zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:08

Dan stel ik ook gauw even een kleine vraag.
Afgelopen weekend was ik op een wedstrijd om daar te kijken.
Er liep een schitterend paarjde rond(cremello,cruzado denk ik)
Wat mij opviel is dat deze achter wat onregelmatig liep.Het was niet echt duidelijk te zien in de rechttoe rechtaan oefeningen,maar toch zekerwel bij de oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en uitgestrekte draf.
Ze reed twee proeven en dus twee verschillende jury's.
Mag zij nu de proef rijden of mag de jury haar laten stoppen.
(ze heeft beide proeven gereden)
Ik dacht namelijk dat het dan niet toegestaan is om aan de proef te beginnen.


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:15

Ik heb niet echt een vraag voor mezelf.
Ik ben van mening dat je in een proef laat zien wat je thuis oefend.
Toch zijn er vele die thuis alles uit hun paard kunnen halen en dan de ring in rijden en alles verprutsen.Daarmee bedoel ik dat zodra men de ring binnenrijd men anders gaat rijden.
Ik zal een voorbeeld geven.Thuis rijd men het paard altijd netjes aan de teugel en heeft men de achterhand er ook lekker bij.Toch als men de ring ingaat is alles ineens weg.Paard met zijn neus in de lucht en de achterhand is zijn actieviteit kwijt.Oftewel de ruiter zit tijdens de proef doodstil op zijn paard.Handjes doodstil naast elkaar,lijfje rechtop,beentjes lang en ook doodstil.De durf om zoals thuis te rijden is omgeslagen in de gedachten dat een jury een tweede anky in je wil zien als ruiter/zit
Oeh wat leg ik dat moeilijk uit.Snapt iemand hem nog?

Ik ben van mening dat de jury er niet zit om een plaatje te zien,maar om je te zien rijden zoals je alle doordeweekse andere dagen doet.Gewoon je oefeningen laten zien zoals je ze thuis uitvoerd,zodat de jury je punten en aanwijzingen kan geven op waar je nog op kunt werken.Je proef hoeft dan niet zo super netjes te zijn dat je niet mag of kan corrigeren.
Het is dan ook wel een heel fijn topic
wat wil een jury nu zien?
Iemand die rijd zoals hij/zij denkt dat een jury wil zien en dus niet anders durft dan heel netjes op het paard te gaan zitten,waardoor het paard dus helemaal uit elkaar valt(even overdreven uitgelegd hoor)
Of iemand die de durf die hij thuis gebruikt om zijn paard goed te laten lopen ook in de proef zo laat zien.
Misschien is het ook wel handig als er uitgelegd word waarom je vind dat je dat graag ziet?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:39

Nu we het toch even over het wijken hebben gehad.
Eerst was het altijd doorzitten tijdens het wijken en dan vanuit het midden naar de hoefslag.
Tegenwoordig zie ik proeven met lichtrijden tijdens het wijken en dan maar 5 meter(als ik het goed heb) van de hoefslag naar de hoefslag.
Dit vind ik echt een muts oefening.Iemand die nog niet zover is(toch de L geloof ik) kan het paard makkelijker laten wijken tijdens het doorzitten dan tijdens het lichtrijden.
Waarom is in hemelsnaam deze oefening zo veranderd?
En wat ziet een jury liever,het wijken van een tijdje terug of het wijken van nu?


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fangio en 45 bezoekers