[JV] overgangen in de B

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

[JV] overgangen in de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:48

Vorige week reed ik met mijn pony een wedstrijd in de klasse B.
Eén van de onderdelen was bij B afwenden en B-X-E halthouden enkele seconden stilstaan en voorwaarts in arbeidsdraf. Ik zet mijn pony vanuit draf vierkant stil en blijf even staan, vervolgens draaf ik uit het halthouden weg. Op mijn protocol staat een mooie 5 en als commentaar:"door de stap wegdraven". Ik deed dit zowel bij binnenkomen en afgroeten hetzelfde en daar stond niets bij. Moet je via de stap wegdraven of mag dat?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:01

Er worden soms hele rare opmerkingen gemaakt. Zo had ik bij het volgende: 'A-X halve grote volte links X-C halve grote volte rechts' de volgende opmerking staan: 'op X een moment rechtstellen, daarna omstellen'. Twee dingen: HET IS B! en: je MOET wel een moment rechtgesteld zijn wil je om kunnen stellen!!! Beetje rare opmerking. Maar dat was dezelfde jury als bij topic 'onoplettende jury'.
Aan de andere kant: Juryleden zijn ook mensen....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:16

Ukkiepuk:
knhs reglement"]
Artikel 108 De overgangen.
4. Alle overgangen tot en met de M2 proeven dienen progressief te zijn. De overgangen in de M2-proeven mogen al minder progressief gereden worden. Mits goed uitgevoerd dienen deze, naarmate de overgangen minder progressief uitgevoerd worden, hoger gewaardeerd te worden. De overgangen vanaf de klasse Z1 mogen niet meer progressief zijn.
[/quote]
en een topic van vorige wwek:

[WD] Progressieve overgang mag in de B:voorkeur jury?


Agossie:
juist in het B let je op dit soort zaken heel sterk, dat is nl het correct rijden van een onderdeel. En je kunt heel simpel een paard omstellen zonder hem recht te maken, één vloeiende beweging van links naar rechts (of vv) bevat geen waarneembaar moment van recht stellen.

[quote="knhs reglement schreef:
Artikel 110 De veranderingen van richting.
1. Bij de veranderingen van richting moet de buiging van het paard in overeenstemming zijn met de lijn welke het volgt. Het paard moet soepel blijven en de aanwijzingen van de ruiter zonder enig verzet volgen, waarbij geen verandering in gang, tact of tempo mag optreden.
/knip

4. Alvorens van lijn te veranderen moet een ruiter zijn paard een ogenblik recht stellen voor het veranderen van de richting.


Artikel 111 De figuren.
/knip
3. De acht.
Deze figuur bestaat uit twee correcte voltes van gelijke afmeting in het midden van de acht bij elkaar komend. De doorsnee van de volte is zoals in de proef voorgeschreven. De ruiter moet het paard een ogenblik recht richten voordat hij in het midden van de figuur van richting verandert.


en twee halve grote voltes is een halve acht Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:18

Ehm, ik had begrepen dat overgangen niet meer progressief hoeven te zijn...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:25

dat staat in bovengenoemd topic ook, maar de bron hebben we nog niet kunnen achterhalen Knipoog

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 19:42

dr_jacksel schreef:
Ehm, ik had begrepen dat overgangen niet meer progressief hoeven te zijn...


Ik ook vandaar mijn vraag. Ik zie in het regelement dat het dus wel moet, ik zal er de volgende keer aan denken en hopen dat ik dan daar geen punten meer verlies. Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:07

Ik zit ook in de B, maar ik rijd eigenlijk geen progressieve overgangen.
En voor het onderdeel wat net genoemd werd, op B-X-E halthouden, daar had ik een 8 voor.
Ik denk dat het dus wel verschilt per jury.