[JV] inrijden met zweep vanaf de M1/middendraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

[JV] inrijden met zweep vanaf de M1/middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 12:46

Hoi Jurileden,
Ik vroeg me af wat jullie doen als je ziet dat een deelnemer vanaf de M1 met zweep aan het losrijden is? Dit mag officieel niet, maar ik zie het nog zoveel gebeuren...

Wat doen jullie met een deelnemer die je net hebt zien losrijden met zweep, niet laten starten?

En een vraagje over middendraf.
Zelf reed ik middendraf met een paar onregelmatige passen.
Een vriendin reed middendraf in de galop. Ongeveer de halve lange zijde reed ze in galop. (Dit was bij de zelfde juri) Wat voor punten krijg je dan?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:48

Lees artikel 145 eens van de discipline dressuur.
Je mag WEL met zweep inrijden/losrijden!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:55

zweep: bij losrijden natuurlijk WEL toegestaan. (volgens internationale richtlijnen zou je niet OM de ring mogen rijden met die zweep, maar dat wordt OVERAL toegestaan.)

Dat van die middendraf is lastiger. Zelf ga ik drastisch omlaag indien er galop getoond is. Hangt een beetje van de klasse af. Vanaf het M gaat het razendsnel naar beneden bij mij!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 13:28

In de paard en sport sotnd een tijdje terug dat er vanaf april niet meer mag losgereden met zweep. Maar dat mag dus wel?

En bij de middendraf, ik had met een paar passen onregelmatig een 4. En de vriendin die in galop ging had een 5. Zelfde juri...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:42

een zweep mag idd wel met losrijden

en taktfouten zijn een hele zware fout, imo ook zwaarder dan een stukje galop, wat weer correct opgevangen word.

Edit: ow, mag ik wel reageren, zie nu pas dat het voor de juries is?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:48

ik reageer ook (als oud-jurylid en omdat ik gewoon het reglement er even op nasla Frusty)

knhs dressuurreglement schreef:
Artikel 145 Hulpmiddelen
/knip
Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders -
mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de
proef zijn toegestaan***.

*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
- alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of gecombineerde neusriem,
- glijdende martingaal, alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
- springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d.,
- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen echter tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.

- een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)

- oorkappen/vliegennetjes ter bescherming tegen insecten, echter alleen dan wanneer het oriëntatievermogen van het paard hierdoor niet beperkt wordt en uitsluitend onder extreme omstandigheden, dit ter beoordeling van de afgevaardigde en/of de (voorzitter van de) jury.
Zie verder FEI-reglement Dressuur, artikel 428, Harnachement.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 14:06

Oke, ben ik weer wat wijzer geworden, en ga ik mooi met de zweep aan de slag. Bedankt!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:01

Hmmm ... een halve lange zijn in galop ipv middendraf is in de lagere proeven al goed voor een dikke onvoldoende, dus in de M en het Z zal het nog zwaarder bestraft worden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:02

ja, dan is een 3 voor het M en een 2 voor het Z echt maximaal.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 18:59

En een paar passen onregelmatig?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:04

een 2 voor het Z is nog niet slecht, aangezien er weinig tot niets van het gevraagde getoond wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:09

misschien word er wel erg goed begonnen en zeer netjes opgevangen, dan hoeft het voor mij toch echt geen 0 te zijn.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:23

maar de kans dat hij dan nog in galop springt is m.i. minimaal.

Kawa, we zijn het toch niet ineens oneens Verward Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:26

nog in galop springt?
daar zat hij toch al ongewenst in?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:29

ik bedoelde bij het erg goed (= 8 of hoger) beginnen (in het Z!). dan verwacht ik niet dat een dergelijk paard (met een dergelijke ruiter) nog in galop springt. Vandaar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:34

ah zo
maar elk paard kan wel eens schrikken, balans kwijt raken door schuiven en zo in de galop belanden, dan zou het voor mij dus ook minder hard aangerekend worden.

