[JV] middendraf tonen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

[JV] middendraf tonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 13:05

Ik heb binnenkort mn eerste wedstrijd met Raysa, alles gaat perfect, naja bijna alles. Ze verrtikt het sinds korte tijd om een middendraf te tonen bij het van hand veranderen
Op de lange zijdes doet ze t wel, maar bij t van hand veranderen galoppeert ze constant aan.
Ik ben er druk mee aan t oefenen, maar mócht het niet gaan lukken voor woensdag (wedstrijd), wat kan ik dan t beste doen?

1) voorzichtig proberen iets verruiming te krijgen, eventueel wat inhouden
2) echt proberen een middendraf eruit te krijgen met het 'gevaar' dat ze aangaloppeert?

Wat zouden jullie voor cijfer geven als ze aangaloppeert en wat als je dr dan maar wat terug houdt?

dankje

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:11

Ik ben geen jury, dus ik hoef ook niet te beoordelen.
Maar ik kan je wel een tip meegeven: stel je paard goed recht voordat je middendraf gaat vragen. Dat verkleint de kans op aangalopperen.
Verder zal je paard niet helemaal goed aan het been zijn als hij gaat aangalopperen wanneer je middendraf vraagt. Dus van tevoren scherp aan het been maken.

Succes!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:14

Het is beter om iets te tonen dan niets.
Het in galop vallen is geen betere optie dan proberen zoveel mogelijk te laten zien.

Wat het punt zou kunnen zijn is het teveel van voor loslaten,waardoor hij/zij in galop kan vallen.
Een ander punt kan zijn,het teveel inhouden van voor en teveel willen van achter waardoor hij/zij in galop overgaat.
Nog een ander punt kan zijn het teveel willen ineens.Dus het meteen wegwillen.Verruimen bouw je op en neem je terug en dus niet ineens.
Misschien dat een val allen jouw probleem verhelpt?
Wat je dus kunt oefenen thuis is het van hand veranderen en heel langzaam steeds iets meer vragen.Je stelt eerst recht en vraagt langzaam op gang te komen.Van voor netjes begrenst maar toch meegaant,en op weg terug precies het zelfde.Het is een kwestie van afwegen,jou hulpen en zijn/haar reactie.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:19

Als ik het goed begrijp start je in de B, dan hoef je "maar" enkele passen middendraf. Dus eerst netjes beginnen van hand te veranderen, enkele passen voor de X verruimen, enkele passen na X duidelijk rustig terug naar arbeidsdraf. Hopelijk gaat het dan net zo goed als op de lange zijde. Succes woensdag!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:30

Precies wat Jet zegt. In de B zijn het ENKELE passen. Dus goed de hoek inrijden, eerst minimaal 2 à 3 passen rechtrijden en als je dan 4 à 5 passen je paard kunt laten verruimen is het al goed.

SUC6! Lachen Komt wel goed.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:36

Ja in de B maar enkele passen, maar wel op de correcte manier. Als je paard niet van achter naar voor naar de hand toe is, gelijk op twee teugels en dus recht loopt kun je op de diagonaal geen behoorlijke middendraf laten zien. En inderdaad niet eerst losgooien van voren en dan drijven, maar eerst drijven en dan van voren wat toestaan.

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 14:36

dankje voor jullie reacties OK dan!
weet wel dat t maar enkele passen hoeven te zijn, maar ze springt gauw aan in galop Lips are sealed
bedankt voor de tips, ga vanmiddag weer verder oefenen

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:19

Idd eerst goed rechtstellen voor je vertrekt.
Mijn pony deed dit toen ik haar nog niet zo lang had ook. Ik stelde mijn pony altijd wat dieper in voor ik begon aan een middendraf.. Een tip die ik toen kreeg van mijn instructie: Niet te diep instellen, beter iets te hoog (wel nageeflijk) zodat ze wat meer schoudervrijheid heeft en dat ze die benen 'eruit' kan gooien i.p.v. sneller en veruimen of in galop aanspringen.
Let erop dat de druk op de teugels op beide teugels gelijk, zit rechtop en vooral recht.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 21:48

Mijn pony doet het ook niet goed, maar ik neem hem dan voordat ik van hand ga veranderen ietsjes terug en dan laat ik hem naar voren komen. Daarna laat ik hem weer terugkomen en dan heb je toch wat getoont. De laatste keer had ik het zo gedaan en toen had ik er een 7 voor!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:43

Idd netjes rechtstellen, en niet te veel in een keer willen maar rustig opbouwen. Mocht ze dan toch in galop aanspringen, dat vind ik zelf altijd beter dan helemaal geen reactie naar voren. Het is natuurlijk ook niet goed, maar je krijgt tenminste wel reactie! Succes ermee!