waar op letten bij een b proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

waar op letten bij een b proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 10:03

hoi!

ik ga zaterdag a.s. voor de 2e keer starten met me pony.
De vorige wedstrijd ging niet echt geweldig.. Tenminste, hij liep lekker ( niet op zijn hoogtepunt maja, je kan nie alles hebben Lachen ) maar mijn punten vielen wat tegen. ( achteraf gezien is de 2e proef heel goed beoordeeld, want hij sprong tussendoor telkens in galop aan Haha! ) voor de 2e proef had ik 152 en voor de eerst e( en tevens mijn beste gevoel ) maar 139 pnt Verward
NU is mijn vraagje aan jullie: hoe kan ik zorgen dat ik een winstpunt haal??
De jury wil volgensmij wel zien dat hij helemaal rond loopt, dat doet ie alleen als ie op zijn best is. dus dat moet ik nog afwachten. maar hebben de jury´s of andere wedstrijdruiters tips voor me, hoe ik een winsputn kan halen zodat ik ook vast kan beginne n met springen??

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:07

ontspannen rijden.
goed de hoeken door rijden!! (maar niet als je bijv. een grote volte moet rijden!)
Alle oefeningen gewoon netjes op de letter rijden.
Alles netjes afwerken, niet haasten, wel voorwaarts laten lopen.
Mooi recht binnenkomen kan ook al een punt schelen.

succes.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 10:10

dankje wel!!!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:35

In de B dressuur hoef je niet op de letter te rijden. De proeven zijn zo ontworpen dat je voldoende ruimte hebt om een overgang mooi te rijden (tussen 2 bordjes in). Wat ik in de B belangrijk vind is dat de pony ontspannen met voldoende aanleuning loopt. Lekker voorwaarts/neerwaarts, met voldoende stelling en buiging. En ook heel belangrijk: regelmaat in de gangen. Laat ook voldoende verschil zien in de overgangen. Dus vertrekken bij een middendraf en ook duidelijk terugkomen zonder dat je pony daarbij tegen de hand komt.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 10:49

okeej, dat is nog wel oefenene,.want middendraf vind ie van mij best lastig. hij komt pas laat op gang zeg maar. en wij hebben een bak van 40 x 60 dus dat is heel wat meer ruimte over de diagonaal dan een bak van 20x40 maar we gaan het proberen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:54

Pas ook op dat je de middendraf niet altijd over de diagonaal oefent. Je kunt het ook heel goed op een grote volte oefenen. Die fout heb ik ooit met mijn eerste paard gemaakt. Altijd op de diagonaal. Nou is halsstrekken ook heel vaak op de diagonaal. Dus als ik dan in de proef wilde halsstrekken, dan ging hij harder lopen.

Wat je kunt doen is heel veel overgangen oefenen, tempowisselingen in draf. Heel kort achter elkaar. Dus geen grote stukken middendraf, maar een paar passen en dan flink terug laten komen. Meteen weer vooruit rijden en weer terug laten komen. En dat vaak achter elkaar. Zo leert je pony dat hij meteen naar je benen moet luisteren of meteen moet terugkomen op je hulpen.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 10:59

owhja..dat is wel heel handig idd..dankjewel! ja ik moet nog veel leren, want ik heb m pas 9 maanden en het is me eerste pony, het is wel jammer dat ie nooit wat in de dressuur heeft gedaan, dat maakt het xtra moeilijk!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:01

Veel succes bij je volgende wedstrijd!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:05

als je een oefening tussen 2 letters moet uitvoeren, probeer het dan zo dat je mooi in het midden van deze 2 letters uitkomt. Zo laat je zien dat je goed bezig bent met het uitmeten. Let bv ook met het afwenden bij A en daarna stap, dat je eerst netjes recht op de AC lijn komt en daarna pas de overgang naar stap maakt.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 11:11

dat zijn ook idd handige dingen, want dat ging de vorigekeer een beetje mis, want mijn pony reageert onwijs goed op je been als hij een beetje enthousiast is, dus als je dan tussen a en k in galop moet, en je legt je been aan bij a dan zit je bij a in galop en dat moet weer nieten dan heb je een 5 of net een 6 terwijl het een onwijs mooie overgang is, want hij is met 1 x been ook gelijkw eg.
en tyrza, waarom rekenen ze dat fout, als je pony zo goed voor het been is, het is toch juist beter als je het al op de letter kan??

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:15

Omdat er letterlijk TUSSEN de letter wordt gevraagd. Maar het is alleen maar een goed teken dat je pony zo goed voor je been is, dus houden zo. Het is nu dus een kwestie van jezelf goed africhten wanneer je de hulp aangeeft.

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:16

Scum schreef:
In de B dressuur hoef je niet op de letter te rijden. De proeven zijn zo ontworpen dat je voldoende ruimte hebt om een overgang mooi te rijden (tussen 2 bordjes in).


Wel met bijvoorbeeld M-x-K van had veranderen!!!! Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:16

Ik ga hier vanmiddag ook eens even mee aan de slag Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:17

Stefanie"]
[quote="Scum schreef:
In de B dressuur hoef je niet op de letter te rijden. De proeven zijn zo ontworpen dat je voldoende ruimte hebt om een overgang mooi te rijden (tussen 2 bordjes in).


Wel met bijvoorbeeld M-x-K van had veranderen!!!! Knipoog
[/quote]

Ja, en bij A afwenden, B E B grote volte, etc.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:20

Tyrza schreef:
als je een oefening tussen 2 letters moet uitvoeren, probeer het dan zo dat je mooi in het midden van deze 2 letters uitkomt. Zo laat je zien dat je goed bezig bent met het uitmeten. Let bv ook met het afwenden bij A en daarna stap, dat je eerst netjes recht op de AC lijn komt en daarna pas de overgang naar stap maakt.


