Dressuurpunten,wie is eindverantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Dressuurpunten,wie is eindverantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 19:57

Over hoe een wedstrijd voor het wedstrijdsecretatriaat,ruiters en jury's het beste zou kunnen verlopen is hier al het een en ander geschreven.
Heet hangijzer blijft nog steeds het lange wachten op punten,soms wel tot het einde van de rubriek.In mijn regio gelukkig niet.

Waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb gekregen is het volgende:Wie heeft de eindverantwoording over de punten??

Als het zo is aldus CJG12 dat de punten altijd nageteld worden op het secretariaat,zou ik er uit kunnen opmaken dat het de jury zelf is ?!

Wie o wie maakt me wijzer?

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:28

Ik heb een keer gehad dat de jury mij vergeten was een punt te geven op één onderdeel. En het secretariaat die alles had moeten natellen had het ook niet gezien. In dit geval vond ik dat slordig van het secretariaat. Die had het moeten zien en de jury op de hoogte moeten stellen. Ik zag het helaas ook te laat, maar het maakte mij ook niet veel uit omdat het hier gelukkig ging om een onderlinge dressuurwedstrijd.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 22:00

Heel vervelend voor je maar dat is geen antwoord op mijn vraag Verward

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:32

Als ik het reglement goed heb onthouden blijft de jury zelf de eindverantwoordelijke voor de punten die hij geeft.

Daarentegen heeft de ruiter alleen op de dag van het concours zelf recht om te reclameren als er iets niet in orde is. De volgende dag kan je daar niet meer op terug komen.....ook dit volgens het reglement.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:57

Gerrie schreef:
Waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb gekregen is het volgende:Wie heeft de eindverantwoording over de punten??

Als het zo is aldus CJG12 dat de punten altijd nageteld worden op het secretariaat,zou ik er uit kunnen opmaken dat het de jury zelf is ?!



Ik begrijp de vraag niet geheel.
De punten die de jury geeft zijn volledig ter verantwoording van hemzelf (dat geldt ook voor het vergeten van het invullen van de laatste punten wat soms ook gebeurt).
De optelling wordt gecheckt door het secretariaat. Daar neem ik dus geen verantwoording voor. Elke ruiter checkt zijn eigen protocol tenslotte NOG wel een keer.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:58

Ik heb ook ooit maar 25 beoordelingen gekregen ipv 26. Dat kostte me wel de 1ste plaats, toen had ik geen prijs omdat alles zo dichtbij elkaar lag.........grmpfffff. Ook had ik toen geen wp, dat kon dan wel rechtgezet worden, maar die prijs niet want ik kreeg pas 2/3 weken later eindelijk mijn coupon van onze secretaris............

Volgens mij is me dit al 2x gebeurd.

Ik heb het ooit gehad met schrijven met mijn instructeur, ik maar tellen maar het klopte niet, hij kon de fout ook niet vinden. Wij gezegd van die coupon moet je GOED nakijken want er klopt iets niet. Zegt mn instruteur de week erop van ja die jongen weet je nog he van die coupon.... ik zeg ja, ja we hadden 1 onderdeel te weinig maar hun hadden dat ook niet gezien toen kwam hij erachter toen ie thuis was en was ie dus uiteindelijk tweede, kreeg hij wel mooi het geld nog gestort en het telde voor de selectie. Uiteindelijk kwam het nog goed maar dan ZEG Je het zelfs en dan nog gaat het erdoorheen........ Ze hebben het wel netjes opgelost maar toch...

Ik heb die jongen toen vlak daarna nog gezien en hem het verteld en hem nog eens sorry gezegd voor de heibel eromheen.

Maar ik snap dat niet hoor.........

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 23:04

CGJ12"]
[quote="Gerrie schreef:
Waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb gekregen is het volgende:Wie heeft de eindverantwoording over de punten??

Als het zo is aldus CJG12 dat de punten altijd nageteld worden op het secretariaat,zou ik er uit kunnen opmaken dat het de jury zelf is ?!



