Punt voor verzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Punt voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 11:37

Op de jurycursus is ons verteld dat we een combinatie die goed verzorgd is gewoon een 8 moeten geven voor de verzorging. Mensen doen daar thuis veel werk voor en dat mag beloond worden.

Zelf krijg ik regelmatig toch een 7. Ik heb een paar juryleden gevraagd waarom die 7? Waarom niet een 8 of een 9? Ik kreeg zeer uiteenlopende antwoorden: als de proef niet zo mooi was dan trek ik er bij de verzorging een punt af, als er de proef heel slecht is geef ik toch maar een 8 ipv een 7 want dan staat er tenminste nog een positief punt bij, ik geef die 7 omdat ze anders een winstpunt had en dat vond ik het niet waard... enz.

Mijn mening is dat het punt voor de verzorging er niet voorniks staat. Als iemand door het punt van de verzorging een winstpunt haalt, dan is dat dus verdiend. Hoe er gereden werd heeft niks met de verzorging te maken, want daar is het punt "gereden zijn in het algemeen" al voor en de onderdelen zelf. In het boekje staat hoe het paard en de ruiter verzorgd dienen te zijn en dat ook de voorlezer er netjes uit dient te zien.

Wat is jullie mening?

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:39

Nou ik ben het inderdaad met je eens. Je moet punten krijgen naar het waard is. Als je een 8 verdient verdien je die punt uit, maarja smaken verschillen hè?

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:10

Idd het punt wat je verdient behoor je te krijgen, maar ja het is een jurysport en dat is best wel nadelig want smaken verschillen idd.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:31

Ik heb ook (bijna) altijd 7's en bijna altijd 168 ipv 169 punten, mede door die 7... :S daar baal ik best erg van, want ik begin een dag van tevoren al met het wassen met de staart van mijn pony, en zn witte voetjes etc, alles schoonmaken, invetten, zelfs mijn sporen poets ik! en dan nog een 7-tje Boos! terwijl alles super netjes is. grrr.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:32

Ik heb ook weleens gezien dat combinaties erNIET uitzagen en toch nog een 7 kregen (denk aan zweep die aan de onderkant kapot was en splinterde, geen haarnetje, geen handschoenen, lelijke knotjes waarvan er al n paar uitwaren, aan de witte benen was duidelijk ook nik s gedaan)
En dan krijg ik ook een 7, ik trek me maar niks meer aan van dat cijfer, want de meeste jury's schrijven maar wat op lijkt het wel.

Terwijl ik minstens 2 1/2 uur bezig ben, half uurtje vlechten, half uurtje benen en staart bij scheren, en hoeven schoonmaken invetten en alles, half uurtje poetsen en dan nog uurtje tuig poetsen, laarzen poetsen, sporen schoonmaken, alles.Dan zou ik iig wel een hoger cijfer willen als iemand die er duidelijk nog geen half uur mee bezig is geweest.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:38

het is toch gewoon heel gemakkelijk
je krijgt de punten waarvoor je rijdt dus 155 is ook 155
een 8 of 7 is ook een 8 of 7

dat hele gedoe met nou verander dat maar in een puntje meer of minder vindt ik onzin
je krijgt wat je verdient en daarmee basta

zou mooi worden je poetst je eigen te pletter en je hoort dus misschien een 8 of voor mijn part een 9 te hebben
maar je proef was niet naar een winstpunt dus dan deel ik maar een 6 uit

te gek om los te lopen
punten geven die de ruiter verdient en daarmee basta
komt het op winst uit en je vond van niet jammer dan dan had je lagere punten moeten geven.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:51

Ik ben het met veel jury's eens. Ik vind dat een jury best mag korten op de verzorgingspunten als anders een combinatie een (onverdiende) wp krijgt.
Trouwens: als je overal 6jes haalt, heb je al een wp. Dus ik vind dat het verzorgingspunt best standaart op 6 mag komen te staan. Want met een 7 trek je al weer een 5 recht, en dat is niet altijd even goed.

Als je voor een wp afhankelijk bent voor dat laatste puntje, dan ben je niet goed bezig. Een "echte" wp vind ik het pas vanaf 160 of hoger, van 156 tot 160 was gewoon geluk.

*duikt weg voor heel bokt die nu over mij heen komt!*

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:54

oke dan kan je bv zeggen winstpunt bij 160????

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:56

als je slecht rijdt moet dat blijken uit je punten voor het rijden. Of voor mijn part uit een lager punt voor gereden in het algemeen o.i.d.

Als je je paard goed verzorgd binnenrijdt en alles zelf piekfijn voor elkaar hebt, dan hoort die 8 of die 9 gegeven te worden. Dat is nu eenmaal het uitgangspunt van punten voor de verzorging opnemen.

Ook niet kunnen vind ik punten voor een schone schimmel wel op een 8 zetten omdat dat nu eenmaal veel werk is.
- had je maar geen schimmel moeten nemen
- zegt niets over de mate waarin niet schimmels moeilijk te toiletteren of schoon te houden zijn.

