Les tijdens losrijden bij wedstrijd....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Les tijdens losrijden bij wedstrijd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 15:26

Is het tegenwoordig mode/normaal dat mensen nog les krijgen tijdens het losrijden voor een proef?
Valt me meer en meer op en ga me er steeds meer aan ergeren (zeker als er meerdere instructeurs tegen elkaar in staan te gillen, ik spreek over een binnenbak om los te rijden).
Als mederuiter is dit zeer hinderlijk, aangezien de "lesklanten" er ook vanuit gaan dat zij voorrang hebben omdat ze "les" hebben.
Wat een oase van rust is er dan ineens als de betreffende ruiter richting ring is gegaan... Komt dit wel vaker voor?

Ik heb zoiets van zorg dat je thuis alles voor elkaar hebt en niet nog 10 minuten voor je proef (of soms zelfs een uur) alles moet gaan oefenen (ik heb het niet over nog even doornemen maar echt oefenen).
Een aanwijzing okee dat kan, maar sommigen krijgen gewoon nog echt les.

Afgelopen weekend toen ik langs de bewuste lesgever reed een opmerking geplaatst in de trant van: geloof dat ik volgende keer ook mn instructeur maar meeneem..... toen viel het kwartje geloof ik en werd het ineens lekker rustig....... Haha!

Hebben jullie dat nou ook (mensjes van buiten ZH)?

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:36

Ik heb dit al vaker vernomen.
In het boek op stal bij Tineke Bartels wordt dit ook besproken. Zij schrijft dat het helemaal geen nut meer heeft. Haar advies is juist om niet vlak voor een wedstrijd (een dag of 2 ervoor) nog hard te gaan trainen omdat dat veelal verkeerd werkt maar lekker iets leuks te doen (wandelen, buitenrit etc).
Het is inderdaad hoogst irritant. Het is immers een inrijring en geen les.
Er hard tegen aan schoppen en die mensen hinderen lijkt me de beste manier om het duidelijk te maken. Een ander idee is misschien om dit voor te legeen aan de KNHS. Kunnen ze hier misschien een regel voor in het leven roepen.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:37

Helaas wel. Ook hier in groningen en drenthe gebeurt dit regelmatig. Erg irritant ja. Het zijn de nog niet bevestigde paarden (en ruiters) die nog hulp nodig hebben en daarmee onnodig veel ruimte in beslag nemen, op de een of andere manier. En als het nou nog eens zinnige opmerkingen zouden zijn... Maar nee: "hij moet wel actiever draven" "zet hem nog maar een paar keer op de volte"... Arg.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:37

Mijn instructrice is tevens staleigenaar en tevens vriendin. Zij gaat dus idd. mee.
En ja, zij helpt me voor een wedstrijd. Ik denk niet dat ik dan voorrang heb, rij ook niemand expres in de weg. Gewoon de normale regels.
Ik denk dat daar de fout zit. Dat er iemand staat die helpt is geen probleem. Ze staat niet in de bak en zegt enkel wat als ik langsrij, ze gilt niet door het losrijterrein heen.

Zeg nou zelf, je zou het zelf toch ook fijn vinden als iemand voor jou nog even het plaatje compleet maakt. Jij weet wat je voelt, zij weet wat de jury ziet. Dus ze zet nog even de puntjes op de i.

Dat is toch super???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:38

heel irritant
Gewoon thuis lessen, je bent immer niet alleen op het terein

En toevallig las ik pas nog eens dat met een zweep bijtikken vanaf de grond ook niet toegestaan is, wat ik ook al mee heb gemaakt
En Kawa maar over de zeik van hun zweep Boos!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:39

Overigens vind ik les te ver gaan. Wat handige tips vind ik iets anders als les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:40

dat vind ik ook heel wat anders

Maar je ziet echt instucteurs in het midden staan met een ruiter die er steeds om heen zwermt, 3 kwartier lang

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:41

Kleintje: Zoals jij het doet is inderdaad de juiste manier maar tien man op X die ieder hun eigen "klant" lesgeven is hardstikke fout.
Een kleine aanwijzing moet kunnen op jouw manier maar iets wat je nog niet onder de knie hebt daar nog leren heeft geen zin.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:42

Ik erger me er ook aan. De instructeurs staan zelf in de weg, en de ruiter rijdt er in rondjes omheen AARGHH!! Maar ik vind viertallen en achtallen al helemaal erg. Die krijgen vaak ook nog even les, en door zo'n groep word ik zo de bosjes ingereden...

Wat ik ook lastig vind zijn mensen die niet achterom kijken als ze achterwaarts gaan. Rij je rustig een paar meter erachter, komt er ineens iemand achteruit gestormd... Achterom kijken is niet zo veel moeite toch?

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:44

Hele andere vraag maar ik zie dat heel veel een foto bij hun naam hebben kan iemand me dat via een pb uitleggen.

Kleintje wat voor paard is dat op jouw foto.

Misschien handig dat er uitgezocht word of het lesgeven op het inrijterrein op de wijze waar de topic over gaat wel is toegestaan.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:55

wat dacht je van afwenden zonder om te kijken???? Dat is ook zo'n lekkere...
Maarreh.... mijn paard is een tank! Ik wals zo over ze heen!!!


