Hoe snel starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Hoe snel starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 10:23

Hoe snel vinden jullie dat je kan starten???

De situatie is als volgt: jonge merrie (nu nog niet eens echt onder het zadel). Ik heb al een startkaart bij de KNHS, zou dus alleen een kaart voor dit paard moeten aanvragen.
Manege om wedstrijden te rijden ligt 3 minuten stappen van stal, kan dus thuis losrijden.

Ik wil zelf eind oktober daar de eerste wedstrijd al meepikken.

Waarom? Omdat het dichtbij is, omdat het ervaring is en omdat ze dan ook een binnenbak van binnen ziet en een spiegel.

Ik verwacht HELEMAAL niets. Ik doe het natuurlijk ook alleen als het thuis in de training (maximaal 3 keer per week) goed gaat en we een beetje B proef kunnen rijden. Dan rij ik zo'n week maar 2 keer en is die wedstrijd de 3e keer. Thuis losrijden en dan daar lekker een proefje rijden. Gewoon voor de ervaring.

Ik hoor diverse mensen zeggen dat het slim is, ik hoor ook mensen zeggen dat het veel te veel is. Ben nu dus benieuwd naar jullie meningen.

Daarnaast is de wedstrijd daar altijd maar 1 keer per maand. Mogelijkheid om 2 keer te starten. Ik vind zelf 1 keer wel genoeg voor zo'n jong dingetje.

Heb het vroeger ook met mijn vorige jonge paard gedaan. Toen stond ik op de manege waar ik toen wedstrijden reed. Ik deed toen mee omdat ik anders op een wedstrijd dag niets met mijn paard kon doen, niet losgooien, niet rijden, niet longeren. Dus dan maar meedoen, ze gaan er niet dood van. En wij hebben toen juist de eerste wedstrijden punten gereden omdat we niets verwachten en hij toen volledig op mij vertrouwde en zich aan mij overgaf.

Ben benieuwd wat jullie vinden...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:40

Ik heb afgelopen woensdag weer voor het eerst sinds 3 weken op mijn hengst gezeten, hij was zo zoet!
Als je nagaat hoeveel uur hij onder het zadel heeft gemaakt is dat bijna niets, toch vond mijn instructrice dat ik maar snel eens wat ringervaring moest gaan opdoen en eigenlijk wilde ik zelf ook al zeker in oktober gaan starten. Dus volgende week maar eens voor deze een startkaart aanvragen

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:45

IK denk dat dat niet zo uitmaak.. je geeft zelf al aan dat je niks van hem verwacht en dat je rustig aan doet. Lachen Ik denk dat het ook wel leuk voor hem is om ook eens ergens anders te komen en het is natuurlijk heel goed voor de ervaring en hij leert jou dan te vertrouwen op nieuwe plaatsen die best eng voor hem kunnen zijn zo zijn eerste keren.. Ik denk dat je best wel een startkaart kunt aanvragen..Oktober is trouwens tog nog zo ver weg dus dan is hij ook al wat verder..

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 11:52

Ik denk dat het echt geen kwaad kan. Als ze het straks braaf doet en redelijk haar figuren kan lopen, waarom niet?
Je zegt zelf al dat je geen hoge verwachtingen heb. Ik denk zelfs dat het goed kan zijn, mits ze dus redelijk braaf is.

Succes Kleintje, ik zou er voor gaan!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:23

Met de verwachtingen die jij hebt is het harstikke goed voor zo'n jong ding om eens mee te gaan. Ze ziet van alles, krijgt meer zelfvertrouwen etc. Als je met een instelling ging van elke week op wedstrijd etc. dan vind ik het wat anders, maar jij weet gewoon waar je mee bezig bent.
Van tevoren kun je al eens met haar in de binnenbak gaan rijden om te laten wennen etc. Waarschijnlijk vind ze het harstikke leuk!

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:28

Slecht is het zeker niet voor hem, maar je zet er dan denk ik wel meer druk achter, je kan je afvragen of dat de beste manier is, het geeft op zich toch ook niet om een paar maanden te wachten?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 13:31

AniqueN schreef:
Slecht is het zeker niet voor HAAR, maar je zet er dan denk ik wel meer druk achter, je kan je afvragen of dat de beste manier is, het geeft op zich toch ook niet om een paar maanden te wachten?

Nee, niet meer druk. Gaat het niet, dan gaat het niet. Maar wat is het verschil tussen thuis rijden en het gaat niet of daar rijden en het gaat niet. Het is ervaring.
Tuurlijk kan ik een paar maanden wachten, maar waarom niet dat beetje geld uitgeven nu ik toch nog een startkaart heb. Ik hoef geen uren met de trailer, mijn instructrice kan me gewoon helpen (zal waarschijnlijk zelf ook starten), ik kan in de vertrouwde omgeving losrijden, kan er de hele dag over doen met vlechten etc. etc. (B dressuur is daar altijd op zaterdagavond).
Dus ik zie het slechte niet.

Mijn beslissing is allang gevallen hoor, de startkaart vraag ik eind deze maand aan als ik toch op mijn vereniging ben. Ik ga gewoon starten, ik zie er niets verkeerds in, maar ik was dus benieuwd naar de meningen van anderen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:39

Lekker doen, zolang je inderdaad maar niets van haar verwacht Lachen

Jij laat er ook geen gras over groeien he? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:46

Als je daar net zo rijd als thuis
niet heel veel extra gaat vragen, dan kan dat helemaal geen kwaad.

ook het losrijden tussen de anderen zou ik ook oefenen.

Thuis rij je ook altijd B oefeningen met een jong paard, dus waarom zou het dan niet in een proefje kunnen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 13:49

batje schreef:
Lekker doen, zolang je inderdaad maar niets van haar verwacht Lachen

Jij laat er ook geen gras over groeien he? Knipoog

Voorlopig rij ik nog niet met haar weg, dus we nemen wel de tijd.
Ik vind het spelen en elkaar leren kennen nog steeds belangrijker dan het rijden.

In de B kan je toch geen verlies rijden. Stel dat het nou echt niet lekker gaat, ja dan schrijf ik ons natuurlijk niet in, hoef nou ook weer niet af te gaan daar! Knipoog

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:50

je moet doen waarvan jij denkt wat goed is voor je paard... als jij aanvoeld dat het goed is dan is het prima denk ik!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:35

Lijkt me een prima plan !
Jong geleerd is oud gedaan, en zeker met de instelling en verwachtingen die je hebt ben je snel een hoop ervaring rijker.
Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je de mogelijkheid hebt om vooraf samen eens een kijkje te nemen in deze binnenbak.
Als je die mogelijkheid hebt dan zou ik het zeker een paar keer doen.
Veel succes, we horen het vast wel als de eerste meters onder het zadel er op zitten Knipoog

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:44

Goed plan je kan altijd zeggen van het gaat niet dus ik ga toch maar niet daarheen....

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:46

Ach waarom niet, ervaring opdoen is juist goed voor elk jong paard. Het gaat toch niet meteen om de punten, als het goed gaat is het mooi meegenomen en anders heeft 'ie in elk geval weer veel geleerd.

Alleen begrijp ik het startkaart-verhaal niet helemaal; je zegt dat je zelf al een startkaart hebt en dat je dus alleen voor je paard een startkaart hoeft aan te vragen Verward Verward ? Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld.
Bij mijn weten vraag je PER COMBINATIE een startkaart aan (KNHS)! Dus rijd je met 2 verschillende paarden dan moet je bij elk paard een startkaart hebben waar jouw gegevens en die van het betreffende paard opstaan...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 22:34

Grandeur, je hebt de persoonsgebonden gegevens. Vroeger was daar een aparte kaart voor.
Nu is er 1 kaart, maar ik ben dus zelf wel lid.
Ik hoef dus mijn lidmaatschap niet meer te betalen en mijn gegevens hoeven dus niet meer ingevoerd te worden.
Dus het zijn enkel de kosten voor het inschrijven van het paard. Dus nu komt het maar op 31 euro i.p.v rond de 60 euro

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:32

Oh bedoelde je het op die manier! Klopt inderdaad ja, je betaald gewoon alleen voor de startkaart & coupons.
Ik dacht eerst dat je het op een andere manier bedoelde, dus ik was al benieuwd... Tong uitsteken
Veel succes in elk geval straks op de wedstrijden Party!! !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:35

Ik vind een B proefje geen probleem, zou dat rustig doen. Maar persoonlijk zou ik ze met 3 jaar nog net even de zomer in de wei doen, en dan in september aan de gang met ze. Dat ze eigenlijk al bijna 3,5 jaar zijn.

Dus ik zou niet rijden en ze de wei in doen, voor hun laatste zomertje met hun soortgenoten.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 10:20

Pipo schreef:
Ik vind een B proefje geen probleem, zou dat rustig doen. Maar persoonlijk zou ik ze met 3 jaar nog net even de zomer in de wei doen, en dan in september aan de gang met ze. Dat ze eigenlijk al bijna 3,5 jaar zijn.

Dus ik zou niet rijden en ze de wei in doen, voor hun laatste zomertje met hun soortgenoten.

Dat is ook de bedoeling.
We zijn haar nu zadelmak aan het maken. Zodra ik zonder longeerlijn de eerste rondjes door de bak kan rijden gaat ze nog tot eind augustus in de wei. Dan pakken we haar in september weer op.
De ervaring vergeet ze niet, ze heeft nog kunnen spelen en het een en ander kunnen verwerken.

Dus dan heb ik september en oktober om te oefenen en dan eind oktober een proefje starten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:55

Dan wens ik je heel veel succes, want dat vind ik een supermanier!!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 07:32

Je bent heel eerlijk ten opzichte van je jonge paard en dat vind ik super! Gewoon doen, die ervaring worden ze echt niet dommer van en eigenlijk kun je er niets kwaads mee doen.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:55

ou het gewoon doen! Doe ik ook met Oki, die is nou ook nog heel onervaren, rijd ik nu 2 weken mee, en ik ga zaterdag ook onderlinge kur starten. Alleen maar goed voor de ervaring. 16 en 17 aug. ga ik ook HC starten bij het TBF, ligt tegenover zijn stal en goede ervaring.
Bij de les werd gisteren gezegd dat ik van de winter al L2 kon starten, zover waren we blijkbaar al!