[JV] Stang en trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

[JV] Stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 15:08

Nu zat ik daar net over te denken.
Het paard wat ik vroeger reed kent stang en trens.
Het meisje wat hem nu rijd niet.
Nu heeft zij voor een hulp bij iemand anders een stang en trens hoofstel gehad.
Ze is zelf Z dressuur bij de pony's,maar niet bij de paarden.
Het paard is even uit de loulatie geweest door rugproblemen door het verkeerd rijden van deze ruiter.
Nu gaat zij het weer oppakken en weer M2 dressuur starten,maar wil graag thuis oefenen met stang en trens zo nu en dan.
Zo nu en dan kom ik bij haar langs om les te geven en ik wil dit absoluut nog niet zien.Haar handen staan niet soepel genoeg en naast elkaar.En links werkt ze tegen.
Toch als ik zo rond kijk in de Z ringen zie ik steeds maar weer die stang en trens.Het lijkt wel mode,en toch hoef je het niet perse te gebruiken in de Z.
Dus als jury vraag,wanneer wel en wanneer niet een stang en trens hoofdstel gebruiken?Wat voor dingen zie je gebeuren die niet juist zijn met zo'n hoofdstel?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:17

duidelijk antwoord:

Je moet met de optoming starten waarmee je denkt (op rijtechnische gronden) de meeste punten te kunnen rijden. Die wijsheid heb ik ooit bij Johan Hamminga opgedaan.

Dus als je Z1 bent en thuis oefentt op S&T weet je zelf het best, wanneer ie de meeste punten loopt.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:18

holly schreef:
Wat voor dingen zie je gebeuren die niet juist zijn met zo'n hoofdstel?


Stang en trens precies aan het verkeerde bakstuk bevestigd (stang moet aan het vaste kopstuk, trens aan het losse bakstuk)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 15:21

dat is niet helemaal mijn vraag.
Eigenlijk meer in het algemeen,wanneer is het pas een goed idee om ermee te rijden.
Je kan dan wel Z dressuur zijn maar ik denk dat je dan ook echt moet weten wat je goed en fout doet aan je rijden.
Dit meisje heeft dit eigen inzicht niet en rijd dus puur op wat ze in mijn lessen meekrijgt.
Dus het idee wanneer geef ik die en die hulp en waarom doe ik dat.
Dat mist ze.Dan nog eens dat ze scheef en verkrampt zit.
Niet echt een punt om met stang en trens te rijden.
Toch?
Daarom de vraag wanneer pas wel en wanneer toch nog maar niet.
Dus op die manier mijn vraag over wat kom je zoal tegen en wat is de mening daarover.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:26

ja.....das wel erg diepgaand.

Vergeet niet dat als ze het gewoon wil, je dat welt kunt tegenhouden en doet ze het toch stiekum.

In ieder geval doen wanneer je er ZELF bijbent. Weliicht valt het mee.
Vergeet niet dat je door schade en schande wijs wordt.....

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:33

Wat zegt haar eingen instructeur/trice dan? Of heeft ze die niet? Verward

Ik ben het zelf gewoon eens op wedstrijden gaan uitproberen. Mijn eerste Z proeven heb ik met een 'gewone' trens gereden.

Daarna toch eens met S&T, beviel me nog niet goed genoeg. Met S&T wil ze toch nog wel eens iets te diep, met name voltes 10 meter enz Haha!

Dus mijn 3de wedstrijd gewoon weer met trensje. Ik zou zeggen probeer het gewoon een keer uit.
Als haar paardje er super op loopt en ze haalt normale punten zal de jury het er ook wel mee eens zijn dat ze met S&T rijdt.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:42

Als ik jou was zou ik haar idd met s&t laten rijden en dan voorlopig de s zo los mogelijk laten hangen. Laat haar voor het gevoel eens een aantal malen met slofteugel rijden (aan de zijkanten vastmaken). Verder zal het paard haar onmiddellijk op een of andere manier 'afstraffen' als ze de s of t verkeerd gebruikt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 15:48

Een eigen intructrice heeft ze gehad,meerdere zelfs,maar dat was echt niet veel als je ziet hoe ze rijd en wat haar paard er aan over heeft gehouden.
Sindsdien geef ik haar les.Ze wil het zelf heel graag gaan oefenen.
Oke maar dan toch eerst als ze er zelf klaar voor is.
Dat kunnen wij heel goed samen regelen.