Je hebt hier dus ook weer niet gezien wat er was

echt halve zijde galop, of toch maar 3 passen door schrikken, netjes opgevangen en verder in middendraf

waardoor was het takt verlies, ook uitschuiven of doordat de ruiter tegen werkt, of dat je de hele proef al ziet dat de takt niet is zoals hoort wat er in de middendraf extra uitkomt

Ik neem aan dat het allemaal dingen zijn die je oordeel beinvloeden, of niet?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:40

absoluut, maar het beeld wat ik voor ogen had was een moeizame overgang, matige uitgestrekte draf en dan in galop vallen (een soort Trammelant actie Knipoog), dan vind ik een 2 royaal beloond. Het geval wat jij noemt, netjes begonnen, door een kuil een paar passen galop, netjes corrigeren en nog een paar pasjes tonen met een nette overgang zou idd nog aan een 8 (overgang) + 4 (uitgestrekte draf) + 8 overgang = gemiddeld 5 kunnen komen, maar dat is wel redelijk theoretisch Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:42

wel met je eens, zie je wel Haha!

maar daarom ook zo moeilijk te beoordelen of iets nu terecht is of niet als je het niet gezien hebt

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 19:42

Maar van die kuil heeft elke ruiter last in die ring?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:43

runningkawa schreef:
wel met je eens, zie je wel Haha!



hè, gelukkig! Ik maakte me al zorgen Haha!

Emeraldo, ik koos de kuil even als voorbeeld, het zou ook een opvliegende vogel kunnen zijn. Het ging erom dat ook een combinatie die zijn middendraf prima toont maar toch door omstandigheden een paar galopsprongen erin heeft, nog wel aan een redelijk cijfer kan komen. Ik heb het dus niet over een halve lange zijde. Idd heeft iedereen last van die kuil maar daarom gaf ik ook de berekening erbij (8+4+8), een combinatie die niet in galop springt scoort dan (8+8+8) is gewoon een 8 voor het onderdeel.
Overigens beloonde ik als jury een combinatie die verstandig om de kuilen of slechte plekken heen reed altijd met een punt meer bij het gereden zijn in het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-07-03 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:44

niet altijd
ze moeten er maar net instappen
en ook per paard verschillend

en kawa is er zo een die meteen struikelt, maar heb er ook gereden dan kun je op een test baan voor schokbrekers voor auto's, nog geen pas taktverlies merken Lachen

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:54

ik heb altijd met zweep losgereden, rijdt nu ook M1, doe het nog steeds en had zowiezo nog nooit gehoord dat dat niet mocht.

ff nog dit: jij was toch in roggel op wedstrijd he? wat heb je nog gemaakt? hoeveel punten?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:32

Ik reed bij jou in de ring, E-M1, ik had 153 punten, zit een beetje in een dipje, niemand weet wat ik moet veranderen om hogere punten te rijden...

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:24

ik heb jou geloof ik niet zien rijden he? maar je hebt mijn proef toch wel gezien he? wat vond je trouwens van de proef en van jaggie?
vind het wel jammer dat ik emeraldo niet heb kunnen zien, misschien een volgende x wel.

weet zelfs je instructrice niet wat je moet veranderen en stond er geen commentaar op je coupon, want aan die dingen moet je dan werken.
ik vind het jammer dat ik je proefniet heb gezien, dan had ik meer kunnen helpen misschien.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 07:53

Emeraldo,
Ik zou zeker eens een jury aanspreken na de wedstrijd, wellicht kan die je toch nuttige tips geven. Als ze mij aanspreken met 153 punten dan weet ik toch wel te zeggen waarom het geen winstpunt is. B.v. te slordig gereden, of oogt vaak in de proef te loperig of misschien wel te sloom. Er is sprake van te weinig buiging en stelling of die is er wel voldoende maar paard valt te veel terug in tempo. Of je bent te laat met de voorbereidingen voor het volgende onderdeel, dus dat oefeningen slordig ingezet worden of juist niet netjes afgewerkt. Je ziet het reden genoeg die net het beetje verschil kunnen maken.