Tyrza, de bedoeling van de afstand is juist dat je genoeg tijd hebt om een overgang mooi uit te voeren. Je hoeft het dus echt niet in het midden te doen hoor.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat je eerst moet afwenden en daarna pas de overgang maakt. Dus niet een overgang in een wending rijden.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 11:21

jah ik moet er ook op letten dat ik de wendingen netter maak, dat gaat nu een heel stuk beter, ik ben langer gaan zitten met me beugels, dus nu zit ik (nog) rechterop, en kan ik hem helemaal op me benen rijden, het liep namelijk op een gegeven moment een beetje stuk, hij begon te trekken en ik verloor mijn geduld (jaja ik weet het, tis nie goed) me moeder heeft me weer les gegeven ( doet ze ook zo af en toe Haha!) en nu ben ik weer rustiger gaan zitten, hij geeft nu al na als ik mijn been aanleg. Hij trekt niet een keer meer aan de teugels, dus dat is al een vooruitgang sinds de vorige keer. ik kijk zaterdag wel of het verbeterd is,. dan zie k dat we laan me puntjes.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:33

Scum"]
[quote="Tyrza schreef:
als je een oefening tussen 2 letters moet uitvoeren, probeer het dan zo dat je mooi in het midden van deze 2 letters uitkomt. Zo laat je zien dat je goed bezig bent met het uitmeten. Let bv ook met het afwenden bij A en daarna stap, dat je eerst netjes recht op de AC lijn komt en daarna pas de overgang naar stap maakt.


Tyrza, de bedoeling van de afstand is juist dat je genoeg tijd hebt om een overgang mooi uit te voeren. Je hoeft het dus echt niet in het midden te doen hoor.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat je eerst moet afwenden en daarna pas de overgang maakt. Dus niet een overgang in een wending rijden.
[/quote]

Nee maar als je pony goed aan de hulpen staat kan je het net zo goed in het midden doen, dat is natuurlijk het mooist.

Je zei dat je al n wedstrijd had gehad, kijk ook goed naar het commentaar wat daar opstond, dat kan ook helpen.
En als t mag moet je na de proef met je pony aan de hand even naar de jury lopen, en om commentaar vragen.8 van de 10 keer willen ze dat wel.
Vooral handig als je daarna nog een proef hebt, kan je er nog even net iets meer op letten.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:40

Ctal schreef:
Nee maar als je pony goed aan de hulpen staat kan je het net zo goed in het midden doen, dat is natuurlijk het mooist.

Je zei dat je al n wedstrijd had gehad, kijk ook goed naar het commentaar wat daar opstond, dat kan ook helpen.
En als t mag moet je na de proef met je pony aan de hand even naar de jury lopen, en om commentaar vragen.8 van de 10 keer willen ze dat wel.
Vooral handig als je daarna nog een proef hebt, kan je er nog even net iets meer op letten.


Ctal, als ik jureer maakt het voor mij niks uit waar je die overgang doet. Als het maar tussen die 2 bordjes is en als de overgang maar mooi is.

Vooral in de b-klasse is het een goede tip om even aan de jury te vragen welk commentaar ze hebben. Ik geef zeker een toelichting als ze me komen vragen, maar ik heb het in de afgelopen 6 jaar pas 1x meegemaakt dat iemand me kwam vragen. Ook vind ik het een goede zaak om genoeg commentaar op de coupon te schrijven. Ook bij een 6 kun je er nog bij schrijven hoe dit onderdeel te verbeteren valt. Ik krijg zelf ook regelmatig staatjes terug met alleen maar punten erop, en daar kan ik niet zoveel mee.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 11:42

ja haha maar ik heb altijd me proefjes gelijk achter elkaar...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:47

Heb je altijd 2 proeven? Nou, dan vraag je het gewoon alleen bij de tweede jury.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:57

Stefanie"]
[quote="Scum schreef:
In de B dressuur hoef je niet op de letter te rijden. De proeven zijn zo ontworpen dat je voldoende ruimte hebt om een overgang mooi te rijden (tussen 2 bordjes in).


Wel met bijvoorbeeld M-x-K van had veranderen!!!! Knipoog
[/quote]

dankje, dat was dus wat ik bedoelde.
Ik heb een paar keer geschreven bij B jury's en het viel me op dat ze veel letten op of je de hoeken wel mooi doorrijdt, en dat je niet heel slordig voorbij de letter afwendt etc. en verder kom je met een mooie ontspannen proef al een heel eind!
In de B hoeft het allemaal nog niet zo gigantisch spectaculair en opgericht.

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 11:59

en wat vinden jullie van een 0 geven voor het niet halthouden in de b??

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:04

Fierolover schreef:
en wat vinden jullie van een 0 geven voor het niet halthouden in de b??


naar mijn mening moet je op zijn minst je pony een beetje onder controle hebben voordat je uberhaupt B gaat starten, dus moet je ook kunnen halthouden... ik weet niet wat de omstandig heden waren, of dat hij ergens van schrok, maar als je niet kunt halthouden in de b kom je ook niet veel verder.

Ik had in de B nog wel eens dat mijn pony niet wilde halsstrekken, en dan stond erbij: 3 -> niet getoont. een 0 heb ik nooit gehad.
Ik wist trouwens niet eens dat jury's een 0 mogen geven? ik dacht alleen punten aftrek, of een 1.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:06

een 0 krijg je als helemaal niets van het onderdeel getoond is. Bij hals strekken hoort bv ook het van hand veranderen.
In principe vind ij een 0 voor niet halthouden in de B wel streng, maar het hangt er vanaf wat er precies gebeurd is.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:30

nette overgangen rijden vind ik heel belangrijk zorg dat deze actief maar ontspannen zijn en netjes afgewerkt.