Proef uit het hoofd rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Proef uit het hoofd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 15:08

Als je je proef uit het hoofd rijdt, moet je dat dan vantevoren bij de jury melden? Zijn er mensen die hun proeven uit het hoofd rijden, en hoe bevalt dat?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:13

Ik heb het al een paar keer gedaan, en ik zou het zo weer doen. Je moet de proef alleen thuis goed oefenen. En ik kijk voordat de ring inga nog even naar waar ik links en rechts moet. Daar ben ik echt een muts in! Lachen

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:15

Voorheen reed ik de proeven weleens uit mijn hoofd. Voor zover ik weet, hoef je dit niet te melden aan de jury. Bij mijn pony was het ideaal om het uit je hoofd te leren. De concentratie was dan bij mijzelf veel hoger. Ook zijn er nadelen, zeker aan het einde van de proef voordat je de rijbaan moet verlaten, ik vergat nog weleens of ik bij C nu naar links of rechts moest.. Haha! Ach, je zou het gewoon eens een keer moeten proberen...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:55

Ik doe het niet hoor, veels te bang dat ik iets vergeet en je krijgt er toch geen extra punten voor ofzo... nee ik laat me lekker voorlezen, veel veiliger voor mij.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:58

Het kan wel handig zijn om voordat je met je proef begint even tegen de jury te zeggen dat je 'm uit je hoofd rijdt (als je toch de papieren moet laten zien). Het kan zijn dat de jury niet verwacht dat je 'm uit je hoofd rijdt, dus die zit dan te wachten op een voorlezer die niet verschijnt. Heb ik pas nog gehad toen ik zat te schrijven, jury en ik hadden beide niet door dat er geen voorlezer bij hoorde. En de betreffende ruiter maar rondjes rijden bij A, in afwachting van het teken... Haha!

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:44

Ik heb altijd begrepen dat als de voorlezer een fout maakt en je doet wat zij / hij zegt, dit je toch aangerekend wordt. Als dat inderdaad zo is lijkt het me toch wel handig als je de proef uit je hoofd kent. Zelf vind ik het onhandig om en op een lezer en op mezelf en m'n paard te letten dus ik zorg altijd wel dat ik de proef uit m'n hoofd ken. Moet ik er wel bijzeggen dat ik alleen maar interne wedstrijdjes rij en dat bij ons negen van de tien keer de proef hetzelfde is... Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:51

Ik vond het altijd erg prettig om de proef uit m'n hoofd te rijden. Je bent zelf meer geconcentreerd, en je rijdt meer 1 geheel, ipv van onderdeel naar onderdeel (bijv omdat de voorlezer wat laat is oid).

Je mag er niet voor beloond worden in je punten, maar het wordt toch wel gewaardeerd Haha!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:00

Ik rijd altijd allebei mijn proeven uit het hoofd.
Ik vind het veel fijner, geconcentreerder rijden, en je hoeft niet zo op je voorlezer te letten, maar je kan je (als je je proef tenminste goed kent) volledig op het rijden storten. OK dan!

Ik meld het meestal wel even bij de jury, ik moet er toch langs om mezelf aan te melden, dus dan zeg ik het maar gelijk, is handiger, hoeft de jury ook niet naar een voorlezer te zoeken.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:03

ik heb weleens proeven uit mn hoofd gereden. ben een tijdje voor stage naar griekenland geweest en daar mag je geen voorlezer hebben. volgens mij is nederland het enige land wat voorlezers toestaat. en daar maak ik altijd dankbaar gebruik van. start meestal meerdere paarden op een dag en in verschillende klassen. als ik dan de proeven ook nog uit mn hoofd zou moeten rijden zou ik allang zijn doorgedraait.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:30

peggel schreef:
als ik dan de proeven ook nog uit mn hoofd zou moeten rijden zou ik allang zijn doorgedraait.


