Wedstrijdstress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 22:00

Iedere keer als ik op wedstrijd ga (en aanstaande dinsdag is het weer zover), loop ik al dagen van tevoren te stressen.
Spullen klaarleggen, tuig poetsen, paard in orde hebben, zo perfect willen rijden dat ik het gewoon helemaal verkloot en ga zo maar door.

1 Dag van tevoren moet mijn vriend het huis zowat verlaten, wil hij zijn leven zeker zijn, en ik ben niet meer te genieten. Bloos! Om maar niet van D-Day te spreken, dan is het echt supererg.

Op het wedstrijdterrein begin ik te trillen, krijg pap-benen en vergeet spontaal alles wat ik ooit geleerd heb. Nagelbijten / Gniffelen

Sommigen zeggen: Je moet zoveel mogelijk op wedstrijd gaan, maar dat maakt voor mij echt niets uit, ik blijf stressen.
Nu heb ik al Bach-remedy gehaald, en nu neem ik eens een klein neutje mee om te kijken of ik zo ontspannener kan zijn.

Hoe gaan jullie om met wedstrijdstress en wat heeft jullie geholpen?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:06

Ik herken het precies van de 3 keer dat ik gestart ben, 2 keer officieel en toen was het helemaal "whaaaa" "help!" en de derde keer was onderling en op een manege waar ik dus als een van de weinige van buiten af kwam en iedereen was blij Tos te zien (had daar vroeger vaak gereden) en was dus een stuk minder.
Maar dat is eigenlijk de rede dat ik nu geen wedstrijden rij, het idee alleen al verkloot het plezier in rijden een week van te voren. Net wat jij zegt, te perfect willen rijden dus helemaal niet ontspannen rijden.
Eenmaal in de ring vergeet ik van been te wisselen, gewoon af te slaan,... haal letters door elkaar...

Ik heb dus alleen geprobeert hoe het is om niet te rijden en dat bevalt me toch wel Haha!
Maar ik hoop volgend jaar, zo als je weet, een nieuwe start te maken en ik zie wel hoe het dan gaat.
Wie weet komen hier wel goede tips binnen *kijkt hoopvol*

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:25

o wat herken ik dit. ik heb het wel iets minder erg. het begint 2 dagen van te voren dat ik niet kan slapen. Nou op de dag zelf moet je echt nix zeggen want dan spring ik uit mijn vel. Ben zelfs zo gespannen dat ik bijna iedere proef wel een keer verkeert rij. echt verschrikkelijk

maar wat je er aan kan doen. ik heb geen idee. Bij mij werkt tot nu toe nog nix Huilen

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:51

Hahaha en dan zeggen ze dat ik zenuwachtig ben..... dat is niks vergeleken hierbij!! Ik kan me er niks bij voorstellen in die zwaarte!

Maar wel super vervelend natuurlijk. Want tja zo is het niet meer leuk.

Ik hoop dat iemand tips heeft voor jullie.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:32

Ohw, hou maar op.
Ik ben ook echt een stresskip.
31 augustus moet ik op concours, en dan moet ik 2 proeven.
DFenk je dat ik dan te genieten ben?
No way, dan ben ik chagerijnig als een wild zwijn, en als ik dan ook nog eens ongesteld ben is de boel helemaal compleet.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:33

Ohwja, 1 tip wat bijmij helpt:
Heel erg tegen jezelf zeggen dat je je zelf aansteld.
Dat helpt bij mij.
den dan maak ik mezelf een beetje hard (zomaar te zeggen), zodat ik ertegen aan kan.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:47

Ik had dat alleen de eerste keer, maar nu gelukkig niet meer Lachen
Ben nu veel relaxter ! Omdat ik weet hoe alles zo'n beetje gaat enzo en de eerste keer moet je alles ff afwachten enzo...
Maar als dat bij jou niet helpt Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:52

Jij hebt tenminste een goede voorbereiding! Ik haat mezelf wel eens dat ik alles op het allerlaatste moment doe! Wat wel scheelt is dat ik nu zoveel routine heb dat ik ook geen lijstjes meer hoef te maken met spullen die mee moeten. Ik pak alles 5 minuten voordat ik weg ga en op stal eigenlijk net zo. Spullen poetsen doe ik weleens de avond ervoor en soms ook net voor ik weg ga pas. Haha!

