Verliespunten in dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Verliespunten in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 10:11

Heikel onderwerp.

de enige manier om aan verliespunten te komen in de dressuur is door de controle over je (meestal jonge) paard in de ring totaal te verliezen. Meestal verzet of meermaals de baan uitstuiven.

Persoonlijk zit ik er over na te denken of dit wel de juiste methode is.
Iemand die op TECHNISCHE gronden gewoon erg slecht rijdt krijgt altijd nog wel 50-55%. Hoe slecht moet je wel niet rijden voor die 44% ?

Bij het springen werkt het veel beter. Als iemand niet toe is aan een M-parcours kan ie beter niet starten. De bel is onverbiddelijk--> -2. (vrijwillig de baan verlaten geeft geen verliespunten)
Bij de dressuur geldt zoiets van:" ach ...ik probeer het wel....."

Met zweep binnenkomen en bandages mag nu worden hersteld sinds 1 april.
Van mij mag geregeld worden dat VRIJWILLIG de baan verlaten in de dressuur OOK geen verliespunten oplevert. (met een bang / jong paard, maar kan toch even aan de ring "proeven").

SAMENVATTEND: bij de dressuur krijgen de VERKEERDE ruiters nog wel eens een verliespunt. De echt slecht rijdende ruiters worden gematst door het "verliespunt-geven-is-not-done"- systeem


GAARNE UW REACTIES.......

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:15

Tja, dan kom je al snel weer bij die vijftig procent = voldoende (?).
Wat mij betreft mogen ze de verliespuntenregeling wel wat opschroeven. Onder de vijftig procent is één verliespunt, onder de 45% is twee verliespunten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:22

Een vroegere vriendin van een vriend van mij is een keer vrijwillig gestopt bij een officiele arabierenwedstrijd omdat haar paardje echt enorm vervelend deed (verzet, huppen, steigeren etc.) De jury zei: verstandig, anders had je een verliespunt gekregen... Zij reed al L. En heeft dus geen verliespunt gekregen omdat ze zelf vrijwillig stopte en zich afmelde. Hoe zit het nou dan? Heeft ze gewoon mazzel gehad?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 10:28

NEE.

Je krijgt gewoon 2 verliespunten (tot de stand L+0 is bereikt)
.......tenzij de jury......of het secretariaat je coupon zoek maakt...........

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:40

nee idd, je krijgt ook een verliespunt als je zelf de ring uitstapt Boos!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:59

CGJ12 schreef:
Van mij mag geregeld worden dat VRIJWILLIG de baan verlaten in de dressuur OOK geen verliespunten oplevert. (met een bang / jong paard, maar kan toch even aan de ring "proeven").


Met een paard dat zo bang en zo groen is dat je bang bent voor verliespunten mag je altijd Hors Concours starten. Dit wordt overigens ook veel door springruiters gedaan om eens te proberen hoe het gaat in de zwaardere klasse.

Overigens kan je met een bang groen paard gewoon B starten, dan krijg je sowieso geen verliespunten.

Als je zelf meerder malen Z bent geweest mag dat niet meer, maar dan word je verondersteld je bange groene paard zo voor elkaar te hebben dat je toch L kan starten, en anders start je gewoon Hors Concours.

De mogelijkheid om dergelijke paarden aan de ring ted laten wennen bestaat in de vorm van Hors Concours dus wel degelijk.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 11:08

fabienne schreef:
De mogelijkheid om dergelijke paarden aan de ring ted laten wennen bestaat in de vorm van Hors Concours dus wel degelijk.


Daar weet ik alles vanaf. Dat geldt zowel voor dressuur als voor het springen (springruiters starten in de praktijk alleen HC in het B-springen, in hogeere klassen komt dit niet voor)

Het verschil ligt erin dat je bij het springen na 1 weigering vrijwillig de baan mag verlaten als ie het vertikt.......
Bij dressuur zit je er gewoon aan vast. Je moet doorrijden, al was het voor de "dressuursport" (en ook het paard) beter om te baan te verlaten.......
Zelfs een zeer geroutineerd paard kan tijdens de proef volledig "flippen" als er opeens een sterke windvlaag opsteekt / tuigpaarden beginnen rond te sjezen etc.

Marlies van Baalen / Tineke Bartels en meer GP ruiters hebben de baan wel eens om een dergelijke reden verlaten. Op L/M/Z niveau vind ik het jammer dat je proef -meestal met veel geweld) moet uitrijden om die met veel moeite gereden winstpunten niet te verliezen!
Dan zou je gewoon je hoed moeten kunnen afnemen en je paard op het inrijterrein weer correct in de hand te stellen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:12

Wacht even, je vergelijkt hier appels met peren.

Hoe gaat dat dan met een springpaard dat flipt door windvlagen of tuigpaarden? Mogen ze dan ook vrijwillig het parcours verlaten?

