Hoe zijn jullie begonnen met het B-springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe zijn jullie voor het eerst begonnen met het B-springen?

Eerst heel veel oefenen zodat de hoogte geen probleem meer was en daarna wedstrijden rijden.
12 (50%)
Gewoon thuis lagere sprongetjes oefenen en daarna een keer starten om te kijken hoe dat gaat.
6 (25%)
Anders... (graag ff toelichten)
6 (25%)

Totaal aantal stemmen: 24


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Hoe zijn jullie begonnen met het B-springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 13:13

Zelf heb ik namelijk een wedstrijd opgegeven in de B. Maar ik vind een parcours rijden van 1 meter toch best nog moeilijk en mijn paard is er ook nog niet helemaal aan gewend.

Wat moet ik nu doen... eerst oefenen zodat die meter geen probleem meer is of gewoon opgeven.

Wat voor ervaringen hebben jullie hiermee?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:57

Ik heb de tweede gestemd! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:01

De meter moet thuis geen probleem meer zijn.
ook meerdere sprongen, lijntjes uit galop moeten onder controle blijven gaan.

dan ga je eens een paar keer naar oefen wedstrijden
de 1e paar keer heb ik gedaan zonder wedstrijd en dan heel laag, zodat het paard aan de fel gekleurde sprongen kan wennen. En je desnoods wel 10 keer op 1 sprong kan aanrijden.
Daarna eens een manege klasse wedstrijd

gaat dat goed kun je B gaan springen

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:24

Inderdaad thuis moet niks meer problematisch zijn. Vervolgens op een andere plek een parcoursje oefenen. In N. Br zijn tal van maneges die op bepaalde dagen of in de zomer altijd een oefenparcours hebben staan, je kunt daar dan tegen betaling oefenen.

Als dat ok gaat, ga ik aan oefenwedstrijdjes mee doen, dat kan indien gewenst heel laag......en lijkt voor het het paard op een echte wedstrijd. Als dat ook gesmeerd loopt geef je je op voor een echte wedstrijd.....SUCCES!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:26

eerst thuis heel veel werken aan ritme en rust op lage sprongen. Dan eens op vreemd terrein gaan oefenen, een paar oefenwedstrijdjes starten in de 50/60 cm, daarna een paar keer wat hoger en dan pas officieel starten (duurde bij Pablo 8 maanden en bij Raimaer 5, beide 4 en op B niveau). Net als kawa dus.
Ik moet erbij zeggen dat ik al M gesprongen heb, en kawa ook.
Als je zelf niet met vertrouwen er naartoe kan gaan, zou ik me afmelden en wat oefenparcoursen gaan zoeken op wat lagere hoogtes.

Overigens denk ik dat ik met alle twee nog nooit meer dan een meter had gesprongen toen ze voor de eerste keer B startten.

en een oud (maar zinvol) topic:
[VMR] springwedstrijd, hoe doen jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:31

correctie Lielle, met Kawa heb ik M gesprongen
daarvoor nooit Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:42

I stand corrected Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:46

Ik zou inderdaad ook thuis oefenen, maar ik rijd nu mee met de onderlinge wedstrijden van de rijvereniging in de BB (dat is lager dan B) je krijgt extra hulp als het nodig is, en je paard went aan het serieus springen van een parcours. Als je onderling of op oefenparcours BB makkelijk doet, ga je voor de B en dan zou ik pas op echte wedstrijd gaan starten...
Mijn pony is niet zo'n spring wonder, dus zelf B bij de paarden zal ik niet zo snel doen. Mij gaat het om het oefenen en leren fijn een parcoursje uit te rijden en als we ooit hoger kunnen is dat leuk meegenomen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:29

Ik heb met Aline alleen manage-councourtjes meegedaan, eigenlijk vooral sprongen van 1 meter tot 1.20. Geen echte voorbereiding aan vooraf gedaan, gewoon voor mezelf geoefend. Scheelde wel dat Aline al springervaring had!

Apollo heb ik zelf ingereden. Met hem heb ik nooit managewedstrijdjes gereden, heb hem meteen uitgebracht op de officiele concoursen. Helaas ben ik, vanwege de verkoop van Apollo, nooit aan mijn winstpunt voor B-dressuur gekomen, dus ik heb nooit een officiele wedstrijd gesprongen. Ik sprong toen wel al met Apollo hindernissen van minstens een meter als oefening. Zelfs parcoursjes van 1.50 gingen super!

Pervinco moet ik bij wijze van opnieuw inrijden, die kan totaal niets met zijn 12 jaar. Ik ben er inmiddels achtergekomen dat ie springen helemaal geweldig vind, alleen is zijn achterhand veel te zwak. Flink trainen dus! Maar zolang ie niet van mij is zal ik hem niet uit kunnen brengen op concours...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:41

goh wat jammer dat je Apollo nooit echt uitgebracht hebt.
Dan had je internationaal kunnen starten en had iedereen je gekend en nu niet

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:13

Hahaha, vind ik dat erg? Probleem was dat ik geen dressuurmuts ben en Apollo was dat ook niet... We deden het best goed op concours, maar nooit goed genoeg voor een winstpunt helaas... Ik reed met Apollo ook meer voor de fun dan voor de winstpunten...

