[JV] Punten voor verzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

[JV] Punten voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 22:15

Nu er de mogelijkheid is om "onze" juries een vraag te stellen, wil ik daar graag eens gebruik van maken Knipoog

Sinds een paar jaar rijd ik geen wedstrijden meer, dus mijn ervaringen zijn misschien een beetje gedateerd, maar wellicht wel interessant en leerzaam, ook voor andere bokkers.

Ik vraag me af hoe een jury de verzorging van ruiter en paard beoordeelt.
Het lijkt me duidelijk dat de ruiter zich correct dient te kleden en dat ook de verzorging van het paard en het harnachement aan de regels dient te voldoen.

Maar als dat allemaal in orde is, wat bepaalt dan het verschil tussen een 6 en een 9 ???

Zelf heb ik oa. wedstrijden gereden met een schimmel.
Uiteraard probeerde ik hem (en mezelf) zo goed mogelijk in orde te hebben voor een wedstrijd, meestal resulteerde dit wel in een 8, en soms ook wel in een 9.
Daar was dan wel een halve dag poetswerk voor zowel paard (lang leve de Biotex Haha! ), ruiter (lang leve de douche en de wasmachine Haha! ) en harnachement (hoera voor de zadelzeep en het vet Haha! ) voor nodig.
Maar toch kwam het voor dat als je 2 proeven achter elkaar moest rijden, je bij de ene jury een 7 kreeg en bij de andere een 9.
Ook in de tijd dat ik nog met een donkerbruine reed ben ik heel vaak op verschillen gestuit, het is dus niet "schimmel-gebonden" Haha!

En nu ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig hoe jullie puntentelling tot stand komt

Vertel, vertel !!!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:18

Verzorging is bij mij standaard een 7 omdat ik toch niet kan zien hoeveel werk iemand eraan gehad heeft.
Alleen schimmels die schoon zijn krijgen een 8 want die mensen hebben echt veel werk.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:20

nou Jaike krijgt ook een flinke wasbeurt voor de wedstrijd, zweet van trainingen wat opdroogt word namelijk grijs en dat is geen gezicht.
Ik haal altijd zevens voor mijn verzorging, paardje glimt altijd als een
spiegel, al het tuig is gepoetst ik zie eruit om door een ringetje te halen
maar ik haal toch een 7.
Hoe kan ik dan een 8 scoren??? iemand die daar een antwoord op heeft?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:23

Bij mij lukt je dat dus ook niet, sorry Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 22:24

Dat verklaart waarschijnlijk al een beetje waarom ik met m'n schimmeltje altijd hogere punten scoorde dan met de donkerbruine Knipoog

Toch nog een vraagje Fitz:
Je geeft aan dat je er niet van af kunt zien hoeveel werk iemand er aan gehad heeft.
Heel begrijpelijk, want dat kun je idd. lang niet altijd aflezen.
Maar imo. gaat het om het resultaat van de inspanningen en niet zozeer om de moeite die iemand gedaan heeft.
Met rijden beoordeel je toch ook ruiter en paard op het resultaat en niet op hoeveel moeite iemand er voor gedaan heeft om een bepaalde oefening uit te voeren ?
Of stel ik nu wel erg lastige vragen ? Haha!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:30

Heel erg interessant!
Ik had het er laatst nog met iemand over, wat moet je er in godsnaam voor doen om een 9 of een 10 te krijgen voor verzorging?
We proberen namelijk de 260 te halen, maar zo lukt het nooit (grapje Haha!)
Maar ik vraag me wel serieus af óf er wel eens iemand is die een 9 of een 10 heeft gehaald hiervoor... Soms mis je net wat puntjes voor twee winstpunten, en dan is het jammer als je een 6 hebt...
Tuurlijk gaat het om het rijden, maar ik vraag het me echt af Verward

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:32

Voor Barb

Het glimmen van je paard zegt niet altijd alles
Je hebt nm. paarden die van nature niet glimmen, en die toch ook schoon zijn

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 22:33

astridastrid schreef:
Maar ik vraag me wel serieus af óf er wel eens iemand is die een 9 of een 10 heeft gehaald hiervoor...


Een 10 heb ik helaas nooit gekregen (wel verdiend Haha! , geintje), maar wel redelijk vaak een 9.
In de meeste gevallen met "de schimmel", maar ook weleens met de bruine (zie mijn profiel ).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:35

Altijd fijn: 4 hoge witte benen, keurig wit gewassen en dan in het donkere zand losrijden... En ik ga dat dus echt niet meer poetsen ofzo vlak voor ik de ring in moet!