Ook de proef vergeet ik vaak door te nemen. Echt heel stom, maar die stress heb ik niet meer zo. Alleen op 'belangrijke' wedstrijden nog wel, of als ik het gevoel heb dat ik me moet bewijzen als er mensen komen kijken. Daar word ik nog wel te veel door beinvloed.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:55

t zelfde zo'n beetje als wat jura zegt
ik vergeet zelfs me laarzen te poetsen en dat doet me vader dan nog maar even op het laatste moment
zadel en hoofdstel wordt ook allang niet meer ingevet voor de wedstrijd

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:47

Jeetje, je bent wel echt een stresskipje zeg! Nee, daar heb ik zelf meestal niet zo'n last van.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat zou aanpakken. Bach remedy helpt bij stalgenoten wel, geloof ik, want daar lopen ook een paar van zulke stresskippen rond.
Weet niet of je een kennis hebt met Reiki? Dat wil bij mij nog wel eens tegen (tentamen)stress helpen.
Succes morgen!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:02

gut het lijkt wel of ik mezelf hoor praten, heb nu maar met mijn vriend afgesproken dat ik 1x per maand op wedstrijd ga want hij word niet goed van me Bloos! Bloos

Probeer eens Valdispert, spokey schijnt daar heel rustig van te worden Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 10:05

Vanochtend heb ik dus een poging gewaagd om het proefje te rijden, wat resulteerde in een paard wat er niet goed van werd, Jenny die stond te roepen langs de kant dat ik er meer achteraan moest zitten en een arme ikke die zat te brullen als een klein kind. IK WIL MORGEN OP DE FIETS DAT PROEFJE RIJDEN, SNIF!
Het schijnt er wel redelijk uit te hebben gezien, maar ik ben zo met mijn emoties bezig, dat ik vergeet op de letter te rijden en mijn overgangen maar gewoon wat laat doen...

Bach Remedy en neut gaan morgen ook in de poetskoffer....

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:20

Waarom ben je zo gespannen? Bang dat je voor l*l staat?

Ik had er vroeger ook last van. Ik zat als een zombie op het paard en er kon geen lachje meer vanaf. Ik heb het ook al eens geprobeert met zenuwontspanners of iets dergelijks.

Je moet er echter gewoon plezier inkrijgen. Ik heb er nu namelijk helemaal geen last meer van. Ik ben heel zeker van mijn paard. Verder houd ik mij zelf voor om de hele proef te lachen, of het nu goed gaat of slecht. Dit beinvloed namelijk het hele beeld dat een jury van je heeft.

En thuis goed de proeven oefenen dat je niet meer onzeker bent of je wel goed rijdt of niet. En mocht je paard niet luisteren in de proef, pak hem/haar dan gewoon door! Want anders doen ze het de volgende keer weer en wordt je nog zenuwachtiger.

(Ik heb mijn paard ook wel eens aangepakt in de proef omdat ze niet meteen reageerde. De rest van de proef luisterde ze echter meteen! Ik had alsnog 2 winstpunten.)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:24

Ja, het is toch iets wat je door vaak te doen moet leren te overwinnen.
Ik ben ook altijd gespannen als ik op concours moet maar niet de hele tijd. Dat begint meestal in de auto bij vertrek en dan krijg ik het weer even benauwd voordat ik de ring in moet. Tijdens het losrijden heb ik nergens last van en rijd ik precies zoals ik thuis zou doen. Alleen in de proef kan ik het wel eens verklooien als ik het te snel wil doen.
Verder zorg ik wel altijd dat mijn spullen de dag van te voren klaar liggen en gepoetst zijn.
Zodra ik de auto heb ingepakt en het paard staat op de trailer loop ik nog 1 keer alles na om zeker te weten dat ik niks ben vergeten. Ik zadel dan in gedachten mijn paard op en noem alle dingen op die ik nodig heb om de proef te rijden zowel voor mezelf als voor mijn paard. Dan zit ik meestal wel goed!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:38

hahaha, ja dat doe ik ook altijd zwelgje! Dan loop ik door de stal in gedechten mijn paard op te zadelen en mezelf aan te kleden voor de proef. Daar maak ik me altijd nogal druk over. Ik ben doodsbenauwd dat ik bijvoorbeeld mijn singel of het hoofdstel vergeet. Maar zodra het paard opgezadeld is en ik erop zit is alle spanning weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:58