Ik begrijp de vraag niet geheel.
De punten die de jury geeft zijn volledig ter verantwoording van hemzelf (dat geldt ook voor het vergeten van het invullen van de laatste punten wat soms ook gebeurt).
De optelling wordt gecheckt door het secretariaat. Daar neem ik dus geen verantwoording voor. Elke ruiter checkt zijn eigen protocol tenslotte NOG wel een keer.
[/quote]


Is het volgens protocol dat het secretariaat de coupons natellen?

En waarom zou dan de jury geen er verantwoording meer voor hoeven nemen?

Ik heb me zitten afvragen of je de uitslag kunt bespoedigen door het secretariaat alleen maar de uitslagen te laten uit printen,natellen door de wachtende ruiters, eventuele telfouten te melden.
Ik vraag me nl af hoeveel telfouten er bij de rekenkamer op een heel concours voorkomen.
Zou hier geen tijdwinst uit te halen zijn?

Mits je een alerte jury en dito schrijvers hebt natuurlijk...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:16

KNHS schreef:
Artikel 26 - Taak en verantwoordelijkheid jury
1. De jury beoordeelt volgens het betreffende disciplinereglement de prestaties van de deelnemers.
2. De jury is verantwoordelijk voor de beoordeling van de deelnemers aan alle rubrieken waarvoor zij is
aangewezen alsmede voor het behandelen alle problemen de wedstrijd betreffende, welke zich voordoen
en houdt toezicht op de naleving van de reglementen.
16

3. Verder is het jurylid verantwoordelijk voor de ondertekening van de startcoupons en/of beoordelingslijsten
van de beoordeelde combinaties en voor de juiste invulling van de coupons en/of beoordelingslijsten.

4. De (voorzitter van de ) jury dien in het geval van een beslissing tot uitsluiting of diskwalificatie deproef/-
het parcours terstond door middel van een (bel)signaal te onderbreken en de deelnemer mede te delen
dat hij is uitgesloten respectievelijk gediskwalificeerd.
De jury dient van de reden van uitsluiting of diskwalificatie van een deelnemer op de betreffende startcoupon
te vermelden en een en ander tevens ter plaatse zo spoedig mogelijk gemotiveerd te rapporteren
aan de vertegenwoordiger.
5. De jury stelt het resultaat van de wedstrijd vast, aan de hand waarvan het klassement wordt opgemaakt.
6. De taak van de jury begint een half uur voor de start van de eerste rubriek welke moet worden beoordeeld,
tot en met een half uur na bekendmaking van de uitslag van de laatste, door de betreffende jury,
beoordeelde rubriek.
7. De jury is verantwoordelijk voor alle beslissingen die de beoordeelde rubrieken betreffen, tenzij het
disciplinereglement anders aangeeft dan wel deze ter competentie zijn van de vertegenwoordiger.

8. De juryleden zijn verplicht overtredingen van de bepalingen van dit reglement door een deelnemer te
melden bij de vertegenwoordiger. De vertegenwoordiger is verplicht de kwestie te onderzoeken en in
zijn rapportage te vermelden.
9. Het gebruik van niet toegestane hulpmiddelen, evenals het overmatig en/of buitenproportioneel gebruik
van toegestane hulpmiddelen, heeft ter beoordeling van de toezichthouder, (voorzitter van de)
jury en/of vertegenwoordiger onmiddellijk uitsluiting respectievelijk diskwalificatie van de deelnemer
tot gevolg. Het maakt geen verschil of het misbruik plaatsvindt in de ring of op enig ander deel van het
wedstrijdterrein, het oefenterrein en/of in bijbehorende accommodatie.
10. Overige taken en bevoegdheden van de jury zijn, daar waar van toepassing,opgenomen in de desbetreffende
disciplinereglementen.
Algemeen Wedstrijdreglement KNHS
Versie 2003

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 23:36

Dank je Fab!Das duidelijke taal.

