[JV] Opgericht rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

[JV] Opgericht rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 08:33

Een vraag voor de juryleden:

het valt mij op dat in de B en de L de meeste mensen hoog gewaardeerd worden als zij hun paard in hoge(re) oprichting rijden.
Ik weet dat het een mooi gezicht is en dat het in de verdere africhting ook gevraagd wordt.
Maar daarentegen is het o zo belangrijk dat het paard over zijn rug loopt. Ik zie zo vaak gebeuren dat het paard hoog opgericht loopt (in de B en L, hogere klassen heb ik het nu even niet over), nog net niet zijn rug wegdrukt, maar ook niet volledig ontspannen over de rug gaat. Een paard dat té diep loopt is natuurlijk ook niet goed (in de L2) maar waarom wordt het zo hoog gewaardeerd in bijv. de B?


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 11:47

Dus... zoals gewoonlijk is het weer eens... kom met een paard van een paar ton en je haalt hoge punten???
Ik neem ook niet aan dat het de bedoeling is dat een paard zwaar verzameld en opgericht is, maar (nu is zwaar wel wat overdreven) qua opgerichtheid... je ziet gewoon bij uitslagen dat mensen die B rijden toch hoger gewaardeerd worden.
Wanneer wordt het dan eens gewaardeerd als je paard over de rug loopt (niet te diep), maar die oprichting gewoon nog niet helemaal heeft? Dat is toch de bedoeling van B=Beginners??? Zo zou het nooit bevorderd worden om het paard mooi rond over de rug te rijden. Zo werk je alleen maar meer in de hand dat mensen (jonge) paarden van begin af aan de hoogte in trekken, oké sommigen rijden hun paard erop, maar sneller dan het paard het aan zou (moeten) kunnen.

Dus... concluderend... ik kan mijn merrie, die vrij hoog ingesteld is (de ontspanning over de rug lukt nog niet helemaal), spettert qua lopen dus laten uitkomen in de B of de L????

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 11:52

Sorry hoor, maar hoogste graad van verzameling en africhting/gedragenheid etc wordt toch gewoonweg niet gevraagd in een B (of L) proef??? ER wordt arbeidsdraf gevraagd, geen verzamelde draf etc.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 11:56

Kleintje, zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde het als conclusie op het gestelde van CGJ12. Zoals zij het stelt vatte ik het ook op. Wat je verder zegt, vind ik dat je absoluut gelijk in hebt, daarbij aantekenend dat ik het verkeerd vind als het paard op de voorhand loopt, maar dat een paard dat over 4 benen verdeeld loopt, wel gewoon gewaardeerd zou moeten worden (en de daarbij behorende oprichting). Verder ben ik het absoluut met je eens, zeker dat de paarden over de rug moeten lopen, in welke klasse dan ook, alhoewel ik in de Z toch aardig wat keren gereden heb dat mijn paard zijn rug vastzette en ik gewoon hoog beoordeeld werd (ook wel over de 200 punten)!!!, Dus af en toe heb ik er geen écht hoge pet van op, vandaar mijn vraag.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 12:57

Kleintje schreef:
Randy01, ik vind dat je hier geen gelijk in hebt.

Persoonlijk denk ik dat het bedrag van het paard er niet toe doet.
Sterker nog, ik zou graag willen dat de naam van de vader van mijn paard niet op mijn startcoupon stond en ook de leeftijd niet.
Ze gaan toch iets verwachten n.a.v. die gegevens.



Kleintje, toch wil ik nog even reageren op bovenstaande quote. Ik ben het er absoluut met oneens dat juryleden dingen verwachten n.a.v. de gegevens op de startcoupons. Ik heb jaren een paard zonder papier en met onbekende afstamming gehad en ik heb het toch een heel aardig eind geschopt met hem. En niet alleen door op kleine wedstrijdjes te starten. Ook met kur-en heb ik aardig wat prijzen in de wacht weten te slepen. Verder heb ik ook paarden gehad/gereden mét papier en daar heb ik niet veel beter/slechter mee gereden. Maar goed, over wél of geen papier is eigenlijk weer een andere discussie.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 13:02

runningkawa schreef:
Ik snap wel wat randy bedoelt

je ziet paarden hoog in het front getrokken, dus niet daar naartoe gereden, helemaal zonder rug hoger einigen dan paarden die wat meer naar beneden lopen maar wel netjes over de rug gereden worden.
En nee, dan bedoel ik niet de voorhand sloffers.

Gelukkig niet altijd, maar wel meerdere malen zo zien gebeuren/eindigen.