Meid, ik heb je laatst zien rijden en je hoeft je nergens voor te schamen, perfect krijg je het toch niet en het is maar een L-proefje. Je weet ik kamp met hetzelfde probleem, maar probeer je gewoon weer eens in te prenten dat het al zoveel beter gaat met rijden dan een tijd geleden. Je kreeg complimentjes van deze en gene die je een tijd niet hadden zien rijden en dat deed je volgens mij hartstikke goed! Je hebt nu eenmaal niet een heel makkelijk paard, wat zich eenvoudig laat rijden. PRobeer je proefjes gewoon een aantal maal te rijden en je zult zien dat het allemaal wel meevalt. Heel veel succes, van je collega-stresskip! Het gaat je gewoon lukken, ik heb er veel vertrouwen in!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:04

Eigenlijk heb ik nooit wedstrijdstress gehad. Een keer dat ik in de ring nerveus werd met de Limburgse en toen ging het ook slecht. Daarna weer gewoon altijd gereden alsof ik thuis reed en dan ging het een stuk beter!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:23

ik heb het dus ook verschrikkelijk. maar bij mij is het dus andersom mijn paard verpest de proef (wel dankzij mijn stress hoor). Ik kom 's ochtends op stal en dan kijkt hij me aan en voeld het meteen (en zet het dus op een mesten!!) Het inrijden gaat super want hoe meer spanning en stress hoe geconcentreerder ik ga paardrijden...maar dan...de proef..mijn paardje gaat bokken en aangalopperen terwijl hij dat bij het inrijden nooit doet! ik ben nu al xxx op wedstrijd geweesd en het gaat wel steeds beter maar echt perfect gaat het nog niet.

ik denk toch dat je jezelf moet leren om met stress om t egaan. goede voorbereiding goede oefening thuis en gewoon gaan! Ik heb laats een wedstrijd gereden op een mega druk terrein met muziek en luidspeackers (was nog 3de ook!) en nu verlang ik gewoon weer naar het "rustige" wedstrijdje bij een manege...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:32

nou nou, ik heb een beetje stress Haha!

in de auto, onderweg, als we pas aankomen op 't terrein.

eenmaal aan het inrijden is het over. (nou ja, tot m'n bloeddruk weer daalt, dan kan ik beter al afstappen en m'n proef niet rijden voor ik er afsukkel.)

ach wie weet daar iets tegen? drop heb ik al gehoord? nou gaan we aan de pillen (de hoop wat vergroten Haha!) en van die extra-energie-koekjes zoals ik ze noem; tja, je hoort het wel he?

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:22

ik drink altijd Extran, mar das meer voor de energie dan Haha!
heb ook wel eens gehoord van iemand die dronk een blikje ... hoe heet dat nou, ik dacht iets van RelaX maar weet niet zeker....

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:50

Oorzaak opzoeken, waarom ben je zo gespannen? Pas als je weet wat de oorzaak is, kun je daar wat aan doen. Daar helpt geen pil, neut of Bach remedie tegen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 19:28

Piaffe schreef:
Oorzaak opzoeken, waarom ben je zo gespannen? Pas als je weet wat de oorzaak is, kun je daar wat aan doen. Daar helpt geen pil, neut of Bach remedie tegen.


De oorzaak bij mij is dat ik teveel van mezelf eis. Dat gaat gewoon niet. Ook ben ik bang dat mensen mij zien rijden en mij uit gaan lachen...