Dan is die donkerbruine zonder aftekeningen toch praktischer! Haha!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:37

Iemand by my op stal, heeft een fries, maakt alleen maar een 'simpele' hengstenvlecht, en is dus veel sneller klaar dan de 'knottende' mensen! Toch had zy pas een 9 voor haar verzorging.... vreemd!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:41

nou dan word het tijd dat ik eens een 9 krijg want ik maak de mooiste
vlecht van het westelijk halfrond Schijnheilig

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:41

Yep, het is al wel zo'n 18 jaar geleden maar ik heb 2x een 10 gehad voor de verzorging met mijn kruising Fries. Een schimmelmerrie die ik niet invlocht Haha!
Lager dan een 8 heb ik met haar nooit gehad, terwijl ik met mijn kwpn vosje die ik voor haar had meestal een 7 kreeg en die had ik wel netjes ingevlochten en de staart opgeschoren.

astridastrid schreef:
Maar ik vraag me wel serieus af óf er wel eens iemand is die een 9 of een 10 heeft gehaald hiervoor...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:54

ik zie de verzorging vaak gerelateerd aan het wassen en vlechten e.d. voor de wedstrijd, met dan als argument dat een schimmel meer tijd kost en daardoor hogere punten krijgt. Ik heb altijd gedacht dat bij de verzorging het hele paard in aanmerking genomen moest worden: Bijvoorbeeld is het paard te dik of te mager, glanst de vacht (of maakt die op zijn minste een gezonde indruk), staat het paard netjes op zijn hoeven e.d.

Is het dus kennelijk zo dat alleen de mate van schoon zijn van paard, ruiter en harnachement en de verzorgdheid van de vlechten e.d. dit cijfer bepalen?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:56

Ik geef in principe altijd een 8. MAAR het is wel afhankelijk van een paar dingen. Als de staart in gevlochten kan worden maar hij hangt los? Dan krijg je een 7. Is de staart niet netjes bij geschoren of heeft je paard lange sokken, dan ook een 7. (tenzij het een ras is die niet geknipt/geschoren mag worden) een ongewassen paard krijgt ook geen 8. Ook kijk ik naar de conditie van het paard (dus geen vette grasbuik), het harnachement en ook naar de kleding van de ruiter. Een lange vlecht of een paardenstaart onder een cap uit vind ik bijvoorbeeld geen gezicht. Een 9 geef ik aan kleine kinderen die duidelijk zichtbaar OK dan! zelf hun pony ingevlochten hebben en aan mensen met een Fries (oid) die een mooie hengstenvlecht gemaakt hebben.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:18

KarinvdM schreef:
Een 9 geef ik aan kleine kinderen die duidelijk zichtbaar OK dan! zelf hun pony ingevlochten hebben en aan mensen met een Fries (oid) die een mooie hengstenvlecht gemaakt hebben.


waar ga jij binnenkort jureren Haha!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:29

Ik vind persoonlijk de verzorging een beetje weggeven van punten.. Je paard dient er gewoon verzorgt uit te zien op concours.
En als je PROEF (rijerij) net geen WP waard is kun je toch een WP krijgen omdat je paard er netjes uitziet...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 01:16

Tsja,. maar als je een onvoldoende krijgt voor de verzorging kan dat ook precies je wp kosten (stel je hebt overal een 6 maar 5 voor de verzorging) beetje theoretisch geval, maar toch...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 01:35

Fitzroy schreef:
Verzorging is bij mij standaard een 7 omdat ik toch niet kan zien hoeveel werk iemand eraan gehad heeft.
Alleen schimmels die schoon zijn krijgen een 8 want die mensen hebben echt veel werk.


Ben blij dat wij voorgetrokken worden Nagelbijten / Gniffelen
Nee maar even zonder gein.

Ik haat het als ik op concours paarden zie, die er echt uit zien alsof ze uit de slijk van de wei zijn getrokken. Van die vieze lange sok-haren, in-elkaar-gemeste-staart, 1 sokje dat nog niet eens schoon gemaakt is, zo'n knotten van: ik had nog wel iets beters te doen en dan zo'n uitgedroogd lichtbruin zadel d'r op . Lips are sealed

(ZOW al mijn frustraties bij elkaar Afbeelding)

En dat grut krijgt gewoon soms hetzelfde punt als mij voor de verzorging. Sta je daar 2 uur te wassen, 3 kwartier op m'n tuig en een half uur opscheren en knippen. Grrr.

