tips proef 14?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

tips proef 14?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 13:36

Heyzz

de 16de aug. start ik voor de eerste keer wedstrijd met Oki, haar eerste wedstrijd. Omdat ik zelf M1 heb gereden mag ik meteen L1 beginnen. Nu moet ik dus proefje 14 rijden, proefje lijkt niet zo moeilijk, maar waar moet ik vooral op letten? Wat is belangrijk in de L1?

Alvast bedankt!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:03

Dat zul je toch wel weten als je M hebt gereden?
Gewoon opletten, zorgen dat je pony goed naar je hulpen luistert enz enz.
lijkt mij niet zo moeilijk om te weten als je M gereden hebt, je hebt de L dan meestal ook wel gehad lijkt mij...

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 14:07

xxappiexx schreef:
Dat zul je toch wel weten als je M hebt gereden?
Gewoon opletten, zorgen dat je pony goed naar je hulpen luistert enz enz.
lijkt mij niet zo moeilijk om te weten als je M gereden hebt, je hebt de L dan meestal ook wel gehad lijkt mij...


Ik weet wel hoe wedstrijden en zo gaan, maar in de M is het anders rijden als in de L. En toen ik L reed was er alleen maar L en nog geen L1 en L2.
Hoe zit dat bijvoorbeeld met het 5 meter wijken? Wie heeft er tips hoe je het beste kan richten? Het halsstrekken en de overgang naar stap?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:26

Sorry hoor maar ik vind dit idd een beetje raar overkomen... iemand die M heeft gereden kan makkelijk een L proef rijden! En heeft zeker geen vragen over hoe het 5 meter wijken gaat, aangezien je in de M toch ook moet appuyeren enzo.. hoe deed je dat dan???

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:40

In de M hoef je niet te appuyeren hoor.

Maar goed. Die vijf meter wijken: Kijken waar je heen gaat, afwenden, rechtstellen en voor je been voorwaarts-zijwaarts laten gaan. Je hebt dertig meter de tijd om vijf meter opzij te gaan, zorg dus goed voor het voorwaartse.
Denk erom dat de achterhand niet naar buiten uitzwaait.

Overgang naar stap? Tja, net zoals in de M. Halsstrekken niet de teugels uit je handen laten trekken, wel contact blijven houden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:41

In de M hoef je toch nog niet te appuyeren? Dat hoeft toch pas in het Z?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:42

Kitty schreef:
In de M hoef je niet te appuyeren hoor.

Maar goed. Die vijf meter wijken: Kijken waar je heen gaat, afwenden, rechtstellen en voor je been voorwaarts-zijwaarts laten gaan. Je hebt dertig meter de tijd om vijf meter opzij te gaan, zorg dus goed voor het voorwaartse.
Denk erom dat de achterhand niet naar buiten uitzwaait.

Overgang naar stap? Tja, net zoals in de M. Halsstrekken niet de teugels uit je handen laten trekken, wel contact blijven houden.


Wat de appuyeren betreft, sorry da's waar... maar hoe ze ooit in de M is gekomen is me een raadsel, aangezien je (ook vroeger) al moest wijken in de L Verward

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:49

Citaat:
Wat de appuyeren betreft, sorry da's waar... maar hoe ze ooit in de M is gekomen is me een raadsel, aangezien je (ook vroeger) al moest wijken in de L


In de L1 moet je toch ook blijven lichtrijden bij het wijken. Voor zover ik weet was dat vroeger niet.
Ik begrijp ook niet waarom sommigen het zo'n rare vraag vinden voor iemand die M gereden heeft. De proeven zijn nou eenmaal veranderd en het is toch altijd handig om nog even wat speciale dingen over de proef en de klasse te weten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:53

Idd als je al M gereden hebt maakt L1 en L2 niks uit, gewoon rijden wat er staat, lijkt me niet zo moeilijk, als je M rijdt ben je neem ik aan de basis nog niet vergeten (zou wel erg zijn aangezien de M een voortborduring daarop).
En ik vraag me af of je met een pony die nog geen B proef gelopen heeft (begreep ik uit je vorige topics) wel meteen een L proef moet lopen qua africhting. Hartstikke leuk dat het mag maar of het verstandig is voor de pony, aangezien je dingen van hem/haar gaat vragen die hij nog niet geleerd heeft.

Gezien je vragen is het misschien beter om gewoon B te starten (hals strekken, overgangen, wijken......?????).

Succes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:56

Cupid schreef:
Citaat:
Wat de appuyeren betreft, sorry da's waar... maar hoe ze ooit in de M is gekomen is me een raadsel, aangezien je (ook vroeger) al moest wijken in de L


In de L1 moet je toch ook blijven lichtrijden bij het wijken. Voor zover ik weet was dat vroeger niet.
Ik begrijp ook niet waarom sommigen het zo'n rare vraag vinden voor iemand die M gereden heeft. De proeven zijn nou eenmaal veranderd en het is toch altijd handig om nog even wat speciale dingen over de proef en de klasse te weten.