Dat hij na een weigering vrijwillig het parcours mag verlaten vind ik een ander verhaal. Ik denk dat bij springen het risico op lichamelijk letstel voor het paard toch hoger ligt, met name als een paard niet wil meewerken.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 11:16

springpaarden mogen ALTIJD vrijwillig het parcours verlaten. Ook als ze 99% hebben gesprongen.
Zelfs als ze opzettelijk de finish missen krijgen ze geen verliespunten

Dat mag van mij ook in de dressuur. Als je afgroet VOORDAT je de laatste AC lijn oprijdt hoef je van mij geen verliespunten.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:01

Hoe zit het dan als ze zich bv tijdens de proef verstappen? Mijn instructrice reed zaterdag d'r dressuurproef toch uit ondanks dat haar paard zich had gevangen. Ja, zei ze, anders had ik een verliespunt.
Klopt dat ook voor dit soort situaties?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 12:06

Bij kreupel mag je eruit. Wel overleggen met de jury.
Als hij zegt dat je eruit mag kun je met een gerust hart naar huis.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:06

CGJ12 schreef:
springpaarden mogen ALTIJD vrijwillig het parcours verlaten. Ook als ze 99% hebben gesprongen.
Zelfs als ze opzettelijk de finish missen krijgen ze geen verliespunten


Dat is inderdaad niet erg eerlijk geregeld.
Wat moet hier de achterliggende gedachte bij zijn?????????????

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 12:09

Bij het springen gingen veel rijdeers met opzet een verkeerd parcours rijden/ finish missen om maar niet over de 20 winstpunten te komen en zelfs 2 verliespunten te krijgen.
Bij het springen is het zodoende een STRAF om GEEN verliespunten te krijgen!

Bij de dressuur gaat dit niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:15

Kendra schreef:
Hoe zit het dan als ze zich bv tijdens de proef verstappen? Mijn instructrice reed zaterdag d'r dressuurproef toch uit ondanks dat haar paard zich had gevangen. Ja, zei ze, anders had ik een verliespunt.
Klopt dat ook voor dit soort situaties?


Vreemd ik zou namelijk altijd de ring verlaten als mijn paard zichzelf tegen de benen slaat, hoeveel verliespunten ik ook krijg, interesseerd mij dan op dat moment helemaal niets.

Blijft een raar verhaal!

Zo was ik laatst mee met een kennis om te groomen ( jaja, ook dat doen we wel eens)

Ze had een 4 jarige hengst mee, die zij voor het eerst uitbracht. Tijdens het losrijden was meneer al wat lastig, maar dat was ook bekend bij ons. Toen ze de ring in moest ( Lproef) kreeg ze hem de ring niet meer in, rechtovereind en ontzettend lastig.

Antwoord van de Jury: Meisje......je moet thuis wat meer oefenen met je paardje voor je op wedstrijd gaat, want dit kan natuurlijk niet!
De jury had het niet door dat ze het tegen een Prix st George amazone had, die gewoon een jong paard startte.......................driemaal op mijn tong gebeten om de jury niet te vertellen dat ze toch echt niet begreep waar ze het over had.

Gelukkig was de andere jury zo vriendelijk om ons de ring in te laten, zodat we niet zijn gestart, maar de hengst uiteindelijk toch door de ring kregen.

Ben benieuwd of jury 1 de uitslagen van de pavocup in de gaten heeft gehouden, zal ze vast geschrokken zijn toen ze dat meisje er weer tussen zag staan met desbetreffende hengst.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:57

Ik vind het verliespuntensysteem bij de dressuur inderdaad niet helemaal kloppen...
Ik heb ook weleens een minpunt gereden omdat mijn pony helemaal doorsloeg in de proef. Beest had nog nooit een binnenbak gezien, maar dat wist ik niet Bloos Ging de hele proef rond op twee benen, wist aan het einde niet meer wat voor en achter was. Terecht 110 punten dus! Tweede proef ging wel weer redelijk en daarna heb ik nooit meer problemen gehad Knipoog
Maar als het had gekund had ik afgegroet en op een vriendelijkere manier gaan oefenen!

Met springen is het nog een hele kunst om aan minpunten te komen. Kun je ze niet kopen Schijnheilig Ik vind het ook altijd zo zonde om ze bewust te rijden, dan start ik liever een paar keer HC tot we er klaar voor zijn om over te gaan

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:02

Ik vind het verliespuntensysteem niet echt handig. Waarom wordt er in dit geval qua regelgeving geen leentjebuur gespeeld bij de Westernsport. Daar krijg je penalties voor bepaalde uitingen van verzet. Bokken, schoppen naar been, mond steeds open. En maak je een grove fout in de proef (fout pattern) of rijkunstig, of in optoming (ongeoorloofd bit) dat wordt je gewoon gediskwalificeerd. Lekker duidelijk!

