Organisatie open vs. kring concours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Organisatie open vs. kring concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 09:10

Afgelopen voorjaar is het bestuur van onze rijvereniging opgestapt. Voor het voortbestaan van de vereniging hebben we snel een nieuw maar onervaren bestuur gevormd.

Mei 2004 willen we een concours organiseren (springen+dressuur). Het terrein is inmiddels geregeld, nu de rest nog.

Veel mensen adviseren ons een kringconcours te organiseren maar zelf gaan we meer voor een open concours.
Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van de organisatie van een kring- vs. een open concours?
En wie heeft er nog nuttige tips voor de organisatie?

En hoe zit dat bij aanmelding bij het KNHS. Wij hebben een paar wedstrijddata in gedachten. Kun je zo'n datum gewoon reserveren door een vraagprogramma in te sturen of moet dat op een andere manier?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:03

Oke ik de hoop dat ik niets vergeet, komen hier de aanwijzingen:

Als eerste neem contact op met het secretariaat van de kring waar jullie onder vallen, in overleg met de kringsecretaris kun je de wedstrijddata vastleggen. Hiervoor vul je een vraagprogramma in (deze is te verkrijgen via het kringsecretariaat of de KNHS), als je daar vragen over hebt, hoor ik het nog wel.
Dit vraagprogramma stuur je volledig ingevuld naar de KNHS, zij moeten namelijk goedkeuring verlenen. Als het vraagprogramma goedgekeurd is ontvang je dit met een stempel van de KNHS retour. Je kunt dit vraagprogramma dan kopieren en naar de overige verenigingen van in elk geval de kring sturen (makkelijk voor het inschrijven). Je wedstrijd wordt dan door de KNHS op de wedstrijdkalender vermeld (internet en Paard en Sport).

Ik zou kiezen voor een open wedstrijd ipv een kringwedstrijd. Dit omdat de kans op veel inschrijvingen groter is. Het is wel een grotere organisatie maar wel veel meer kans op slagen.

Verder is het belangrijk om de wedstrijd bekendheid te geven d.m.v. flyers, advertenties etc..

Zorg voor een goed terrein (qua ondergrond) en een overzichtelijke verdeling, met voldoende ruimte om los te rijden. Denk aan een hoefsmid, dierenarts en EHBO. Misschien is een speelruimte voor kinderen ook wel leuk (springkussen).
Je kunt de mensen contant laten betalen voor de consumpties, je kunt ook met bonnen werken (wordt veel gedaan op grote concoursen).

Oeps moet weer verder met mijn werk. Heb je nog meer vragen dan hoor ik het wel. Succes met de organisatie.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 13:44

Kijk, hier heb ik al heel veel aan. Dank je wel.
Wij keken al naar onze eigen keuzes voor wedstrijden: toch meestal open concoursen.
Dan heb je inderdaad de meeste deelnemers.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:59

Bovendien levert een kringwedstrijd financieel niets tot weinig op voor je vereniging. Je moet bij ons in de kring ook alles zelf organiseren, dus het is voor je vereniging financiel veel aantrekkelijker om een concours te organiseren.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:28

hee Kitty als je hulp nodig heb kan je mij bellen hoor
ben wedstrijdsecetaresse van de Millenniumruiters in Zuidwolde en jurylid