Ach, ik kwam er een tijdje terug achter dat ik (onbewust) het besluit heb genomen om bij een "nieuw" eigen paard echt de wedstrijden in te gaan, ook springen. Misschien leren jullie me dan alsnog kennen! Cheese! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:18

Heb je geen leuke aktie foto's?
altijd leuk om te zien, want dat springt hier niet elke bokker Lachen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 16:26

Met mijn vorige paard ben ik trouwens wel in de B gestart. Maar heb nooit een winstpunt gehaald (hij weigerde, waarschijnlijk omdat ik het te hoog vond).

Met Mercurius, mijn huidige paard, heb ik al eens meegedaan aan het BB springen op de gemeente kampioenschappen Haha! maar dat was iets van 40 cm, en dat vind ik weer te laag Haha!
Daarna heb ik nog een keer meegedaan bij een onderlinge indoor wedstrijd van de rijvereniging, ook BB ±75 cm. Daar ben ik toen 1e geworden. Maar dat kwam waarschijnlijk omdat de andere ruiters niet echt voor de zege gingen hahaha *LOL* Schijnheilig Ik had trouwens nog nooit eerder een barrage gereden en dat was mijn eerste prijsje die ik ooit met springen heb gewonnen.

9 Augustus hebben we weer een onderlinge wedstrijd en dan ga ik B starten voor het eerst. Ik ben overigens zelf de parcoursbouwer dus das wel leuk hihi Knipoog We gaan het dan gewoon proberen en wil het niet dan gaan we nog harder oefenen Lachen

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:45

" Hoe zijn jullie voor het eerst begonnen met het B-springen? "

Eh..., met mijn ogen dicht? Haha! . Twaalf strafpunten was het resultaat. Maar ik heb alle 10 hindernissen gesprongen en volgens een vriendin die stond te kijken (zelf meerdere malen Z springen geweest) zag het er netter uit dan het voor mij voelde...

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:58

Haha Kawa, ik begrijp precies wat je bedoeld. Kunnen we nog veel van leren denk ik!!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:15

Ik heb op de eerste gestemd, maar ook veel lijnen enzo moeten geen probleem zijn. Veel succes ermee!

OnTime

Berichten: 139
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:09

Ik ben ook begonnen met eerst oefenen en toen wat oefenparcoursen laag en uiteindelijk hoog. Nu gaan we binnenkort voor het eerst B springen omdat we in het BB springen foutloos waren.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:46

Ik ben me nu ook aan het voorbereiden om volgend zomerseizoen te beginnen in de B. In de dressuur zijn we al aardig ver en het lijkt me wel leuk om ook eens naar een springwedstrijd te gaan.

Mijn paard heeft nu alleen nog 1 probleem. Als ik een hindernis klaar zet en hem rechtsom spring dan durft ze hem niet linksom te springen. Net of het dan ineens een andere hindernis is!

Daarom ben ik van plan de komende maanden veel oefenparcoursen te rijden en ik verwacht hééééééééééél weinig van de eerste paar wedstrijden. Als ik over een jaar foutloos rond kan komen ben ik al heel tevreden met die kip van mij.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:21

Eerst het paard goed voorbereiden qua hoogte van het parcour, lijntjes en inschattingsvermogen. Als dit thuis onder controle is kun je wat oefenparcoursen springen, of op ander terrein. En daarna volgen natuurlijk officiele wedstrijden.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 13:03

aha, ja dat lijkt me eigenlijk ook het beste. Gisteren hebben we goed geoefend op hindernissen van ±1m en dat ging echt super! Pling Behalve dan dat ie soms moeiljk terug te rijden is na de sprong.
Ook ging het vorige week maandag supergoed met springen in de les. Ook met afstanden schatten enzo.

Bedankt voor de tips OK dan!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:09

met mn eerste pony heb ik eerst een paar keer niet officieel op de manege gestart. daarna ben ik pas gaan starten.
mn tweede pony had al eens een parcours gesprongen dus das ook geen probleem.

met jongen dieren is het altijd goed om thuis veel te oefenen. helaas hadden de eigenaren van de dieren waar ik op reed hadden maar twee hindernissen dus dan wordt oefenen niet makkelijk. ik ben toen gewoon op goed geluk naar de wedstrijden gegaan. ging niet eens slecht. maar een goede voorbereiding is zeker anders.

NoireIdylle

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:33

Ik ben vorig jaar begonnen met Noire en eerst een poosje naar springles geweest en daarna in de buurt wat oefenparcoursjes gereden om op vreemd terrein te gewennen en vreemde hindernissen.. Toen dat allemaal lekker vertrouwd was heb ik me pas opgegeven voor gewone concoursen. Afgelopen donderdag heb ik haar voor de 1e keer uitgebracht in het M in Hoevelaken. Foutloos en 2 balken in de barrage! Mijn toppertje! Ondertussen heb ik er weer een jong paard bij gekregen, die ik nu meeneem naar les en oefenparcours aangezien deze in november IBOB moet lopen. Dus mijn tip: neem je paard zoveel mogelijk mee naar vreemd terrein en vreemde hindernissen, daar leren ze een hoop van. Suc6!