My too..... zou gek worden, laat mij maar lekker met een voorlezer in de hoek rijden

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:46

in belgie mag je ook voorgelezen worden hoor, peggel Haha!

wat niet mag bij ons (k'weet niet of het in nederland ook zo is)

dat: als je eenmaal begint zonder voorlezer, en je verliest halverwege je draad, dan moet je zonder voorlezer verder.

dus heb je een black-out dan mag niemand je helpen om verder de proef voor te lezen.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:50

ik leer het proefje wel uit mijn hoofd maar ik vraag ook wel of iemand voorleest want dan weet je zelf al waar je heen moet hoef je niet op je voorleester te letten of die het wel optijd leest. <en als ik het ff niet mee weet heb ik mijn voorleester nog Lachen Ik hoop dat jullie het snappen wat ik typ Knipoog

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:51

kattebeest schreef:
in belgie mag je ook voorgelezen worden hoor, peggel Haha!

wat niet mag bij ons (k'weet niet of het in nederland ook zo is)

dat: als je eenmaal begint zonder voorlezer, en je verliest halverwege je draad, dan moet je zonder voorlezer verder.

dus heb je een black-out dan mag niemand je helpen om verder de proef voor te lezen.


Dat is in Nederland ook zo, eenmaal begonnen zonder voorlezer mag je niet halverwege de proef je toch laten voorlezen

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 14:10

Thanks allemaal Lachen Ik ben altijd zo bang dat ik dan halverwege mn proef niet meer weet, daarom laat ik altijd iemand voorlezen. Maar meestal ken ik mn proef wel goed dus weet wel wat er ongeveer gaat komen Lachen
Maar ik denk dat ik het maar eens ga proberen, als je je proef dan echt goed kent kun je je beter op het rijden concentreren lijkt me!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:50

Grappige annekdote

Jaren geleden reed er een meisje bij mij die haast alle proeven uit het hoofd deed

Volgens andere ruiters die op mijn ponys/paarden reden was dit erg moeilijk en na een verhitte discussie werd er besloten om een onderlinge wedstrijd te houden waarbij iedereen hun proefje uit het hoofd ging rijden.

Dus er werd flink geoefend in de daaropvolgende weken, de wedstrijd was leuk en er gebeurde maar weinig fouten tijdens de proeven.

Natuurlijk had ik wel verschillende oefen verhalen meegekregen maar lang niet aan iedereen verteld. En toen kwam de gezellige clubavond. Ik had speciaal aan diegene gevraagd om de benodigde apperatuur mee te nemen en zo werden de ( al dan niet stiekum) opgenomen trainingen vertoond. Waaronder dus meiden die midden op straat met krijt een bak getekend hadden en op de fiets aan het oefenen waren, of op een bezem(stokpaardje) in draf en galop. En in de huiskamer die was ook erg leuk, al het meubilair aan de kant en maar hobbelen door de kamer.

gegierd hebben we

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:00

Ik reed in het Z mijn proeven uit mn hoofd en ja dat melde ik bij de jury. Ik vind dat niet meer dan normaal, zo'n jury is dat niet gewend over het algemeen en dan weet hij/zij dat ze JOU het startteken moeten geven.

Ik ben daarmee begonnen toen een jury me deze tip gaf. Mijn pony flipte ooitin de ring als er iets mis ging, ik werd dan weer boos en dan was het hek vd dam. Volgens haar zou ik me beter kunnen concentreren en minder frustie raken op mijn paard waardoor hij weer rustiger werd.

Ik moet zeggen dat ik het wel fijn vond. Misschien dat ik het eens met mijn paard ook ga proberen. Eerst had ik mijn handen vol aan mezelf maar momenteel gaat het steeds beter misschien dat het bij hem ook wel werkt nu ik hem beter kan sturen.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:27

Melissamanda schreef:
ik leer het proefje wel uit mijn hoofd maar ik vraag ook wel of iemand voorleest want dan weet je zelf al waar je heen moet hoef je niet op je voorleester te letten of die het wel optijd leest. <en als ik het ff niet mee weet heb ik mijn voorleester nog Lachen Ik hoop dat jullie het snappen wat ik typ Knipoog


ja zo doe ik het ook altijd!! dus ik snap het wel...