(grapje hoor)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:00

Klopt, ik was vorige week aan het kijken bij Lielle op wedstrijd en de ene gup kreeg dus les (naja, gillende aanwijzingen van een meisje-vrouwtje) tijdens het losrijden (nog wel M2 wat ze reed) wij zaten langs de kant en konden niet meer horen wat Marla aan het voorlezen was, zo hard dat ze aan het gillen was.
Ik vind dat echt niet kunnen en volgens de reglementen mag het niet eens.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:00

Zolang de instructeur er naast staat en niet op zit, mag het volgens mij. Reglementen gaan over hulpmiddelen en het gebruik daarvan, het gaat te ver om geschreeuw als hulpmiddel te zien? Op het moment dat er met zendertjes gewerkt wordt, is het weer een ander verhaal Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 16:06

Kleintje schreef:
Zeg nou zelf, je zou het zelf toch ook fijn vinden als iemand voor jou nog even het plaatje compleet maakt. Jij weet wat je voelt, zij weet wat de jury ziet. Dus ze zet nog even de puntjes op de i.

Dat is toch super???


Eerlijk gezegd nee, ik vindt het zelf hinderlijk als iemand zich met mij bemoeit tijdens het losrijden, hoe goed bedoeld ook. Ik ben veel te geconcentreerd tijdens het losrijden.
De puntjes op de i zet ik er thuis op (althans dat probeer ik), de jury mag beoordelen of het plaatje compleet is, daar zitten ze voor Haha! .
Is het plaatje niet compleet dat moet ik er thuis dus nog meer ... opzetten, hihiii *LOL*

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:09

ik ga helemaal met Vippie mee en kan me dan ook wel eens ergeren als iemand les staat te geven in de bak terwijl de rest aan het losrijden is.
Zorg gewoon dat je goed getraind heb, die puntjes op de i horen er dan thuis ook op te zitten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 16:10

Overigens stond dit lesgeefmens in mn topic aan de kant van de bak, maar blijft evenzogoed hinderlijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:16

Ik vind dat ook behoorlijk irritant.

Ik heb een paar keer gehad dat mijn instructrice even kwam kijken bij het losrijden en tot nog toe kwam het 2 keer voor dat ze me vlak voordat ik de ring in moest een paar kleine tips meegaf zodat ik die nog een paar rondjes kon toepassen. Maar dat ging altijd juist heel discreet.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:28

zeker irri! maar kan het wel begrijpen als iemand nog wat puntjes noemt waar de ruiter op kan letten!
ik zelf rijd altijd alleen, heeft voor mij geen zin meer....
de dag ervoor train ik ook nooit, lekker even langs de weg, ontspannen rijden....doet mij en mijn pony altijd erg goed!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:30

De instructrice van m'n zusje gaat vaak mee, en geeft haar dan ook aanwijzingen. Les vind ik een wat groot woord. Zij staat ook niet de hele bak bij elkaar te schreeuwen.
Als er ruimte is, dan gaat ze in een hoek staan en blijft m'n zusje daar ook in de buurt rijden.

Toen ik zelf nog wedstrijden reed, had ik er nooit last van hoor! Er waren ook veel ruiters die nergens op letten, terwijl ze geen les van iemand hadden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:30

of wat dacht je van degene die uit de ring komen en gezellig met 2 of soms 3 naast mekaar uit te stappen?

of iemand die longeert in de binnenbak???
gebeurt ook nog hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:37

Citaat:
Als er ruimte is, dan gaat ze in een hoek staan en blijft m'n zusje daar ook in de buurt rijden

niet dat het bij jullie zo is, maar meestal is er binnen al helemaal geen ruimte voor
en dat in de buurt blijven rijden is vaak voor de rest ook niet erg fijn.

Hetzelfde als er een hoop mensen staan te kijken IN de losrijbaan
ze staan dan ook in de hoek, alleen is bij mij een hoek normaal gezien een stuk dieper richting muur Lachen

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:39

Ja inderdaad, uitstappen en longeren... Ik snap eigenlijk niet waarom die mensen eerst longeren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:46

grappig imker, ik heb er niets van meegekregen vorige week!

Verder vind ik dit idd aardig irritant; een aanwijzing vanaf de kant is heel prettig, maar stop dan gewoon even, overleg en rijd weer door. Maar mijn grootste ergernissen zijn nog altijd de eindeloze uitstappersm et 3en naast elkaar en op de hoefslag gaan stilstaan! En idd mensen die door de losrijbak lopen zonder op te letten.


Wat die 4- en 8tallen betreft, dat vind ik een ander verhaal. Die rijden altijd een minuut of 10 bij elkaar om nog even af te stemmen. Dat is niet meer dan normaal, en meestal hebben die dan ook hun eigen losrijgedeelte (althans toen ik nog 8tal reed, in de prehistorie Knipoog)

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:46

Verschrikkelijk irritant, van die mensen die dan IN de bak gaan staan, ik zie bij sommige concoursen wel vaker dezelfde staan er probeer dan altijd vlak erlangs te rijden en ze half omver te rijden, opzouten les heb je thuis

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:48

Emeraldo schreef:
Maar ik vind viertallen en achtallen al helemaal erg. Die krijgen vaak ook nog even les, en door zo'n groep word ik zo de bosjes ingereden...

Een afdelingsteam staat onder commando van de commandant. Dit is dus geen instructrie, maar iemand die het geheel stuurt. Daarmee dus ook niet te vergelijken met iemand die individueel rijdt.
Wat niet wil zeggen dat de voorganger jou de bosjes in mag rijden overigens. Een beetje uitkijken helpt beide partijen altijd Lachen