenuwachtig op concours. Zelfs aan de start van de cross heb ik niet meer dan een klein beetje gezonde spanning Bloos
Dit weekend voor het eerst in het M-springen vond ik wel spannend, maar eigenlijk pas toen ik parcours had gelopen...daarvoor had ik nog nergens last van
En toen het inspringen lekker liep waren mijn zenuwen ook meteen weg Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:35

ik ben meestal van te voren wel wat zenuwachtig maar niet veel, het is gewoon een bepaalde spanning die ik opbouw en blijf daarbij toch altijd postitief denken, zodra ik op mijn paard zit is het over.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:50

Het is heel verschillend bij mij of ik wel of niet zenuwachtig ben. Omdat ik meestal vooraan erbij zit voel ik soms de spanning. Alsof anderen van je verwachten dat je er nu ook wel weer bij zult zitten. Vaak ook boze gezichten van andere mensen dat je nog niet bent 'opgerot' naar een hogere rubriek...

En een andere keer gaat het met losrijden heel erg lekker. Dan weet ik gewoon dat ik in de proef ga knallen en dan zijn er geen zenuwen.
Als het met losrijden niet zo lekker loopt ga ik dus echt het kreng uithangen tegen mijn hulpje (schaam schaam). Alles wat ik nog als tip meekrijg wijs ik af. Achteraf biedt ik dan maar mijn excuses aan.

En laatst heb ik voor de eerste keer met mijn paard een parcours gesprongen. Toen scheet ik zowat in mijn broek van tevoren. Ik zag al allemaal dingen foutgaan. En uiteindelijk ging het (voor mijn doen dan) echt super... 1 balk eraf. Daarna wilde ik nog een keer!!! Haha!

Als ik met een jong paard start (waarvan ik weet dat het nog niet helemaal top is) dan voel ik die druk niet. Ik ben er toch om te oefenen, so what als er iets fout gaat...

Ik ben wel weer heel zenuwachtig als mijn vriend op mijn paard een SGW rijdt. Minstens net zo zenuwachtig als hem. Ik luister met spanning naar de omroepers of ik zijn nummer hoor en of de cross lekker verloopt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:02

gomir schreef:
lielle is met zenuwen nog heel goed te verdragen hoor Knipoog



gelukkig Haha!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:10

Ik ben tot nu toe nooit zenuwachtig geweest. Ik heb nu ook een jong paard dus ik doe meer mee om hem wedstrijdervaring te geven. Het enige waar ik niet tegen kan, was wel op andere paarden, dat mensen aan de kant gaan zitten zeuren met inrijden. Hij loopt niet aan de teugel, volte was niet rond enz..........
Denk dat mijn ouders meer gestrest zijn dan ik..............maar dat komt omdat ik het altijd voor elkaar weet te krijgen om te laat te zijn Haha!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:12

de proefjes die ik rijd nu, daar ben ikniet enuwachtig voor, maar de wedstrijdjes onderling weer wel :S

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:19

Randy01 schreef:
En, mocht je de zenuwen hebben, reageer je dit dan af op je omgeving en zo ja, hoe uit zich dit?


Uhm, dat je paard z'n brokken zelfs niet meer door z'n keel krijgt Scheve mond

Het is nu trouwens wel stukke minder. Ben altijd wel een beetje opgefokt. Maar als lenn zegt van: doe es normaal, dan komt het meestal wel allemaal weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:37

Ja ik heb ALTIJD zenuwen voor een wedstrijd en ook tijdens de proef. Het is zo jammer, want ik kan er soms echt niet meer aan "rijden" dan. Hoewel ik nog niet één keer zonder wp ben thuisgekomen, weet ik zeker dat me dit een keer gaat nekken als ik verder kom!

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:41

Ik ben eigelijk alleen maar zenuwachtig voor de grootere concoursen zoals een Regionaal of een NK maar voor de rest niet. Ik was eerst wel altijd zenuwachtig voor een normaal concours maar dat is over gegaan door heel veel op wedstrijd te gaan en veel ring ervaring te krijgen. Als ik trouwens zenuwachtig ben, ben ik dus ook absoluut niet te genieten. Zelf vind ik dit ook heel vervelend, maar ik kan er ook niets aan doen. Het word eigelijk vanzelf wel minder.

Groetjes Sanne en Olrike N

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:51

Ik ben eigenlijk nerveuzer voor dingen als: Wil hij de trailer wel op? Ben ik niks vergeten? Kan ik de weg wel vinden? Waar moet ik parkeren? (En kom ik daar ook weer weg!) Ben ik op tijd? Loopt het in/uit? Waar is de ring? etc.
dan voor het rijden op zich. Als ik er eenmaal op zit en het loopt allemaal gesmeerd qua organisatie, dan heb ik geen zenuwen meer. Hooguit een beetje gezonde spanning. Misschien ben ik soms zelfs wel eens te laconiek...

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:00

Ik ga een paar dagen van te voren aan de Valdispert. Bloos!
Ik was de laatste/eerste keer zo verschrikkelijk zenuwachtig omdat ik heel erg bang was om te eraf te vallen Boos! .
Gelukkig was het goed gegaan dus ik hoop dat ik voor de volgende wedstrijd geen Valdispert meer nodig heb Bloos .


Ik word heel stil en rustig als ik zenuwachtig ben Haha! .

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:11

Nee nooit!!
Misschien dat het komt omdat dit al de tweede pony is die ik naar het Z dressuur gereden heb? Ik weet het niet hoor, maar ben in ieder geval nooit zenuwachtig, hooguit 5 minuten voor ik op de pony zit, voor een kampioenschap. Meestal stopt het dan weer na 5 minuten.
Ik word alleen soms een beetje chagrijnig als ik uit de ring kom en van de pony af ga. Dan baal ik van alles wat fout is gegaan. Maar dat kan ik ook wel weer relativeren.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:46

Ik ben echt nooit zenuwachtig voor een wedstrijd! Heb er natuurlijk wel altijd zin in Haha! Mn instructrice gaat wel eens mee en die is dan wel zenuwachtig, maar ik niet hoor Clown

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 00:36

Net voor ik de springring in moet wat "gezonde"spanning. Voor dressuur al helemaal niet. Alleen als ik voor het eerst een klasse hoger moet starten met springen wel ietsje maar da's met een biertje zo verholpen. (ruiter met doping Haha! ) Doe bij koud weer trouwens maar een beerenburgh..... Loop al te lang mee om me echt drukt te maken voor zoiets als een wedstrijd wat je jezelf nog aandoet ook, het moet niet ofzo, je doet het voor je lol toch....

Alleen als ik weet dat er kopers langs de kant staan... Dan wordt het een heel ander verhaal.... dan ben ik dus wel zenuwachtig... Beetje faalangst misschien Verward

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 00:51

Barb schreef:
Dus ik denk dat ik die dag daarvoor maar eens aan Valdispert begin, dat heb ik voorheen nooit gedaan maar wie weet helpt het.


Daar moet je een week van tevoren mee beginnen geloof ik, anders kunnen de stoffen niet goed inwerken. Lees goed de gebruiksaanwijzing, anders kost het je centen zonder dat het werkt Haha!