Mijn vraag is ook niet of zij het moet doen of niet,maar wat men zoal tegenkomt aan prutsers.Stang en trens is toch niet hetzelfde als een gewoon simpel bitje.Ik zie er vele rijden waarvan ik denk.auw.....
trekken en zagen en dat met stang en trens?????
Of die de spanning van de teugels om hebben gedraaid,zodat het paard op het verkeerde teugeltje word gereden.
enz enz.
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat men allemaal tegenkomt voor opties met stang en trens.
Ik leg het misschien moeilijk uit,maar bedoel dus wie zou een stang en trens in handen durven geven en wie niet(qua rijden)Waneer ben je er klaar voor?
Sorry dat ik het zo moeilijk uitleg.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:50

In mijn opzicht ben je bijna nooit 'klaar' voor s&t. Je moet het gewoon doen. Je moet voorzichtig beginnen. Tja, je komt allerlei grove fouten tegen bij mensen die met s&t rijden. Vergeet niet vnl. op trens te rijden, want het wordt zo luxe om met s&t te rijden. Je ziet veel verkeerd ingestelde kinkettingen en misbruik van de stangteugel (in verzameling trekken op stang etc.).

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:54

Wat Randy01 ook zegt, je bent er nooit klaar voor. Door het te doen leer je het vanzelf.
Gelukkig heb ik een paardje onder mijn kont die het wel laat weten als ik er teveel aanzit. Wat eigenlijk bijna nooit gebeurt. Mijn stang hangt meestal in een boog omdat ik te bang ben er teveel aan te zitten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:57

Citaat:
In mijn opzicht ben je bijna nooit 'klaar' voor s&t.


Ik vind wel dat als je nog zit de trekken aan een gewoon bit, je niet klaar bent voor een S&T.

Alleen of die ruiter dat aan wil nemen en geloven, dat is een verhaal apart.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 15:58

Eens zullen we het allemaal gewoon eens proberen,dat klopt,heb je gelijk in.
Ik zelf ben ook ooit begonnen.Ik was geloof ik 16.
Ik reed paarden en een pony van een tour ruiter die mij dagelijk les gaf.
Mijn handjes stonden toen al goed stil en naast elkaar.Dat vind ik zelf een eis die ik stel.Handen stil en soepel kunnen bewegen.Ik vind ook dat het thuis zeker ook goed in orde moet zijn met je rijstijl en hoe je paard daarop reageerd voordat je met zoiets moet beginnen te gebruiken.
Met handjes die trommelen en beentjes die klapperen zie ik geen combinatie.Het is niet zomaar iets wat je gaat gebruiken en ik vind dus dat rijstijl er zeker mee van doen heeft.
Als ik dat zo stel is toch niet gek?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 16:00

wat runnigkawa nu als antwoord geeft is meer wat ik bedoel met mijn vraag eigenlijk.De rijstijl.

By the way:
de pony periode heb ik al tijden achter de rug,maar was het niet zo dat pony ruiters geen stang en trens mogen gebruiken?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:18

Je kunt haar beter vragen waarom ze per sé met s & t wil rijden? Ik heb al veel Z ruiters gezien die meer presteerden met een gewone trens dan de Z ruiters met s & t.

Die van mij wordt voor de kar op een stang gereden maar onder het zadel gebruik ik gewoon een dubbelgebroken watertrens. Loopt ze prima op.

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:16

Ik rijd zelf ook pas kort Z1 en ik ben een beetje aan het uitproberen wat het beste werkt bij mijn paard. Ik heb de eerste paar keer alleen met S&T gereden wanneer mijn instructeur erbij was, aangezien ik nog geen ervaring had met het rijden met S&T (mijn paard ook niet). Ik vind namelijk dat je daarmee moet leren omgaan/rijden. Wanneer ik merk dat de stang iets te strak is met bijvoorbeeld het teugels op maat nemen, laat ik hem weer losser. Ik wil hem uiteraard voornamelijk (zo niet alleen) op de trens rijden. Op wedstrijd heb ik nu twee verschillende ervaringen: de eerste keer liep hij er fijn op (helaas net geen winst) en de tweede keer ging het duidelijk minder. Momenteel rijd ik weer gewoon met trens en de volgende keer ga ik weer met trens alleen starten.
Maar, ik ben het er wel mee eens dat je je handen stil moet kunnen houden voor S&T, omdat het bij een beginnende Z-ruiter toch kan voorkomen dat je per ongeluk teveel stang pakt (iedereen moet het leren, en dat gebeurt door het te oefenen en, helaas, soms ook fouten te maken). Een beweeglijke hand is dan iets wat het nog erger maakt. Daarbij is een ontspannen, onafhankelijke zit ook enorm belangrijk.