Dus twee opties...
- punten voor de verzorging uit de proef halen (ben ik een voorstander van) en een soort diskwalificatieregeling invoeren als de verzorging te wensen over laat)
- of punten in de protocollen laten staan en dan ook gewoon die 8 geven als is voldaan aan bovenstaande (topic starter).
Laatst bijgewerkt door Anya op 19-08-03 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:58

gewoon punten laten staan
makkelijk toch dat zijn toch de punten waarvoor je gewerkt heb
niets meer en niets minder

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:01

carola schreef:

Als je voor een wp afhankelijk bent voor dat laatste puntje, dan ben je niet goed bezig. Een "echte" wp vind ik het pas vanaf 160 of hoger, van 156 tot 160 was gewoon geluk.

*duikt weg voor heel bokt die nu over mij heen komt!*


Ik was laatst 2x 1e, 1 x met 168 punten, en 1x met 157 punten, in een ring van meer dan 20 mensen.
Dan noem ik dat "slechte" winstpuntje echt geen geluk hoor.
Ik had gewoon goed gereden die dag, maar die jury hield niet zo van hoge punten weg geven blijkbaar.
Soms ben ik eerst met 157 punten, soms 6e met 168, het ligt er gewoon aan hoe een jury jureerd, de een jureerd gewoon lager dan de andere.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:03

organisator schreef:
oke dan kan je bv zeggen winstpunt bij 160????


Nee, zo bedoel ik het niet.
Dat 'regeltje' heb ik meer voor mezelf. Bij 157 ben ik niet tevreden. Dat is een winstpunt op 'geluk'. Vanaf 160 pnt. kan ik er vanuit gaan dat ik die wp echt waard was.

Tuurlijk is 156 of 157 ook een wp, en zo moet het ook blijven. Maar dat kan ook gewoon geluk zijn.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:05

nee hoeft niet je kan toch ook ongeveer dat nivaue hebben

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:09

ik vind het onzin dat ze er een punt af trekken als er minder gereden is daar is toch het onderdeel gereden in het algemeen toch voor

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:12

ja die opdracht staat er tenslotte niet voor niets op

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:27

carola"]
Ik ben het met veel jury's eens. Ik vind dat een jury best mag korten op de verzorgingspunten als anders een combinatie een (onverdiende) wp krijgt.
Trouwens: als je overal 6jes haalt, heb je al een wp. Dus ik vind dat het verzorgingspunt best standaart op 6 mag komen te staan.
[/quote]
Dan had hij die 6-en niet moeten geven. Als een onderdeel een 6 waard is, en stel: alles is een 6 waard, dan is het toch een winstpunt. Dan is het toch vreemd dat de proef dan opeens niet winstpuntwaardig is???

Ik hou eigelijk meer van jury's die durven te punten. Slecht gereden onderdeel: een 3, netjes gereden onderdeel: een 7 Dan heb je ook iets aan je coupon.

Ik haat trouwens jury's die een punt veranderen in een lager punt, omdat je dan net niet op een winstpunt uitkomt. Dan had je een 6 voor je middendraf (b.v.), wordt het opeens een 5. En daar maar op oefenen thuis, terwijl het eigelijk 'goed' was. En dan ook geen commentaar op je coupon erop zetten, dat je denkt van: waar heb ik die 5 dan aan verdient.

En ik vind het echt banketstaaf om te korten op je verzorging. Dat staat los van je rijden, en daar heb (ik iig) echt mijn best op gedaan.

[quote="Anya"]
Ook niet kunnen vind ik punten voor een schone schimmel wel op een 8 zetten omdat dat nu eenmaal veel werk is.
- had je maar geen schimmel moeten nemen
- zegt niets over de mate waarin niet schimmels moeilijk te toiletteren of schoon te houden zijn.
[/quote]
Ik vind het juist leuk om mijn schimmel wit te krijgen. Mijn schimmel is een hele schone. Die hoef je eigelijk niet te wassen voor de wedstrijd. Maar owe als ie gaat zweten, dan wordt ie helemaal zwart. En bovendien lijkt ie meer zilver als ie gewassen is.
Ik vind ook niet dat ze schimmels voor moeten trekken, maar ik vind gewoon dat je een combinatie moet punten voor wat ie waard is, op dat moment. Ziet een paard er echt netjes uit: een 8 Gewoon netjes: 7 Niets aan gedaan: 5

[quote="Ctal"]
Terwijl ik minstens 2 1/2 uur bezig ben, half uurtje vlechten, half uurtje benen en staart bij scheren, en hoeven schoonmaken invetten en alles, half uurtje poetsen en dan nog uurtje tuig poetsen, laarzen poetsen, sporen schoonmaken, alles.Dan zou ik iig wel een hoger cijfer willen als iemand die er duidelijk nog geen half uur mee bezig is geweest.
[/quote]
Ik ben meestal minstens 5 uur bezig met mijn paard :S

[quote="biepp schreef:
zelfs mijn sporen poets ik!