Maar toch fijn dat er jury's zijn die weten wat het inhoud om met een schimmel op concours te verschijnen. *LOL*

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:53

Citaat:
Een lange vlecht of een paardenstaart onder een cap uit vind ik bijvoorbeeld geen gezicht.


waarom is dat geen gezicht? Moet het dan in een netje?
Eigenlijk vind ik die hele verzorging een beetje onzin. Het is een moment opname en zet weinig over de échte verzorging van een paard. Daarbij komt ook nog dat het persoonlijk is. Ik vind bijv. een ingevlochten staart heel lelijk, maar ik scheer ze ook niet altijd op, omdat dat ook niet bij ieder paard mooi staat. Ach, dat dressuur, geef mij maar springen, is veel duidelijker!!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:06

Ik had afgelopen wedstrijd bij de ene jury een 6 en bij de andere een 9 Zelfde paard zelfde tijd gewassen ( ongeveer 3 uur) en dezelfde vlecht. Kan ik hier uit concluderen dat de ene jury wel van tinkers in de dressuurbaan houdt en de andere niet?

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:14

Misschien wel... het gaat immers ook om het uiterlijk van het geheel, niet alleen de verzorging.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:32

KarinvdM schreef:
Ik geef in principe altijd een 8. MAAR het is wel afhankelijk van een paar dingen. Als de staart in gevlochten kan worden maar hij hangt los? Dan krijg je een 7. Is de staart niet netjes bij geschoren of heeft je paard lange sokken, dan ook een 7. (tenzij het een ras is die niet geknipt/geschoren mag worden) een ongewassen paard krijgt ook geen 8. Ook kijk ik naar de conditie van het paard (dus geen vette grasbuik), het harnachement en ook naar de kleding van de ruiter. Een lange vlecht of een paardenstaart onder een cap uit vind ik bijvoorbeeld geen gezicht. Een 9 geef ik aan kleine kinderen die duidelijk zichtbaar OK dan! zelf hun pony ingevlochten hebben en aan mensen met een Fries (oid) die een mooie hengstenvlecht gemaakt hebben.


Vraagje:
Waneer kom je hier in de buurt jureren? Hihii Dan krijg ik ook eens een 9 met mn superstrak geknipte fjord, hengstenplukje in een knotje, staart netjes ingevlochten enz enz....

Even over die vlecht onder de cap uit. Ik draag netjes als enige geloof ik in de B een veiligheidscap (hier in de buurt) omdat de oude dopjes niet meer voldoen aan de norm. Is het de juryleden wel eens opgevallen dat hier zo'n mooie draaischijf aan bevestigd is en dat een knotje maken dus geheel onmogelijk is (althans ik krijg het niet voor elkaar tenzij hij half op mn rug mag hangen).
Met zo'n cap ben je dus genoodzaakt een vlecht (of 2) te maken. Ik doe er vaak 2 en die maak ik dan onder de schijf weer aan elkaar vast.
Tuurlijk staat het minder sjiek dan een knot maarja "we" rijden wel met een cap die goedgekeurd is. Wordt hier ook op gelet of rekening mee gehouden?

Ik ga volgende week als test eens met mn oude dopje rijden, kijken of dat wat uitmaakt in mn punten, hihihii

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:48

Weet je Vippie, juryleden zijn ook maar mensen. Zo vind ik een veiligheidscap, hoe veilig dan ook, in de dressuur gewoon niet zo mooi. Mijn voorkeur gaat uit naar een hoedje of een oud dopje.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:53

Fitzroy schreef:
Weet je Vippie, juryleden zijn ook maar mensen. Zo vind ik een veiligheidscap, hoe veilig dan ook, in de dressuur gewoon niet zo mooi. Mijn voorkeur gaat uit naar een hoedje of een oud dopje.


Mooi is het idd niet, maar gaat veiligheid niet boven mooi zijn (zeker in de B)? Ook in de dressuur? Overal waar je komt moet je zo'n goedgekeurd onding op je hoofd behalve in de dressuurproefjes, eigenlijk belachelijk toch?
Zal het eens bij de KNHS navragen of die ondingen verplicht zijn in de proeven en bij het inrijden, anders doe ik voortaan gewoon mn oude dopje weer op.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:05

Hoe kom je erbij dat die dingen verplicht zijn? Dat is zeker niet het geval bij de dressuur. Bij het springen wel.
Ik zie nog zat mensen met hun oude capje rijden.