Ik ben gewoon eigenlijk bang van de mensen die daar staan te kijken en van de jury. En ja, ik weet het, ze vreten me niet op, ik kan nog geen trailer winnen, Anky staat de dag erop niet op de stoep, maar toch, ik kom er maar niet vanaf.....

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:43

mischien hebben jullie hier wat aan info + middeltje van a.vogel
(het werkt echt)


Stress is een reactie van het lichaam op de een of andere vorm van spanning. Het lichaam bereidt zich bliksemsnel voor op een topprestatie door extra brandstof (onder meer in de vorm van suiker) en adrenaline beschikbaar te stellen. In noodsituaties kunt u alleen maar dankbaar zijn voor dit soort stressreacties. Wanneer de aangeboden brandstof echter niet voor een bijzondere lichamelijke of geestelijke prestatie wordt gebruikt, kan ze zich in de vorm van vet en cholesterol aan de wand van een bloedvat gaan hechten, met alle gevolgen van dien.

Stress kan vele oorzaken hebben. Ze kan het gevolg zijn van geestelijke of emotionele factoren, maar ook de omgeving of de omstandigheden kunnen tot stress leiden. Op den duur kan stress tot ernstige geestelijke en lichamelijke schade leiden. Reden genoeg om deze soort van stress zo mogelijk te voorkomen, dan wel zo snel mogelijk te verminderen.

Zorg daartoe voor voldoende lichaamsbeweging in de vrije natuur. Maak elke dag eens een stevige wandeling om zuurstof te tanken. Probeer ook een tevreden kijk op het leven te verwerven en vervang negatieve emoties zoals wedijver, jaloezie en afgunst door positieve, opbouwende gedachten en houdingen.

Vermijd slechte eetgewoonten ('uit de muur eten'), tabak en een overmatig gebruik van alcoholhoudende dranken en koffie. Zet bij voorkeur volwaardige, natuurlijke voedingsmiddelen op het menu. Zorg voor extra vitamine C in de vorm van bijvoorbeeld Vitaal Vitamine C complex tabletten.

Tijdens perioden van buitengewoon grote spanningen, verdriet of andere moeilijkheden zullen bovengenoemde maatregelen niet altijd afdoende zijn. In dergelijke gevallen, wanneer de zenuwen tot het uiterste gespannen zijn, is het goed te weten dat er natuurlijke, rustgevende preparaten zijn die niet verslavend werken en geen schadelijk bijwerkingen hebben:

Passiflora complex
(3x daags 20 druppels of 2 tabletten) kan zonder bezwaar bij alle vormen van nervositeit en stress worden toegepast. Het middel werkt vrijwel direct en is niet verslavend.

Avena sativa complex
(3x daags 15 druppels) geeft een weldadige ontspanning van het totale zenuwstelsel. Het middel heeft een 'zenuwvoedende' werking; het wordt daarom vooral toegepast bij personen met een zwak zenuwstelsel en heeft dan een versterkende invloed vooral bij nervositeit die gepaard gaat met vermoeidheid.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:51

imker"]
[quote="Piaffe schreef:
Oorzaak opzoeken, waarom ben je zo gespannen? Pas als je weet wat de oorzaak is, kun je daar wat aan doen. Daar helpt geen pil, neut of Bach remedie tegen.


De oorzaak bij mij is dat ik teveel van mezelf eis. Dat gaat gewoon niet. Ook ben ik bang dat mensen mij zien rijden en mij uit gaan lachen...

Ik ben gewoon eigenlijk bang van de mensen die daar staan te kijken en van de jury. En ja, ik weet het, ze vreten me niet op, ik kan nog geen trailer winnen, Anky staat de dag erop niet op de stoep, maar toch, ik kom er maar niet vanaf.....
[/quote]

ach jee het lijkt echt alsof ik mezelf hoor praten, ik ga 21 sept. weer starten en het begint nu al te kriebelen Bloos

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:12

Je moet gewoon bedenken dat je voor jezelf rijd en voor niemand anders!!! Als jij tevreden bent omdat je paard goed naar jou geluisterd heeft, maakt het toch niet echt meer uit wat de jury er van vind, of de mensen langs de kant??