[JV] Rode strik in de staart.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

[JV] Rode strik in de staart.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 12:39

Laatst moest een vriendin van mij rijden. Haar paard wil nog wel eens een trap uitdelen als er een ander paard te dichtbij komt. Daar hebben ze al heel erg lang geleden iets op bedacht. Een rode strik in de staart als waarschuwing.
Ze kwam de ring binnen, reed haar proef. Maar toen ze klaar was moest ze naar de juri toekomen. De jrui zei dat het verboden was gekke frutsels in de staart te doen, en dat dat ook in het juri boek stond.
En ik wil wel eens weten hoe jullie over zo'n strik denken.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:45

Ik haal voordat het paard de baan ingaat bij dressuur de "rode"strik eruit... Maar idd de jury mag je erop wijzen en evt. een min punt geven op de verzorging... Maar de meeste doen er niet echt moeilijk over want aan een kant is het netjes dat je de mensen om je heen waarschuwt dat je paard kan slaan. Meer mensen zouden een strik in moeten hangen om nare aanvaringen te verkomen

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:02

Het is idd verboden (art 144) om zoiets in de staart te binden. Het idee erachter is wel goed, dus je kan het beste voor en na de proef de strik aanbinden. Vlak voordat je start het er even uithalen...

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 14:05

Ik zal het aan haar doorgeven! Bedankt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:30

Artikel 144 Harnachement schreef:
Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van onnatuurlijke dingen, zoals
linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwel
ingevlochten worden.


Ook al is het hier niet echt versiering, het mag toch niet.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:36

Ik vind het wel raar dat een jury niet weet dat het geen versiering is. Volgens mij is een rode strik in de staart toch een algemene afgesproken regel als je paard een "trapper" is.

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:38

bij de ene jury mag het wel bij de andere niet. ik heb ooit een 5 voor verzorging gekreken omdat ik een rode sttrik in de staart had

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:08

ik vind het altijd wel makkelijk zo`n rode strik in de staart.
en vreemd dat je het niet in de proef in mag hebben. ik zie zo vaak 1 lopen met een rode strik in de staart tijdens de proef..

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 00:37

het zal best makkelijk zijn, heb het zelf nog nooit gezien ofzo,maar ik zou het inderdaad voor dat je de proef in gaat de strik eruit halen.

ik heb hier toevallig het proevenboekje liggen, daar staat voorin ook een stukje beoordeling en er staat:

De Staart:
A) De haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenminste eenvierde deel van de staartwortel. Het meevlechten van gekleurde word minder op prijs gesteld.

als ik dit dan zo lees, en ik zou die rode strik dus in principe mee hebben gevlochten, dan is dit dus niet verboden, maar word het ook niet op prijs gesteld.

hoe zit dit dan???

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:24

jaggie schreef:
De Staart:
A) De haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenminste eenvierde deel van de staartwortel. Het meevlechten van gekleurde word minder op prijs gesteld.

als ik dit dan zo lees, en ik zou die rode strik dus in principe mee hebben gevlochten, dan is dit dus niet verboden, maar word het ook niet op prijs gesteld.

hoe zit dit dan???

In het regelement staat dat er niets meegevlochten mag worden. Zie het stukje van Margreet, daar staat het in!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:19

Ik geloof niet dat je in de proef te maken krijgt met andere paarden Knipoog. Lintje er dus gewoon uithalen, je doet je peesbeschermers toch ook af voor je de ring in gaat?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:24

Bij de western mag hij er gewoon inblijven Haha!
Maar daar word je in de wedstrijd, vooral met de pleasure, wel met ander paarden geconfronteerd.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:11

Tenzij je niemand kunt vinden omdat het paard echt zo ontzettend hard mept Knipoog, zou ik de strik er voor de proef even uithalen.
Juries kunnen er (terecht) moeilijk over doen omdat het als een versiering wordt gezien (ook al weet iedereen natuurlijk wel dat het een ander doel heeft).
En zoals Fitz al zegt: in de ring ben je toch alleen, dus het ding dient op dat moment geen nut meer.
Even eruit halen dus voordat je de ring in rijdt !

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:27

Kleintje, ja dat stukje van Margreet had ik idd ook gelezen, maar dan nog snap ik dat dan niet, is dat niet een beetje tegenstrijdig??

ik heb er verder weinig mee, ik heb geen pony's die trappen en ik ga ze ook niet versieren maar toch ligt het aan mij of is dat dan een (klein) beetje tegenstrijdig???

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:07

Ik heb tijdens de proeven de strik er buiten gewoon in zitten (binnen haal ik hem er wel uit), aangezien buiten de ringen nogal dicht op elkaar kunnen zitten. En als ze dan vervelend is kan de jury ook zien waardoor dat komt.
En ik heb nog eigenlijk geen lastige jury's gehad qua verzorging, krijg namelijk eigenlijk altijd een 7 of 8 en tegenwoordig ook regelmatig een 9 OK dan! , dus wat dat betreft stoort mijn jury zich niet aan het strikje.

Groetjes,
Michèle

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:52

En als je paardje nou een happer is, dus anderen aanvliegt als ze langrijden??? Dan ook de rode strik??