Mag ik hieruit concluderen dat al het gezwoeg in de rekenkamer(natellen) niet nodig is??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:48

Het is nodig, omdat de vrijwilligers die zitten te schrijven en optellen nog wel eens fouten maken.
Daarom wordt het nageteld.
Sommige juryleden laten hun schrijfsters niet optellen, maar doen dat zelf of laten het aan het secretariaat over.
Maar het gaat erom, dat het jurylid zelf ten alle tijde verantwoordelijk is voor de punten.

Overigens hoeft het bij een gesmeerd lopend secretariaat niet langer dan 10 a 15 minuten te duren voordat de prijsuitreiking kan plaatsvinden. Behalve wanneer veel ruiters op het wedstrijdsecretariaat lopen te zeuren, waardoor je niet kan opschieten met je werk Haha!

Het al dan niet tussentijds bekend maken van uitslagen is een beetje een traditie denk ik; wij als oud NKB wedstrijdruiters zijn eraan gewend, dat alles pas na de laatste ruiter wordt vrijgegeven.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:39

Dat de jury verantwoordelijk is voor het correct invullen van de coupons leek me al duidelijk......

Dat het vergeten van het invullen van punt 26 zo'n invloed heeft kan ik me eigenlijk niet voorstellen (tenzij je letterlijk de 25 punten optelt ipv te "middelen" over alle cjjfers) De jury is ook maar een mens, en in dit geval voor een groot deel afhankelijk van zijn schrijver (m/v). Daarom vind ik het ook belangrijk dat de organisaties schrijvers toewijzen die van de hoed en de rand weten......["ik ben 7 jaar.....en heb een verzorgpony hier op de manege"......LEUK, maar dat wordt dus extra alert zijn vandaag]

fabienne schreef:
wij als oud NKB wedstrijdruiters zijn eraan gewend, dat alles pas na de laatste ruiter wordt vrijgegeven.


Ik ben blijkbaar verwend, maar daar kan ik me dus ook gruwelijk aan ergeren. De uitslagen kunnen wat mij betreft niet snel genoeg komen....
Ik heb er thuis namelijk nog meer staan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:02

Je kan wel hoge eisen willen stellen aan de schrijfsters, maar als je op een concours 30 of meer schrijfsters nodig hebt, en het allemaal vrijwilligerswerk is, kan het wel eens anders lopen dan iedereen zou willen.
Degenen die het best zouden kunnen schrijven hebben daar over het algemeen geen zin in en die krijg je niet voor dat karretje gespannen. Daarom moet je je vaak tevreden stellen met de 'pennymeisjes', die het overigens vaak met heel veel plezier en enthousiasme doen.

Juist het soort ruiters die altijd haast hebben en 'nog wel wat anders te doen hebben', zijn vaak ook degenen, die niet voor dit vrijwilligerswerk te porren zijn, maar wel commentaar hebben op andere mensen, die hun tijd er wel voor willen opofferen!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:06

fabienne schreef:

Juist het soort ruiters die altijd haast hebben en 'nog wel wat anders te doen hebben', zijn vaak ook degenen, die niet voor dit vrijwilligerswerk te porren zijn, maar wel commentaar hebben op andere mensen, die hun tijd er wel voor willen opofferen!


Daar zit een kern van waarheid in.
Trouwens bij onze vereniging wordt er gevochten om WIE er MAG schrijven. Je moet mensen er ook voor interesseren.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:56

Daarom neem ik altijd een eigen schrijver/ster mee. In mijn kennissenkring zijn genoeg mensen die het leuk vinden, en ik weet zeker dat wat in de auto genoemd wordt (want geloof me, bij sommige combinaties zit je echt met je handen in het haar) ook werkelijk binnen die auto blijft.
Bovendien heb ik dan een betrouwbare teller. Ik tel meestal zelf ook even mee.
Maar toch blijft het belangrijk dat het secr. het natelt, want een fout is zo gemaakt als de volgende combinatie al staat te dringen en zeker bij combinatie 24 in een bloedhete zon, willen nog wel eens fouten in slopen.

