wat nu???..... korte hals en hele dikke manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

wat nu???..... korte hals en hele dikke manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 18:15

Ik heb vandaag mijn 3jarige voor het eerst ingevlochten. Netjes de manen getrokken, 3 weken geleden. Alleen nog superdikke manen en de knotjes zitten tegen elkaar aan, omdat ze een korte hals heeft. Hoe moet ik dit nu oplossen? Verward

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:18

Manen uitdunnen! Je kan er van die hele makkelijke schaartjes voor kopen, die je trouwens ook kan gebruiken als je geen zin hebt in het vlechten.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:21

Je moet veel meer vlechtjes maken, dat kan nu mooi vanwege die dikke manen, als je meer vlechtjes maakt lijkt de hals ook weer langer!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:30

Als de vlechtjes al op elkaar zitten zal ze er al behoorlijk wat hebben gok ik zo Knipoog Ik dnek idd dat uitdunnen het beste is. Gaat het zelfde als trekken, alleen trek je bij uitdunnen dus echt de hele pluk eruit.
Uitdun schartjes kunnen natuurlijk ook Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 20:27

De knoetjes zitten echt al tegen elkaar aan...... En met de uitdunschaar krijg je van die toefjes eruit..... Boos! errug lelijk. Ik heb het al geprobeerd. Of ik moet haar hals verlengen... zodat er meer vlechtjes op kunnen...........

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:28

Zou je als uitdunnen niet gaat, de manen niet gewoon wat meer / wat vaker kunnen trekken?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:40

Uitdunschaar er doorheenhalen als je het goed doet zie je er weinig van en krijgt ie mooi wat dunnere manen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:23

als de knotje echt niet mooi staan mag je de manen ook los laten. dan wel netjes getrokken en naar een kant. zou t alleen in de lagere klassen niet doen want je punt voor verzorging gaat drastich omlaag. maar als je niet wilt uitdunnen is dat denk nog de enige oplossing.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 13:28

Ik dun het juist heel vaak uit! Maar op een gegeven moment kunnen de manen niet nog korter....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:47

mn pony had serieus een manenkam van een handbreedte dik ongeveer, dus kan je nagaan at een dikke manen ze had, en een heel kort dik nekke had ze ook

ik maakte juist wat minder knotjes, maar dan hele dikke

je kan ook van die roosjes maken met naald en draad

gewoon vlechtjes maken, maar dan dikker als normaal en met naald&draad ze tot een roosje maken, hebben ze juist wat dikkere manen voor nodig, staat heel mooi!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:58

De helft van de knotjes aan de linkerkant en de helft aan de rechterkant ? Knipoog Nee hoor, geintje, misschien de manen ook zo kort mogelijk houden, dan wordt het knotje ook minder dik (heb je minder dubbel te vouwen). Je kan ze ook helemaal afscheren, zoals bij polopaarden, maar daar moet je wel van houden.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:18

In ieder geval geen uitdunschaar gebruiken! Uiteindelijk wordt het daar alleen maar lelijk van. Probeer ze regelmatig te trekken en dan juist de wat langere manen te laten zitten zodat je wat lengte krijgt en vervolgens met naald en draad roosjes maken wat Renske20 al zei.

Manonnie

Berichten: 3
Geregistreerd: 13-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:21

Als ik jou was zou ik voornamelijk aan de onderkant van de manen (dat wat je niet ziet met invlechten) uitdunnen, zodat je aan de bovenkant geen korte 'jonge' haartjes krijgt. Verder absoluut niet met draad invlechten, want daardoor lijkt het nog meer. Lekker strak met elastiekjes is het beste. En verder... misschien moet hij z'n wilde haren nog kwijtraken??

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:43

Hengstenvlecht een oplossing?? Doe ik bij mijn shetlander als ik moet starten (nou ja hij heeft er eigenlijk 3 en Prakkie vlecht altijd, hihi!!).

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:48

LuvdaTossa schreef:
De knoetjes zitten echt al tegen elkaar aan...... En met de uitdunschaar krijg je van die toefjes eruit..... Boos! errug lelijk. Ik heb het al geprobeerd. Of ik moet haar hals verlengen... zodat er meer vlechtjes op kunnen...........


Hahaha! Hoe wil je die hals verlengen tijdens het invlechten?? Uitdunnen is het beste, mijn paard heeft dikke manenkam in het midden en daar terk ik de manen korter als achter de oren en op de schoft.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:49

LuvdaTossa schreef:
De knoetjes zitten echt al tegen elkaar aan...... En met de uitdunschaar krijg je van die toefjes eruit..... Boos! errug lelijk. Ik heb het al geprobeerd. Of ik moet haar hals verlengen... zodat er meer vlechtjes op kunnen...........


Hahaha! Hoe wil je die hals verlengen tijdens het invlechten?? Uitdunnen is het beste, mijn paard heeft dikke manenkam in het midden en daar terk ik de manen korter als achter de oren en op de schoft.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:56

Manonnie schreef:
Als ik jou was zou ik voornamelijk aan de onderkant van de manen (dat wat je niet ziet met invlechten) uitdunnen, zodat je aan de bovenkant geen korte 'jonge' haartjes krijgt. Verder absoluut niet met draad invlechten, want daardoor lijkt het nog meer. Lekker strak met elastiekjes is het beste. En verder... misschien moet hij z'n wilde haren nog kwijtraken??


als je mooie roosjes maakt met naald&draad, dan kan je dat doen met vrij dikke vlechten, dus kan ze alle dikke manen kwijt in de vlechtjes en mooie roosjes maken, dat staat echt het netste hoor

wat een meisje bij mn ponyclub altijd deed, was aan de rechterkant van de manen(dus onder het knotje zegmaar) een strookje manen van 1 cm breed wegknippen/afscheren, zo had ze veel dunnere manen, en kon ze mooie knotjes maken

Wil je niet met naald&draad vlechten, dan kan je het beste de manen zo kot mogelijk houden en vrij dikke vlechtjes maken, 1x dubbelvouwen e dan heb je je knotje(hoe vaker je dubbelvouwt hoe dikker de knot, hoe dichter ze weer op elkaar zitten) en dan heb je als je het goed doet, een nette rij vrije dikke knotten, zonder dat het te dicht op elkaar zit, of er rommelig uitziet

ik zal ff wat voorbeeldfoto's opzoeken, destiny had echt superdikke manen, en daar kon ik zowel met elastiekjes als met naald&draad toch wat moois van maken hoor!