En hoe maak je dat ding vast? Kan ik alvast oefenen want ik zal hem nodig hebben met Lotje.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:17

belachelijk zeg, vind dat je zo'n strikje er gewoon in mag laten zitten hoor! je doet het toch niet voor de lol, het heeft een betekenis, en dat is veiligheid!! en ik geloof dat veiligheid boven alles staat!!!! (gezondheid ook hoor!)

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 17:36

En wat ik me nu eigenlijk ook af vraag, wisten jullie waar zo'n rode strik voor is? Als ik kijk naar die vriendin van mij, daar lopen nog zoveel paarden langsaf, die ook geregeld een bok naar zich toe krijgen, maar die mensen die erop zitten worden toch kwaad! Volgens mij weten helemaal niet zoveel mensen wat zo'n ding betekend...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:07

Ik weet het gelukkig wel.... en je moet idd mede ruiters er vaak genoeg op antenderen dat je paard slaat en dat daarvoor de strik in de staart zit...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:38

Ja Emeraldo, ik weet waarvoor de strik dient, het is al een oude traditie om een "meppend" paard te markeren met een rood lintje.
Blijkbaar zijn er toch nogal wat ruiters die het niet weten, en dat is jammer (en gevaarlijk).
Hoewel ik toch vind dat de ruiter van het "meppende" paard in eerste instantie verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn/haar paard en er op zijn manier rekening mee moet houden dat niet iedereen rekening met hem/haar houdt.
Dat is imo. het nadeel van het rijden met een paard dat niet vertrouwd is, je blijft verantwoordelijk voor zijn daden, ook al hang je er een prachtig strikje aan.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 15:56

Dat is ook zo, dat meisje zal vast nog wel een schadeclaim aan haar broek hebben hangen als haar paard een ander schopt en daar iets aan over houdt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:00

Emeraldo schreef:
Dat is ook zo, dat meisje zal vast nog wel een schadeclaim aan haar broek hebben hangen als haar paard een ander schopt en daar iets aan over houdt.


Daar kan ik me wel iets bij voorstellen Scheve mond
Weet je wat ik soms zo raar vind ?
Dan wordt er een strik in de staart geknoopt en iedereen moet er maar rekening mee houden dat hij/zij een trappend paard onder de kont heeft.
Tuurlijk is het goed om het aan te geven als waarschuwing en als het even kan vind ik ook dat je er rekening mee moet houden, maar ik heb vaak het idee dat het als een soort vrijbrief gebruikt wordt om overal maar tussen door te kunnen kachelen en dan verwijtend te kijken.
Onder het motto "ik had het toch gezegd..." Knipoog

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:17

Oscar schreef:

Weet je wat ik soms zo raar vind ?
Dan wordt er een strik in de staart geknoopt en iedereen moet er maar rekening mee houden dat hij/zij een trappend paard onder de kont heeft.
Tuurlijk is het goed om het aan te geven als waarschuwing en als het even kan vind ik ook dat je er rekening mee moet houden, maar ik heb vaak het idee dat het als een soort vrijbrief gebruikt wordt om overal maar tussen door te kunnen kachelen en dan verwijtend te kijken.
Onder het motto "ik had het toch gezegd..." Knipoog


Jah, daar ben ik het helemaal mee eens . Maar toch wil ik er even iets over kwijt.
Één van mijn pony's schopt ook. Niet zo heel erg, maar hij wil graag schoppen uitdelen . Dus ik doe een rode strik in zn staart, zodat de andere ruiters het ook weten. Ik zie het absoluut niet als excuus dat mijn pony zomaar iedereen mag schoppen. Absoluut niet, ik probeer zo veel mogelijk paarden te ontwijken en ervoor te zorgen dat mijn pony niet eens de kans krijgt om een ander te schoppen.
Maar laatst was ik op wedstrijd en kwam er een vrouw met dr paard heeeel dicht achter me rijden. Dus mijn pony gooit zn oren al in zn nek en begint met zn staart te zwaaien. Ik.. sociaal als ik ben Schijnheilig waarschuw de vrouw even, dat mijn pony schopt, vandaar de rode strik, en dat ze beter iets meer afstand kon nemen. Nou, die vrouw wist niet hoe snel ze achter mn lieve pony weg moest komen Tong uitsteken Logisch...
Maar na een rondje hing ze weer tussen de billen van mijn pony, en gelukkig had ik 't NET optijd door, waardoor ik mn pony snel vooruit kon laten gaan. Dus ik weer tegen die vrouw zeggen: mevrouw, kijk uit, mijn pony schopt. En zij weer: 'Oja, even niet aan gedacht.."
En na 2 of 3 rondjes hing ze WEER super dicht achter me. En toen kon mn pony het niet laten om een schop uit te delen..

En toen had ik wel zoiets van: "jah, ik had het toch gezegt..."

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:38

En daar heb jij helemaal gelijk in LMsWinnetou !
Sommige mensen zijn echt hardleers en je kunt niet meer doen dan wat je gedaan hebt.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:36

ja dat klopt ik vind ook dat je gelijk hoor winnetou Knipoog
bij ons liep ook een pony in de les en na een maand of 2 heeft die pony vertrouwen gekregen in de andere pony`s (pony was vroeger mishandeld, en trapte dus naar alle pony`s en kanten waar hij heen kon omdat hij zow bang was) na een tijdje heeft hij dus heel veel vertouwens gekregen in de ruiter en de pony`s .