Ik vind dat Running het goed verwoord wat ik ook bedoel. Ik zie het niet altijd, maar idd wel vaak gebeuren/eindigen. Het is gewoon zonde (van de paarden).
Verder denk ik dat je niet snel een 10 zult halen, alhoewel het tegendeel tijdens een wedstrijd in Middenbeemster laatst is bewezen: Anouk Hansen kwam met Paso Doble in de krant omdat zij een 10 had gehaald voor de uitgestrekte draf! Geweldig toch. Ik denk dat maar weinigen dit ook kunnen zeggen. Ik denk dat 9-s toch wel vaker worden uitgedeeld (tenminste, ik heb zelf toch wel regelmatig een 9 op mijn protocol mogen bewonderen). Het zou daarbij wel leuk zijn als de jury erbij zou plaatsen waarom het nét nou niet die 10 is geworden!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 13:04

Kleintje"]
[quote="Randy01 schreef:
Kleintje, toch wil ik nog even reageren op bovenstaande quote. Ik ben het er absoluut met oneens dat juryleden dingen verwachten n.a.v. de gegevens op de startcoupons. Ik heb jaren een paard zonder papier en met onbekende afstamming gehad en ik heb het toch een heel aardig eind geschopt met hem. En niet alleen door op kleine wedstrijdjes te starten. Ook met kur-en heb ik aardig wat prijzen in de wacht weten te slepen. Verder heb ik ook paarden gehad/gereden mét papier en daar heb ik niet veel beter/slechter mee gereden. Maar goed, over wél of geen papier is eigenlijk weer een andere discussie.

Tsja, ik heb het 3 keer meegemaakt dat ze wel wat verwachtten n.a.v. een vader of de leeftijd. Stond duidelijk op de coupon.

Ik bedoelde er niet mee dat een paard zonder papier hierdoor minder presteert, juist dat ze verwachten dat een paard met een bepaald papier beter presteert.
[/quote]

Wat belachelijk dat ze dat op de coupon schreven. Hetzelfde liedje: als mijn vader crimineel is, ben ik dat toch niet per definitie ook? Stom hoor. Ik zou echt direct naar de jury toe stappen.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 14:33

Wat Runningkawa zegt ben ik het volledig mee eens.

Alleen neemt het niet weg dat het oneerlijk blijft om met een paard 'een paar duizend euro/gulden' op te moeten boksen tegen een paard van 'een paar ton'. (Ook figuurlijk bedoeld.)

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 14:44

runningkawa schreef:
tja, helaas blijf je dat houden
idem dat je tegen beroepsruiters moet rijden met een vrachtwagen vol goede paarden.
Met springen is dat nog erger dan met dressuur.
Hier in z.o brabant, het springmekka van Nl spring je bijna alleen tegen beroeps, niet leuk meer hoor.


Tja, daar heb je gelijk in. Ik moet over mezelf zeggen, gelukkig, dat ik me altijd vrij goed heb kunnen handhaven tussen de profs. Ik heb ze wel voorrang moeten geven, maar ik heb ze ook aardig wat keren achter me gelaten. De concurrentie in andere provincies dan NH is inderdaad wat zwaarder, maar ik heb ook wedstrijden in andere provincies bezocht en daar lukte het me ook. Dat is dan ook wel iets om trots op te zijn, als 'amateur' zijnde.
Een tijd geleden waren er jurybijscholingen die ik bijgewoond heb en ik kwam een lange tijd in gesprek met de heer Nico Verwer Cool . Ik heb af en toe echt met mijn oren staan klapperen, wat je dan hoort.
Verder weet ik ook dat er al járen discussies gaande zijn om profs en amateurs te splitsen, maar ik vrees dat die discussies nog járen doorgaan.
Wel jammer, want af en toe ontneemt het gewoon je moed op wedstrijden.
Het leuke is dat je van tevoren aan de hand van startlijsten wel het e.e.a. kunt inschatten: oh, er doen er 24 mee, dat zijn 6 prijzen, de eerste drie prijzen zijn waarschijnlijk voor die, die en die dus heb ik nog 3 kansen op prijs. Leuk voor de kansberekenaars onder ons!!!! Lachen

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 14:49

CGJ12 schreef:
off topic: Ik zal je even uit de droom helpen:

een paard van een paar ton kom je in Nederland maar heel zelden tegen......zeker in euro's.
(ROUSSEAU / SCANDIC en dekhengsten van dat soort niveau),
zeker niet in de B en bijna onmogelijk in de L.

En als ie er van de buitenkant WEL zo uitziet mag je van mij aannemen dat ie van binnen echt wel iets mankeert, want de gemiddelde Nederlanders zou zijn moeder er gratis bijleveren voor dergelijke bedragen.
Conclusie is dan dus dat ie er wel duur uitziet, maar vaak maar een fractie daarvan waard is. (Laat een goede kennis maar eens vragen of een dergelijk paard te koop is........vast niet, want dan komt het uit!)


Ja, daar heb je zeker wel gelijk in. Maar goed, ik vind dat er wel degelijk verschil zit in een paard van 4.000 euro of een paard van 12000. Een paar ton was dan ook zeer overdreven bedoeld maar was bedoeld om het verschil aan te geven. Het is sowieso vaak: wat een gek ervoor geeft (of wat een gek ervoor vraagt). Vaak betaal je ook voor het papier dat erbij zit. Maar ik denk ook dat het zo is dat er aan ieder paard wel íets mankeert, of je nou 4000 of 12000 betaalt.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 14:52

Randy01 schreef:
Dus... concluderend... ik kan mijn merrie, die vrij hoog ingesteld is (de ontspanning over de rug lukt nog niet helemaal), spettert qua lopen dus laten uitkomen in de B of de L????


Als mijn paard daarbij ook nog 40 cm afdruk heeft heb ik dan kans op winst in de B of de L????


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers