Vraagje aan juryleden over een B proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Vraagje aan juryleden over een B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 13:25

Hoi,

Ik heb Azra nu 6 maanden en heb toen ik haar kreeg was ze zadelmak. Ik heb haar dus veel moeten leren, voor mijn gevoel gaat het nu hartstikke goed. In de stap en draf loopt ze nageeflijk en redelijk netjes, maar de galop is nog een probleem punt nl. ze is niet nageeflijk en doet alles wat 'racerig'.
Omdat ik vind dat het zo goed gaat wil ik in de B gaan starten, maar wat willen ze daar nou zien.

De een zegt als je in de B netjes op de bordjes rijd heb je een WP en de ander zegt paardje moet nageflijk zijn, op de bordjes, stelling en alles.

Mijn vraag is nou: Zal ik met deze pony een fatsoenlijke B-proef kunnen rijden (voorzover achter de computer te beoordelen) of kom ik dan voor grote teleurstellingen te staan?

Gr
Lotje

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:32

je moet zeker niet met grote teleurstelling,want mijn pony doet in stap draf alles heel netjes,aan de teugel,stelling op de bordjes lopen.
maar in de galop precies het zelfde als jouw,neus in de lucht en ze gaat erg hard,op wedstrijd zorg ik dat ik haar in de galop netjes op de letters stuur en had ik toch wel een 6,zoner commentaar Haha!
dus het zal geen erg groot probleem zijn.
het aan de teugel lopen in de galop komt nog wel,bij mijn pony begint het nou ook te komen.
suc6!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:49


rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:14

en probeer al vooruit te denken, stel dat je winstpunten haalt, wat dan? thuis blijven, direct L1 starten? misschien kun je gewoon een keertje ergens onderling meedoen, dan kun je kijken hoe het gaat onder spanning. als je rustig aan doet, kom je er vast ook wel!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:30

De een zegt als je in de B netjes op de bordjes rijd heb je een WP en de ander zegt paardje moet nageflijk zijn, op de bordjes, stelling en alles.

Bovenstaande is idd juist. Met alleen op de bordjes rijden kom je er niet.
Ik ben destijds gestart om te kijken hoe ver ik stond in mn training. Commentaar op de protocollen kan zere nuttig zijn, ook voor je lesgeefmens. En teleurstellingen heb je alleen als je verwachtingen te hoog liggen.
Viv

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:58

wat een jury meestal belangrijk vind om te zien is een netjes ogende proef.Dat wil zeggen netjes en serieus gereden,een constante proef,dus niet dan hard en dan sloom.
Daarbij hoeft het paard niet altijd nageeflijk te zijn of geweldig goed getraind te zijn.Het moet gewoon goed ogen!De jury moet kunnen zien dat je lekker rijd en je best doet.
Iemand die altijd maar binnendoor crost,geen letters rijd en al helemaal rommelig op zijn paard zit,komt niet zo ver als iemand die goed oogt.
Als jij graag een wedstrijdje wil starten dan moet je dat gewoon doen.Thuis lekker oefenen en zo af en toe eens een proefje rijden,terwijl iemand jou tips geeft waar je op moet letten.Een wedstrijdje is er om van te leren.Op je protecol komt altijd wel iets te staan waar je thuis mee verder kan.De allereerste keer een wedstrijd meedoen met een paard die dat nog niet kent ga je gewoon voor de lol en zie je wel hoe het verloopt.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:23

Gewoon starten, immers aldoende leert men. En ook met een pony die wat minder nageeflijk en loperig in de galop kun je best een winstpunt rijden hoor, als tenminste de overige dingen goed gaan. Zorg dat je in de galop zelf zo ontspannen mogelijk blijft en ga niet zitten rukken en plukken want dat wordt (terecht) afgestraft. Probeer zo netjes mogelijk op de figuren te rijden (meestal voltes in de B) en blijf goed rechtop zitten, dan ziet het er toch wat netter uit (meeste ruiters vallen voorover bij een paard wat loperig wordt). Heel veel succes en laat het ons nog een weten hoe het gegaan is...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:27

rhijnauwen schreef:
en probeer al vooruit te denken, stel dat je winstpunten haalt, wat dan? thuis blijven, direct L1 starten? misschien kun je gewoon een keertje ergens onderling meedoen, dan kun je kijken hoe het gaat onder spanning. als je rustig aan doet, kom je er vast ook wel!

Ik vind dit een beetje een foute opmerking.
Voordat ze de pony in het L heeft is ze 10 punten verder. Waarschijnlijk ook veel wedstrijdervaring rijker.
Met een jonge pony vind ik het wel goed om gewoon te gaan starten, ervaring opdoen voor ruiter en pony. Zonder die ervaring kom je er ook niet.
Het is een manier om wedstrijdstress te overwinnen.

Niet iedere combinatie wil alleen maar hoger komen, er zijn ook mensen die het voor de lol doen.

Als ze echt binnen no time 10 winstpunten heeft, dan zijn of de jury's allemaal makkelijk geweest... of ze is er gewoon aan toe.
Je kan niet achter elkaar 10 gelukstreffers krijgen.

Mijn mening is dus ook dat je gewoon kan starten, mits je het niet overhaast doet en eerlijk blijft tegen je pony. Dus geen dingen verwachten die hij/zij nog niet kan.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:29

Gewoon gaan starten, ook voor de wedstrijdervaring. Veel plezier en de punten komen vanzelf wel .

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:24

starten!

als ik moet kiezen (als jury) tussen een paard die nageeflijk loopt en niet correct op de letter of een paard die correct op de letter loopt maar niet nageeflijk wint de eerste.

er zit 'maar' een klein stukje in galop. daar haal je dan minder punten op.

als je toevallig in een 'zwakke ring' komt kan je misschien nog winnen. rijdt je met allen sterke ruiters zal het mss iets tegenvallen.

maar als je netjes nageeflijk loopt in stap en draf, de figuren behoorlijk doet dan mag je bij de eerste helft zijn hoor! ook al verloopt die galop dan ietsje minder!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:46

Als ik jou was zou ik gewoon een keertje starten, altijd goed voor de ervaring!
Toen ik op Haike mijn eerste wedstrijd reed, reed ik ook meteen een winstpunt en werd ik eerste. Niet omdat alles perfect ging en het spectaculair ging, maar gewoon omdat het een rustig ontspannen proefje was. Maar mijn voordeel was wel dat Haike al L(+5) gelopen had en ik al wedstrijdervaring had met Vera waarmee ik B-L(+veel) gereden had.
Wel is het niveau omhooggegaan naar mijn mening, als ik nu B ruiters zie snap ik niet hoe Haike en ik zo snel 15 wp hadden. Maar gewoon rustig rijden en netjes op de figuren rijden, dan kom je een heel eind!

Succes!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:41

Ik denk dat je toch beter nog even kan wachten totdat de galop ook wat beter onder de kniel is. Je hebt nog tijd genoeg om te gaan startten, dus waarom zou je. Kijk, je hoeft natuurlijk niet gelijk een perfecte proef neer te zetten, maar het is toch belangrijk e.e.a. bevestigd te hebben. Denk ook dat de jury dat meer kan waarderen dan een pony die verzet toont.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:07

Gewoon lekker starten!
Ga anders een keer kijken op een wedstrijd waar B(pony) ruiters zijn, dan zie je dat het helemaal niet zo perfect hoeft te verlopen!
Het is gewoon gezellig, je doet ervaring op, en je krijgt dingen te horen waar je mee verder kan trainen, wat wil je nog meer??
Die winstpunten komen heus wel een keer als je meer wedstrijdervaring hebt.
En wie weet heb je gelijk al winstpunten te pakken!
Je rijd vooral voor je zelf, en niet voor de jury, die moet dan maar een stukje in galop zien wat wat minder gaat, wie weet krijg je wel allemaal bruikbare tips.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:27

de b staat voor beginners, je kan niet verwachten dat in de b een paard helemaal perfect loopt, gewoon starten, je moet door ervaring leren en ik heb vaak zat in de b paarden gezien die niet helemaal nagevelijk waren, en je kan het toch met andere onderdelen uit de proef compenseren lijkt mij, ieder paard heeft zn sterke en zwakke punten. gewoon je best doen en lukt het niet in 1 x volgende keer beter, en op je protocol zal ook wel opbouwend comentaar staan