Maar de goedgereden punten van de vorige keren mag je houden! En dat vind ik niet meer dan normaal.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:47

Ben het helemaal met de stelling eens: vrijwillig de ring verlaten moet niet bestraft worden met verliespunten!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 00:42

Ga ik helemaal in mee. Het is toch onzin eigenlijk dat die regel is zoals ie is. Snap de gedachtengang erachter ook niet. Maar ik denk teveel.... (zegt mijn instructrice ook wel eens dus zal wel zo zijn)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 06:21

Ook ik ben het er mee eens dat je vrijwillig moet kunnen stoppen zonder verliespunten. Het verliespunten systeem in het algemeen is ook een beetje knudde, ik vraag me af of er uberhaupt combinaties terug gezet worden (in de dressuur) naar aanleiding van het behaalde aantal verliespunten Verward volgens mij niet of nauwelijks. Kunnen de juryleden onder de bokkers daar achter komen?

Overigens snap ik jouw verhaal niet Pipo...als een jury de betreffende ruiter/amazone niet kent dan is aan het verzet toch niet te zien dat het een gevorderde ruiter is met een groen paard? Heb ik het goed begrepen dat ze bij de 1e jury niet gestart zijn en dus verliespnt heeft gehad?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:05

anydale schreef:
nee idd, je krijgt ook een verliespunt als je zelf de ring uitstapt Boos!


Ik niet Verward . In Liempde moest ik op zo'n ongelofelijk knollenveld starten, verschrikkelijk. Bij het halthouden schoof Imker zo'n 2 meter verder, wijken ging niet, omdat daar zoveel bulten en kuilen lagen dat je de hele tijd een struikelend paard onder je had, niet normaal meer.
Een halve proef heb ik het volgehouden en toen ben ik recht op de jurywagen afgereden en heb gezegd wat ik ervan vond (het terrein dus) en dat mijn paard net hersteld was van een kreupelheid en dat ik hem daar niet helemaal lam ging rijden.

De jury gaf mij groot gelijk en heeft mij opgeschreven als "niet gestart" denk ik, ik heb geen verliespunt ontvangen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:33

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een verliespunt gegeven heb en dat zeer waarschijnlijk (uitgezonderd verzet wat wel erg lang duurt) ook nooit zal doen.
Als iemand 125 punten terug krijgt is de boodschap ook wel duidelijk.

In die zin schiet de verliespuntenregeling idd zijn doel voorbij.
Daarbij sluit ik me wel bij fabienne aan dat je altijd H.C. kunt starten als je niet weet hoe je jonge paard zich gaat gedragen de eerste keer op wedstrijd.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:21

wat ik eigenlijk niet zo goed snap...... Verward
Ik reed voor ut eerst M1 in een binnenbak. Mijn pony vond natuurlijk alles eng en stond ook maar even voor alles op 2 benen.
hij heeft in de proef in totaal 3 keer gesteigerd en achteruit gelopen enzo.
er stond op mn protocol -2 -4 -8 maarre dan ben je toch ook gediskwalificeerd want je maakt 3 fouten???????? ( en ik was niet gediskwalificeerd) Verward
wel zonde als ie niet gesteigerd had waren we 1e met als enige van de M1 een winstpunten!
maar ja k ben nu toch al weer M2 en bijna Z1 maar toch vin ik ut best wel raar!!!!! *LOL*

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:17

Wsl was dat voor 1 april 2003 en toen mocht je nog drie fouten maken vierde 'vergissing' betekende uitsluiting.
Nu is de derde vergissing al genoeg voor diskwalificatie.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:43

Die verliespunten regel vind ik raar en eiegnlijk een beetje stom. Iemand van onze club had nog 2 wedstrijden voordat ze 18 werd en de 1ste daarvan was 2 x starten, ze haalde haar 5de winstpunt in de M2, en mocht naar de Z1. 's Middags rijd ze een verliespunt omdat het zo glad was en e de ring uitging omdat die pony vaak kreupel was. OK, ze was niet klaar voor de Z, maar ze zou daarna niet meer starten op die pony en ging niet verder bij de paarden.
Bij onze wedstrijden komen jury's waarvan we weten dat ze uitzonderlijk laag jureren niet, ook niet bij officiele wedstrrijden. Als er dan nog een combinatie met verliespunt bijzit die normaal gewoon goed rijd, wordt die er wel eens tussenuit gehaald.

En HC starten, dat is ook zonde. Voor hetzelfde geld gaat het wel goed, jammer van dat winstpunt. 16 aug. start ik wel HC, maar dan omdat ik nog geen startkaart heb en toch goed voor de ervaring. En makkelijk, ik hoef alleen de weg over te steken en dan ben ik op het wedstrijd terrein, maar wel veel paarden en pony's, dus goed.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 15:51

haike schreef:
........16 aug. start ik wel HC, maar dan omdat ik nog geen startkaart heb en toch goed voor de ervaring. ........


Stouterd........dat mag dus niet....... (misschien knijpen ze wel een oogje dicht) !