vraag over het meten van mijn pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

vraag over het meten van mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 18:45

Haalo mensen,:D
Alles goed hierzo? Knipoog
Ik heb een paardje, Lady heet ze.
Haar schofthoogte is 1.58 meter.
Dus ze is al over een ponyshoft heen.
Ik wil graag meedoen met wedstrijden,
(dressuur)
Ze moet dan nog gemeten worden. Pling
Een ponyshoft is tot 1.56.9 Meter/
Denk je dat ze bij lady iets ( 1 cm dus)
eraftrekken en een beetje shoemelen?
Laatst zag iki in de hoefslag staan, een pony van 1.56.9 mter denk je dat dsat waar is?
whahah héél erg bedankt/ hihihi Ik moet weerz gaan./ Bye BYe xxxx


[Edit Karin] kleur, vet en poll verwijderd & titel aangepast [/edit]

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:04

nou als jij je paard laat ontspannen dan scheelt dat vaak wel een cm.!!
Appeltje geven!!
Op z`n gemak stellen enz...
En je moet dan wel van te voren zeggen dat je hoopt dat het een pony is Knipoog!!

En de ene is er erg makkelijk in en de ander doet het erg precies!!
SUCCES

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 19:06

Aah, Ja, bedankt joh. Lijkt me een goed plan. Ik hoop dat ie een beetje aardig is ..en tjah..Ik ga zelf mee, en ben heel klein vergeleken lady dusz we zien wel..
Héél erg bedankt!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:55

en zitten der ijzers onder? kan ook wel helpen om der wat af te krijgen!

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 15:07

Ja, Knipoog
Er zitten (voor) ijzers onder Haha!
VOlgensmij trekken ze er dan een cm af...Ik denk wel dat het gaat lukken Knipoog tenminste..Ik hoop het! Haha!
whahah ik hoou jullie op de hoogte Knipoog
Doeiii!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:17

Ik heb vaak gesjoemel gezien.
Wat men kan doen is door de smit er flinterdunne ijzers onder laten leggen,die tellen toch voor standaard cm aftrek.
Ga voor het meten een uur goed rijden en pas stoppen als de meetlat naast je paard staat.scheelt ook weer een cm.Dat zijn er al bijna 2.

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 11:50

Oja, Heel erg bedankt!! ben erg blij met die reacties Haha!
Ik zit nu in frankrijk dusz..
Whahah enne, Ik zag laatst in de hoefslag, TWEE pony's van 1.56.9 M hoog. Of zal dat toeval zijn geweest? Tong uitsteken;)

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:46

ook van te voren hem rijden wil nog wel eens helpen Haha!.
Veel succes

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 17:59

Whahaha
we zien wel wat eruit komt.
Ik hoop dat het lukt en dat ze een beetje shoumelen Haha!
DInsdag word lady Gechipt en daarna zal ze gemeten worden.
K houd jullie op de hoogte!! xxx bye bye

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:09

Juist na het rijden, zijn de pony's warm en dus groter!
Goed meten kan alleen als je pony zijn (voor) benen perfect naast elkaar heeft staan, ontspannen stilstaat, en wordt niet op het hoogste punt gemeten, maar officieel 2 wervels daarachter, ook moet de meetstok recht staan (langs het voorbeen), en het bovengedeelte waterpas over de schoft liggen.
Voor ijzers is het idd 1cm aftrek.
Niet iedereen meet evengoed, als hij uitgemeten wordt, vraag je toch een 2e meting aan, als je het er niet mee eens bent?

Belangrijkste is iid dat je pony ontspannen is, een drukke pony maakt zich groter, evenals een pony die net gewerkt heeft.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:35

Ik zie wel vaker bijv. een C pony rondlopen die zeker een D is. Bel de meter van tevoren op en leg je probleem uit. Als het een aardige persoon is dan zal hij je daarbij helpen. Hoe oud is de pony? Een ruin kan nl. nog tot zijn 6e jaar doorgroeien. Dus als het beestje nu 3 of 4 is, dan worden je kansen al een stuk kleiner.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:54

Volgens de richtlijnen vindt de laatste meting op 8 jaar plaats, dan zijn alle paarden/pony's uitgegroeid en worden de definitieve meetkaarten afgegeven.
Tot die tijd kan een meting dus over gedaan worden/aangevraagd worden, door jezelf, je tegenstanders, of het wedstrijdsecretariaat bijv.
Jouw pony/paard is 9, dus als je haar nu laat meten is dat definitief, en als je het niet met de meting eens bent moet je dus bezwaar maken, en haar nogmaals door een ander laten meten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:07

Of een kuiltje op zoeken. Haha!

Met dressuur vind ik het nog niet zo'n probleem, maar met springen vind ik het niet kunnen.
Heb bij de D-categorie pony's gezien die minstens 1.52 waren. Dat scheelt toch een slok op een borrel.

En hier in de buurt sprong een pony in de E klasse, was geen klein beestje, maar super springen.
Hij is verkocht aan een fanatieke ponyruiter met dito vader en die zijn even naar Belgie gereden en hebben er een FEI paspoort bij laten doen.
En toen was de pony (paard) weer een D-pony. Iedereen wist dit, maar blijkbaar valt er aan zo'n internationaal paspoort niet te tornen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:24

Ik vind het juist andersom. Ik ken E pony's die met gemak een parcours van 1.50 internationaal bij de paarden springen. Bij dressuur is het heel vaak zo dat een grotere pony net iets ruimere gangen heeft, toont net wat mooier.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:25

Jawel, hermeting aanvragen, met de melding dat het niet kan kloppen, er zijn eerder D-pony's op internationale wedstrijden uitgemeten!!
De eigenaars zullen het je niet in dank afnemen, denk daar wel aan.
Dit kan bij een afgevaardigde van de organiserende bond, bijv. KNHS

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:42

Scum schreef:
Ik vind het juist andersom. Ik ken E pony's die met gemak een parcours van 1.50 internationaal bij de paarden springen. Bij dressuur is het heel vaak zo dat een grotere pony net iets ruimere gangen heeft, toont net wat mooier.


Ja maar dat kun je altijd hebben. De ene kan groter tonen dan de ander hoewel ze evengroot zijn. Alleen als jij een pony van 1.40 hebt en je moet over dezelfde hoogte als een van 1.52 vind ik dat oneerlijke concurrentie.
In de praktijk is een grote ook minder snel, dus ik weet niet of je er echt wat mee opschiet, maar qua hoogte van de hindernissen speelt dit wel mee.

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 09:59

We laten haar volgende week meten. de chipper dacht wel dat het zal lukken. maar we zullen zien Knipoog xxxies

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:17

als je m eerst goed moe rijd is ie echt wel iets kleiner hoor! en niet groter! hele dunne ijzertjes er onder( die t liefst nog wat laten slijten)