Hmm is niet zo bijzonder vind ik. Ik poets ook echt alles. Zelfs de gespjes van mijn hoofdstel, het merkplaatje van m'n laars, het merkplaatje van m'n zadel, m'n beugels + blokjes enz. enz.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 13:42

carola schreef:
Trouwens: als je overal 6jes haalt, heb je al een wp. Dus ik vind dat het verzorgingspunt best standaart op 6 mag komen te staan.


Als dat zo is dan kunnen we beter onderdeel 26 wegschrappen en als winstpunt 150 punten nemen.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:46

Vonnie84"]

[quote="biepp schreef:
zelfs mijn sporen poets ik!

Hmm is niet zo bijzonder vind ik. Ik poets ook echt alles. Zelfs de gespjes van mijn hoofdstel, het merkplaatje van m'n laars, het merkplaatje van m'n zadel, m'n beugels + blokjes enz. enz.
[/quote]

daarmee bedoel ik ook duidelijk te maken hoeveel tijd ik er in steek om alles een beetje netjes te krijgen (ik had geen zin om alles op te noemen :p )

Ik heb wel 1 "probleem":

Ik kan de oren van mijn pony absoluut NIET uitknippen/ scheren, zodra je met je hand daarheen gaat gaat hij hangen/steigeren/bokken./trappen, het is zooooooo'n lieve pony, maar zodra je iets met zn oren wil doen.... Ik heb alles! geprobeert: Praam, Sedalin, Verdoving vd Dierenarts (hij was nl al verdoofd voor zn wondje) elke dag oefenen, veel geduld, etc. etc. maar hij is echt Panisch!
Zijn oren zijn dus niet mooi geschoren/geknipt, vind't zelf niet zo mooi.
Maar volgens mij kan een jury mij daar wel op af rekenen en een 7 ipv een 8 geven Boos!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:58

Ik vind het inderdaad een goed idee het punt voor de verzorging helemaal te schrappen!
Je paard hoort er gewoon netjes uit te zien op een wedstrijd, daar heb je dat punt niet voor nodig. Als je moet scoren op het punt voor de verzorging, is er toch iets niet goed.

Mijn moeder geeft, als een paard er gewoon netjes uitziet, altijd een 8 voor de verzorging.
Als er iets niet goed is, zoals een wit beentje dat niet wit is, of een kapotte zweep, dan maakt ze daar een 7 van.

Soms vraag ik me wel eens af, waarom er eigenlijk (bijna) geen tienen worden gegeven voor de verzorging. (ik heb het 1 keer gehad!).
Ik bedoel, als er echt NIKS mis is, paard is mooi ingevlochten, de staart netjes geschoren of gevlochten, witte benen mooi wit, tuig + rijlaarzen gepoetst, paard mooi gepoetst, schone kleren, als er nou echt niks mis is, waarom dan geen 10?
Ik heb het eens aan mn moeder gevraagd, en toen kwam er een soort vage reactie, van "tja... dat kan toch niet?" Verward

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 14:03

Tja, de voorlezer moet er ook netjes uitzien. Als een paard dik in de haren zit (conditie van zijn huid telt ook mee) dan kan dat ook weer aftrek geven. En zo zijn er nog meer dingen. Heb het zelf niet verzonnen maar...

Ik heb ook wel eens een 9 gegeven. En iemand van onze club met een Haflinger kreeg een 10 omdat de manen zo mooi wit waren gewassen en los hingen. Ik vond dat echt heel leuk voor haar, maar eerlijk tov anderen vond ik het niet...

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:28

Scum"]
[quote="carola schreef:
Trouwens: als je overal 6jes haalt, heb je al een wp. Dus ik vind dat het verzorgingspunt best standaart op 6 mag komen te staan.


Als dat zo is dan kunnen we beter onderdeel 26 wegschrappen en als winstpunt 150 punten nemen.
[/quote]

Ja, inderdaad. Maar krijg je dan niet combinaties die totaal verwildert de ring in komen?

Wat mij betreft is het standaard een 6, als alles gewoon netjes is. Als het echt heel goed is een 7 (maar meer uitzonderlijk), en als het slordig is een 5. Is een combi echt niet om aan te zien, dan een 3 of 4.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 14:35

carola schreef:
Ja, inderdaad. Maar krijg je dan niet combinaties die totaal verwildert de ring in komen?


Als je standaard een 6 krijgt, dan maakt het niet uit of het paard wel/niet is ingevlochten, je krijgt toch een 6? Dan kunnen er ook onverzorgde paarden de ring inkomen.

Ik blijf erbij. Dat punt is niet voor niks in de lijst van onderdelen opgenomen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:39

In de M en Z heb je toch ook geen combinaties die totaal verwilderd de ring in komen?
Plastron en handschoenen zijn verplicht. Laten ze dan het puntje verzorging weglaten en dan bijv. vlechten / getoiletteerde manen verplichten.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:43

volgens mij zijn gevlochten manen ook zeker verplicht voor dressuurwedstrijden (raspaarden daargelaten)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 14:46

Nee hoor, ze mogen ook gelijk getrokken zijn en naar 1 kant hangen. Volgens mij staat er ook een stukje over de verzorging voor in het proevenboekje waar dat beschreven is.