Ik blijf wel atijd, als het ook maar enigzins kan tot een half uur na de prijsuitreiking (zoals verplicht), maar zit dan zo alleen Haha! , maar als ik eerder weg moet, zorg ik dat mijn baan geteld is, dat de prijzen vast staan, en er geen onduidelijkheden meer zijn op dat punt.
Prijsuitreiking is verplicht max een uur na afloop van de betrekkende rubriek, maar soms wordt dit uren later, dan wacht ik daar niet op. Zij houden zich ook niet aan de regels en zeker als ik moet voeren of een heel eind rijden voor de boeg heb, of visite krijg (wat ik altijd al heel ruim plan, maar ja) dan ga ik ook weg.

Bovendien telt volgens mij iedereen vanuit de 5 of de 6, wat zou betekenen, dat het ontbreken van het laatste punt (slordig!!) je hoogstens 1 of 2 punten scheelt.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:07

Jasmijn schreef:
Ik blijf wel atijd, als het ook maar enigzins kan tot een half uur na de prijsuitreiking (zoals verplicht), maar
zit dan zo alleen
:D


Zeer herkenbaar!

Dat half uurtje deed ik eerder ook, maar meestal heb ik wel wat beters te doen dan een beetje rondhangen......
Daarom zeg ik meestal.....als je me nodig bent kun je me bellen op mijn 06. Ben ik in een halfuurtje terug!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 11:41

Ik begrijp aan een kant wel dat het secretariaat de fouten eruit wilt zeven voor het klassement.
Ik zit alleen te bedenken hoe de ruiter er nog een positieve actieve rol in wil/kan spelen.Het word allemaal zo gemakkelijk afgegeven op het secretariaat."Ze zitten weer zo lang te tellen"
Het kan zo erin sluipen dat bepaalde jury's al niet meer de moeite nemen om op te tellen of te controleren,alhoewel het voor hun ring toch ook van belang is dat er niet al te veel exaquo's in zitten!

Bij onze vereniging loopt het toch zeker wel gesmeerd maar in een kwartier?!

Wij geven al een aantal jaren de service om de uitslagen op een groot beeldscherm in de tent openbaar te maken,ondertussen flitsen zo ook de voor een concours zo belangrijke sponsoren langs OK dan!

In het verleden (KNF)was ook bij ons de regel dat alles pas na de laatste ruiter bekend gemaakt werd.Om mee te gaan in de veranderende snelle maatschappij kwam er een omslag door eerst al de getelde Haha! coupons in een bakje te leggen...later zijn dat de tussenklassementen geworden.
Uiteindelijk na de laatste ruiter en telling Haha! het eindklassement en prijsuitrijking van alle ringen van de ochtend/middag.

Mijn oproep aan jury's is eigenlijk deze;durf er eens vanuit te gaan dat wat je beoordeelt en becijferd ,opgeteld en gechecked
hebt klopt.Zodat het voor de rest(het secretariaat) een kwestie is van klassement opmaken en prijzen uitreiken.Misschien zou je je eigen ring wel willen doen?

Het is misschien wel veel gevraagd maar in deze veranderende wereld mag de paardenwereld ook eens wat minder afwachtend langs de kant staan.
Alleen samen kun je een geslaagd concours maken!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:54

Als de jury elke coupon zelf moet natellen, kost dat al gauw een minuutje per coupen. Dat is in een rubriek met 30 ruiters een half uurtje, en op 4 rubrieken achter elkaar een uur of 2...........op het secretariaat gaat dat sneller Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:56

Gerrie schreef:

Mijn oproep aan jury's is eigenlijk deze;durf er eens vanuit te gaan dat wat je beoordeelt en becijferd ,opgeteld en gechecked
hebt klopt.


Regel ik zo voor je. Als het moet leg ik zelfs even de coupons op volgorde. Kun je zo de prijzen oplezen.