Maar halsstrekken is halsstrekken gebleven en een overgang een overgang, ook het wijken is niet gewijzigd... alles is terug te vinden in het proevenboekje. De volgorde van de oefeningen zal hooguit veranderd zijn maar de oefeningen blijven hetzelfde hoor.

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:07

Een overgang in de M hoort toch echt minder progressief te zijn als een overgang in de L1. Met dat halsstrekken wordt neem ik aan de overgang naar de stap tijdens het halsstrekken bedoeld (heb het proevenboekje nu niet naast de computer liggen). Dat werd vroeger helemaal niet gevraagd. Maar inderdaad, alles is terug te vinden in het proevenboekje.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 15:25

Nou, een aantal mensen begrijpen mijn vraag niet helemaal denk ik. Ik bedoelde juist 'waar let de jury op?' In de M letten ze erg op achterhand gebruik, waar letten ze bij de L op? Ontspanning?

En over dat wijken, ik weet echt wel hoe je moet wijken!! Maar mss had iemand tips zodat je goed kan richten dat het ook echt 5 meter is, en geen 4 of 6 (als ze zo kijken).

En de vraag waarom ik met deze pony meteen L1 start? Omdat het zo'n super pony is dat B eiegnlijk een beetje te laag is voor haar. Bedoel nou niet te zeggen dat B supersimpel is of dat ik me te goed voel (zou mss met andere pony wel B starten) maar het is gewoon een hele talentvolle pony. Als ik die in de B zou beginnen zou ik voor mijn 18de niet meer zover komen, helemaal niet met de nieuwe wp-regeling.

(Voor de geinteresseerde, in mijn profiel, de laatste foto is Oki, 3 weken onder het zadel bij mij, net ingereden. Gemaakt tijdens de kur op muziek, dus ook nog eens erg druk voor haar. Daarom start ik geen B meer)

(en, in de M is GEEN appuyeren)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:24

Als het zo'n talentvolle pony is kun je in ff rekenen 2,5 wedstrijd de B uit zijn (2 proeven per keer 2wp per proef en bij 10 over), en bedenk wel ook een talentvol paard begint bij de B, Z paarden worden niet geboren die worden gemaakt...... maaroed gelukkig is het mijn paard niet....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:46

God god wat een commentaar weer allemaal.
Ik wil je graag helpen hoor Tess.
Stuur maar gerust een PBtje als je vragen hebt.
Ik wil je eventueel ook persoonlijk komen helpen.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:49

denk om de gebroken lijn met bij X een volte 10 meter.
verder goed vante voren voorlezen want die proef komt alles snel achter mekaar.maar ja je hebt al M gereden dus je weet daar alles van denk ik.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:59

xxappiexx schreef:
Dat zul je toch wel weten als je M hebt gereden?
Gewoon opletten, zorgen dat je pony goed naar je hulpen luistert enz enz.
lijkt mij niet zo moeilijk om te weten als je M gereden hebt, je hebt de L dan meestal ook wel gehad lijkt mij...



Was ook niet rot bedoeld hoor, wist ik veel dat het al zo lang geleden was voor jou... Bloos!

Maar goed, aan de tips die gegeven zijn zul je wel wat hebben denk ik. OK dan!
Voor de rest, de M is nog preciezer dan de L in de M moet je dezelfde dingen doen alleen preciezer en wat meer.
Dus dan moet de L1 een makkie voor je zijn.
Wat betreft de veranderingen, moet je gewoon het proefje een paar keer met je instructeur doornemen en je rijd hem zo uit! OK dan!

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 11:49

Vippie schreef:
Als het zo'n talentvolle pony is kun je in ff rekenen 2,5 wedstrijd de B uit zijn (2 proeven per keer 2wp per proef en bij 10 over), en bedenk wel ook een talentvol paard begint bij de B, Z paarden worden niet geboren die worden gemaakt...... maaroed gelukkig is het mijn paard niet....


Over die wp, hier in Brabant kan je bijna nergens 2 proeven starten op een dag. En ik vraag me af of je er dan niet meer druk opzet als gewoon zonder druk in de L1 te starten.
En gelukkig is het jouw paard niet, als jij er zo over denkt, OK. Ik ga hier niet om strijden, ik doe het op mijn manier en jij op de jouwe. Zal toch per paard verschillen hoe ze het oppakken.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 11:50

holly schreef:
God god wat een commentaar weer allemaal.
Ik wil je graag helpen hoor Tess.
Stuur maar gerust een PBtje als je vragen hebt.
Ik wil je eventueel ook persoonlijk komen helpen.


Thanx! PB je nog!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:54

Das goed