Ga ik meteen even een stap verder. De coupons van mijn ring zijn afgewerkt als de ruiter bij A de ring verlaat. Desnoods opgeteld en al.
Zal ik meteen even het roze en blauwe afschrift meegeven aan de ruiters?
Lijkt me een prima idee!!!!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:25

prima idee CGJ12
lekker lopende band werk

dan is deze nog beter voor de ruiters die haast hebben
neem je proefje op
stuur je coupon mee
ik vul de punten in
stort de eventuele startgelden en juryvergoeding op de bankrekening
jury stuurt de coupon terug en naar de bind

Klaar nu kan je lekker thuisblijven en je tijd nuttig besteden als je haast hebt.

Enne o ja prijsje koop je zelf even als je toch boodschappen gaat doen (als je daar wel tijd voor hebt)

Grrrrrrrrrr ik kan zou kwaad worden op ruiters die geen tijd hebben en om 1300 uur weer thuis willen zijn

De volgende keer laat ik ze om 07.00 uur starten dan zijn ze vroeg thuis.
Wil iedereen even denken aan die vrijwilligers van jury/wedstrijdmedewerkers die er soms 10 per dag voor staan, en bij ons een heel weekend.

Rij dan een dagje niet als je krap in de tijd zit
en ga volgend weekend

Of beter stap het sec. binnen en help een handje!!!!!!!!!!!!!!!!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:26

je moet toch wachten

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:57

Ik snap dat secretariaten hun best doen hoor, maar ik zat laast op een heel groot concours, en toen kwamen ze pas na iets van 8 of 9 ruiters de protocollen ophalen.
Dat x 18, want zoveel banen waren er, dat vraagt natuurlijk om gigantisch wachttijden.
Als de protocollen veel vaker opgehaald worden, krijg het secr. ze in goed verwerkbare porties binnen en moet het veel sneller kunnen dat nu het geval is.

En organisator, ik heb als jury wel eens aangeboden te helpen (moest idd toch wachten en wilde graag naar huis), maar dat werd geloof ik als een vreselijk wantrouwen naar het secr. gezien, dus ben maar weer weg gegaan. (nee niet naar huis, ook niet naar de VIP tent, want als ik ergens een hekel aan heb............., gewoon op het terrein rond gelopen.)

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:07

ja doe ik ook wel eens

maar als ik zie dat ze geholpen kunnen/willen worden dan doe ik dat als jurylid ook even.

Bij ons komt het wel voor dat mederuiters op onze wedstrijd even helpen en we vragen ze niet eens. Ze doen het gewoon

wij houden kleine wedstrijden en alleen dressuur en het is bij ons zo van "ons kent ons", dus wel gezellig.
We hebben max. 300 a 350 sarts over het weekend dus de druk ligt bij ons niet zo hoog en het gaat er gemoedelijk aan toe

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:08

Jasmijn schreef:
......... (nee niet naar huis, ook niet naar de VIP tent, want als ik ergens een hekel aan heb............., gewoon op het terrein rond gelopen.)


OH oh wat een herkenning......Mij ook niet gezien in die BOBO tent als het even kan.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 15:57

CGJ12"]
[quote="Gerrie schreef:

Mijn oproep aan jury's is eigenlijk deze;durf er eens vanuit te gaan dat wat je beoordeelt en becijferd ,opgeteld en gechecked
hebt klopt.


Regel ik zo voor je. Als het moet leg ik zelfs even de coupons op volgorde. Kun je zo de prijzen oplezen.

Ga ik meteen even een stap verder. De coupons van mijn ring zijn afgewerkt als de ruiter bij A de ring verlaat. Desnoods opgeteld en al.
Zal ik meteen even het roze en blauwe afschrift meegeven aan de ruiters?
Lijkt me een prima idee!!!!
[/quote]

Dat is idd een hele stap in de goede richting!Geef je het ook even door aan je collega's ook die na-oorlogse Knipoog
Dan hoeft het secretariaat alleen nog maar het klassement op te maken en alles op te sturen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 16:01

.......ik ben op non-speaking terms met die vooroorlogse........

Tijd dat er VEEL nieuw bloed in het juybestand moet. Zegt het voort.
Alle ZZ-amazones die nog niet jureren moeten zich nog deze winter aanmelden. Da's gewoon een sociale plicht. Anders hebben ze geen recht op klagen.........